[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sexysusie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:41

En hoppa weer twee veulens erbij. Gefeliciteerd!

Arme merrie dat ze zo gehavend is
Kan dus ook echt te snel gaan.

Hier dag 317. Bijna op veilig!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:49

Hier dag 341 ziet vandaag zo uit:
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:11

Hoop dat het snel goed komt met de merrie Sharon!

Hier eens een foto van Quinn en niet van haar uier:
Afbeelding
<3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:27

Buikje begint al goed te zakken Wonders!

Klein mevrouwtje moe van heel de dag buiten spelen. Ik heb ze wel een paar x laxeermiddel gegeven. Er kwamen knoeiharde keutels uit. Ik hoop dat ze er nu allemaal uit zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal maar eens een kleurtest bestellen. Al heeft ze nu de kleur ‘grijs stoffig’.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:43

Leukerd hoor Knolselder! Waarop wil je haar laten testen? Doe je dat niet via het stamboek? Dat werd nl tegen mij gezegd voor mijn mini's.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:43

Sophievdv Hier zie ik bij de ene merrie zeker een patroon. Loes bv op 330, 333 en 332 bevallen. Maar andere die zijn zo random als maar kan zijn :+ . Daisy bv was 330, 347 en 329. Het verschilt echt per merrie.

Onpaard hoe is het ondertussen met je merrie?

Knolselder Ben ook Heel benieuwd naar de kleur. Wat een leuk veulen, apart getekend <3 is dit een blijvertje?

DDDara Ze heeft ineens minder haast zo te zien.

Sharonindezz Balen dat de merrie zo ingescheurd is. Hier was Adora dit jaar ook zo gehavend vanachter. Altijd sneu. Hopelijk heeft ze niet teveel last ervan. Wat fijn dat ze zo goed moedert en het veulen het goed doet <3 Nu lekker genieten.

Lyona Jona heeft er nog niet veel zin in, maar ze zit tenminste beweging in :+ . Aurora houd het langer vol als ik had gedacht. Dadelijk halen Ice en Zilver haar nog in :')

Laylah2002 Er zit toch vooruitgang in kwa uier zo te zien.

Wonders knappe Quin <3 ze krijgt idd al een hangbuik.

Missy is hier saai :+ . Van de week leek ze goed te vullen en ph wat te dalen. Maar de uier is nu minder vol en ph blijft hangen op 7.2. Zo kan het nog wel even duren :')
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Loutje2203 - Think Twice Z - 360 dagen
Ominira - Yellow - 349 dagen
DDDara - Don Dara - 342 dagen
Laylah2002 - Phallon MT - 341 dagen
abddanielle - Daan's black magic - 341 dagen
Lyona - Jona - 340 dagen
Sabbuh - Eira - 339 dagen
Nieky1993 - Missy - 336 dagen
Phileine83 - Silhouette - 335 dagen
Knolselder - Merel - 332 dagen
Garffpamela - Merida - 328 dagen
Libera - Ravidaza - 328 dagen
Moner - Nieta - 325 dagen
Quir - Odette - 324 dagen
Wonders - Quin - 321 dagen
Hommage - Indy - 321 dagen
Nieky1993 - Mirthe - 321 dagen
Moner - Fardeau - 321 dagen
lideli - Brynn - 321 dagen
Knolselder - Queen - 319 dagen
Ciara_Lady - Nylke - 317 dagen
Luna2006 - Kato - 317 dagen
Janinevv - Pippa - 315 dagen
Knolselder - Desi - 311 dagen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:54

Hommage schreef:
Leukerd hoor Knolselder! Waarop wil je haar laten testen? Doe je dat niet via het stamboek? Dat werd nl tegen mij gezegd voor mijn mini's.

Via het stamboek is niet altijd voordeliger. Hangt ervan af welke kleuren je wil testen. En dat labo heeft niet alle kleuren beschikbaar dacht ik.

Ik wil haar testen op dun, creme, bont, splash en E. Al ben ik zeker dat ze splash is, is goed om op papier te hebben voor potentiële kopers.

Ze kan (homozygoot) dun zijn, dus daarop wil ik ook testen, maar ze kan ook creme dragen. Ze lijkt of valk, of bruin dun of dunskin. Verder kan ze homozygoot tobiano zijn en ze kan ook EE zijn.

Nieky eigenlijk had ik op voorhand al uitgemaakt dat dit veulen voor verkoop zou zijn. Mede omdat haar moeder verkocht wordt en dan kunnen ze eventueel samen verhuizen. Ook omdat ik zit te hopen op blijvers uit een paar andere combinaties. Al ben ik geneigd af te wachten wat er nog geboren wordt. Straks is het de enige dun dit jaar :')

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:09

Ja haar buik begint te hangen, nu nog die baby eruit krijgen :):)

Ik zou ze zo komen halen Knolselder als ik de plaats (en het geld en de tijd) had! Ze is echt heel mooi (ook zonder testen) <3

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:31

Knolselder dank voor de uitleg! Wil mijn niet dragende merrietje op crème, lwo en dwerggenen laten testen nog alvorens ik haar laat dekken.

Wonders die buik begint inderdaad al flink te zakken. Ze heeft wel wat weg van mijn andere merrietje :). Van welke hengst is ze dragend?
Afbeelding

Nieky, respect voor jouw bijleesposts iedere keer! Hopelijk gaat het uier bij Missy eerdaags wat vorderen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:41

Sterkte sharon met de merrie, hopelijk hersteld ze vlot!

Iemand hier die weet of je aan signalen kunt inschatten/herkennen of een veulen zwart of smokey black is? Wat me bij mijn veulen opvalt is dat haar hoefjes niet gitzwart zijn (wat ik wel gewend ben). Of is testen echt de enige manier?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:48

Paarden met crème hebben meestal lichtere bruine ogen. En de haren (manen) bleken/ vergelen meer. Maar waarschijnlijk is testen het enige betrouwbare bij een fjord.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:50

Visueel is er geen verschil tussen smoky zwart en zwart. Dat is enkel te testen. Enkel in combinatie met zilver en zwart kan cremegen een bruinige kleur met blekere manen geven.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:01

Hommage, ze is drachtig van Mac van Knolselder :o
Wauw wat een ogen en kleur heeft jouw veulen/merrie? Prachtig <3

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:06

Ik denk dat Hasta ook een beginnetje aan het maken is. Zij is vandaag 300 dagen, dit kan geen kwaad nog toch?

Ik heb in 2023 ook 3 veulentjes gefokt maar weet niet precies meer wanneer zij begonnen een uier aan te maken.

Afgelopen jaar ontzettend veel pech gehad, 2 jonge pony's in moeten laten slapen door grass sickness, een week later werd ons teckeltje voor onze ogen doodgereden en nog wat kleinere dierenarts ellende en ik merk dat ik nu een stuk onzekerder ben geworden. Echt wel wat angst opgebouwd dat het mis gaat!

Afbeelding

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:08

Wonders schreef:
Hommage, ze is drachtig van Mac van Knolselder :o
Wauw wat een ogen en kleur heeft jouw veulen/merrie? Prachtig <3

Even opgezocht, maar ook n knapperd hoor! Wat leuk, klein wereldje.

Ik vermoed dat ze smokey black splash is en wellicht lwo+. Maar dat moet ik nog even laten testen. Ze heeft al eens een perlino veulen gehad. Volgens papier is ze bruin :=

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:13

Als ze een perlino veulen heeft gehad met een andere creme hengst is ze zowiezo smoky black.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:19

Laylah: dat gaat al wel de goede kant op toch? Hopelijk snel een mooi veulentje erbij

Mooi buikje wonders, en wat een plaatje van een merrie <3

Wat een lieverd Knolselder, zo mooi dat jonge spul, ik zou het liefst op stal blijven slapen nu :') enorm
Genieten om je merrie zo te zien moederen over haar kind

Diandra: ook al zo’n lieverd, wat betreft kleur daar heb ik geen verstand van :=

Pomski: dat uier is niks mis mee voor die tijd in de dracht, snap je zorgen maar dit ziet er goed uit hoor.

Nieky: hopelijk bij jou ook snel een veulentje erbij <3

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:21

SharonIndezz schreef:
Pomski: dat uier is niks mis mee voor die tijd in de dracht, snap je zorgen maar dit ziet er goed uit hoor.

<3

Dank je wel!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:23

@hommage: vaak kan je vanuit afstamming wel al wat zeggen van kleur en dan idd evt nakomelingen.

Zo wist ik dat mijn hengstje grote kans had op AA wat een directe silver blue roan fokken onmogelijk maakt. Ik hoop dus met een aa merrie een zilver roan te fokken om zo mijn gedroomde blue roan te fokken.

Al heb ik met kato dit jaar ook kans erop :+ zij is palomino roan en vader (smokey) grullo bont. Hij niet kleurgetest dus geen idee of hij creme draagt.

Nieky saai he merries die niet door doen...

Pomski, dit is heel normaal zo

Diandra dat wordt testen. Maar bij animal genetics is 1 gen testen niet zo duur.

Muis zet er vaart achter
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:24

Dank je Sharon!

Echt super mooi hommage <3

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:32

@knolselder en Luna, ja precies. Kan eigenlijk niet anders dan dat ze smokey black is inderdaad. Alleen wel heel fijn om zeker te weten of ze lwo+ is ivm hengstenkeuze. Wel leuk om hier zo meer mini liefhebbers te treffen.

Dank Wonders!

Indy, nu dragend, vermoed ik eigenlijk ook van dat ze smokey black is.. dus die moet eigenlijk ook nog even getest. Komt uit bruin x palomino. Dus benieuwd ook wat er bij haar uit komt rollen straks.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:42

Knolselder schreef:
Visueel is er geen verschil tussen smoky zwart en zwart. Dat is enkel te testen. Enkel in combinatie met zilver en zwart kan cremegen een bruinige kleur met blekere manen geven.

Bedoel je bij fjorden? Daar is het idd lastiger ivm weinig zwart. Maar een geheel smoky black herken je wel bijna altijd tov een zwart-zwarte. Of nou heel soms zijn er zwarte die erg bleken s zomers, maar toch.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:51

Bedankt allemaal voor het meedenken. Silver komt volgens mij niet voor bij fjorden.

Testen ga ik sowieso doen, ik ben daar veel te nieuwsgierig voor om het niet te doen. En ik heb eerder al bij animal genetics getest en voor de kosten hoef ik het niet te laten inderdaad.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:53

Sharon. Wat ontzettend sneu voor de merrie. Ze is wel heel wijs met haar kind zo te zien. Beterschap voor haar :(:)

DDDara. Ze gaat ook de goede kant op hè, met haar uier. En wat lief zo met de kinderen <3

SophievdV. Erfelijkheid speelt wel een rol voor wat betreft de draagtijd. Maar wat ik ook wel interessant vind is dat er ook factoren van buitenaf van invloed blijken te zijn. Er zijn wel studies te vinden. Ik ben even kwijt wat er nog meer genoemd werd.

Knolselder. Wat een bijzonder gekleurd veulen! Het lijkt zo wel een flinke, of valt dat mee

Lyona. Ze vorderen mooi, jouw dames *D

Laylah2002. Ik ben wel erg benieuwd. Hopelijk hoef je niet al te lang meer te wachten

Wonders. Wat een leuk merrietje is Quin toch <3 . Geweldig kapsel ook

Nieky. Ik ben heel benieuwd hoe snel Missy verder verandert

Hommage. Wat snoezig, hoe ze erbij ligt daar

XxDiandraxX Mooi veulen! :j

Pomski. Ohh wat verschrikkelijk :(:) . Hopelijk nu geen ellende meer

Luna2006. Spannend met muis! :):)

Wat is dit nou dan :')
Afbeelding

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:07

Gefeliciteerd met de veulens allemaal!