[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:00

Welkom Dieyar , mooie merrie en afstamming. Leuke hengst ook. Een kennis rijdt op Fryso. Vind je merrie nog niet zo bol eigenlijk :P

Knolselder oh jeetje wat heftig! Hopelijk knapt ze snel op en blijft baby netjes binnenboord!

Sanet bescheiden buikjes. Die tweede foto, dat tongetje <3

Fleuribelle ja gaat zo snel! Het veulen hou ik. Als het een hengst is en niet zo mooi getekend twijfel ik nog over verkopen. Maar een merrie blijft sowieso.
Wauw wat is maike mooi. Gave hals er op. Iekje is nog bescheiden hihi

Linsey1998 welkom! Wat een leuke pony zeg! Mooie hengst <3

Caily lief dat je het vraagt. Het gaat heel goed met Ylva. Een hele makkelijke rustige pup. Doet alles netjes buiten , slaapt nachten door , sloopt niks (afkloppen) en luisterd al zo goed hihi. Ze is vandaag 4 maand oud
Afbeelding

Janine ohja. Ja dat onthouden ... herken het :') Gelukkig heb ik zo'n app.

Mukiwacobs wat een verschil tussen drachtig en niet drachtig. Grappig om te zien

Stephanie141 gave foto. Lekker breed :D

Amhorses leuk dat sammie een fijn thuis heeft gevonden! Hele verandering bij jou

Heb m'n veulen maar extra goed ingepakt _O-
Afbeelding
Afbeelding

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:18

Wat leuk, nog meer veulentjes op komst! :D

Zie nog een aantal bescheiden buikjes. Herkennen jullie het dat de buiken ineens hard groeide en dan ineens weer stil lijkt te staan?

Knolselder dat is schrikken! Hopelijk komt het allemaal goed Hoever is ze nu drachtig?

Wow Kabayo! Die buik van Zilver! :wow:

AM wat fijn dat je een goed huisje hebt gevonden voor Sammie.

Ik vind het nu ineens allemaal zo lang duren -O- Buik lijkt niet veel te groeien, veulen laat zich niet meer voelen en april duurt nog best even.. :') Dacht dat het vanaf het nieuwe jaar juist heel snel zou gaan :+

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:31

Mijn knappe merrie is vandaag 290 dagen drachtig!!

Afbeelding

Heb nu al een paar dagen het veulen niet gevoeld maar komt vast omdat de ruimte beperkt wordt := :=

Energie voor 10 heeft ze nog, we doen ook nog samen korte buitenritje want stappen in de bak vind mevrouw niet zo leuk. Dus bareback erop en gezellig langs de weg stappen, dit houdt ze prima 30 minuten vol dan is het ook geen bommetje energie meer op stal _/-\o_

Afbeelding

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:43

Bokt dikke buiken reactie

@Evalien86 lekker wollig buikje heeft jouw pony.

@Melissa1996 lastige namen om mooi te combineren. Ik kom niet verder dan Lizza.

@Caily half februari is zeker vroeg.
Die van mij is begin maart, maar had niet verwacht dat de eerste inseminatie zou pakken.

@Kabayo dank je wel voor je compliment.
Ik hoop wel een beetje op schimmel want die vallen altijd lekker op op wedstrijd.
Maar qua schoonhouden zou ik een mooie donkerbruine ook zeker op prijs stellen.
Jouw paard begint ook al een lekker buikje te krijgen.
En ze is ook plastic proof zie ik. _O-

@Linsey1998 welkom Linsey wat een leuke combinatie. 18 hoeft heb probleem te zijn als ze verder goed gezond is.

@Fleuribelle die van jou heeft al een flinke buik vergeleken met de mijne.

@Dieyar welkom met je leuke Fries.

@Sanet dat zijn zeker nog beschaafde buikjes.
Zijn nog volop in training of niet?

@Knolselder :(:) dat is zeker een stressvolle situatie voor zowel paard als eigenaar.
Hopelijk valt het allemaal mee.

@Jessicazz lekker in beweging houden zolang ze het fijn vinden is prima toch.

Die van mij was vandaag uitermate enthousiast op haar bos ritje. Ze was boos dat ze het beschaafd moest houden. :=

Afbeelding

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:02

Knolselder: succes met Wiske, ze is niet zuinig op haarzelf :(:)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:44

_Natasja_ schreef:
Bokt dikke buiken reactie

@Evalien86 lekker wollig buikje heeft jouw pony.

@Melissa1996 lastige namen om mooi te combineren. Ik kom niet verder dan Lizza.

@Caily half februari is zeker vroeg.
Die van mij is begin maart, maar had niet verwacht dat de eerste inseminatie zou pakken.

@Kabayo dank je wel voor je compliment.
Ik hoop wel een beetje op schimmel want die vallen altijd lekker op op wedstrijd.
Maar qua schoonhouden zou ik een mooie donkerbruine ook zeker op prijs stellen.
Jouw paard begint ook al een lekker buikje te krijgen.
En ze is ook plastic proof zie ik. _O-

@Linsey1998 welkom Linsey wat een leuke combinatie. 18 hoeft heb probleem te zijn als ze verder goed gezond is.

@Fleuribelle die van jou heeft al een flinke buik vergeleken met de mijne.

@Dieyar welkom met je leuke Fries.

@Sanet dat zijn zeker nog beschaafde buikjes.
Zijn nog volop in training of niet?

@Knolselder :(:) dat is zeker een stressvolle situatie voor zowel paard als eigenaar.
Hopelijk valt het allemaal mee.

@Jessicazz lekker in beweging houden zolang ze het fijn vinden is prima toch.

Die van mij was vandaag uitermate enthousiast op haar bos ritje. Ze was boos dat ze het beschaafd moest houden. :=

[ [url=m/PwaXco.jpg]Afbeelding[/url] ]

Denk dat het uiteindelijk Lot's (naam) Zaira-liz wordt. Ligt een beetje aan het aantal tekens er toegestaan zijn. En de naam zelf verzinnen als het er is. Meestal komt er wel iets van de mensen die komen kijken of op bokt langs.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:37

Ik vind Maike echt een knap paard!

En beterschap voor Wiske. Wel gunstig dat ze nu weer wilt belasten toch?

Over 2 dagen is de eerste Tinkermerrie bij vrienden veilig. Hopelijk mooi weer voor baby foto's als de kleine er is... Mijn eigen merries zitten rond de 220 dagen. Die ene doet net of ze niet drachtig is en had weer dikke lol in galop over de lange (veel te natte) paden vandaag. Maar haar buik verraad gelukkig dat ze het deze keer niet verloren is. Ben blij dat ze nog lang niet aan de beurt zijn. Het is zo vreselijk nat hier...

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:54

Ik hou m'n hart ook vast.. Hier gaan ze ook nog wel eens even los op die veel te natte paden, inclusief onze kleine dikke roosje.. En ik hoop ook zooo dat ze nog even wacht, het is hier ook vreselijk nat. Nog niet zo nat geweest dit seizoen. Gelukkig aankomende week weer wat droger weer.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:32

Janinevv schreef:
@kabayo klopt ik dacht rond begin april. 22 mei was ze 18 dagen scan (ben altijd slecht om zulke dingen goed te berekenen) :+

Amhorses heel fijn dat ze zo’n goed plekje heeft gevonden!

Stephanie schiet ook al mooi op!

Maddy is al een flinkerd met 624 kilo. Ik zou echt niet weten hoeveel ze zwaarder worden in de dracht als normaal. Weet jij dat wel toevallig?

Ik heb geen idee eigenlijk. Wiske was van de zoner 670 kg en toen was ze echt veeel te dik (en stond toen hoefbevangen) dus vind het wel redelijk nu kwa dracht.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:51

Jeetje wat gaan jullie hard! Wat een leuke drachtige paarden zeg, ik ben enorm benieuwd naar jullie veulens!

Hoe doen jullie het qua checken? Een camera? Birth alarm?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:56

Muwaki ah ja dan is dat inderdaad dat mee valt. Dan lijkt het denk ik zo.

Ben wel benieuwd wat mijn A pony dan momenteel weegt die is al zo mega dik :o

Linsey ik heb nu al stress die camera’s installeren elke keer drama de stal is verplaatst en daar is nog helemaal geen stroom ik hoop eind van de maand wel en dat de internet kabel er ook heen getrokken kan worden.

Dan is het gewoon elke avond spieken wat ze aan het doen is wat haar normale gedrag is, mijn Welsh a merrie gaat duidelijk kegelen en krijgt echt hars en vlak voor de geboorte is het melk. Ze had ook echt duidelijke symptomen.

Ik zet zelf twee keer een wekker en moet toch in die tijden alweer om 6 beginnen met werk dus moet er om 5 uit. Mijn moeder slaapt vaak pas laat dus die kijkt ook mee. Ik slaap er niet ofzo is denk ik 1 minuut op fiets of moet heel hard rennen binnen door haha

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:05

Vorig jaar hadden we nog 2 merries op de oude manier.
( uit bed en kijken in stal om de ca 1,5 uur vanaf het moment dat de uier begint te kegelen)
Maar die stiekemerds hadden hem er in een zo’n blok al naast liggen. :')

De merrie van m’n zusje heeft m’n vriend de stal camera voor verhangen. Dus ipv uit bed regelmatig op de camera gekeken.

En dit jaar hebben we geïnvesteerd in een draaibare camera met geluid dus kunnen we nog makkelijker checken wat er aan de hand is.
Mijn merrie is de eerste die moet bevallen dus is hij daar nu opgericht.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:12

Janine, mijn 1,5 jarige welsh b weegt 262kg denk dat jou drachtige welsh a wel daar bij in de buurt zit..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:38

Yvk: hoe dichter je bij het einde komt, hoe langzamer het gaat. Zo voelt het in ieder geval voor mij.

Ik hoop op goed weer in het vroege voorjaar, zo niet moeten we gewoon even improviseren. Veulendekentje ligt al klaar als het nodig mocht zijn. Mijn merrie is echt een heks naar andere paarden met een jong veulen aan de voet, dus ik hoop een beetje dat de wei er dan goed bij ligt zodat we de groep makkelijker kunnen splitsen. Zo niet splitsen we de paddock en overkapping, dus dat komt ook wel goed.

Mijn Welshjes (1.20 en 1.23) wegen 227 en 253 kg als ze niet drachtig zijn. Hoeveel mijn drachtige merrie nu weegt zou ik niet weten. Ben sowieso geen ster in gewichten schatten, met mijn D/E ponyveulen vind ik dat nu ook weer een uitdaging.

Ik heb vorige keer een camera gebruikt en nu doen we dat weer. Ik denk dat de fijnste manier camera + alarm is, maar dat is me een beetje te gek voor 1 veulentje. Ik heb destijds elk uur een wekker gezet, even oog op de laptop naast het bed en toen weer verder geslapen. Dat was 2 weken lang (ik was een beetje enthousiast) best slopend. Ik weet nu haar verloop wat beter, dit wordt het tweede veulen van dezelfde merrie. Dus ik hoop dat ik nu minder lang aan het waken ben. Vorige keer wat het uiteindelijk echt super duidelijk wanneer het kwam, toen ben ik niet eens naar bed gegaan.
Helpen was wel nodig, veulen lag in een schouderslot. Dus ik vind het wel belangrijk om erbij te zijn.
Wij hebben de camera vorige week verschoven naar de stal, dus ik spiek al af en toe wat madame aan het uitvoeren is. Voor nu is de routine haar hooi door de hele stal mikken en dan de hele nacht alle plukjes weer zoeken en opeten. Budgetpony, hoef je geen slowfeeder voor te kopen :')
Destijds heb ik op stal mogen logeren, ik woon nu op 3 minuten afstand dus blijf mooi in mijn eigen bed.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 03:51

Ken je niet iemand van wie je het alarm kan lenen mooney?

Wij hebben trouwens ook zo'n budgetpony. Wij hebben van die hooihoekjes gemaakt in de stallen en zij maakt er een sport van om dit binnen 10 minuten door de hele stal heen te gooien en dan pas alles op te eten. Ze eet het daarentegen wel altijd helemaal op, want de volgende dag vind ik bijna nooit hooi in de stal. Dus dan is het wat minder erg :))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:03

Nee, geen bevriende fokkers die zo'n ding hebben. Nu kan je ze ook huren natuurlijk als de nood hoog is. Maar ik verwacht eigenlijk dat het met alleen camera goed te doen is nu ik haar beter ken.
Ze blijft ook in de aanloop erg lang staan (eerst de weeën weg proberen te eten, prototype pony gedrag haha), dus ik ben een beetje bang dat ik het mis als ik te veel op zon alarm zou vertrouwen. Maar globaal gezien lijkt het me een mooie combinatie.

Ah precies zoals de mijne, wij vinden ook geen hooi terug als ze er 's ochtends uit gaat :D .

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:31

Hoe denken jullie er over een shetlander van 90/100 cm te dekken met een Welsh van 1.18 cm?
Volgens hengsten houders moet het kunnen. Ze hebben zelf ook deze combi

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:50

corinadrenth schreef:
Hoe denken jullie er over een shetlander van 90/100 cm te dekken met een Welsh van 1.18 cm?
Volgens hengsten houders moet het kunnen. Ze hebben zelf ook deze combi

Bij ons op club liepen hele leuke kruisingen van Fries x shetlander dus ik zou het wel aandurven.
Zeker als shet al een veulen heeft gehad.
Die veulens van de Fries waren eerst gewoon klein net een shet en groeiden op tot een C pony

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:20

Wij hebben camera's.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:41

Caily die merries van je vrienden zijn inderdaad wel echt vroeg. Indian is begin april uitgerekend en dat vind ik zelf wel vroeg zat gezien ik de paarden 24/7 buiten heb lopen.

Kabayo , oh die merrie toont inderdaad ook nog niet heel erg nee. Fijn dat met pup ook goed gaat , wennen vast nog wel aan elkaar.

AM horses, fijn dat je voor sammie goed nieuw plekje hebt kunnen vinden al is dat natuurlijk wel moeilijk. Er is flink wat veranderd in je paarden afgelopen tijd. Maar nieuwe stallingsplek klinkt wel fijn.

Stephanie141 , wat ziet je merrie er goed uit en aftellen kan beginnen :)

Linsy1998 spannend ! Maar fijn dat je al een ervaren merrie hebt.

Fleuribelle , Maike zit er ook al flink uit. Beetje in beweging blijven kan geen kwaad natuurlijk.

Dieyar welkom en mooie merrie

Sanet : jou merrie is al net zo bescheiden Kwa buikje als de mijne.

Knolselder wat schrikken zeg dat ze in het net zat. Klinkt dat je er nog redelijk optijd bij was.

Hier hadden stel idioten met tractor het land ingereden en daardoor ook van los schapengaas erin gereden. Gelukkig alleen losse en kromme palen en zijn de paarden niet in het gaas terecht gekomen.

Kabayo die foto ze staat er ook zo heerlijk rustig bij , van die baas is weer bezig hoor :')

Jessicazz die heeft ook al een best buikje zeg !

Welke camera's hebben jullie ? En dan buiten of binnen ?
Ik zit ook na te denken om 1/2 camera's te installeren .

Buiten en in de schuilstal. Ondanks dat ze aan huis staan en ik alleen de deur uit hoef te lopen. Vorige keer goed inde gaten gehouden maar de merrie was zo'n stiekemerd dat het nog even leek te duren. Savonds niks aan de hand en om half 4 lag er ineens een veulen :+

Mooney , oef 2 weken waken de vorige keer was vast flink pittig. Wel fijn dat je nu iets meer weet hoe je merrie het doet.

CorinaDrenth , dat zou ik wel aandurven hoor. Vind het verschil niet zo enorm groot.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:04

Amhorses: ik begin al in te komen op bokt ;) ik volg je volgtopic ook!
Fijn dat Sammie een goed nieuw huisje heeft, toch een hele geruststelling!

Linsey1998: welkom en wat een snoepje van een pony! <3

Dieyar: ook welkom en gelukkig was het niet 230 dagen... ;)

Knolselder: oh wat schrikken! Hopelijk knapt Wiske snel op! :(:)

Kabayo: heerlijk, zo'n bomproof dier! :D

Jessicazz: dat schiet al op!!

Maar wacht, hebben we nu 2 Wiskes? Van Knolselder en Mukiwacobs...? :D

Hier ook modder en natte paden. Gelukkig is Coco de rust zelve en rent ze niet veel..

Als het een beetje spannend gaat worden, gaat Coco 's nachts op stal met een camera. Ik heb toevallig van de week een birth alarm gehuurd. Vanaf 320 dagen, dus 12 april.
Ik heb wel even getwijfeld, maar volgens mij gaan ze snel en ik wil niet het risico lopen dat ze straks op zijn als ik besluit er toch eentje te willen...

Verder heb ik me ingeschreven voor een workshop op 26 februari. Ben benieuwd! Ik denk dat ik inmiddels wel veel weet, maar zo'n workshop kan nooit kwaad!

Ik las ook iets over een veulendekentje. Daar twijfelde ik ook over. Tegenwoordig is het weer nog zo lang slecht en koud, dus lijkt het me wel fijn om het in ieder geval bij de hand te hebben...
Weet iemand welke maat je aan moet houden voor een welsh A veulen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:20

Ik heb voor een Welsh B x D pony de grootste maat van deze dekentjes: https://www.minihorseshop.nl/mhs-veulen ... =veulendek
Ik denk dat je bij een Welsh Atje de middelmaat moet hebben.

Voor mijn eerste veulentje (Welsh B x NAS B pony) hadden we een kalf-dekje van de melkveehouder aan de overkant geleend, maar dat was erg groot haha

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:18

Wat spannend! De eerste merries komen al dichtbij zeg!!
Sorry dat ik niet op iedereen reageer het is best druk hier.
Mijn merries doen het goed! Het groeien van de buik blijft nu even stil staan lijkt wel maar ze doen het goed!

Afbeelding

Afbeelding

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:26

Weet iemand ook een goeie camera??
Ik heb mijn paard niet thuis staan, in de stal waar ze staat is geen WiFi maar wel een stopcontact.

Heeft iemand tips voor een camera? Kom er zelf niet uit na lang zoeken. Reolink moet goed zijn maar geen idee welke ik moet hebben qua geen wifi :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:30

Ook geen internet kabel?