Tja dat was de natuur dat er dan een groot aantal dood gaan. Oke ga me er niks van aantrekken , ik heb me ruim voldoende verdiept en heb me eigen conclusie getrokken over voeding dat bij mijn paard past.
eerlijk gezegd, ik denk dat veel supplementen geldklopperij zijn. Pony krijgt niets extra's niet eens merrie veulen voer en kan niet echt zeggen dat Arie een ongezond veulen was, er zat zelfs een laag vet op z'n ribben toen hij geboren werd. Heb haar destijds van alles gegeven en het enige wat ik weer zou doen is electrolyten.
Heb vandaag voor een prikkie een geboorte alarm kunnen overnemen van iemand op stal. maar hoever van te voren doen jullie die om? Ik dacht zelf aan een of 2 voor uitgerekende datum maar heb echt geen idee of ik dan een beetje goed zit. En doen jullie hem ook overdag om of alleen savonds op stal? Ik zelf zou hem overdag liever aflaten in de wei lijkt me voor de merrie fijner. Vind het toch best een gevaarte zo'n ding. Die van tegenwoordig zijn wel wat kleiner en kunnen zelfs aan het halster maarja kan deze voor weinig overnemen dus doen het hier dan maar mee.
hoor net de exacte uitgetelde datum van garcia en dat is 2 mei!
stal_HD
Geplaatst: 10-02-14 21:06
Het verschilt echt per paard wat ze nodig zijn. Ik heb er hier een paar die niets nodig zijn en ik heb er die echt veel en veel te schraal worden. Die krijgen nu echt wel extra. Straks wordt dat wel weer minder. Of zelfs niets meer.
Jaja de natuur. De natuur is een plaats waar geen omheining is, waar de dieren overal kunnen lopen waar ze willen en waar natuurlijke vijanden rond lopen die de populaties in stand houden. Nu kunnen de grazers op bv de Oostvaarder plassen zich vermeerderen zonder dat er natuurlijke vijanden zijn. Dat is niet natuurlijk en moet er dus kunstmatig ingegrepen worden. Mijn idee zou zijn om er de zwakkere dieren en jonge of teveel aan hengsten afschieten en dat vlees gebruiken voor bv restaurants of iets dergelijks. ( misschien voor de voedselbank) Hebben ze toch een doel zonder nodeloos neerschieten en ze hebben een mooi leventje gehad. EN je houdt de populatie gezond. Maar goed dat is mijn mening...
Hier groeien de dames rustig door. Uiertjes doen niet veel.
Gister bij Selenya geweest en die is flink de hoogte in gegaan! Lis gaat alleen maar in de breedte haha... Vandaag 260 dagen drachtig, dus nog 80 dagen + een beetje....
ja maar ze groeit ook wel erg hard hoor,heel lang slank gebleven.
ik zag vandaag trouwens dat mensen brood en dergelijken in de weide hadden gegooit bij de merrie,s.. daar was ik al bang voor sinds ze in de nieuwe weide aan de weg staan.
Yildiz hoe gaat het met Yentl? Die is ook al dichterbij aan het komen!
Vervelend lijkt me dat Inowa!
geshahquille
Geplaatst: 10-02-14 22:35
Voeren is toch altijd een kwestie waar je je goed bij voelt jij kunt je paard het beste. Als je ook om tips vraag krijg je er denk wel een stuk of honderd want dat is natuurlijk zo verschilend per paard.
Annica prachtige buik.
Pret wispelturig hahaha.
Wenk dat schiet ook al op.
Ja dames maanden worden weken weken worden dagen en dagen worden uren en dan in ene heb je er zomaar een paardje bij .
We gaan duimen voor gezonde veulens en moeders ook al vind ik de buiken prachtig om te zien ik begin echt zin te krijgen om lekker te kletsen over in inhoud
Yellomofoon
Geplaatst: 10-02-14 22:41
Mooi buikje! Met birth alarm ook geen ervaring hier, persoonlijk zou ik het pas omdoen als er tekenen zijn dat de bevalling nadert. Ik vind het persoonlijk ondingen...
Vandaag was Casu 270 dagen drachtig! Had ik ze uitgebreid gepoetst, ben ik vergeten een foto te nemen Ik vind trouwens dat ze er nog even slank uitziet als 230 dagen ongeveer. Maar misschien ik zie ze ook elke dag dus is moeilijk om verschil te zien!
Ik doe geen BA. Heeft bij Lis geen zin. Zodra ze kegelt blijven we op stal, vorig jaar heeft ze Selenya ook gauw tussendoor gedaan en dat was de 3e keer dat we er niet bij waren...
YildizArabs
Geplaatst: 11-02-14 07:58
Mooie buikjes!!
BA, ik had vorige keer zon halsterding gehuurd. Ging 100 keer af, behalve... Dus nee voor mijn geen BA meer. Met de camera en gewoon goed in de gaten houden. Als de melk begint te stromen duurt t echt niet lang meer!
Tja, idd... Ik wil nu ook wel richting inhoud hihi! Ik begin echt de kriebels te krijgen! Al heb ik liever dat ze nog even wacht, m'n camera werkt prima op locatie maar nog niet vsn buitenaf, zucht... Er wordt aan gewerkt maar gaat weer via via (netwerkbeheer blabla) dus hopelijk lukt het nog voor die tijd... Uier is nu goed aan het vollopen, maar ze kegelt nog niet. Tietjes gisteren op 322 dagen:
Leuk om al die foto's te zien!! Op naar een hoop mooie en gezonde veulentjes Ik wil graag ook een foto plaatsen, maar helaas lukt dit niet. Zal eens een foto maken en deze dan plaatsen hier! Ze staat nu op 3kg merriebrok, want ze werd wat dun op haar flanken. Nu nog ongeveer 3,5 maand wachten, pff duurt lang he
Annikab
Geplaatst: 11-02-14 13:58
Spannend Yildiz! Ik heb er ook voor gekozen om geen BA te huren, Ely slaapt namelijk altijd plat. Hier gewoon onder de camera en waken.
aaahh leuk om al die foto's te zien en echte tietjes al!! Lux dr buik gaat ook hard groeien nu
over voeren, 1 van ons krijgen wel een supplement erbij, omdat shinda erg slechte hoeven heeft. is op aanraden van de hoefsmit verder hebben we nu nog genoeg gras, ze krijgen nog elke dag nieuw erbij met strookbegrazing, krijgen voldoende hooi, en muesli, omdat we ook nog rijden
Zo dat gaat al hard met yentl! Hier wel een BA om, heb er zelf een met singel en die heeft altijd goed zijn werk gedaan en is wel handig voor als ik toch stiekem lig te slapen snachts, wel houdt ik zelf ook een oogje in het zijl hoor en heb altijd aan de merries gezien als het zover was. Vorige keer is Sammie niet thuis bevallen omdat ik zelf met dikke buik liep, ze is toen staande bevallen, hoop dat ze dat nu niet doet...
geshahquille
Geplaatst: 11-02-14 17:09
In ene gaat het weer heel snel al kan zoon vol uier nog heel lang zo blijven voor het echt vol schiet! Wij waken ook met camera dat is altijd weer een moeilijk moment wanneer we gaan waken. Ik zelf zet altijd als ik ga waken elk half uur de wekker voor het geval ik toch in slaap val.