[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:11

ual_95 schreef:
Zit een beetje in dubio. Ik zou graag even jullie mening willen horen over het volgende:

Op 4 januari komt bij ons de tandarts. Gaat om een reguliere behandeling. De dierenarts (is ook de tandarts) gaf aan dat ze liever verdoofd en dat dat echt geen kwaad kan voor de dracht. Mijn merrie is halverwege maart uitgerekend en is dan dus hoogdrachtig. Toch heb ik geen fijn gevoel bij het verdoven. Is het beter om dit tandartsbezoek uit te stellen of zit ik me druk te maken om niets?

1 van mijn paarden maakte laatst ineens proppen, toen heb ik meteen die dierenarts gebeld om te bespreken hoe en wat. Om 1 of andere reden bel ik altijd 3 dierenartsen om te vergelijken wat ze zeggen. En alle 3 adviseerde ze niet naar de tandarts te gaan als je paard drachtig is. Alleen als het echt nodig is, ik moest de proppen dus in de gaten houden en die waren binnen een week weer weg kwam dus volgend de dierenarts door andere structuur van het hooi. Ik stel dus uit tot na de dracht!
Maar dus zelfs bij klachten adviezeren ze alleen als het echt echt nodig is.
Dus ik zou het lekker een half jaartje uitstellen.

Het veulen zal het gerust overleven hoor maar het is gewoon niet ideaal.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:14

Uitstellen of andere tandarts laten komen die niet verdoofd. Hier zijn ze 2 weken geleden allebei behandeld zonder verdoving .

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:16

Dit is een aantal weken geleden al besproken. Meerdere mensen gaven toen aan dat een verdoving voor de tandarts geen kwaad kan (gebruik even de zoekfunctie).

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:23

Zo dan.. tig pagina's verder en ik ben eindelijk weer bij hoor :P

Discussie ga ik verder niet meer op door, mijn bedoelingen/advies zijn altijd goed bedoeld :)

Ice wat een nachtmerrie zeg.. Ik weet helaas precies hoe je je voelt.. Mensen doen zo onschuldig over droes alsof het hetzelfde is als de waterpokken bij kinderen, maar dat is gewoon niet waar... Ik ben er als de doods voor want mij heeft het helaas ook al meerdere pony's gekost..

Kruisingen, waarom niet maar wel even goed bij nadenken wat voor kruisingen. Ik zie soms echt kruisingen waarvan ik denk GAAF!! En ook iets betaalbaarder voor de particulieren nu want een kwpn dressuurpaard is soms al niet eens meer te betalen in deze tijd dus gaan veel meer mensen kijken naar een leuke D/E pony die wat breder gebouwd is maar toch leuk mee kan doen in de wedstrijd sport.

Hier is Lana nu echt maar dan ook echt met zwangerschaps verlof. Dochtertje van vriendin wilde graag nog mee doen aan de online show dus Lana opgezadeld, maar zadel past in de verste verte niet meer met die enorme buik..
Pony moet nog 4 maanden...
Afbeelding

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:23

Cynthia82 schreef:
Dit is een aantal weken geleden al besproken. Meerdere mensen gaven toen aan dat een verdoving voor de tandarts geen kwaad kan (gebruik even de zoekfunctie).

Ik weet dat het ter sprake is gekomen, maar kon het zo snel niet terugvinden. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en daar wisselen de verhalen over, nu dus ook weer. Ik vind het daarom lastig. Ik vraag het liever 100x extra, al is het voor mijn eigen gevoel.

Bedankt voor de reacties. Deze wisselen dus erg. Mijn merrie wordt meestal zonder verdoving behandeld, dus dat heb ik ook gevraagd. Toen zei de da dat ze het liever wel met verdoving heeft zodat ze overal beter bij kan. Maar levert een behandeling zonder verdoving niet te veel stress op? Evenals het vervoeren, ookal staat mijn merrie rustig, het wordt toch afgeraden doordat het stress oplevert. Ik neig er nu een beetje naar om het gewoon uit te stellen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:35

Piarens schreef:
Uitstellen of andere tandarts laten komen die niet verdoofd. Hier zijn ze 2 weken geleden allebei behandeld zonder verdoving .

Zonder verdoving kan je helaas niet overal bij. Vooral achterin niet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:40

Mijn drachtige dames werden gewoon onverdoofd behandeld.
Bovendien zijn ze vervoerd van Nl naar Zweden, dus ook met vervoeren doe ik niet moeilijk. :=

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:43

ual_95 schreef:
Cynthia82 schreef:

Ik weet dat het ter sprake is gekomen, maar kon het zo snel niet terugvinden. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en daar wisselen de verhalen over, nu dus ook weer. Ik vind het daarom lastig. Ik vraag het liever 100x extra, al is het voor mijn eigen gevoel.

Bedankt voor de reacties. Deze wisselen dus erg. Mijn merrie wordt meestal zonder verdoving behandeld, dus dat heb ik ook gevraagd. Toen zei de da dat ze het liever wel met verdoving heeft zodat ze overal beter bij kan. Maar levert een behandeling zonder verdoving niet te veel stress op? Evenals het vervoeren, ookal staat mijn merrie rustig, het wordt toch afgeraden doordat het stress oplevert. Ik neig er nu een beetje naar om het gewoon uit te stellen.

Als het niet nodig is, zou ik het ook uitstellen. Mijn merrie ontwikkelt snel haken dus bij haar kan ik een behandeling beter niet te lang uitstellen. Zij is onlangs nog zonder roesje behandeld, dat ging prima.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:45

Als jij je er beter bij voelt om het uit te stellen en dat is ook geen probleem voor het gebit van je merrie, zou ik dat lekker doen.
Ik doe het ook niet tijdens de dracht en toen las ik hier dus dat dat gewoon prima kan. Maar je eigen gevoel is ook belangrijk. Zolang je merrie er niet onder lijdt, lekker uitstellen dan.

Verhalen wisselen altijd :) Er is echt niets waar 100% hetzelfde antwoord op komt (terwijl ik dat soms zelf heel graag zou willen :D )

DL, ligt het zadel nou gewoon zonder singel op Lana?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:20

ual_95 schreef:
Zit een beetje in dubio. Ik zou graag even jullie mening willen horen over het volgende:

Op 4 januari komt bij ons de tandarts. Gaat om een reguliere behandeling. De dierenarts (is ook de tandarts) gaf aan dat ze liever verdoofd en dat dat echt geen kwaad kan voor de dracht. Mijn merrie is halverwege maart uitgerekend en is dan dus hoogdrachtig. Toch heb ik geen fijn gevoel bij het verdoven. Is het beter om dit tandartsbezoek uit te stellen of zit ik me druk te maken om niets?

Verdoven kan geen enkel kwaad voor het veulen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:23

Kabayo schreef:
Piarens schreef:

Zonder verdoving kan je helaas niet overal bij. Vooral achterin niet.

Dat dus, onverdoofd kan je niet helemaal achterin komen en goed werk doen omdat een paard z'n kaken niet ontspant.
Onverdoofd heeft dus uiteindelijk 1,weinig nut want het is niet volledig gedaan en 2,hier krijgen ze vaak juist stress van, hoe klein ook.

Als je gevoel tegen staat dan uitstellen. Maar als ze wel last heeft van het gebit dan gewoon verdoofd behandelen imo. Een merrie met een minder goed gebit neemt minder voedingsstoffen op die ze wel nodig heeft voor het veulen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:25

Mbt vervoeren, als je paard er rustig op staat geen enkel probleem. Als je echt een mega stresskip hebt op de trailer zou ik het persoonlijk eerder laten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:25

Mijn paard liet zich prima behandelen zonder verdoving, ook de achterste kiezen. Het hangt ook van je tandarts af, de een zweert bij verdoving en de ander alleen zonodig.
Qua verdoving, ik weet alleen bij zwangere mensen dat dat prima veilig kan, zowel plaatselijk verdoven als algehele narcose als dat noodzakelijk is. Sedatie is een stuk minder "diep" dan algeheel, dus de bloeddruk en zo blijven stabiel normaal gezien, en de medicatie gaat lang niet altijd over de placenta én is veilig voor zover bekend, dus geen probleem.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:28

Ik heb die vraag een paar weken geleden gesteld mijn dierenarts vertelde dat het geen kwaad kan, bij begin dracht en einde dracht doen ze het liever niet, als je keus heb zou ik de dierenarts liever nu laten komen

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:31

Bedankt voor jullie reacties! Heb toch besloten om het een paar maanden uit te stellen. Merrie heeft een goed gebit, gaat jaarlijks, dus dan maken die paar maanden ook geen verschil. Stel dat de merrie het veulen een paar dagen na de behandeling verliest, ookal is dat met alle zekerheid door een andere oorzaak, kan ik me er in ieder geval niet schuldig over voelen. :o

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:31

De tandarts heeft perfect ook achteraan kunnen behandelen hoor , er was wel niets serieus aan de hand ( of tand ) _O-
Dan zal het Mss minder makkelijk zijn.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:57

ual_95 schreef:
Cynthia82 schreef:

Als het geen noodzaak is zou ik uitstellen. Better safe than sorry.
Ik heb het twee jaar terug ook gedaan met verdoving, dat ging goed. 2019 uitgesteld tot naar het spenen. Ze had geen klachten, dus voor een controle ga ik geen risico op zoeken. Kan 9x goed gaan en de 10x breken ze een dracht af.
Zonder verdoving geeft misschien wel veel meer stress, stress is ook zeker niet aan te raden tijdens de dracht. Dus als het niet nodig is, even uitstellen is mijn advies.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:31

Wat een timing, mijn merrie staat eigenlijk ook weer voor een tandartsbehandeling. Maar ik stel het ook maar ff uit, ze eet netjes en geeft niet de indruk dat het niet goed gaat.
Ik ben heel blij met dit topic, er komen iedere keer fijne tips voorbij met goede argumenten waarom men iets wel of niet doet. Heb ik echt wat aan *D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:44

Cynthia82 schreef:
Als jij je er beter bij voelt om het uit te stellen en dat is ook geen probleem voor het gebit van je merrie, zou ik dat lekker doen.
Ik doe het ook niet tijdens de dracht en toen las ik hier dus dat dat gewoon prima kan. Maar je eigen gevoel is ook belangrijk. Zolang je merrie er niet onder lijdt, lekker uitstellen dan.

Verhalen wisselen altijd :) Er is echt niets waar 100% hetzelfde antwoord op komt (terwijl ik dat soms zelf heel graag zou willen :D )

DL, ligt het zadel nou gewoon zonder singel op Lana?

Haha nee die verdwijnt achter haar been,wintervacht en vetjes :') {:}

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:17

Goh idd dat iets wat je zelf zal moeten beslissen.
Mijn tandarts doet het niet tijdens de dracht en ook niet met heel jong veulen bij. Risico met ontwaken is ook aanwezig. En sommige tandartsen doen het ook zonder verdoving gewoon om de simpele reden dat ze niet mogen verdoven. Alleen een dierenarts mag dat en in België zijn er veel tandartsen die geen dierenarts zijn. En veel dierenartsen die geen tandartsen zijn hahaha. Ik heb een na lang zoeken die dierenarts is en enkel tanden doet. Neemt ook altijd foto’s zoals bij mensen en je krijgt die via app allemaal op je tel. Zo kan je ook echt zien wat ze gedaan heeft.
Sommige doen maar wat heb ik al ondervonden en kosten helaas evenveel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:36

Rond en gezond dag 168 :)
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:30

Lekker buikje al Janine

Hier ook in maart tandarts maar schuif ik voor het gemak even door naar de zomer. Vorige keer wel gewoon laten doen + verdoven op 7 maanden dracht.

Hier wordt er genoten van de aangelegde zandpaddock, ze liggen echt heel graag maar deden het bijna nooit vanwege het natte gras en klei.

Nova (7 maanden) kan het goed vinden met Stoffer het schaap.

Word er zelf bijna lui van :+

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:59

Mijn dierenarts/ tandarts en ook in Wolvega zeggen ze niet de eerste 3 mnd van de dracht en ook niet de laatste 3 mnd van de dracht verdoven. Voor de rest geen probleem.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:07

Ze ziet er goed uit Janine!

Riv dat ziet er echt super relaxed uit. Je zou er zo tussen gaan zitten. Heerlijk!

De verhalen over de tandarts wisselen dus wel erg, zelfs onder dierenartsen. Blijkbaar gaat het dus ook wel eens mis (waar zijn de wisselende verhalen anders op gebaseerd?). Op 7 maanden had ik het ook wel gedurfd, maar ze is dan bijna 9 maanden.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:24

Ice vreselijk... Sterkte. :knuffel:

Dustin haha ik dacht ook dat het zadel zodanig niet paste dat je dacht: dan maar zonder singel _O-

Mijn tandarts nam liever het risico niet, hij heeft even naar binnen gekeken/gevoeld en besloten dat dat prima uitgesteld kan worden. Sta ik prima achter.

Onderhand op dag 207.. da vond haar al te dik met 180 dagen.. :')

Afbeelding