[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:13

Ik was staart, manen en benen in de winter voor de maandelijkse buik-foto's. Dat doe ik dan wel met warm water en op een dag met geschikte temperatuur en zon zodat we na het wassen in de zon kunnen wandelen.

De mensen die boven de stallen wonen hebben in hun woonkamer (die zit recht boven de stal waar Pip gaat bevallen) totaal geen WiFi bereik. Zij gaven aan dat de WiFi slecht was en dat er teveel mensen gebruik van maken, dus dat een camera zeker niet ging lukken.. De eigenaar van de stal woont aan het einde van de stal gang en tegenover de stalgang wordt het internet door een bedrijfje gebruikt. Volgens mij is het internet an sich daarnaast ook gewoon langzaam.

Seven

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:37

@maris
Een hengst is in de eerste instantie inderdaad voor de verkoop. Of ik moet er helemaal verliefd op zijn dan wil een vriendin van me er vast wel op passen tot hij ouder is :=

We willen wel ongeacht wat het word naar de keuring met merrie en veulen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:37

Kun je dan niet gewoon simpelweg een kabeltje naar de router trekken?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:37

Snap het hoor dat je niet alles kan onthouden Linda, we gaan ook zo hard met zn allen in dit topic. ;)

@maris, ja zeker, de paps is Elias 494. Dit was zijn eerste dekseizoen en van de week zijn pas zijn eerste nakomelingen geboren.Afbeelding

Ik was haar hier ook niet hoor. We hebben hier ook geen warm water beschikbaar. Ik wil haar staart wel even wassen over een paar dagen maar dan moet het wel rond de 10 graden zijn.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:04

Mooie paps zeg :~

Ik was hier niks, ook geen staarten. Dat gebeurd pas weer in april als de eerste geschoren moeten worden voor een show of keuring.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:24

AniekR schreef:
In welke zin is het wifi slecht daar op stal? Heb je bijvoorbeeld veel ruis/slecht signaal zou ik zeker geen signaalversterker plaatsen, eerder een homeplug. Maar nou ben ik sowieso geen fan van wifi :o
Is het internet an sich gewoon langzaam is het ook lastig streamen.

salatiga, is het een grote kwpn-er is 1kg per dag niet heel veel denk ik. Wordt ze ook nog gereden, of dat niet?
Lies (d pony) kan praktisch onbeperkt voordroog vreten. Nou liep kort geleden het veulen er nog bij en opnieuw drachtig, kreeg ze 1 kilo of 1,5 zelfs merriebrok, met daarnaast nog 1 schep muesli. Na het spenen even terug op een halfje muesli alleen geweest en nu weer aan het opbouwen, want ze heeft niet super veel reserves.
Ik vind de Cavalor muesli's wel heel fijn, maar eigenlijk altijd als aanvulling op brok.
Tevens zou ik kijken naar ruwvoer. Kan me moeilijk een voorstelling maken bij 4x 4kg, maar bij ons zijn grote hooibakken op stal eigenlijk altijd gevuld. Alleen als ze van de uitloop even de wei op mogen, kunnen ze er even niet bij ;)

Oh en Lies doet altijd een moord voor eten. Met andere merrie's niet zoveel aan gemerkt, maar krijgen wel meer dan niet-drachtig/zogend.

Jeanne, Fleur ziet er goed uit hoor! Toch leuk om een NON erbij te hebben in het DBT nu Roos dit jaar niet mee doet ^_^

Het is een grote E pony en ik rijd haar heel af en toe, verder staat ze buiten in de paddock. Ze staat op een Pensionstal waar ze 4x per dag voeren, vandaar dus dat 4x 4 kg :+ ze krijgen namelijk bakken met kuil dus je weet ongeveer hoeveel daar in zit
Ik zit nu te denken om dan deels Probreed te voeren (aangezien de zak toch op moet nog) en daarnaast pavo prodo lac, hopelijk dat Ze dan niet zo invalt :D
En heb pavo even gemaild zodat ik weet hoeveel ik zou moeten voeren want vind het maar lastig inschatten..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:09

Van de pavo podo lac staat het advies ook duidelijk op de website!

Gemiddeld advies in 9de t/m de 11de maand van de dracht: 420 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Gemiddeld advies in 1e t/m de 4de lactatiemaand: 650 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Gemiddeld advies in 5e t/m de 6de lactatiemaand: 350 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag. In deze periode langzaam afbouwen.

Bron: http://www.pavo.nl/fokkerij/producten/pavo-podo(r)lac

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:27

Jullie gaan snel :D

Mijn Cesair is 19 mei uitgerekend, tenminste, ik reken vanaf de dekdatum 19 juni.
Ze krijgt niet heel veel bij. Begin het nu iets op te voeren. Paar maal per week wat muesli met een scheut lijnzaadolie en verder veel ruwvoer. We hebben zelfs nog gras! Ik voer een beetje op het oog. Heb een slechte ervaring met het voeren van vitamine- en mineralenbrok bijgeven, daar werd ze gewoon heel erg raar van! (verlatingsangst werd veel erger, ze ging er mensen afbokken en werd heel schrikkerig) Merriebrok hoor ik bij Tinkers ook alleen maar problemen mee, heb bij de andere veulens die ik gefokt heb ook geen speciale brok gegeven.

Mooie camera, moet ook nog kijken of ik van het huis naast onze wei internet kan krijgen, anders iets met 3g/4g fixen?

Mooie hengst is Elias!!!

Wassen doe ik niet veel. Maak dan wel emmertjes met warm water door gebruik van de waterkoker, maar met die van mij kan je blijven wassen dus laat haar meestal maar gewoon.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:39

Vind dat toch hele grote hoeveelheden van die brok zeg... Moet ik mijn mini merrie makkelijk 700gram voeren per dag en in lactatie n kilo :o Zoveel hebben ze hier nooit gekregen, en toch altijd mooie volle merries tijdens het zogen en voer ook pavo.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:52

Een merrie van mij moet dan ongeveer 5 kilo per dag hebben :oo 1.80 groot en ongeveer 7/800 kilo..Afbeelding

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:10

Haha wow, dat is wel een hele hoop inderdaad... :')
Laten we het dan maar op adviezen houden en goed naar je merrie kijken denk ik?

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:40

Oh dank je wel Kimsel! Kom ik uiteindelijk toch uit op die 2-2,5 kilo, maar geven jullie dan 3 maanden zoveel of bouwen jullie het gedurende die maanden op?

5 kilo is inderdaad wel erg veel :+
Laten we het dan maar op een advies houden haha

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:48

Ik denk dat je ook per paard moet kijken, Vien doet het nu prima op 2 x 0,5 schep, maar weet dat toen Esmeetje vier maanden was ze 2x3 kilo, weidegang en onbeperkt hooi kreeg en nog niet dik te krijgen was.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:51

Het voeradvies dan ontploft Fleurtje gewoon :o

Ze staat sinds gisteren op merriebrok. Anders krijgt ze net zoals mijn ouwe wat 18 plus. In de winter een kleine schep over de dag verdeeld en in de zomer een handje per keer. Ook mijn 30 plusser is best dik. Het zal wel komen door het vele gras. Mijn ouwe krijgt ook “maar” 1,5 schep over de dag.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:21

Hier krijgen mijn pony merries ongeveer 2kg per dag per pony. Ene soms wat meer dan de andere.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:31

Moet zeggen dat ik sowieso niet veel brok voer. Vooral luzerne en pulp met maisvlokken

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:07

Ik ben nu sinds begin januari merriebrok aan het voeren en hou me ook nog niet echt aan het advies van pavo hoor.. mijn KWPN merrie van 1.73 krijgt nu 0.75kg pavo podo lac en 0.75kg pavo natures best muesli met pavo vital vitaminebrok per dag, maar ze staat dan ook volledig met verlof en wordt niet meer gereden of gelongeerd. Dit ga ik rustig door opbouwen naar ongeveer 2 kilo podo de komende periode. Mocht ik zien dat ze te vet wordt of juist af gaat vallen ga ik meer of minder voeren en daarnaast heeft ze altijd onbeperkte toegang tot ruwvoer en natuurlijk elke dag wat wortels :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:52

Stien krijgt minitieten! Dag 271. Maiden :)
Afbeelding

Ik kijk nooit naar aanbevolen hoeveelheid en voer op gevoel. Naast die brok krijgen ze nog ander hoogwaardig voer dus moeten ze ook niet zoveel merriebrok.

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:29

Vulina schreef:
Kun je dan niet gewoon simpelweg een kabeltje naar de router trekken?

Dat moet ik nog even navragen.. Toen iemand anders 2 jaar geleden een camera in deze stal wilde hangen is het niet gelukt. Ik moet het nog met de eigenaar overleggen, maar de mensen die boven de stal wonen vertelden in eerste instantie dat het niet kon, maar wellicht is het inderdaad met een kabel richting staleigenaar of eventueel een homeplug te regelen.

Bedankt!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:04

Hier staan de merries nu nog steeds op gewoon in totaal kwart basis/sport brok en appel muesli in totaal. Als ze straks op stal gaan en ze zien er nog steeds goed uit dan word het alleen door merriebrok vervangen en zodra ze de wei op gaan krijgen ze niet eens brok meer want anders worden ze te vet haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:29

Haha, wat leuk dat er meer mensen denken over de aanschaf van een mini. De mijne is wel een doerakje op korte pootjes hoor. Ik zeg altijd dat het maar goed is dat ze zo klein is, anders hadden we er wel wat mee te stellen gehad. En ik heb overal 2 lagen lint onderlangs moeten spannen dankzij Suzie. We hadden al een shetlander grote maat dus ik dacht dat mijn omheining wel pony-proof was.. Totdat ik op een ochtend drollen ontdekte in de wei naast de ponyweide. Ik dacht dat ik gek was en heb het maar opgeruimd.. En de volgende ochtend lagen er weer drollen. Toen maar eens in de gaten gehouden en mejuffrouw Suzie kon dus op haar hurkjes onder het lint door om even gras te maaien aan de andere kant. Daarna snel weer terug alsof er niets was gebeurd _O- . Het is maar goed dat de drollen haar verraden hebben.

Chantall dat begint al echt te groeien! Wat leuk, van de eerste merrie komt ook al echt dichtbij nu!

yfkelover Canto ziet er gewoon mooi vol uit, inderdaad geen overdreven buik, maar ze moet ook nog wel even.

Nikitaxx zo kom je de tijd van het wachten wel mooi door, met zo'n planning. Als je terug komt zit je al met de laatste loodjes.

Vasthi welkom! Knappe paps heb je uitgezocht!

jolandje camerafrustraties, die ken ik heel goed! Ben je er al uit inmiddels?

salatiga1995 Suzie krijgt tot nu toe geen merriebrok. 2 handjes basisbrok en goed ruwvoer doen het tot nu toe goed. Nu is Suzie ook een mini, dus niet zoveel nodig, maar ik denk dat ik straks de basisbrok wel vervang door merriebrok. Daar zit wel in wat ze voor het veulentje nodig heeft. Ik neem de merriebrok van Havens.

Ik was in de winter in principe niet. In het voorjaar hebben we flink wat te boenen dus. Na mijn grote schimmel wou ik geen schimmel weer.. tja, totdat we Suzie tegenkwamen.

Knolselder mini-tietjes! <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:28

Dat is de reden dat m'n man nog niet enthousiast is over een mini Claudia :j
Maar ach we hebben ook een paard wat onder en over draden gaan een eitje vind. Goed stroom erop was daar de oplossing voor :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:49

hihi leuk die enthousiasme over de mini.
Ik heb er verschillende gehad en op een enkele na weinig uitbrekers. Degene die wel eens op avontuur gingen waren toch echt degene met een beste scheut shetlandbloed. Mijn amerikaantjes zijn super braaf. Zelfs de twee hengsten die ik nu heb blijven keurig achter drie draadjes. Zelfs als de stroom er af is. Maar dat gebeurt niet veel. Je moet tenslotte de kat niet op het spek binden. :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:53

Het leuke bij Suzie is.. er hoeft helemaal geen stroom op, als het lint maar laag genoeg is, dan probeert ze het niet eens. Moest ik ook eerst even achter komen toen ze hier net was :). Ik heb ook eens een groot paard op proef gehad (bij keuren helaas afgekeurd en daarom retour gegaan), die leek het gras toch ook lekkerder dan de benen strekken in de bak. Hij sprong met gemak over de omheining van 1.60 hoog heen. Ik zie me nog heel dom staan kijken toen hij dat deed. :wow: Dag paard!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:14

Afbeelding
Mijn shet is absoluut niet mini 1.10 maar een echte ontsnappings expert hahaha eigenwijs niet te filmen :=