[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:41

Patrick: de hoeveelste dracht is dit voor je merrie? Ik heb het idee bij mijn merrie dat ze nu ook dikker is dan bij de vorige..

Fotsy: dankjewel!!

Cynthia: weer een op 100 dagen *\o/*
Wauw mooie foto met TiSento's berg! Kan hij mooi waken over zijn zusje en mama <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:53

cynthia wat jammer dat je meisje nog niet goed loopt, hoop dat het vlug beter wordt en anders vrees ik dat ze op rust zal moeten. Als het echt bekkeninstabiliteit is dan helpt niks jammer genoeg, nadat beebje eruit is, gaat dit wel langzaam terug helemaal over gelukkig.
gefeli met de mijlpaal *\o/*

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:24

Balen Cynth dat Dees aan de Metacam moet.
Is het niet een goed idee om haar aan de hand wat te trainen? Buik, rug en bekkenspieren op een rustige manier wat belasten in stap. Gaat aan de hand heel goed en is onbelast.

Patrick Whisper ziet er gewoon super uit.

Laulau ooh bah, heel veel sterkte!
Jouw dames ziet er ook super uit. Leuk mennen!

Leoniieke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:59

Ook mijn knappe dame is about to be a mommy <3
Voor de eerste keer een veulen fokken, zowel voor mijn merrie als voor mijzelf. Erg spannend!
22 april is ze uitgerekend van de geweldige hengst Glamourdale!
Ik hoop op een gezond (!) zwart veulen, het liefst met veel wit, die goed aan de maat zal zijn. Geslacht maakt me eigenlijk niet uit.

Mooie Hayfa (Charmeur x Glendale)
Afbeelding

En papa Glamourdale (Lord leatherdale x Negro)
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:40

Biancaatje, jouw merrie vind ik ook erg leuk! Wat voor iets is het?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:11

Hallo Allemaal,
Ik wil me graag ook melden hier met mijn drachtige merrie Kyowa Indiana.
Na lang wachten en eigenlijk niet durven aan te melden omdat mijn merrie nog wat jong is ga ik het toch doen en weet ik dat ik heel veel over me heen zal gaan krijgen maar dat neem ik maar even voor lief.
Toen ik bedacht had dat mijn merrie pas met 5jaar ingereden zal gaan worden wilde ik graag voor die tijd een veulentje fokken en wel volgend jaar. Nou is het iets anders gelopen als verwacht en heb ik een dekking gewonnen maar niet helemaal goed gekeken en deze dekking was voor dit seizoen. Nou had ik nooit durven dromen dat ik ubberhoud zou winnen want zeg nou zelf er is maar een hele kleine kans dat dat zou gaan gebeuren.
Toen won ik en werd mij gevraagd wanneer ze hengstig zou zijn en wanneer ze zou komen... Dus nog eens gevraagd hoe of wat en dekking was voor dit jaar. Nou ja dan moet ik toch eens gaan bedenken welke merrie ik hier voor moest gebruiken... Dierenarts laten komen en beide merrie's laten bekijken en onderzoeken. Kyowa was volgens de dierenarts de beste optie ze was al ouder als de andere pony en ook vele malen verder in haar ontwikkeling al. Nu is deze pony dan wel de gene die zeker tot 5jarige leeftijd zou blijven staan omdat ik nog een wedstrijdpaard heb staan dat het heel fijn doet en ik daar alles uit wilde halen voor ik met haar zou beginnen.
Kyowa was op het moment van controle heel mooi hengstig maar ik wilde graag toch zo laat mogelijk dekken dus wilde niet meteen dekken. En dan klinkt het heel raar om te zeggen zo laat mogelijk dekken omdat mensen graag zo vroeg mogelijk in het seizoen dekken maar goed ze staan aan huis dus heb ook geen last met afspenen en eventueel opfokken. Dit veulen is voor eigen gebruik dus word ook thuis afgespeend.
20 dagen na het onderzoek van de dierenarts werd Kyowa weer mooi hengstig en is ze opgehaald voor dekking. Daar aangekomen vond ze de hengst nog niet interessant genoeg en is lekker in de wei gezet en de dag er na zouden ze wel even kijken weer. Ze is zondag ochtend naar de hengst gegaan en maandag avond toonde ze nog altijd geen interesse in de hengst.
Dinsdag avond zouden ze het weer proberen en met buiten zetten was het allemaal goed ze liep netjes het land in en keek even om zich heen gaf een gil keek waar de hengst was en is heel hard gaan rennen naar achter in de wei, daar is ze door de draden gegaan dwars door de sloot (lees 4m breed en heel diep) de kant weer op gegaan door het draad bij de hengst en dook boven op hem. Na dat hij haar subtiel had laten merken dat HIJ moest dekken is ze gedekt. Ik was heel blij dat ze door haar maffe avontuurtje geen rare dingen heeft over gehouden op een kras hier en daar na. Ze is daarna nog 3x gedekt en weer naar huis gekomen.
Voor mij was er geen twijfel over mogelijk dat ze niet drachtig zou zijn maar ik moest en zou wel scannen. Ze is mooi drachtig gescant was nog even spannend want veulentje zit precies op de scheiding van de beide horenen en was even spannend of er 1 of 2 waren maar gelukkig is 2ling dracht uitgesloten en was ze op het moment van scannen mooi 27 dagen drachtig dat linkte precies aan mijn vermoeden dat ze echt van de eerste dekking drachtig was. Hartje klopte mooi en nu begint het lange wachten.
Kyowa is een minimaal bonte palomino WelshxNRPS (ze heeft alleen kleur op haar hoofd en een heel klein vlekje in haar flank en rond haar staart wat stipjes verder is ze helemaal wit) foto volgt nog.
Ties de vader in spe is een bruine Welsh.
Ik weet dat ze jong is maar alles gaat in overleg en goedkeuring van de dierenarts die haar goed in de gaten houd.
[img]Hallo Allemaal,
Na lang wachten en eigenlijk niet durven aan te melden omdat mijn merrie nog wat jong is ga ik het toch doen en weet ik dat ik heel veel over me heen zal gaan krijgen maar dat neem ik maar even voor lief.
Toen ik bedacht had dat mijn merrie pas met 5jaar ingereden zal gaan worden wilde ik graag voor die tijd een veulentje fokken en wel volgend jaar. Nou is het iets anders gelopen als verwacht en heb ik een dekking gewonnen maar niet helemaal goed gekeken en deze dekking was voor dit seizoen. Nou had ik nooit durven dromen dat ik ubberhoud zou winnen want zeg nou zelf er is maar een hele kleine kans dat dat zou gaan gebeuren.
Toen won ik en werd mij gevraagd wanneer ze hengstig zou zijn en wanneer ze zou komen... Dus nog eens gevraagd hoe of wat en dekking was voor dit jaar. Nou ja dan moet ik toch eens gaan bedenken welke merrie ik hier voor moest gebruiken... Dierenarts laten komen en beide merrie's laten bekijken en onderzoeken. Kyowa was volgens de dierenarts de beste optie ze was al ouder als de andere pony en ook vele malen verder in haar ontwikkeling al. Nu is deze pony dan wel de gene die zeker tot 5jarige leeftijd zou blijven staan omdat ik nog een wedstrijdpaard heb staan dat het heel fijn doet en ik daar alles uit wilde halen voor ik met haar zou beginnen.
Kyowa was op het moment van controle heel mooi hengstig maar ik wilde graag toch zo laat mogelijk dekken dus wilde niet meteen dekken. En dan klinkt het heel raar om te zeggen zo laat mogelijk dekken omdat mensen graag zo vroeg mogelijk in het seizoen dekken maar goed ze staan aan huis dus heb ook geen last met afspenen en eventueel opfokken. Dit veulen is voor eigen gebruik dus word ook thuis afgespeend.
20 dagen na het onderzoek van de dierenarts werd Kyowa weer mooi hengstig en is ze opgehaald voor dekking. Daar aangekomen vond ze de hengst nog niet interessant genoeg en is lekker in de wei gezet en de dag er na zouden ze wel even kijken weer. Ze is zondag ochtend naar de hengst gegaan en maandag avond toonde ze nog altijd geen interesse in de hengst.
Dinsdag avond zouden ze het weer proberen en met buiten zetten was het allemaal goed ze liep netjes het land in en keek even om zich heen gaf een gil keek waar de hengst was en is heel hard gaan rennen naar achter in de wei, daar is ze door de draden gegaan dwars door de sloot (lees 4m breed en heel diep) de kant weer op gegaan door het draad bij de hengst en dook boven op hem. Na dat hij haar subtiel had laten merken dat HIJ moest dekken is ze gedekt. Ik was heel blij dat ze door haar maffe avontuurtje geen rare dingen heeft over gehouden op een kras hier en daar na. Ze is daarna nog 3x gedekt en weer naar huis gekomen.
Voor mij was er geen twijfel over mogelijk dat ze niet drachtig zou zijn maar ik moest en zou wel scannen. Ze is mooi drachtig gescant was nog even spannend want veulentje zit precies op de scheiding van de beide horenen en was even spannend of er 1 of 2 waren maar gelukkig is 2ling dracht uitgesloten en was ze op het moment van scannen mooi 27 dagen drachtig dat linkte precies aan mijn vermoeden dat ze echt van de eerste dekking drachtig was. Hartje klopte mooi en nu begint het lange wachten.
Kyowa is een minimaal bonte palomino WelshxNRPS (ze heeft alleen kleur op haar hoofd en een heel klein vlekje in haar flank en rond haar staart wat stipjes verder is ze helemaal wit) foto volgt nog.
Ik weet dat ze jong is maar alles gaat in overleg en goedkeuring van de dierenarts die haar goed in de gaten houd.
[img]Hallo Allemaal,

Afbeelding
Kyowa
Afbeelding
drachtig gescant helaas lukt het niet de foto te draaien en duidelijker te krijgen is een foto van het schermpje. Ze is uitgerekend op 7 juni
2016.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:35

Je tekst gaat niet helemaal goed hihi.
Dit was toch die 2 jarige die zo hard groeide?

Ik ken idd ook mensen die op advies van dierenarts hun 2 jarige laten dekken omdat ze te hard groeien en daardoor problemen met hun gewrichten krijgen.

Soms is dat wel beter om de boel ff te remmen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:28

Ja dat klopt inderdaad Inowa daarom was de dierenarts er stellig in dat ik deze het best kon laten dekken om de groei iets te remmen ze is binnen een klein jaar 19cm gegroeid en daar de nodige problemen mee gehad. Door dit te remmen is ze klaar bevonden om te dekken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:39

Voor Whisper is het minimaal het 4e veulen, of ze ervoor in engeland/ierland nog meerdere veulens heeft gehad weten we niet.

Wat is eigenlijk een normaal gemiddelde kwa groei per jaar?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:04

Dat is volgens mij per paard een beetje verschillend _Patrick_ elk paard groeit in zijn eigen tempo maar deze pony zou uiteindelijk een D pony worden op zich niet erg dat ze groter gaat worden maar moet niet met pijn gaan ze stond begin van de zomer gewoon op pijnstillers en nu hopen we dat het rustiger en geleidelijker gaat. Het is natuurlijk altijd afwachten of het in de praktijk net zo gaat als in theorie maar we hopen op het beste en dat dit een goede keuze is geweest ipv met allemaal andere middeltjes te knoeien.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:08

Zo dat is best heftig 19 cm per jaar. Ik geloof best dat ze daar last van heeft gehad kappiegirl.

Je hoort het wel vaker hoor dat ze jonge merries dekken om de groei te remmen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:35

Waarom zou je heel bokt over je heen moeten krijgen? Ik neem aan dat wanneer je juist een negatief advies had gekregen je het niet gedaan had. Hier zit juist een bepaalde reden achter, dus in mijn ogen een wel overwogen keuze.

Mijn merrie is bij de vorige eigenaren ook gedekt als 2 jarige, in haar geval een ongelukje. Nu stond ze daar in de kudde helemaal onderin rang, en dat heeft in mijn ogen zeer zeker mee gespeeld in het hele verhaal.
En daarbij dat ze het dus niet wisten, dus ook niet de juiste voeding gehad (plus 24/7 buiten zonder schuilstal/deken etc).

Bo toonde het dus ook echt niet, dus wat dat betreft kun je hun ook echt niets verwijten.
Een paar weken na het nemen van deze foto lag het veulen er dus spontaan naast in de wei.
Afbeelding

Ca 7 mnd later, ondertussen net een paar dagen bij mij
Afbeelding
Door de lange haren niet goed te zien hoe schraal ze er is. Heeft echt alles aan haar veulen gegeven.

Daarna is ze toch redelijk snel bijgetrokken. Heeft een aardige inhaal slag gehaald in de hoogte.
Kwam bij mij met 3½ jaar bij mij met ca 140, nu is ze 7 jaar en ca 149
Zo is ze nu
Afbeelding

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:08

Knolselder: Maquavinci is een schwarzwalder fuchs ;)

Kappiegirl: prima keuze toch, zeker als de dierenarts haar het beste vind van de twee om mee te dekken.
Mooie merrie en gefeliciteerd met de dracht!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:08

Ik geloof dat kappiegirl al een topic had waarin behoorlijk negatief werd gedaan.

Ben het laatst eens tegen gekomen,vandaar dat ik wist dat het om de 2 jarige ging.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:29

Dank jullie wel voor jullie fijne reacties.
Ik had inderdaad al een topic gemaakt over meer nakomelingen van de hengst en daar werd niet zo heel gezellig gereageerd idd maar daar had ik de situatie ook niet in uitgelegd dus vandaar denk ik ook de felle reactie's.

Ik wil jullie allemaal feliciteren met de dracht van jullie merrie's ik ga zo maar eens een stuk terug lezen zodat ik een beetje weet wie bij wie hoor zodat ik het ook een beetje kan gaan volgen.
Dat we allemaal maar mooie gezonde veulentjes gaan krijgen.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 03:51

Ik heb ook een tijd zitten twijfelen of ik mijn merrie niet te jong vond om te dekken. Ze werd met 3 jaar en 2 maanden oud gedekt. Maar bn nu ook veel meer drie jarige tegen gekomen die gedekt werden op de leeftijd. Wel echt leuk dat je een dekking hebt gewonne. Zou ik ook wel willen:)

kappiegirl schreef:
Dank jullie wel voor jullie fijne reacties.
Ik had inderdaad al een topic gemaakt over meer nakomelingen van de hengst en daar werd niet zo heel gezellig gereageerd idd maar daar had ik de situatie ook niet in uitgelegd dus vandaar denk ik ook de felle reactie's.

Ik wil jullie allemaal feliciteren met de dracht van jullie merrie's ik ga zo maar eens een stuk terug lezen zodat ik een beetje weet wie bij wie hoor zodat ik het ook een beetje kan gaan volgen.
Dat we allemaal maar mooie gezonde veulentjes gaan krijgen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:28

FFien is vandaag 100 dagen drachtig *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:12

kappiegirl, succes met alles terug lezen := Respect als je ook alles terug leest _/-\o_

angelpam, mooie mijlpaal weer

Thnx allemaal, gaat nog steeds niet helemaal super. Maar goed we klagen niet en blijven gewoon doorlopen.
Vandaag vieren we de verjaardag van mijn man, dus straks weer het hele huis vol.

Bo vandaag op 120 dagen, gaat best snel vind ik.
Gisteren samen met mijn bijrijder ff heerlijk aan het gek doen geweest in de bak zonder zadel. Daar is ze nog geen ster in, maar gaat al wel steeds beter. Bo is wat dat betreft een heerlijk paard. Want gaat zij wat scheef in draf dan gaat Bo stappen.
Later er wat pionnen bij gezet en een balkje erbij. Jammer dat ik m'n camera niet mee had, maar dat koppie van Bo sprak boekdelen. Ze kan daar zo van genieten, sla-ommen, hupsie erover heen. Lees was echt een hupsie van max 30cm.

Voor het geval dat straks mijn zadel niet meer gaat passen voor tijdelijk een Barefoot gekocht, de Cherokee.
Eerder paste ze de Barefoots niet goed meer (bij de pommel niet passend te krijgen) dus hopelijk straks wel. En anders gewoon maar verder met de BBP en de Barefoot weer de verkoop in.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:34

Denk dat je voor haar echt goed hebt gedaan met vroeg te dekken. En als ze er lichamelijk echt goed klaar voor is, zie ik geen probleem.
Dilys haar zus werd normaal maar een welsh a en met haar 2 jaar al een kleine b dus die is echt ook stop gezet door te dekken. Was niet gezond meer.

Vanavond zal ik nog eens fotos maken van marley en haar drachtige buik

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:03

Persoonlijk zou ik nooit op 2 jaar dekken, maar goed, ieder z'n eigen. (daarbij is de groei erfelijk bepaald en zal het niet worden beïnvloed door de dracht..)

Lekker hé Kiki, even een beetje spelen met de paarden. Lekker even nergens anders aan denken :D
Volgende keer het fototoestel maar wel mee!

Leuk, nog een KWPNer in het topic! Hier eentje drachtig van Charmeur, dus een beetje familie ;) Fijne hengst inderdaad, Glamourdale!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:24

Lengtegroei zou ik nooit zo durven beperken. Je zet ze flink schraal daardoor en net de voedingsstoffen die ze nodig hebben om de groeischijven te sluiten en derg. Zou te bang zijn voor oc en ocd. Ik heb een 2 jarige (eigenlijk 2,5, want ze is van febr), die is veel te vet, zoeen zou ik wel durven en heb het ook overwogen, maar zo n merrie heeft zat reserves, die beperk ik niet in Lengtegroei (enkel in breedte)
Dood zullen ze er ook niet van gaan (in het wild worden ze ook gedekt als ze er klaar voor zijn, maar daar maakt het ook niet uit of ze 10 of 20 worden ;))

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:35

Lengtegroei is erfelijk bepaald, in principe maakt een dracht of eten daarvoor weinig uit. Wél andere factoren van de groei, zoals inderdaad de groeischijven/de gewrichten in het algemeen. Daarom geef je een paard ook goed eten, zodat ze een gezond fundament krijgen. De grootte is met de geboorte al bepaald, de gezondheid niet..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:47

Klopt dat ze zowiezo de erfelijke stokmaat halen alleen rem je de groei.
En mag er toch vanuit gaan dat de veearts het niet zomaar adviseerd.

Alle keren dat ik ervan gehoord heb was het op advies van de dierenarts of zelfs rechtstreeks van verschillende dierenartsen gehoord.

Neemt niet weg dat ik het niet zou doen,maar geloof ook niet dat het veel schadelijker is dan maar door laten groeien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:14

Welkom hier, kappiegirl :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:41

Marije, jouw eerste merrie hangt al een mooie buik onder zeg! Maar die is natuurlijk ook al een heel eind!

Ines, top dat Yonce ook drachtig is! En veulentje is huge inderdaad :wow:

Cynthia, die begint ook mooi rond te worden. Mooie foto met Ti's berg erbij, snap dat dat bijzonder blijft voor je! Wel balen dat Dais nog steeds niet goed loopt. Ze is inderdaad ook de jongste niet meer zoals je zegt, maar hoop toch voor je dat het toch weer (wat) beter wordt.
Zolang je niets erger stuk maakt is licht in beweging blijven altijd goed volgens mij, maarja ik heb er verder niet echt verstand van.

Leoniiek90, welkom! Heb je al gezien in het MK-topic van mijn merries, leuk dat je ook hier mee komt praten!
Knappe merrie heb je hoor, Charmeurs zijn wel gaaf meestal! En paps is ook een plaatje. Is je merrie zwart of donkerbruin? Zwart lijkt wel mogelijk, veel wit moet vaak toch wel ergens vandaan komen... ;)

kappiegirl ook welkom. En wat een verhaal.
Tja, weet niet of ik het zelf snel zal doen. Maar als het om een weloverwogen keuze gaat vind ik dat de medemens zich er niet te veel mee moet bemoeien, aka laat ze lekker banketstaaf. Je hebt immers goed overlegd met je DA, weet de redenen dat je het doet. Hoop dat je een prachtig, gezond veulen krijgt volgend jaar!
Hoe groot is je 2-jarige dan?

Op de vraag van Patrick (gefeliciteerd trouwens), wat normaal is voor groei, tja, dat verschilt ook. Lies wat ook gigantisch ineens met 1,5 en ook als 2-jarige al erg aan de maat, dus was ook bang dat ze ver in de e-maat zou komen. Als 2-jarige was ze 1.46m of zelfs als 1.47m, maar blijkbaar was ze ook gewoon (praktisch) uitgegroeid en ging ze toen ook de breedte in. Met 3,5 jaar is ze voor de sport 1.47m gemeten en dit jaar voor stamboekopname was ze 1.48m als 6-jarige, die groeit ook niet meer nu en was als 2-jarige gewoon praktisch klaar.
Roos daarentegen is heel ziek geweest, heeft een nogal moeilijk eerste jaar gehad en begon daardoor pas met 1,5 jaar echt een beetje te groeien en ook heel langzaam. Heeft ook veel tijd gehad en hoop dat ze komende jaren nog een centimetertje pakt links en rechts (als ik haar naast Lies zie staan, schat ik haar zo'n 1.44m, is nog niet gemeten).

angelpam, mooie mijlpaal! *\o/*

kiki, fijn dat Bo zo'n fijn paard is waar je ook zulke dingen ermee kan doen.
Dagen lijken hier nu ook eindelijk wat sneller te gaan inderdaad :j Maar nog niet snel genoeg