[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:32

Uh, ik heb nog geen keuzes _O-
Ja 1, voor m'n merrie die eind juni is uitgerekend. Ik begin achterstevoren :oo

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:38

De keuze is hier rond. Ik zou voor een voorlopige goedgekeurde gaan. maar de eigenaar is niet van plan om hem door de veterinaire keuring te doen. Dus daar haak ik vanaf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:46

Is dat het enige waardoor die geheel goes gekeurd kan worden? Dat klinkt nog zo makkelijk en als zo'n kleine stap..
Zonde!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:53

Zitten voornamelijk kosten aan verbonden. Ook sperma word dan beoordeeld. En nadelige is, wanneer er een chipje oid zit worden ze afgekeurd. En ik wil graag met een op de foto gezette hengst fokken

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:54

Linda is vandaag 303 dagen

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:03

Hier ook nog geen veulentje, uier zet ook nog niet echt door. Bijna 340 dagen, maar zou het niet zo erg vinden als de kleine nog een week (of 2) blijft zitten. Volgende week is koning winter weer terug (-10/-15), daarna wordt het weer wat warmer.

Ik ga er 3 dekken en was uit mijn hengsten keuze, maar nu is het even de vraag of het lukt met de papieren. Wel een heel erg goed alternatief gevonden (kampioen hengst in Duitsland) of zijn jongere broertje. Maar heb nog even (eind april ga ik op zijn vroegst beginnen). :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:12

Ik kon het niet laten en heb gedekt. Wou zowiezo een paar vroege merries om verschillende redenen. Ik heb de ruimte voor vroegere veulentjes, dus daarvoor moet ik mij niet inhouden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:32

AM_horse keuzes maken is idd lastig. Welke je houd en verkoopt. Stond Odilia wel nog te koop? Of komt ze terug te koop?

Muronia Ze vult idd vrij vlot nu he. Hopelijk zet dat zo door.

Tjakka123 Nova is al 4 dagen overtijd en van skye weten we de dekdatum niet. Ze heeft gewoon bij de hengst in de weide gelopen vanaf januari. De eigenaren zagen niet dat ze gedekt werd ooit en skye sloeg de hengst altijd weg dus ze gingen er vanuit dat ze niet gedekt werd ( ongelofelijk dom :')). Maar de buik begon toch te groeien. Eind augustus is ze gescand en het was al een groot veulen zei de Da. Die verwachtte toen ergens tussen midden december en half februari. Dusja het mag haast wel hahahaha.
Wij dekken alles gewoon indien de bevallingen goed gaan. Ik heb serieus nu al 6 geinteresseerde op een wachtlijst voor een veulen :o verwacht geen problemen met verkoop. Maar ik zit ik een andere prijsklasse als bv sportpaarden dus dat scheelt ook.
Wat een lief attent hoofdje heeft ze op die foto <3

JennyK de fotos zijn idd wat te donker. Je moet idd van onderen af een foto maken. Liefst met de flits op van je gsm.

Kabayo vriezen je handen er niet af met koud water haha. Ik moet tiesto zijn sokken dringend wassen maar kan echt niet goed tegen kou (fybro en hms). Dus ik wacht even tot het ff iets minder koud is.
Zilver is idd ineens erg breed geworden. En wat is minthe al groot joh.

Stal_hd Fijn dat flirt dr eigen weer is. Nu chakira nog.

Corinadrenth nog even en je kunt voor de volgende beginnen aftellen :D

Quir met zo een temperaturen kunnen ze het idd beter nog even binnen houden :brr:

Knolselder toch gedekt hihi. Welke heb je gedekt?

Begin april wordt fleur gedekt. Die stond vorige week hengstig dus even alles bijgehouden kwa datums. Ik wil alleen eigenlijk nog eerst een andere merrie dekken. Fleur is een maiden. Booster is altijd uhum enorm enthousiast met de eerste keer dekken van het seizoen en voor een maiden vind ik dat dan niet fijn. Dus hopelijk is er eind maart eentje hengstig van de andere en dan mag die eerst :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:36

Trouwens.. het is maart.. Nicole, mag het nieuwe topic er komen? Ik heb er alweer zin in. Dit wordt mijn combinatie:
Afbeelding

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:39

Mocht de bevalling hier gewoon verlopen ga ik ook weer ook voor dezelfde combinatie als nu aangezien de hengst straks naar Frankrijk vertrekt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:10

Muronia schreef:
Trouwens.. het is maart.. Nicole, mag het nieuwe topic er komen? Ik heb er alweer zin in. Dit wordt mijn combinatie:
[ [url=m/6sYigE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeg Claudia, hoe maak jij die mooie collages haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:25

Claudia ik heb Nicole een PB gestuurd :D Denk dat ie er snel zal zijn. Mooie combi!

Nadia leuk! Dan zou ik er inderdaad ook gebruik van maken :j

Nieky ah nee balen dat je zo slecht tegen kou kan. Dan nog eventjes wachten op de heerlijke temperaturen :) Je ze is enorm geworden := Minthe ook :Y)
Leuk dat je begin april alweer begint.

Knolselder zelfs al wat gedekt. Spannend. Ben benieuwd welke combi

Quir brr wat een temperaturen. Ben benieuwd naar de kleine en hengsten keuzes

Corina komt wat verandering in
En tsja.. dat hoort nou eenmaal in orde te zijn bij een dekhengst. Ik vind het geen nadeel dat ze afgekeurd worden als iets niet goed is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:30

Van mij mag er ook al een nieuwe topic. Er zijn nu toch al wat mensen aan het dekken. Ik laat binnenkort wild Thing biopt afnemen en als deze positief is ga ik ook niet lang meer wachten. Zij heeft ook al een keer een veulen 28 februari gehad. Vindt het wel fijn dat ze een lang weideseizoen hebben. Als alles goed is, dek ik haar met White dream

Voor Liezella vindt ik het wat lastig voor een hengstenkeuze. Toevallig geïnformeerd bij reesink voor één hengst waar nog niet veel van bekend is. Hij had me zojuist gebeld. Hij loopt dit weekend voor het eerst voor publiek en ging filmpjes van hem naar mij doorsturen. Heel erg benieuwd naar.

Nieky. Het is idd de bedoeling dat Odilia uiteindelijk verkocht wordt. Eerst na dit veulen zadelmak maken en doorrijden.

Knolselder. Groot gelijk. Als je de ruimte hebt voor een vroeg veulen. Zou ik het ook doen

Corinadrenth. Mooi uiertje al..
Welke hengsten wil je nu gebruiken?

Stal hd. Wat zonde dat de hengsten dan gecastreerd moeten.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:53

Am vind ik ook. Maar als ze als hengst niet verkocht worden en ik heb geen merries voor ze, dan maar liever castreren. En kijken of het dan beter wil met de verkoop. Ze kunnen dan in elk geval bij de merries weer in het land zonder dat ze zich zo druk maken de hele tijd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:40

Iemand hier al meegemaakt dat een merrie 2 cyclussen gedekt is maar toch van de eerste drachtig is? :+

Ik twijfel enorm bij jessie nl.
Dit is haar uier vndg. Ze is 302 dagen als ik op de 2de cyclus tel. Indien ze van de eerste drachtig is, is ze rond 320 dagen.
Ze is tussenin niet gescand. Na de 2de cyclus bleef ze afslaan na 18 dagen dus toen gescand rond 20-30 dagen. Kheb niks gehoord van de veearts dat het vruchtje toen groter was als normaal bij dat aantal dagen. Kan een merrie zich nog laten dekken als ze al drachtig is? :')
Afbeelding

Indivu70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:49

Afbeelding

Afbeelding
Hoi Allemaal,

Mijn (draag) merrie is 339 dagen drachtig en we wachten met smart op ons 1e veulen.
We hebben onze sport merrie laten dekken door Benicio en is daarna gespoeld.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:55

nieky1993 schreef:
Iemand hier al meegemaakt dat een merrie 2 cyclussen gedekt is maar toch van de eerste drachtig is? :+

Ik twijfel enorm bij jessie nl.
Dit is haar uier vndg. Ze is 302 dagen als ik op de 2de cyclus tel. Indien ze van de eerste drachtig is, is ze rond 320 dagen.
Ze is tussenin niet gescand. Na de 2de cyclus bleef ze afslaan na 18 dagen dus toen gescand rond 20-30 dagen. Kheb niks gehoord van de veearts dat het vruchtje toen groter was als normaal bij dat aantal dagen. Kan een merrie zich nog laten dekken als ze al drachtig is? :')
[ [url=m/WjJlGu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ongeveer 10/15% blijft een cyclus houden bij dracht, kan voordelig zijn omdat ze dan een extra geel lichaam hebben. Vaak is de hengstigheid wel minder lang dan normaal. Dus het kan in theorie wel. :j

Echter is het verschil van embryo van 20 dagen of 40 dagen wel flink groot op echo. Niet te missen verschil zeg maar.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:55

Hier hebben we melk! Hopelijk vanavond/vannacht een veulen :)

Afbeelding

En voor 2024 doen we ook weer mee met onze andere gelderse merrie, voor het eerst met diepvries sperma dus ben benieuwd of dat een beetje vlot wil gaan! We hebben haar leeg gelaten afgelopen jaar omdat ze pas eind juni een veulen had en al wat ouder is. Ik gebruik graag het hele seizoen zodat mocht het nodig zijn we zoveel mogelijk kansen kunnen benutten, we starten dus wanneer ze goed hengstig is (en als dat morgen bv is dan hebben we een vroeg veulen haha, liever dat dan geen veulen).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:25

sparky: spannend! Hopelijk zeer binnenkort een veulentje!

Nieuwe poging....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:12

Wij hebben de eerste ook alweer gedekt :) Hengstenkeuze is zo goed als rond, alleen voor 1 merrie wachten we nog even af of er nu een merrie of hengst uitkomt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:27

Damn die van mij moeten gewoon nog ruim 2 maanden voor veilig. En jullie zijn al bezig voor volgend jaar. :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:28

Wat staan er een hoop merries op knappen zeg! :D
Hier moeten we nog 2 maand wachten -O- hoewel dat nu vervelend is maar als ik het weer voor de komende periode zie ben ik blij dat we geen veulens hebben. Ik heb de plek niet om ze dan goed en wel binnen te houden allemaal. 1 mei is hier de eerste aan de beurt en dat is eigenlijk wel mooi ivm weideseizoen.

Voor dit jaar ben in nog in dubio. Onze huidige hengst gaat hier zijn laatste jaar in dus ik pak hem sowieso voor het gros van de dames. Ik twijfel om de jonge hengst 1 merrie te doen proefdekken al ben in daar normaal gesproken niet zo’n voorstander van := :')

Thor dekt dus dit jaar de laatste ronde hier. Daarna wordt hij óf gecastreerd en dan brengen we hem nog tot eind vh jaar uit op wedstrijd of hij moet het grote blauwe water overgaan dan mag hij als hengst weg :j hij is nog maar 6 dus heeft nog een hele carrière voor zich.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:35

Nanuk gaat ook hard,vannacht heel onrustig. Daarnaast ben ik nog 2x gebeld. Weinig geslapen dus.

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:43

Hier Satinka nog altijd aan het harsen, allé eigenlijk net een stapje verder , het is al iets lopender en troebeler, maar nog niet echt kegelen.
Ik ben benieuwd of ze dat vanavond wel doorzet of toch nog wat gaat wachten..

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:26

Indivu70 Welkom en spannend. Ze heeft al een behoorlijke uier zo te zien.

Quir Waarom is het voordelig als ze dan een extra geel lichaam hebben? De veearts komt hier altijd 5-10 merries scannen op 1 dag. Kan me wel voorstellen als hij bv wat afgeleid was, dat hij niet gehoord heeft hoeveel dagen ze was of moest zijn. Kan zijn dat ze gewoon ultra vroeg aan een flinke uier begint. Ze gaat iniedergeval onder de camera dit weekend en dan houden we ze in de gaten. Haar uier is ook niet terug gelopen na een hele dag buiten staan dus het is ook geen zucht.

Sparkyy-8 spannend :D kom maar op met dat veulen *\o/*

JennyK die fotos zijn al duidelijker idd. Lijkt alsof ze al flink uier heeft zo.

Goldenarrow jullie ook al begonnen dus. Tijd dan idd voor een 2024 topic haha. Ben wel benieuwd naar alle combis.

Cp112 ooh gaat Thor verkocht worden? Ga je dan verder met je jonge hengst? Of een nieuwe op het oog? Wie was ook alweer de moeder van je jonge hengst?

Suffie bij jou ook spannend dus. Wordt een slapeloze nacht :D

Tinniie lijkt wel alsof dr hars nu ook witter is? Of vertekend dat? Ze doet er nu langer over als andere jaren of valt dat mee? Aangezien je zei dat ze meestal ineens daalt kwa ph en nu precies stapsgewijs.