[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:04

Mooie appie Vulina!

Ook geen ervaring met dichtzetten. Ook al is het soms nodig, ik vind het een eng idee :=

Janine, waarom mag je met haar niet fokken voor het Friese stamboek?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:38

Knolselder schreef:
Mooie appie Vulina!

Ook geen ervaring met dichtzetten. Ook al is het soms nodig, ik vind het een eng idee :=

Janine, waarom mag je met haar niet fokken voor het Friese stamboek?

Helaas geen papieren bij en kan ik ook niet regelen. Dus dan wil ik me hobby matig fokken misschien als ik dat zou willen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:20

Neonlight schreef:
*knip* Taro af Boruplund was de laatste volledige Knapstruber hengst die goedgekeurd was bij de NAS. Maar alle grote maat hengsten gaan terug op Knapstrubers.
*knip*

Oh wauw, Taro, die ken ik nog! Mijn broertjes kameraad heeft die destijds gereden, een heel brave vriendelijke hengst. Volkomen offtopic :D

Wat betreft raszuiver fokken, het hangt voor mij af wat je als ras ziet. Het KWPN is op zich al een mengsel van allerlei rassen. Zo lang je binnen de warmbloeden blijft, vind ik het binnen het ras. De Welsh partbred is per definitie ook een kruising (Welsh met iets anders, mits goedgekeurd), maar die dan weer kruisen met een New Forest of shet bijvoorbeeld vind ik minder, met een rijpony (NRPS/Duits en dergelijke, mits op Welsh basis) wel. Nou ja, vooral naar het type kijken dus

Ik heb ook even gekeken, Ashley zit pas op 156 dagen. Dat duurt dus best nog even... :+

Dichtzetten/openen: ik zou wachten tot de merrie op veilig zit voor het geval de bevalling op gang komt, dus rond 320 dagen op zijn vroegst. En als je tekenen van een op handen zijnde bevalling ziet, dan eerder maar zeker niet standaard.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:49

Even een vraagje:
Mijn veulen van dit jaar staat sinds september bij zijn nieuwe eigenaresse. Eerst op de wei met alleen gras, nu ‘s nachts op stal en overdag buiten met onbeperkt hooi.
Sinds hij onbeperkt hooi krijgt, is hij een flink dikkerdje geworden.
Wat zouden jullie doen: hem wat minder hooi geven, zodat hij niet te zwaar is om zijn gewrichten te beschermen, of toch op onbeperkt hooi?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:56

Cynthia82 schreef:
Even een vraagje:
Mijn veulen van dit jaar staat sinds september bij zijn nieuwe eigenaresse. Eerst op de wei met alleen gras, nu ‘s nachts op stal en overdag buiten met onbeperkt hooi.
Sinds hij onbeperkt hooi krijgt, is hij een flink dikkerdje geworden.
Wat zouden jullie doen: hem wat minder hooi geven, zodat hij niet te zwaar is om zijn gewrichten te beschermen, of toch op onbeperkt hooi?

Onbeperkt hooi maar dan remmen. Dus met slow feeder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:40

Ik zou niet erg vinden om in delen te gaan voeren.
Dus ik zou prima van het onbeperkt af durven. Als de omstandigheden het toe laten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:01

Heel veel sterkte Ice! Wat naar zeg!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:09

Hier had de merrie gisteren avond/vannacht flink koliek, ging eerst na stappen vrij snel iets beter en daarna natte mash gegeten, daarna toch weer terug val en na weer tijd stappen (in de sneeuw op het ijs :brr: ) kwam er eindelijk wat mest af en leek ze een stuk fitter te worden. Maar nog wel onrustig, snelle ademhaling, hoge hartslag en willen liggen.

De dierenarts kon het niet zo heel goed verklaren, darmen waren ook best actief en dacht misschien dat het veulen verkeerd lag. Maar ook weer dat dat vrij vroeg was, ze is nu bijna 190 dagen drachtig, dus eigenlijk pas net over de helft.

Baby is wel mega actief, je ziet elke dag wel een paar keer haar hele buik op en neer butsen en voelt hem/haar ook al goed. Veulen was nu ook goed actief en vanochtend ook, beetje bang dat het daar fout mee ging. :=

Na 3 uur vannacht is ze gelukkig goed vooruit gegaan, drinkt nu goed, eet goed natte mash, staat rustig (ademhaling en hartslag weer normaal), berg stront eruit en knabbelt wat hooi. Straks als het licht is, gaat ze naar buiten dat ze zelf wat kan vrij bewegen in hoeverre dat gaat op het ijs. -O-

Maar iemand idee of het nu al door een dwars liggend veulen kan komen? Later in de dracht komt het wel veel voor, al heb ik zelf nog niet zo meegemaakt, meer alleen wat ongemak zeg maar.

Anders wordt het alvast waken tot begin mei. -O-
In ieder geval deze week alvast een camera regelen op stal, ondanks dat mijn bed maar 20m van stal af staat, is het toch wel prettig niet in de kou en sneeuw naar buiten te moeten om te controleren hoe het gaat. :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:51

Zo, nu even wat uitgebreider reageren :)

Riv, fijn dat Lotus het zo goed doet!
Wat een heerlijk plekje zo!

Ice, even gekeken, als jij ook met 340 dagen rekent, is Rox 13 dagen eerder uitgerekend dan Fi. Fi beviel dit jaar 14 dagen eerder, dus wie weet waken we samen dit jaar (als hoop ik dat ze nu gewoon op dag 340 bevalt, eind maart vind ik best nog wat vroeg (en koud)).

Selente schreef:
Cynthia, mag Ellie een beetje van de rust van Fi? Die kan ik buiten dus echt niet los laten staan. Die taait 'm af. :')

Nope, want Fi heeft helemaal geen rust in zich. Daisy kon ik zo neerzetten, nog een kopje thee gaan drinken, boodschappen gaan doen en als ik dan terugkwam, stond ze er nog precies zo bij. Fi staat geen seconde stil. Zo'n foto lijkt makkelijk, maar kost best wat moeite, zeker als ik alleen ben :+

Fotsy, ik ben wel benieuwd naar je mening over mijn kruisingen :)
Fi is natuurlijk een Haflinger x Welsh Cob (wel WPCV/NWPCS papieren als Part Bred Welsh). Fi dr eerste twee veulentjes zijn van een Welsh Cob, dus 75% Welsh (en dus ook Part Bred Welsh bij het stamboek).
Dit veulen is van een ander type WPBR (meer rijtypisch dan de Cobs) (dus ook Part Bred Welsh bij het stamboek).

Het blijft mooi die sneeuw, Quir. Alleen die kou erbij hoeft van mij niet zo :brr:

Muronia, ze heeft echt een mooie buik! <3

Imaginaerum, ik kijk af en toe ook met een schuin ook naar champagne hengsten, maar precies wat jij zegt; ik vind er nog niets tussen zitten wat iki echt vind passen. Dus dan laat ik het ook.

sannahtris, bedoel je nou echt dat je voorstander bent van paarden op tweejarige leeftijd beleren, omdat ze dan zo lekker braaf zijn? Je weet dat de meeste van die paarden met 8 kapotgereden zijn?
Wat is je merrie nog strak zeg! :oo

Janine, ik ben niet thuis in de Friezen, dus haar afstamming zegt me niets. Bij mij op stal staat een 5 jarige (ik zal straks eens even kijken van wie ook alweer), die begin maart uitgerekend is van haar eerste veulen.
Ik zou denk ik voor de BP gaan :)

Ik hou niet zo van die randjes om de ogen van een appie (maar laat ik dat niet te hard zeggen. Ik hou ook niet zo van de roze randjes om de ogen van een double dilute (iets met 50% kans en het ergens toch graag willen, op die randjes na dan := ) ))

Hahahaha, gelijk een week je slobber niet eten _O-

Renske, die foto is te grappig. Fi is zaterdag 7 maanden, dus dan ga ik er ook weer even onder liggen :D

CP, hij doet al 2 dagen over zijn volle hooinet. Ik had ook al gezegd; dan toch maar minder in zijn net doen, zodat het de volgende ochtend in ieder geval op is. Beter wat te schraal dan te dik op deze leeftijd. Maar ben zeker benieuwd hoe jullie daar in staan. Zo te lezen dus ook beperken in zijn hooi.

O Quir, dus je hebt toch nog een actieve en koude nacht gehad, al leek het gisterenavond wat beter te gaan :(:)
Gelukkig gaat het nu wel beter. Die baard!! <3

Fi alweer op dag 210. Zaterdag 7 maanden, dus dan ga ik weer van alle kanten, hoeken en gaten foto's maken :+
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 01-12-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:24

Casanova du bois is geen NWR. Valt in de sectie WPBR :o

Ga verder weer in meeleesmodus want moet werken haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:29

Foutje, aangepast :)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:49

Mira zit vandaag aan 200 dagen
(Dat ding op haar rug is een stofnet heb ze zo uit haar stal gehaald :+
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:51

Dan loopt Mira gelijk met Sarona, die is vandaag ook 200 dagen drachtig.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:53

Neonlicht: wat super leuk :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:45

Ze oog nog bescheiden AndoDM! Ze ziet er goed uit, mooi glimmetje. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:01

Begrijp het ineens niet goed hoor. :P Cynthia Wie zegt dat ik iets heb tegen kruisingen. Ik zei alleen dat ik nooit een minderwaardige hengst zou zetten op een merrie met hoogwaardiger stamboekpapier. Ik ken ook niks van jullie stamboeken.
Ik zou gewoon altijd voor een betere versie van de merrie gaan zowel uiterlijk als papier.
En ik heb ook nooit gezegd dat paarden zonder papier niet goed kunnen zijn. Men kruising merrie was veel beter om te rijden dan eentje die ik gehad had met leuk papier. Maar door papier kreeg ik er dan wel schoon geld voor. Anders was ze zowel rij technisch als papier moeilijk verkoopbaar.

Dicht zetten geen ervaring mee. Ik heb wel vorig jaar eentje gehad die geniet is geweest. De verzakking was maar 2 cm dus te weinig om dicht te zetten maar teveel om drachtig te worden. Die nieten vielen er na paar maanden vanzelf uit.
Vraag me niet met welk machine ze dit hebben gedaan en of het pijnlijk was voor de merrie :') geen idee. Leek me eerder gevoelloos als ik eraan zat als er eentje los was.

Ice dat lijkt me toch maar een rare gedachte. Beter dat ze nooit in contact komen met droes lijkt me. Is dat ook niet iets dat blijft sluimeren in hun lichaam?

De koliek merrie? Werd ze opgevoeld? Geen baarmoeder draaiing? Ze gaat al goed nu dus zou kunnen dat veulen niet goed lag dan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:12

Dat zeg ik ook niet :)
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw mening over mijn kruisingen :)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:17

ual_95 schreef:
Ze oog nog bescheiden AndoDM! Ze ziet er goed uit, mooi glimmetje. :)

Ja ze is niet zo extreem maar ze zit ook echt nog intensief in het werk. Onlangs wel nog leuk filmpje gemaakt van de bewegingen maar moet nog even uitzoeken hoe in dat hier kan delen.

Misschien jullie wat raad. Ze heeft de laatste tijd wat last van diaree. Als ze kakt dan is het wel stevig maar merk wel dat het net wat anders is dan normaal en vaak als ik haar aan het poetsen ben merk ik dat ze wat lekt ze wilt dan lik duwen maar komt alleen paar druppeltjes. Als ik onder haar staart kijk dan is het echt erg. Op stal nog 1 paard die wat last heeft maar voor de rest niemand. Ik heb mijn DA er nog niet over gesproken maar ben het wel gan plan als ze langs komt voor haar inenting

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:34

@cynthia nee dat ook weer niet maar meer in opzicht van vroeg de gewone dingen aanleren zodat ze niet beter weten ipv met vier pas een keer zadel gezien te hebben of iets op de rug! Snap ik ook hoor de meeste dravers zijn dan al niet heel meer.. helaas.

Jaa dat ziet ze zeker nog , nadat ik dit gepost had helaas dag later super dik warm achterbeen..
1 nachtje aangekeken en toch maar voor de zekerheid de da laten komen, omdat ze nu drachtig is ben ik toch stuk voorzichtiger. Zat een mok plekje dat ik dacht..
Was dus een wondje wat is gaan etteren ze heeft meflosyl en novacam gehad. Voor drie dagen daarbij stappen en ze mag naar buiten wel goed uitspoelen met betadine.

Pff baal ik toch weer van zo drie maanden voor de dracht maar hopen dat snel minder is!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:45

Cynthia82 schreef:
Dat zeg ik ook niet :)
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw mening over mijn kruisingen :)

Hahaha leuk dat je men steeds uitgesproken mening weet te appreciëren :D maar ik ben niet thuis in de Haflingers welshcobs en dergelijke maar voorzover ik zie heb je geprobeerd steeds je merries te verbeteren dus dat vind ik perfect.

Ik denk dat drachtige merries altijd wat makkelijker ‘lekken’ alles wordt ook wel slapper.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:58

Jij loopt ook al jaren mee Fotsy en we kennen elkaar al jaren uit de DBT’s, dus ik weet dat je er wel kijk op hebt. En dat soort meningen vind ik altijd fijn om te horen :)

Sannahtris, ieder zijn/haar mening uiteraard, maar ik zal niet mijn paard jonger inrijden, omdat ze met vier ineens niet braaf meer zouden zijn.
Gehoorzaamheid/samenwerken/onderlinge verstandhouding zijn allemaal dingen waar je prima aan kunt werken op jonge leeftijd, zonder ze in te rijden, waar je dan zeker profijt van hebt als je ze met vier/vijf (serieuzer) gaat beleren.

Wat balen van dat wondje :(
Gelukkig kan Novacam echt geen kwaad voor de baby.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:42

@cynthia
Ik zal ze ook zeker niet jonger inrijden, alleen optijd met alle dingen kennis laten maken inderdaad wat je zegt.
Ja gaat zo snel iets klein onschuldigs gelijk zo iets kan worden :(
Ja gelukkig niet nee maar daarom liet ik er gelijk maar 1 komen in plaats van weer paar dagen wachten wat ik normaal wel doe.. ben blij dat ik naar mn eigen gevoel geluisterd heb :o

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:14

Zit een beetje in dubio. Ik zou graag even jullie mening willen horen over het volgende:

Op 4 januari komt bij ons de tandarts. Gaat om een reguliere behandeling. De dierenarts (is ook de tandarts) gaf aan dat ze liever verdoofd en dat dat echt geen kwaad kan voor de dracht. Mijn merrie is halverwege maart uitgerekend en is dan dus hoogdrachtig. Toch heb ik geen fijn gevoel bij het verdoven. Is het beter om dit tandartsbezoek uit te stellen of zit ik me druk te maken om niets?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:25

Als er niets bijzonder met je paard is qua gebit, zou ik persoonlijk het uitstellen totdat het veulen er goed en wel is en dan nog totdat het veulen een paar maanden oud is. Tandarts bij paarden die geen gebitsproblemen hebben kan naar mijn idee dan ook wachten tot anderhalf/twee jaar na de vorige behandeling. Als je paar wel problemen geeft, kan je hem misschien z.s.m. laten komen en dan wel nog laten verdoven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 06:27

ual_95 schreef:
Zit een beetje in dubio. Ik zou graag even jullie mening willen horen over het volgende:

Op 4 januari komt bij ons de tandarts. Gaat om een reguliere behandeling. De dierenarts (is ook de tandarts) gaf aan dat ze liever verdoofd en dat dat echt geen kwaad kan voor de dracht. Mijn merrie is halverwege maart uitgerekend en is dan dus hoogdrachtig. Toch heb ik geen fijn gevoel bij het verdoven. Is het beter om dit tandartsbezoek uit te stellen of zit ik me druk te maken om niets?

Mijn merrie is afgelopen vrijdag geweest. Die is bijna 7 maand drachtig. Volgens de dierenarts kan het zo ver in de dracht geen kwaad
Afbeelding
Haar vorige dracht is ze ook naar de tandarts geweest. Dit is ook goed gegaan :)