[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:55

Hier ook een schep merriebrok vanaf ze die laatste 100 dagen ingaan. Missy is pas voor juni, maar die krijgt ook al omdat ze veel meer nodig heeft dan die andere 2 .

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:10

Ik voer niks extra’s aan krachtvoer, wel gaat volgende maand de slowfeeder uit de stal en mag ze lekker bunkeren van het hooi, ze krijgt dan voor de nacht een extra portie.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:03

Leuke foto's weer en ook overzicht van hoe verschillend de paarden dragen. :j

Ik heb me er laatst in verdiept qua advies omtrent merrie brok. Maar moet zelf nog even bedenken hoe en wat.
Zal voor de eerste keer toch wel puzzelen zijn. Ze krijgt nu conditionbrok van pavo en continue onbeperkt ruwvoer :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:15

De laatste maanden gaat (al) het voer naar het veulen ipv de merrie. Ik ben er zelf geen voorstander van, joekel veulens..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:02

Qua voer laat ik het over aan de eigenaar, hij is een ervaren fokker.

Op het moment krijgt ze sportbrok, ze is ook pas juli uitgerekend. Aan andere kant qua weer wel fijn, dan lopen ze zeker al op het land.

Enya is lekker wollig :D

Cheytjuh wat een knappe dames heb je daar!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:09

Gezien de buik is het nu al een joekel hier.. Maar dacht ik vorige keer ook. Dat was denk ik vooral water ofzo..
Afbeelding

Ik voer haar voor de rest sws weinig.. Krachtvoer. Dus dat kan ik prima vervangen door merriebrok of mixen met haar basisbrok.

231 dagen.. Dat is al zoveel dagen

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:11

Vulina schreef:
De laatste maanden gaat (al) het voer naar het veulen ipv de merrie. Ik ben er zelf geen voorstander van, joekel veulens..

Bedoel je merriebrok in 't specifiek of brok in het algemeen?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:12

Cioccolato schreef:
Gezien de buik is het nu al een joekel hier.. Maar dacht ik vorige keer ook. Dat was denk ik vooral water ofzo..
[ [url=m/tIsGTi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voer haar voor de rest sws weinig.. Krachtvoer. Dus dat kan ik prima vervangen door merriebrok of mixen met haar basisbrok.

231 dagen.. Dat is al zoveel dagen

Die heeft meer buik dan die van mij, is ook 231 dagen. Zal morgen eens kijken of ik het op een foto kan krijgen :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:17

Deze wordt ook echt heel dik _O-
Ze heeft ook al wel wat veulens gehad

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:40

Muronia schreef:
Ik twijfel nog een beetje hoe ik het het beste kan doen. 5 jaar geleden had ik haar nu al op merriebrok staan maar ze viel enorm af met het veulen, hoewel ik er kilo's merriebrok in gooide, naast het onbeperkte ruwvoer waar ze het normaal prima op doet. Ik denk dat ik nu wel merriebrok ga geven voor de extra calcium en mineralen maar dan naast haar normale voer.

De fout die vaak gemaakt word is te vroeg te veel brok te voeren. Dan word je merrie met veulen straks mager.
De laatste maand voor de datum en de eerste 3 weken dat het veulen er is niks veranderen in de brok.

Ik ben dealer van paardenvoeders dus mijn dagelijks werk en zelf fokker.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:53

Ik zit naar Pavo Podo Care te kijken, wel de vitaminen en mineralen, niet de calorieën. Op de website staat dat je het ook aan drachtige merries kan geven, maar bij de dosering gaat het alleen over veulens.
https://www.pavo.nl/fokkerij/producten/pavo-podocare

Mineralen extra is bij ons wel nodig, hooi van zandgrond bevat doorgaans minder mineralen dan hooi van kleigrond.

Simone25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:58

Mooi weer al die buiken.
Mijn merrie krijgt 2x p.d. een handje merriebrok. Vind het ook lastig hoeveel ik haar moet geven. Normaal krijgt ze ook 2x per dag een handje brok/muesli.

Ze zit inmiddels op 223 dagen dracht. Foto's van vandaag. Ze trekt nog vaak sprintjes haha.

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:05

tiwi1969 schreef:
Ik zit naar Pavo Podo Care te kijken, wel de vitaminen en mineralen, niet de calorieën. Op de website staat dat je het ook aan drachtige merries kan geven, maar bij de dosering gaat het alleen over veulens.

Mineralen extra is bij ons wel nodig, hooi van zandgrond bevat doorgaans minder mineralen dan hooi van kleigrond.

en hoe zit het dan met hooi van veengrond ?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:14

Als je de gehaltes van je hooi wil weten moet je het laten analyseren. Want buiten de grondsoort spelen er nog veel meer dingen mee.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:16

Ik geef Pavo podo care ook aan de drachtige merries.
( voer geen Pavo podo,anders hoeft het niet)
Heb er een schema van hoeveel ze er van moeten.
Ik geloof iets van onder de 1 kg merriebrok 75 gram per dag en er boven ( op het laatst van de dracht, bij paarden dan) 35 gram

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:11

jolandje schreef:
tiwi1969 schreef:

en hoe zit het dan met hooi van veengrond ?

Hooi van veengrond weet ik niet, weet wel dat zandgrond van Nature armer is aan mineralen en dat je dat met bemesten nooit helemaal rechttrekt.

Analyse van hooi is lastig als je op een pensionstal staat waar hooi van verschillende percelen gevoerd wordt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:12

Ik voer standaard vitaminen en mineralen bij. Baad het niet schaad het niet. Wil niet elke baal testen, ze komen van verschillende keren maaien en verschillende weilanden. Paarden zien er op deze manier altijd gezond en fit uit! Veulens groeien ook goed dus doe het meer op het oog.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:26

Mijn paarden lopen 24/7 buiten op gras krijgen voldoende hooi bij.
De shetjes waaronder drachtige suzie krijgen 2 handjes lucerne met lijnzaadolie er doorheen en een winterpeen per dag.
Verder staat een emmer (lik)vitamine op het land.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:12

Ik ben dit keer eerder dan de vorige keer begonnen met merriebrok voeren. In 2017 ben ik 3 maand van tevoren begonnen, maar toen kreeg ze daarvoor al onderhoudsbrok.

Dit jaar was ze wat dik de zomer uit gekomen en kreeg ze naast onbeperkt ruwvoer ongeveer 1/8 brok. Ze begon een maand of 4 voor de uitgerekende datum echter ineens aardig af te vallen, dus hebben we de dosering opgehoogd en zijn we overgestapt op merriebrok.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:29

baudyh schreef:
Muronia schreef:
Ik twijfel nog een beetje hoe ik het het beste kan doen. 5 jaar geleden had ik haar nu al op merriebrok staan maar ze viel enorm af met het veulen, hoewel ik er kilo's merriebrok in gooide, naast het onbeperkte ruwvoer waar ze het normaal prima op doet. Ik denk dat ik nu wel merriebrok ga geven voor de extra calcium en mineralen maar dan naast haar normale voer.

De fout die vaak gemaakt word is te vroeg te veel brok te voeren. Dan word je merrie met veulen straks mager.
De laatste maand voor de datum en de eerste 3 weken dat het veulen er is niks veranderen in de brok.

Ik ben dealer van paardenvoeders dus mijn dagelijks werk en zelf fokker.

Waarom zou een merrie met veulen mager worden als ze nu al brok krijgt?

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:36

Afbeelding

Onze Yfke, vandaag 197 dagen drachtig.
Gelukkig weer opgeknapt na haar reactie op de Rhino enting en vandaag weer lekker mee geweest op buitenrit!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:16

Mijn merrie ga ik straks weer breed en grow van vitalbix voeren daar heeft ze het met haar vorige veulen heel goed op gedaan.
Sita zit vandaag op 231 dagen gaat al weer snel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:21

Wat ik bedoel is dat er vaak als het veulen er is gelijk meer brok gegeven word. Als je dat doet komt gelijk de melkproductie te veel op gang. Het veulen krijgt dan gelijk veel melk en groeit dan te hard. En zuigt uiteindelijk de merrie leeg. De melkproductie moet langzaam gaan. Dan houd de merrie het veel
Langer vol.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:25

Ik voer altijd de pavo podo lac. Tevreden over. Wiske krijgt nu dagelijks een halve schep. Suusje ook al wat. Ik zal Hanna ook naar huis moeten halen en gaan bijvoeren. Die groeit erg hard en gezien ik niet weet voor wanneer...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:40

Ik voer niks bijzonders. Beetje muesli en vitaminebrok. Afhankelijk van of ze schraal worden krijgen ze wat meer als het veulen er eenmaal is. Voorlopig zitten er nog meer dan genoeg spekkies op.
Merriebrok geloof ik niet in, allemaal marketingflauwekul. Als je op de analyses kijkt verschilt merriebrok nauwelijks van sportbrok (zit zelfs minder energie in meestal).
Sowieso moet je van alle brok kilo's en kilo's voeren om aan de minimale vitaminebehoefte te komen, dus doe maar gewoon een vitaminebrok als basis, en een (zo nodig hoog energie) brok voor de calorieën.