[HK]Het Dikke Buiken Topic 2006/2007 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlijn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2006/2007 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:40

Goedemorgen allemaal! Weer een veulen-loos nachtje? Lachen

Dat is wel een heeeel kort velletje Pauk! Zal best fris zijn denk ik. Nagelbijten / Gniffelen Maar het staat haar wel. Ja

Spir is vandaag 10 maanden drachtig. Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:20

Ik ben even nieuwsgierig naar jullie mening:

Saphira is dus nu 10 dagen oud, groeit goed, maar is nog steeds een ukkie natuurlijk.
Ze hebben de beschikking over een loopstal van ongeveer 3,5 m x 12 m, erg groot dus, de helft stro, de helft matten, en een luik naar buiten. Verder een weilandje, maar wij zitten op veengrond zonder beschutting en het is dus behoorlijk nat onderhand. Op zich kan ze makkelijk een buitje hebben, maar gisteren stond ze toch wat te bibberen. Ze gaat ook niet liggen in het natte land, op zich goed omdat het water dan niet haar vacht in sijpelt, maar ik merk wel dat ze dan moe wordt. Bovendien lopen ze het land aardig zwart onderhand.
Belangrijk: ze staat nog steeds wat bokbenig, advies van de smid is om haar regelmatig op het harde (is betonpad, maar ook de stal met matten is OK) te laten lopen (en als dat niet helpt natuurlijk wel ingrijpen). Ik merk zelf ook dat lang in het natte land haar benen geen goed doet, ze duwt de toon van haar hoeven dan in de bagger waardoor ze alleen maar meer doorbuigt.
Als ik ze buiten wil zetten moet ik tussendoor vanuit mijn werk naar stal. Is nu niet praktisch, er is door omstandigheden niemand die de telefoon over kan nemen, maar het heeft ook als nadeel dat ik ze niet makkelijk binnen kan zetten als het gaat regenen.
Nu was ik eigenlijk van plan haar op stal te laten en eind van de middag zo'n 1,5 uur in de bak te zetten, als deze vrij is (waarschijnlijk wel, anders in het land). En die bak de komende natte dagen ook te gebruiken. De bak is altijd droog.
Voordeel is dat ze dus recht staat en kan liggen zonder zeiknat te worden, en dat het gras gespaard wordt. Maar ze staan dus dan wel meer op stal, dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden...

Oftewel, doe ik ze tekort als ik ze in hun grote loopstal hou en zo lang mogelijk in de bak zet? Even rekening houdend met haar benen?
Sheril vindt waarschijnlijk van wel, die eet graag gras... Maar het belang van Saphira gaat even voor.

Een heel verhaal zo, ik hoop dat het duidelijk is Bloos . En ik had nog wel voor een (in principe) meiveulen gekozen om dit soort slecht weer dillema's uit te sluiten...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:17

Ik vind dat dat wel kan. De stal is groot genoeg, zo'n veulen heeft behoorlijk wat bewegingsvrijheid op stal. Kan nog rennen en bokken, krijgt genoeg beweging zo.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:19

Ze bokt ook heerlijk de hele stal door hoor Pling . Misschien nog wel meer dan in die gladde wei...
Met mijn verstand weet ik ook best dat dit een goede oplossing is, maar mijn gevoel zegt dat paarden buiten horen, en zeker veulens. Maar dan met een zonnetje en 22 graden...

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:21

Lindy: Leuk veulen!
Silketje: sterkte is idd erg balen!
Pauk: Wat een mooi velletje heeft zij nu!
Miran: Ik denk dat hij ook wel genoeg beweging krijgt!

Callucci is super braaf geweest met wassen en vlechten. Praam bleef toch niet zitten op zijn beweegelijke lip. Cassanova is juist alles gaan proberen om niet gewassen te hoeven worden en niet gevlochten te hoeven worden! Maar het is gelukt! Lachen Jammer voor hun volgende week weer!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:15

Miran....... ik heb daar ook erg last van, een weiland die vol zit nu paar dagen hard regenen dus mij wei is ook erg met blubber als ondergrondt, al is Cyp al aardig wat onderuit gegaan.

Ik zet de paarden alleen buiten als ik erbij ben.
Het stukje waar blubber ligt dat zet ik af omdat ze daar meestaal willen remmen dus dat lijkt mij niet wijs, dus vandaar dat ik het stukje heb afgezet.

Dus ik zet alleen de paarden op de wei als ik er nu bij ben.
Nadeel nu is dan wel als de paarden na de dag op stal staan aardig uit hun dak gaan, geeft wel weer leuke foto,s maar zodra blubber weg is gaan ze gewoon weer dagen de wei op Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:25

Hele dagen de wei op is ook absoluut mijn bedoeling weer zodra het weer meewerkt, in principe wil ik ze ook 's nachts buiten laten. Ik vind dit zo moeilijk... Ik vind het sneu voor Sheril dat ze op stal staat, ondanks de ruimte, ze is echt een weilandpony, maar ik kan mezelf ook wel voor mijn kop slaan als Saphira problemen met haar benen krijgt, of een longontsteking ofzo...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:28

Daar heb je ook helemaal gelijk in, en daarin moet je altyd je eige hartje in volgen wat jij denkt wat beters is nu.

Ik wil ze ook liever van 7 tot 9 op de wei hebben,en dan op stal maar het is echt onwijs glad en aangezien mon ook aardig rent achter het veulen aan, kijk ik daarmee uit.
Je weet maar nooit.
En het weer zit ook niet echt mee hoor de laatste dagen jeemie wat een regen en het is zowat eind juni.
Denk je idd een laat veulen nou dat maakt dus ook niks uit hier in dit land.

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:13

timokyana gefeliciteerd met janeeba Go jij! Go jij!
lindy1982 gefeliciteerd met indiena summer Go jij! Go jij!
(zou de merrietijd toch weer aangebroken zijn? Bloos )

iedereen met mijlpalen ook gefeliciteerd

saffier gelukkig gaat het wat beter

hier lijkt het ook rustiger met de uier te gaan, maar weet dat die van mij me kan foppen. ben er dus wel op voorbereid Clown
vandaag de fries voor het eerst een exeemdeken opgedaan pfffff wat een gehannes zeg. hij was het er ook niet echt mee eens , we gaan er morgen opnieuw voor.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Callucci en Cassanova! Vingers aflikken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:37

Afbeelding
even spammen Haha!

Wilde jullie om advies vragen. Ik heb graag mijn paarden bij elkaar staan wilde graag mijn ruin weer samen met Kyana op de wei. Ze hebben altijd samen gestaan en ik had eerlijk gezegd geen problemen verwacht.
Dus wel, mijn ruin vliegt op het veulen af en kyana beschermt het niet en geeft het zelfs de ruimte. We waren met zijn 2en en vlogen er bovenop en hadden gelijk mijn ruin weer te pakken en heb ze dus maar weer apart gezet. Ik heb het idee dat hij ontzettend dominant is, zet zijn nekkie er flink op.
Ben ik te vlug geweest? Zou dit nog goed komen? Ze kunnen mooi apart staan en wil absoluut dat merrie en veulen rust hebben. Langs de draad reageerd hij niet eens op Janeeba.
Veranderd dit nog met de tijd of heeft mijn ruin erg veel gebrek aan respect voor een merrie met veulen?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:34

oei moeilijke situatie ,is altijd riscant natuurlijk.
Ik zou ze eerst een tijdeje in een aanpalende weide naast mekaar zetten om te wennen Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:40

Hallo allen,

Het is rustig hier vandaag!

@miran.. op de jou vraag weet ik het goede antwoord niet..

@pauk.. Kaal veulen hahaha.. staat wel goed!!

@Timokyana. Ik had het zelfde hier toen ik Lady met Baloet bij Liberty inzette. Liberty is heel dominiant en stormde op Lady en baloet af.. Ik schrok me het leplazerus want dan werd een gedraai en gedoe en het veulen kwam in de verdrukking. Toen heb ik ze van schrik maar weer uit elkaar gehaald. Ik heb het de volgende dag weer geprobeerd zelfde verhaal... maar na een minuut of 5 a 10 was het over.. en ze lopen nu lekker allemaal samen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:53

Hoi whiz: hoe is het met jouw lib?
Bedankt voor je antwoord, ze staan aangrenzend naast elkaar en zo lijkt timo (mijn ruin) helemaal niet geintereseerd. Maar ik ben zo bang als ik ze bij elkaar laat dat hij Janeeba iets aan doet, ze is nog zo klein Knipoog
Pfff vind het lastig hoor.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:03

Ik hou merrie en veulen meestal wel een tijdje appart van de kude.. Ligt eraan in welke rang de moeder staat. Ja
Staat ze onderaan, dan blijven ze appart tot het veulen groot en sterk genoeg is om klappen te ontwijken. Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:09

Dankje marlijn, merrie staat onderaan bij de ruin dat klopt.
Wanneer is het veulen groot en sterk genoeg? Ik denk dat je het altijd wel wilt blijven beschermen Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:14

Tja.. Dat is dan weer moeilijk. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb Miss vorig jaar denk ik een week ofzo appart gehouden. Maar Meagan ruim een maand. Ja
Je moet gewoon kijken of het veulen stevig op haar benen staat, en goed kan rennen. Dan kan het wel gewoon. Lachen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:33

Egoberichtje: Hier mijlpaal van 320 dagen Go jij! Go jij!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:36

Nou kijk dit is dus ook mijn probleem. Mijn andere is ook een ruin en sjanty heeft nooit wat te zeggen gehad. Ik heb ze nog steeds apart staan, wel aangrenzend, maar durf ze echt niet bij elkaar te zetten. Daar komt ook nog bij dat de ruin een super wendbaar arabiertje is. Ben ik nou te slap en moet het nu toch kunnen (Rocky is nu bijna 2 maanden)?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:45

Beter slap dan de pineut.. Als de merrie er niet tussen komt zou ik ze mooi apart laten, 1 klap en je hebt ellende.
Zo zijn wij er een keer een veulen kwijtgeraakt, leek goed te gaan en s avonds liep ze met een gebroken elleboog, dag veulen (wordt nog steeds zooo kwaad als ik daaraan denk, arm ding)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:53

Hallo allemaal.

Nou weer geen veulens geboren vannacht Verdrietig Nou ja ze wachten zeker op beter weer of zo Haha!
Ik zag een aantal heel mooi getoiletteerde veulens voorbij komen, sjiek hoor.

Tja wat betreft merrie en veulen in de kudde zetten, ik ga het niet doen. Ik hou merrie en veulen apart in de wei naast de andere paarden. Ook al staat mijn merrie hoog in de rangorde (ze is normaal gesproken de baas van allemaal) laat ik haar niet samen met het veulen in de wei bij de anderen lopen. Ik ben misschien wat te beschermend maar ik vind het doodeng om ze bij de andere paarden te zetten, er zitten toch wel twee druktemakers bij die ik echt niet vertrouw. Bloos

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:53

Zooo wat is er hier weer een hoop gebeurd!!! Ben even tijdje afwezig geweest, erg druk hier namelijk Haha!
Aller eerst voor al diegene met een veulen: Proficiat en geniet ervan, het gaat zo gruwelijk hard, zijn zo groot!!
Dat hebben wij namelijk ook Nagelbijten / Gniffelen , hier Capitols Boy: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=792745
Moeder en zoon maken het erg goed, Chess vandaag alweer geinsemineerd.

Nou en Hementa....tja dat gaat denk ik niet zo heel lang meer duren, had zojuist haar eerste druppeltje hangen...
Hier zijn wat foto's van haar:

Ze is niet zo erg vrolijk meer...
Afbeelding
Afbeelding

En dan d'r uier...
Afbeelding
Afbeelding

Zou het dit weekend al gebeuren??? Tong uitsteken Cool

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:54

Dat ziet er heel goed uit KDHtje. Kan zeker niet heel lang meer duren volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:15

Dat duurt vast niet lang meer, KDHtje. Bij jou ook niet meer hoop ik, PJ (nouja, bij Justice dan Knipoog ).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:15

Ziet er goed uit KDHtje en 1e druppeltje al.Spannend hoor!!
Is de babyboom dan toch weer begonnen Knipoog

Proudjustify: laat jij merrie en veulen dan 6 maanden afgezonderd van de kudde?