Ik ben even nieuwsgierig naar jullie mening:
Saphira is dus nu 10 dagen oud, groeit goed, maar is nog steeds een ukkie natuurlijk.
Ze hebben de beschikking over een loopstal van ongeveer 3,5 m x 12 m, erg groot dus, de helft stro, de helft matten, en een luik naar buiten. Verder een weilandje, maar wij zitten op veengrond zonder beschutting en het is dus behoorlijk nat onderhand. Op zich kan ze makkelijk een buitje hebben, maar gisteren stond ze toch wat te bibberen. Ze gaat ook niet liggen in het natte land, op zich goed omdat het water dan niet haar vacht in sijpelt, maar ik merk wel dat ze dan moe wordt. Bovendien lopen ze het land aardig zwart onderhand.
Belangrijk: ze staat nog steeds wat bokbenig, advies van de smid is om haar regelmatig op het harde (is betonpad, maar ook de stal met matten is OK) te laten lopen (en als dat niet helpt natuurlijk wel ingrijpen). Ik merk zelf ook dat lang in het natte land haar benen geen goed doet, ze duwt de toon van haar hoeven dan in de bagger waardoor ze alleen maar meer doorbuigt.
Als ik ze buiten wil zetten moet ik tussendoor vanuit mijn werk naar stal. Is nu niet praktisch, er is door omstandigheden niemand die de telefoon over kan nemen, maar het heeft ook als nadeel dat ik ze niet makkelijk binnen kan zetten als het gaat regenen.
Nu was ik eigenlijk van plan haar op stal te laten en eind van de middag zo'n 1,5 uur in de bak te zetten, als deze vrij is (waarschijnlijk wel, anders in het land). En die bak de komende natte dagen ook te gebruiken. De bak is altijd droog.
Voordeel is dat ze dus recht staat en kan liggen zonder zeiknat te worden, en dat het gras gespaard wordt. Maar ze staan dus dan wel meer op stal, dus het is een beetje kiezen tussen twee kwaden...
Oftewel, doe ik ze tekort als ik ze in hun grote loopstal hou en zo lang mogelijk in de bak zet? Even rekening houdend met haar benen?
Sheril vindt waarschijnlijk van wel, die eet graag gras... Maar het belang van Saphira gaat even voor.
Een heel verhaal zo, ik hoop dat het duidelijk is
. En ik had nog wel voor een (in principe) meiveulen gekozen om dit soort slecht weer dillema's uit te sluiten...