[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:46

Poppy is dan weer heel licht smokey black! Bijzonder kleurtje zo.
Afbeelding

Hier ook iedereen goed het vuurwerk doorgekomen gelukkig.
Jammer dat je ene merrie toch wel wat stress had Melissa. Gelukkig alles nog goed. Het blijft toch altijd spannend met die knallen.
Ik vond het nu ook spannend met zo een jong veulentje met Nieuwjaar.

Nigrante is mooi zo hoor AM := _O-

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:56

Knolselder schreef:
Poppy is dan weer heel licht smokey black! Bijzonder kleurtje zo.
[ [url=m/HNurTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook iedereen goed het vuurwerk doorgekomen gelukkig.
Jammer dat je ene merrie toch wel wat stress had Melissa. Gelukkig alles nog goed. Het blijft toch altijd spannend met die knallen.
Ik vond het nu ook spannend met zo een jong veulentje met Nieuwjaar.

Nigrante is mooi zo hoor AM := _O-

Jaa met veulen is nog dubbel zo spannend.
Ja mijn andere merrie was echt zielig :knuffel: Maar goed ze lijkt nu weer aardig oké, is ook nog maar sinds kort bij ons dus nog niet helemaal thuis hier.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:47

Ja 2021 was voor mij ook het slechtste jaar tot nu toe kwa mentaal en alle pech daaromheen... maar 2022 word vast beter.

Yvk wat bijzonder van de uier! En die van mij wordt ookal slomer...

Petra geweldig filmpje! Blijft bijzonder. *Klop klop* "mag ik er al uit baas?"

Cynthia zo leuk <3 moet wel een merrie zijn. :P En wat is Idris breed geworden al zeg!! Stoere bink zo!

Am oooohhh wat een viespeuk! Vol in de plas zeker! :')

Mirjam mooie buikfotos en mooie stallen zeg!

Melissa vreselijk wat een ellende zeg!

Knolselder heel bijzonder en mooi de kleur van poppy <3

Bell heeft het ook steeds warm. Maar die temperaturen wisselen weer zo gigantisch. En gisteravond was ze ook stress gerelareerd wat warmer. Gelukkig blijft ze wel altijd rustig maar desondanks ervaart ze wel stress helaas...maar ze heeft het goed overleeft. We gaan wel het jaar in met een nieuwe da rekening. Belle heeft een tumor in haar lip. Aan de zijkant... Hoe? Geen idee. De da was oprecht heel verbaasd en dacht dat het iets anders was, totdat hij een biopt ging nemen en er wel pus uitkwam. Nu is het wachten op rijpen en openbarsten..

Van ons uit ook een goed nieuwjaar toegewenst

Dik lippie
Afbeelding

En Niv
Afbeelding

Yvk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:51

De beste wensen voor iedereen. :)

Flori dat is een minder goed begin van het jaar zo. :(

Mirjam is het bij jullie nog steeds zo koud?
Havanna is al haar haar al los aan het laten. :')

Melissa wat naar dat er zoveel stress was met de jaarwisseling. Gelukkig is het nu weer rustig.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:23

Hebben jullie ervaring met een merrie die in het verleden 1x hoefbevangen geweest is, hoe ik die het beste kan voeren nu? Ze is vandaag 253 dagen drachtig. Ik had een zak Cavalor Probreed gehaald, ze krijgt nu een kleine week een halve schep per dag naast 1,5 schep luzerne. Maar ik vind op haar schouder echt vetophopingen zitten. Is het wijs om toch nog even te wachten met merriebrok? Mensen die ik ken die vaak fokken raden aan 2/3 maanden voor de uitgetelde datum, daarom dat ik er vorige week mee begonnen ben, maar wil haar niet weer bevangen hebben staan dadelijk.
Ze staat overdag nog op de wei, op gras, maar daar zit nu natuurlijk niet zoveel in aan voedingsstoffen. Daarnaast heeft ze 24/7 toegang tot 2de snee hooi.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:05

Ik zou dan voor een vitaminebrokje gaan gericht op fokkerij. Ik geef mijn sobere merrie vitalbix breed and grow, daar zit veel minder suiker in dan reguliere merriebrok

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:48

Melissa. Zo'n merrie zou ik ook niet zomaar alle soorten brok geven. Eerder kijken naar vitalbix of balancer.
Ik vindt dit wel een heel interessant stuk.https://www.instagram.com/p/CT-ArCcFrLJ/?utm_medium=copy_link
Als we willen dat onze merries de juiste hoeveelheid binnenkrijgt moeten we volgens de zak normaal zoveel kgs brok geven. Dat is toch ook niet gezond.

Ik geef nu alles een balancer naast een brok of muesli. Wat ze dus echt niet veel krijgen. Zo weet ik zeker dat ze toch genoeg vitamine en mineralen binnen krijgen. :j

Floripori. Dat is minder, hopelijk is gaar lip snel minder dik.

Knolselder. Dat is ook wel mooi zo smoky black <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:50

MelissaV schreef:
Hebben jullie ervaring met een merrie die in het verleden 1x hoefbevangen geweest is, hoe ik die het beste kan voeren nu? Ze is vandaag 253 dagen drachtig. Ik had een zak Cavalor Probreed gehaald, ze krijgt nu een kleine week een halve schep per dag naast 1,5 schep luzerne. Maar ik vind op haar schouder echt vetophopingen zitten. Is het wijs om toch nog even te wachten met merriebrok? Mensen die ik ken die vaak fokken raden aan 2/3 maanden voor de uitgetelde datum, daarom dat ik er vorige week mee begonnen ben, maar wil haar niet weer bevangen hebben staan dadelijk.
Ze staat overdag nog op de wei, op gras, maar daar zit nu natuurlijk niet zoveel in aan voedingsstoffen. Daarnaast heeft ze 24/7 toegang tot 2de snee hooi.

Vitalbix breed&grow :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 08:28

Absoluut Vitalbix Breed and Grow. Vitalbix staat er om bekend om laag in suikers en zetmeel te zitten met al hun voer. In Cavalor zitten nog best veel suikers ed.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:07

Cynthia82 schreef:
Absoluut Vitalbix Breed and Grow. Vitalbix staat er om bekend om laag in suikers en zetmeel te zitten met al hun voer. In Cavalor zitten nog best veel suikers ed.

Vergeten te zeggen: Vitalbix heb ik van een oud stalgenoot geprobeerd voor ik Cavalor kocht en dat wil ze absoluut niet eten. Ook niet gemengd onder de luzerne die ze altijd al krijgt :( dus die valt af helaas..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:17

Heb je dat wel de tijd gegeven? Dus gewoon een poos stug volhouden?
Lijkt mij betere optie dan weer bevangen door toch verkeerd voer..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:50

@MelissaV Ik ga de Sure Grow van Dodson & Horrel voeren. Is ook een vitaminebrok voor drachtige paarden. Misschien dat ze die wel lust?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:08

Ik geef helemaal geen kant en klaar product meer. Enorm duur, terwijl de merrie er vaak niet eens uit kan halen wat ze nodig heeft. De vitalbix is leuk om de veulens te leren eten...

De eiwit behoefte van een merrie is in de 2e en 3e maand van lactatie ongeveer 3 keer zo hoog dan voor haar dracht. Wat neerkomt om ongeveer 1200 gram per dag. Uiteraard halen ze dat deels ook uit ruwvoer (40 a 60 gr per kg). Maar toch, met 15kg hooi zou dat 600 - 900 gram via ruwvoer zijn. Laten we eens uitgaan van die 600, dan moet je nog 600 gram eiwit bijvoeren. Pavo heeft 18% eiwit. Dan moet je dus 3 kilo voeren om daaraan te voldoen. Dat is voor mijn Tinkers best wel heel veel. Bij de breed and grow is het eiwit gehalte maar 14,6%. Dus daar moet je nog meer van voeren. Volgens mij ga je dan zelfs met 1 paard failliet.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:15

Ik heb mijn merrie de Breed en Grow gegeven van Vitalbix tijdens de vorige dracht.
Florian heeft ook een vitamine korrel. Wellicht kun je daar ook eens advies vragen. De Sure Grow klinkt ook goed. Dit is niet voor veulens zeker?

Zijn jullie creatief met namen?

Merrie: Zoë van Palice
Naam vader: Lord Diamond

Merries van moeders kant hebben allen iets Alice erin.
Hebben jullie leuke ideeën?
Begin letter is de S.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:24

Er staat op de site van René Wielens dat de Sure Grow ook voor gespeende veulens is, niet direct voor zogende veulens. Maar daar voer ik dan weer wat anders voor. https://www.rwdh.nl/dodson-horrell-suregrow-pellets/

Mijn merrie is heel vol van zichzelf, maar ze krijgt nu ook luzerne bijgevoerd, dus dat zal ze ook straks krijgen naast de Sure Grow

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:25

Ik heb ook al een tijd niks van me laten horen ivm drukte.

De eerste merries zullen nu al tegen het eind aan gaan lopen. Super spannend!

Mijn merrie is half mei uitgerekend en begint goed te groeien.
Zij is van zichzelf altijd aan de (te) slanke kant. Dit jaar is voor het eerst dat ik me niet zo druk maak om haar gewicht (merrie is Maiden).

Wel ontwikkeld ze weer een aardige portie voernijd. Zijn er meer die dit hebben?
We hebben het voer verhoogd 's avonds, zodat ze niet zonder voer staat 's ochtends, maar toch blijft ze naar een van haar buren erg nijdig.

Dit is een foto van laatst. Lekker rond buikje al.
Afbeelding

Zag ook een vraag over namen, ik ben er voor dit jaar al uit.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:36

Jeetje wat gaat het hard hier qua berichten moet nodig eens bijlezen :o

Hier is de merrie vandaag 231dagen en begint al aardig buik te krijgen gaat heel hard nu!

Wij voerde metazoa en met de dracht op t laatst gaan we qua merriebrok ook over op de vitalbix breed en grow.
Merrie heeft al snel last van dikke achterbenen dus qua hooi ed is het altijd al puzzelen , maar nu ze rijker hooi krijgt zijn die achterbenen er niet beter op geworden :(

Hierbij een foto van vandaag 231 dagenAfbeelding

We werken nog ongeveer 3 tot 4 keer per week

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:29

Hier ook de vitalbix breed and grow!

Dark wat wordt ze breed. Past het zadel daar nog wat fatsoenlijk op? Bij die van mij wordt het al snel te krap, vandaar dat ik niet meer rij.

Myrthe mooi buikje! Ik herken de voernijd niet eigenlijk. Wel altijd hongerig :+

Tinkels daar kan je wel iets van maken. Lord Zoldemort moest ik aan denken :') S'alice. Szazou. Ik ben alleen even inspiratieloos... :=

Melissa aan vitalbix moeten ze even wennen. Die van mij at het eerst ook niet. Nu wel.
Wat vreselijk van het vuurwerk... arm paard

Floripori oh nee. Hopelijk is het snel genezen en heeft ze niet veel last
Als ze het zo warm heeft zou ik de deken met hals af doen eigenlijk

Knolselder mooie poppy <3 Hoe gaat het met de kleine?

Cynthia wat is hij al groot zeg! En nog zo schoon :o

Mirjam wat heb je een gave en ruime stallen! Netjes! En allemaal prachtige buiken :)

Ook van mij iedereen een gelukkig en gezond 2022! Dat er maar veel gezonde veulens mogen komen <3
Hier al een tiet update
Afbeelding
En de dames. Fayola vandaag een mijlpaal. Nog 100 dagen tot veilig. Eindelijk uit de 3 cijfers..
Afbeelding
Afbeelding
En Zilver nog 71 dagen te gaan
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:42

Poppy gaat prima! Die neemt de moederrol heel goed op en is er zo lief mee. En met ons ook :')

Aaah knappe Zilver kan ook alweer bijna :wow: Kan die kleine met de kinvlek geboren worden _O-

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:16

Kabayo schreef:
Hier ook de vitalbix breed and grow!

Dark wat wordt ze breed. Past het zadel daar nog wat fatsoenlijk op? Bij die van mij wordt het al snel te krap, vandaar dat ik niet meer rij.

Myrthe mooi buikje! Ik herken de voernijd niet eigenlijk. Wel altijd hongerig :+

Tinkels daar kan je wel iets van maken. Lord Zoldemort moest ik aan denken :') S'alice. Szazou. Ik ben alleen even inspiratieloos... :=

Melissa aan vitalbix moeten ze even wennen. Die van mij at het eerst ook niet. Nu wel.
Wat vreselijk van het vuurwerk... arm paard

Floripori oh nee. Hopelijk is het snel genezen en heeft ze niet veel last
Als ze het zo warm heeft zou ik de deken met hals af doen eigenlijk

Knolselder mooie poppy <3 Hoe gaat het met de kleine?

Cynthia wat is hij al groot zeg! En nog zo schoon :o

Mirjam wat heb je een gave en ruime stallen! Netjes! En allemaal prachtige buiken :)

Ook van mij iedereen een gelukkig en gezond 2022! Dat er maar veel gezonde veulens mogen komen <3
Hier al een tiet update
[ [url=m/Tf3S2L.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de dames. Fayola vandaag een mijlpaal. Nog 100 dagen tot veilig. Eindelijk uit de 3 cijfers..
[ [url=m/4uV9WH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qhbhSq.jpg]Afbeelding[/url] ]
En Zilver nog 71 dagen te gaan
[ [url=m/k0Bl5v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v9fb6p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze was al niet heel fijntjes qua bouw maar het gaat er nu niet subtieler op worden :')
Zadel heb ik pas nog na laten kijken/ aan laten passen maar het zal niet heel lang meer duren ik gok dat dit de laatste maand of paar weken worden..
Longeren is voor ons lastig qua beweging en conditie training gezien een oude blessure ze daar snel last van heeft specifiek na longeren( eveneens sterk afgeraden door de behandelaar), zowel in een grote als normale kraal, dus dat is balen…

Het aftellen kan langzaam beginnen, ben erg benieuwd naar buik foto’s van merries die rond dezelfde datum zitten ( april) :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:21

Haha met de kinvlek!
Wat gaat dat snel zeg, 71 dagen :+

Mijn cob merrie zit nu op 228 dagen vanaf de 18 dagen scan gerekend :D

Van mijn a moet ik even opzoeken :)

Ben al tijd een stille meelezer. Ben niet heel actief maar goed het word nu spannender dus ik ga proberen om weer wat meer op iedereen en actiever te reageren!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:36

Kabayo, eigenlijk is hij altijd vreselijk goor :')
Maar het was eindelijk lang genoeg droog weer dat zijn vacht ook goed genoeg opgedroogd was en ik hem even uitgebreid kon borstelen.

Ik ben er sowieso absoluut geen fan van om dat te vaak te doen, aangezien hij 24/7 buiten staat, maar hij is soms echt niet ik heb aan te zien :+
Precies zoals het hoort bij een veulen :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:08

Hier zitten we ook over de 200d, 203 om precies te zijn :D

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:41

Hier zitten mijn merries op 239 en 225 dagen. Spannend! Vooral Chloë is goed rond! Charaya begint nu een buik te krijgen. Later even foto's maken.

Dark 7: ze krijgt een mooie buik, ze glimt mooi!!

Kabayo: jou merries schieten op zeg!!

Myrthee: ziet er goed uit!

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:54

Mijn merrie is vandaag 283 dagen drachtig! *\o/*

Afbeelding

Eind februari/begin maart is ze uitgerekend.
Zijn er meerdere merrie’s net zover?? :D :o

Afbeelding

En zijn er nog leuke namen voor een merrie en hengst?? Ben er nog steeds niet over uit :(