[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:32

2 jaar terug had mijn merrie ook 0 Ontstekingwaarde. Op scan konden ze niks aan placenta zien. Voor de zekerheid begonnen met medicatie. Uiteindelijk bevallen met 317 dagen, veulen heeft het niet gered. Sorry maar de meeste dierenartsen vertrouw ik niet meer. Heb al zo vaak gezien, niks aan de hand. En uiteindelijk een dood veulen ernaast.

Met ontstoken uier moet je melken zodat de troep eruit gaat, dit is echt vies en daarom ook echt wel makkelijk te zien of dit het is.

Charmfaith. Dat is al een mooi uier!
Heel erg benieuwd naar Bailey :j wat ze aan het bakken is

Nieky. Jaa de hele plakkerige stroop biest ken ik ook :j dat zal vast niet lang meer duren!

Vorig jaar had Nigrante na de bevalling amper uier. Ik kreeg er misschien 3 druppels uit. Was idd heel dik en stroperig

Knolselder wat heerlijk om ze zo te zien liggen <3

Vanochtend was Odilia wat onrustig. Slaan naar haar buik en beetje schokken. Buiten was ze gelukkig weer rustig. Ik denk dat ze wat last had van haar veulen

Kom maar op met de veulentjes *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:40

Knolselder heerlijk om ze zo allemaal lekker te zien liggen.
Laten we gewoon keihard hopen dat de medicatie is aangeslagen

Fotsy met je eens, bijna alle kittens zijn echt wel schattig

Nicky1963 ah top, dan had ik het verkeerd begrepen, sorry. Maar wel een hele geruststelling dat het geen placentitis is

CharmFaith die gaat idd rap met d'r uier

AM_Horses laten we idd hopen dat ze last had van een irritant veulen in haar buik.

Kom maar op, is wel weer tijd voor veulentjes :D

Xritt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:40

Wauw, al veel merries veilig. Wat fijn!
Welke melk strips gebruiken jullie. Ik las hier dat je beter strips kunt kopen met kleine stappen. Ik zie ze alleen met stappen van 1.
Hoe betrouwbaar vinden jullie de melk strips?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:47

Mijn 3 merries hebben momenteel zo'n jeuk. Echt opvallend. Ze zijn op dit moment wel aan het verharen maar heb het nog niet eerder zo gezien..
Meer mensen deze ervaring?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:49

Xritt ik koop altijd de ph stripjes van Bonusan. Die heeft fijne stappen vind ik!

Pomski mijn merries hebben vaak jeuk aan de achterkant op het einde van de dracht. Maar het is ook wel tijd voor luizen. Misschien eens goed nakijken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:04

Ali expres heeft goede PH strips.
Had ze nu van de EJ, dat zijn dezelfde als Ali maar dan sneller in huis.

Ik heb de merrie in een klein weitje staan.
Maar ging vandaag al makkelijker met vangen.
Veulen heeft schik en is fit.
Ik vind 10 minuten/ad hand niet voldoende beweging voor beide.
Maar merrie loopt gewoon de hele tijd rondjes, en rondjes, en rondjes. Maar zag dat Touz vandaag soms dacht; succes ermee ik blijf wel kijken haha.
Ligt ook wel gewoon lekker en dan kijkt mama toe.
Moeders is ook minder boos nu.

Ik ben benieuwd welke baby zich vannacht gaat laten zien! Veel veilig al!

Nieky, spannend. Gelukkig lijkt het allemaal met een sisser af te lopen.

Pomski, hier ook altijd wasborstelstaarten aan het einde vd dracht van het schuren.

AM wil je even niet zo eng doen met die horrorverhalen :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 02:46

Balko. Gelukkig Touz zijn moeder liet doen met lopen. Liep de merrie voorheen ook zoveel als ze buiten stond? Mist ze misschien haar vriendinnen in de buurt?
Wel vervelend, hopelijk is ze snel rustiger eronder

Pomski. Jeuk zou goed van het verharen kunnen komen. Je ziet wel eens aan het einde van de dracht, coupe pleeborstel :')

Kiki. Erg benieuwd naar de scan. Fingers crossed.

Odilia is niet meer onrustig geweest, ze zal wel even last gehad hebben van het veulen.
Afbeelding

Nog geen veulens?
Succes met waken allemaal

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:13

geen veulens vannacht?

Hier geen jeuk gemerkt, maar wel enorm verharen, 2 van de 3, maar vooral Goldy, die verhaart al zeker wel een maand. Poetsen doe ik haar expres niet veel want dan krijgt ze het straks koud als het regent. Ze staat zonder deken.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:20

Had toch weer veulens verwacht maar ze gaan mss weer een babyboom doen samen?

De veulens die er wel al zijn, zijn zo leuk <3

Grappig ook dat jullie ervaring met hengstjes hun slimheid in het begin toch vaak terugkomt.

Hier geen jeuk maar idd ook al fel ruiven terwijl de niet drachtige paarden nog niet echt ruiven.

Seffens nog eens de da contacteren, Rafa haar uier is groter nu en voelt hard aan, toch maar laten nakijken. Lijkt op de foto ook rozer als in het echt, heb net de foto buiten snel gemaakt. Ze zit op 299 dagen nu.
Ze laat er wel goed aankomen.
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:26

Hier ook een rustige nacht, Satinka is normaal ook echt duidelijk met kegelen en is elke keer al late avond/ vroege nacht bevallen hier, tussen 21 en 02.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:42

Nayla, mijn merrie had ook al uier met 300 dagen.
Ze heeft het toch nog tot 333 dagen laten zitten!

AM, nee normaal beweegt dit paard liever niet dan wel haha.

Op je camera kan je veel niet zien, vind je dat niet onhandig?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:08

Hier ook nog niks, rustige nacht. Ik verwacht het indd ook nog niet zolang de melk er niet uitdruppelt en dr temperatuur nog niet gezakt is ;) We waken rustig verder!

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:20

Vandaag is Karina 320 dagen drachtig!! Mooie mijlpaal al zal het nog wel even duren, vorige keer ging ze op dag 354.. :+

Deken heeft ze in de nacht nog op zolang het in de nacht vriest, overdag af.
Ik heb Karina pas sinds een week of 6 en ben dus ook niet degene geweest die haar onder een deken heeft gezet, het zou ook niet mijn keuze zijn geweest om een drachtige merrie onder een deken te zetten.

Wel bedankt voor al jullie reacties maar wel een belangrijke side-note dat ze dus al onder een deken stond!

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:36

Toch een rustige nacht dus!

Ik ga dit weekend de camera aan doen, dan hebben we nog 6 weken tot uitgerekende datum.
Vond haar gisteren wel weer irritant met grazen, dus heb haar even aan de longe gedaan.
Ze perste er met plezier toch wat rondjes galop en een bokje her en der uit. *D
Hopelijk luchtte dat wat op haha. Vind het gedoseerd bewegen wel moeilijk, nu ze in de buitenpaddock ook hooi krijgen heb ik weinig zicht op hoeveel en hoe fanatiek ze bewegen. Voorheen zette je haar neer, kwam je 4 uur later terug en had ze gerold en was ze terug gelopen op dezelfde plek. Maar nu beweegt ze echt veel meer zo.

Nayla, best al een flinke uier inderdaad. Zou het kunnen dat het veulentje echt veel eerder zou komen?

Spannend xsurfdiary, nieuwe merrie en nog een veulentje ook. Super leuk!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:53

Knolselder Gelukkig doet Winnie het goed voor de rest.

Charmfaith Dat is al een beste uier idd voor 300 dagen. Ben benieuwd naar Bailey weer :D

Am_Horse ik hoop idd dat skye niet te lang meer op zich laat wachten. Ze is het zelf meer dan zat. Odilia wat onrustig geweest. Mss idd het veulen wat proefdraait. Wanneer was zij veilig?

Xritt ik heb nu, dankzij de tip van knolselder, ook de strips van bonusan. Werken erg fijn vind ik met kleine stapjes van 0.5. Hier klopte vorig jaar bij 10 van de 12 de ph test. Bij 2 daalde de PH ineens van 7 savonds naar bevallen snachts dus dat hadden we niet zien aankomen :+

Pomski van de jeuk herken ik heel erg bij onze drachtige merries. Hier schuren ze allemaal op het einde een stuk meer. Niet alleen de staart maar vaker overal. Heb ooit 1 merrie gehad die haar halve manen eraf schuurde. De dag na de bevalling stopte ze met schuren dus heeft zeker met hormonen enz te maken gok ik.

Balko Fijn dat de merrie al wat rustiger is buiten en minder boos

Nayla ik zie idd een beetje wat je bedoeld met de roodheid. Bij twijfel altijd even de da bellen idd.

Tjakka123 feit dat ze nog een sprintje trekt en bokt wilt zeggen dat ze nog fit zat is :D

Xsurfdairy Amy had ook een teken op, heb die afgedaan nu ze veilig is. Ze staat ofwel binnen ofwel in de binnenbak dus echt kou zal ze niet krijgen. En genoeg hooi erbij om warm te knabbelen. Jessie heeft ook een deken op en die gaat er dus binnenkort ook af. Meeste die hier een deken op hebben zijn of oud of enorme smeerkezen of waren mager aangekocht en hebben weinig reserve. Dus ook enkele drachtige merries hebben een deken op.

Kiki1976 veel succes vandaag met scannen. Hopelijk goed nieuws

Hier heeft skye heel veel gelegen gisteren. Het ziet er ook echt niet meer comfortabel uit als ze zo ligt vind ik :')
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:58

xsurfdiary, nee dan had je er zelf geen invloed op idd.

tjakka123, vrije beweging is alleen maar goed hoor. Hier staan ze ook enkel op het zand nu. Ze lopen, struinen wat af. Maar liggen ook regelmatig lekker te snurken. Maar ze hebben wel een ruime paddock met 6.
Ook hier trekken ze af en toe een sprintje met zijn alle. En Bo doet net zo hard mee dan.
Vorige dracht vloog ze de dag voordat ze beviel nog in galop door het land

nieky1993, dank je wel!
Ziet er idd niet echt gemakkelijk uit haha

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:05

waar halen jullie een navelklem vandaan? Online bestellen zit er gelijk weer zoveel verzendkosten op.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:26

Ik gebruik een touwtje.. _O-

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:27

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:35

Ik had inmiddels wel weer veulennieuws verwacht hier, nog niks dus. Al het goede komt langzaam zeggen ze toch?

Ik heb de navelklem bij agradi gekocht en in verband met de verzendkosten er meteen maar een veulenhalstertje bij besteld. Gebruiken jullie die klem (of touwtje) altijd? Ook als het zelf goed afgebroken/scheurd? En waar plaats je die precies? Zo dicht mogelijk aan de buik of bij het afbreekpunt?

Veroontjes uier groeit rustig verder, tenminste aan 1 kant. De andere kant doet nog niet veel maar het gekke is dat er aan de lege kant juist al wat vocht aan de speen komt.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:37

Ik bind alleen af als de navelstreng niet vanzelf is geknapt.
Heb liever dat t zelf knapt }> vies dik ding is die navelstreng

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:30

Navelklem is bedoeld als je een navelbloeding krijgt. Probeer de navel te laten scheuren dat is het beste niet gaan knippen dat zijn uitzonderlijke situaties.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:18

Ik heb nog maar 1 keer gehad dat de navelstreng niet vanzelf brak en heb toen zo’n broodzak-afklemmer ontsmet & gebruikt.

Ik heb deze ph strips:
https://a.aliexpress.com/_mqMjEtk

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:30

OYYO schreef:
Navelklem is bedoeld als je een navelbloeding krijgt. Probeer de navel te laten scheuren dat is het beste niet gaan knippen dat zijn uitzonderlijke situaties.

voor de zekerheid wil ik er 1 in huis hebben. Ik heb deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... pt=glo2nld dan heb ik er 20 *\o/*

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:19

Afbeelding
Afbeelding

Zijn dit de zogenaamde "stopjes" om het af te sluiten?
En kan je dan al zeggen dat het nu op begint te schieten of kan het gerust ook nog 90 dagen duren?
Ik kan die veulens er wel uit kijken...