[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:09

:knuffel:

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:21

:knuffel:

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:24

Icecrystal schreef:
Dat is Gamble inderdaad Riv_Q..

Wat een nachtmerrie. %) :knuffel:

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:38

Kabayo schreef:
Als een kruising echt goed bedacht is en een paard kan alsnog bij een stamboek worden geregistreerd vind ik het geen probleem. :)

Krijgt jouw veulen nog wel papier?

Icecrystal wat ontzettend verdrietig... heel veel sterkte!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:39

Enorm veel sterkte Ice!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:52

Een papier is leuk, maar ik heb bij mijn rijpony's vroeger nooit naar papier gekeken. Het enige wat belangrijk was, was dat het een gezonde en brave recreatiepony was. Niet dat ik hiermee wil gaan aanmoedigen om massaal (want daar zit het hem net) papierloze kruisingen te fokken, maar ik ga er ook niet zomaar voor veroordelen.
Mijn 2 ongelukjes van dit jaar zijn gewoon super leuke veulentjes. En ze blijven ook uiteindelijk allebei.

Ice, zo hard he, je geliefde dier verslepen voor rendac :( het geeft zo een oneervol gevoel.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 29-11-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:53

Libera schreef:
Kabayo schreef:
Als een kruising echt goed bedacht is en een paard kan alsnog bij een stamboek worden geregistreerd vind ik het geen probleem. :)

Krijgt jouw veulen nog wel papier?

Icecrystal wat ontzettend verdrietig... heel veel sterkte!

Ik zou niet weten waarom niet? :) Merrie is een stamboek fries met vol papier en de hengst is goedgekeurd bij het kfps.

Ik heb voor de toekomst een bonte uitgezocht die geregistreerd staat bij het bonte paarden stamboek , het veulen kan naar dat stamboek en barock pinto stamboek. Dat heb ik al geïnformeerd :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:42

AnsoDM: Wat een gaaf paard ik ben echt heel benieuwd wat er bij jou uit gaat komen! Echt mooi bont is zo lastig te vinden!
Deze stond altijd boven aan mijn lijstje
https://chevauxpie18.skyrock.com/301984 ... rance.html
Helaas is hij er niet meer anders had ik hem zeker is gebruikt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:09

Icecrystal, heel veel sterkte! Wat ontzettend verdrietig. :knuffel:

Ik doe nu KWPN x KWPN en die zijn over het algemeen toch niet raszuiver, mijn merrie is iets van 36% Engels volbloed geloof ik. :+
Ik wil misschien ooit nog wel voor één keer een exotische kruising maken met een homozygoot champagnehengst (jammer genoeg nog niets tegengekomen dat ik kwaliteit vind toevoegen aan m'n merrie :') ) en verder spreken de Duitse dressuurhengsten me ook regelmatig aan, dus ik vermoed dat ik nog wel eens een kruising ga fokken. ;)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:13

Dara: ja we zijn allemaal benieuwd. Zijn zijn eerste veulens. En die van mij is de eerste die uitgerekend is. Ik weet dat hij 50% bont geeft en 50% effen. En ook enkel zwart in manen en staart doorgeeft. Dus this een groot vraagteken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:16

Enkel zwart in manen en staart? Je bedoelt dus bruine paarden? En dus homozygoot voor agouti.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:24

Ik zou ook heel heel graag een Fries met stippen willen ;)

Ik zie Appaloosa x Fries vaak knappe verschijningen maar daar heb ik niet veel verstand van, ben benieuwd naar jullie meningen daarover qua verschillende rassen.

Toch lijkt me bonte paarden of barock pinto het slimst als het zover zou zijn.. ze is nog maar 2,5 en mag nog eerst even door groeien :)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:25

Ik ben er niet echt in thuis hoe het allemaal precies werkt. Maar volgens wat de eigenaar zei dat hij dus zoiezo bruin doorgeeft van kleur. (Net nog even gelezen wat ze zei) en 50/50 op bont of effen.
Maar voor de rest heb ik dus geen idee

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:33

Ice wat erg zeg heel veel sterkte echt een nachtmerrie..

En tja jong paard beleren ik ben er voorstander van vooral als je vergelijkt met dravers hoe braaf die zijn op jonge leeftijd echt bizar soms.. maarja ze beginnen vroeg en weten niet beter :)

Mijn paard staat onder de bucas tunrout de hele winter echt een top deken! Dit vooral omdat ze zo lekker dun in der vacht zit en dit zo graag wil houden, twijfel of ik er nog een 0 gram hals bij koop aangezien ze overdag buiten staat zonder beschutting.

Ben nog lekker aan het rijden in het weekend en daar geniet ze erg van ze is jog erg fit!
Soms voel ik de baby nu al paar dagen niet gevoeld dan maak ik me soms al zorgen slaat nergens op 8)7

Iemand enig idee of je die melk teststrip gewone teststrips van urine kan doen werk namelijk bij een apotheek zou ze daar zo kunnen bestellen iemand enig idee?
Maandje van te voren ongeveer gaat ze de kraam stal
In
Zit nu op 236 dagen dracht:

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:40

Dan moet hij getest zijn op kleur en homozygoot zijn voor zwart en agouti (EE/AA).
En heterozygoot voor Tobiano

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:21

Janinevv
Ik heb ook een aantal hele mooie appaloosa x fries zien langs komen. Ik denk dat het opzich niet uit maakt of je voor barock pinto gaat of voor Appaloosa. Voor je zelf is het alleen belangrijk om te kijken of er dan nog een type paard uitkomt kwa bouw waar je naar opzoek bent. Ik denk wel dat er voor eventuele verkoop wel een markt voor is er zijn zat mensen die opzoek zijn naar iets echt speciaals, anders dan anders.
Maar het typische Friese gaat er dan mogelijk wel af dus wordt waarschijnlijk wel een ander type dan wanneer je voor barock pinto gaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:39

DDDara schreef:
Janinevv
Ik heb ook een aantal hele mooie appaloosa x fries zien langs komen. Ik denk dat het opzich niet uit maakt of je voor barock pinto gaat of voor Appaloosa. Voor je zelf is het alleen belangrijk om te kijken of er dan nog een type paard uitkomt kwa bouw waar je naar opzoek bent. Ik denk wel dat er voor eventuele verkoop wel een markt voor is er zijn zat mensen die opzoek zijn naar iets echt speciaals, anders dan anders.
Maar het typische Friese gaat er dan mogelijk wel af dus wordt waarschijnlijk wel een ander type dan wanneer je voor barock pinto gaat.

Niet veel uitmaakt of je voor een appaloosa of barock pinto gaat? In welk opzicht?

Qua model en type paard ligt een barock pinto toch héel wat dichter in de buurt van een fries gezien het fries kruisingen zijn om het ff cru te zeggen :+

Dus qua uitkomst cq veulen maakt het wel degelijk verschil of je voor een appaloosa of BP gaat. Het zijn in bouw, beweging en karakter echt totaal verschillende paarden.

Persoonlijk zou ik de kruising Fries X app niet snel maken. Puur omdat ze qua model imo echt heel ver uit elkaar liggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:42

cp112 schreef:
DDDara schreef:
Janinevv

Niet veel uitmaakt of je voor een appaloosa of barock pinto gaat? In welk opzicht?

Qua model en type paard ligt een barock pinto toch héel wat dichter in de buurt van een fries gezien het fries kruisingen zijn om het ff cru te zeggen :+

Dus qua uitkomst cq veulen maakt het wel degelijk verschil of je voor een appaloosa of BP gaat. Het zijn in bouw, beweging en karakter echt totaal verschillende paarden.

Persoonlijk zou ik de kruising Fries X app niet snel maken. Puur omdat ze qua model imo echt heel ver uit elkaar liggen.

Bedankt voor je uitleg, dacht ik zelf ook wel aan hoor dat de app te ver weg is qua bouw :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:47

sannahtris schreef:
Ice wat erg zeg heel veel sterkte echt een nachtmerrie..

En tja jong paard beleren ik ben er voorstander van vooral als je vergelijkt met dravers hoe braaf die zijn op jonge leeftijd echt bizar soms.. maarja ze beginnen vroeg en weten niet beter :)

Hier krijg ik eerlijk gezegd wel even rillingen van... Dat paarden op jonge leeftijd braver zijn betekent niet dat het beter voor ze is om op dat moment al aan de slag te gaan. Zeker de drafsport vind ik verre van een goed voorbeeld, net zoals de rensport...

Je merrie ziet er wel goed uit, is nog erg bescheiden voor hoe ver ze al is! :j

Betreft de kruisingen e.d. heb ik allemaal geen verstand hoor. Ik blijf wel hangen bij het KWPN en haar erkende stamboeken. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:48

Ligt eraan wat voor appaloosa je gebruikt. Gebruik je een amerikaanse appaloosa, dan niet. Maar uit Peru's Scen Tao zijn in combinatie met friezen knappe nakomelingen gekomen. Een appaloosa met een fikse scheut knapstruber bloed erin kan wel goed aansluiten, Knabstruber is ook een barok type.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:03

Neonlight schreef:
Ligt eraan wat voor appaloosa je gebruikt. Gebruik je een amerikaanse appaloosa, dan niet. Maar uit Peru's Scen Tao zijn in combinatie met friezen knappe nakomelingen gekomen. Een appaloosa met een fikse scheut knapstruber bloed erin kan wel goed aansluiten, Knabstruber is ook een barok type.

True idd, ik wist niet dat er knabstruber bloed door mocht zitten bij de appies :j dan komen ze zeker dichter in de buurt bij een fries. Ik heb dan de Amerikaanse types voor ogen denk ik.

Een volle knabstruber X Fries lijkt me wel een gave combi denk ik dan nu direct haha.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:04

Neonlight schreef:

Bedankt voor je uitleg. Ik zie inderdaad soms best gave combinaties. Mijn merrie vind ik wel nog ouderwetse type. Geen idee of dat uit zou maken ze lijkt voor nu sowieso neerwaarts gebouwd? Maar ze is ook nog steeds lekker overbouwd

Afbeelding

Dit was ze ca 3 maand geleden en had ze beetje buik al.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:15

Icecrystal. Jeetje wat een nachtmerrie. Heel veel sterkte Y;(

Kruisingen ieder zijn ding. De meeste rassen/stamboeken bestaan of zijn ontstaan uit kruisingen. Ik vind wel dat er weloverwogen nagedacht moet worden over de combinatie. Soms gebeurd dit, maar vaak niet....

Het was hier even flink losgebarsten, gelukkig nu weer rustig en alles bijgelegd volgens mij :roll:

Heel wat mooie buikjes voorbij zien komen. Het gaat echt al weer opschieten :):) als het nieuw jaar is, kunnen we echt gaan afstellen!

Sammie is nu 218 dagen en Wild Thing 186.
Ik zal binnenkort weer foto's maken, ze groeien flink :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:32

Leuke merrie, Jeanine :)
Hoe oud is ze?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:48

NAS is een kleurenstamboek met als doel een sportpaard/rijtypisch paard met appaloosa-kleur. In het verleden werd voornamelijk naar kleur gekeken en zag je ook nog amerikaanse appaloosa's gebruikt worden, maar die voldoen niet echt aan het beeld. De huidige kleuren in de grote en kleine maat fokkerij vinden zijn oorsprong grotendeels bij Knapstrubers. Sonny af Hojmark was een invloedrijke hengst bijvoorbeeld, en een echte Knapstruber. Neon Light was een Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark. :=
Ook de kleine maat hengsten Atilla, Apollo en Avanti waren Knapstrubers. Taro af Boruplund was de laatste volledige Knapstruber hengst die goedgekeurd was bij de NAS. Maar alle grote maat hengsten gaan terug op Knapstrubers.
In Duitsland lopen nog knappe Knapstruber hengsten rond, en in Denemarken natuurlijk. Ik denk dat daar echt mooie combinaties mee te maken zijn met friezen.