[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:40

rensju schreef:
Schattig die kleine dekentjes!
Hier nu 231 dagen. Wanneer zijn ze ook alweer veilig/kan het veulen overleven?

Onder de 320 is elke dag een risico..

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:48

Nog 96 dagen Hier *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:56

Mooi buikje jumpy horse!

Goldy zit vandaag op 218 dn die krijgt nu ook duidelijke buik.Afbeelding

Tot hoe lang zou je met een drachtige merrie kunnen wandelen? Momenteel is ze echt nog goed actief.

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:58

Wandelen kun je toch gewoon tot einde toe doen.
De merries hier worden nog gereden, de eerstuitgerejende 2 weliswaar hele lichte training. (Nog 67,78 en 94 dagen)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:00

Dat 'veilig vanaf'is ook met een korrel zout. Het is veilig wanneer het klaar is.
Als je veulen pas volledig ontwikkeld is op 340 dagen, is dag 320 ook te vroeg. Maar vanaf 320 dagen kan je veulen welnvolledig ontwikkeld zijn. Bij mini's vanaf 300.

Heb me er 2j geleden nogal in ingelezen omdat ik een erg zieke merrie had en me afvroeg of ze het veulen eruit zouden kunnen halen moest jet slecht aflopen. Maar op 320 dagen had dat veulen geen schijn van kans gehad. Het is geboren op 362 dagen. Blijkbaar zijn de laatste 5 dagen dracht het belangrijkst in de laatste ontwikkeling voor het veulen goede overlevingskansen te geven.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:05

fijne buiken allemaal al <3 , bij kleine paardjes is het vanaf ongeveer 300 dagen levensvatbaar , dus 300 dagen is altijd heerlijk, en ik reken 330 dagen tot geboorte .

kleine eowyn was ook in maart, en ja zij kreeg ook een jasje aan, ik vind het dan vaak te koud en te nat voor zulke kleintjes

Afbeelding

beide veulens van Camille, ben erg benieuwd naar haar veulen van dit jaar, telkens van een andere hengst :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:29

Ik reken ouderwets met 11 maanden. Dat is ongeveer 333 dagen, veulens kwamen tot nu toe allemaal rond 2 weken eerder, met een uitschieter naar 20 dagen eerder. Iets wat normaal is voor deze merrielijn.
Dan zou je op 313 dagen hebben gezeten, volgens jullie telling dus echt te vroeg voor een groot warmbloedveulen. Toch waren het stuk voor stuk sterke veulens die vlot stonden en meteen goed dronken.
Het enige wat opvallend is: de staartharen zijn veel korter dan van een veulen die langer is blijven zitten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:46

Dan is er toch ergens iets misgelopen met de telling denk ik tiwi, want dat is echt wel heel vroeg en komt niet zo vaak voor bij grote paarden (bv op de bijna 100 veulens van onze hengst & hierthuis maar 2 keer onder de 320 , een keer 314 en 317)

Hier altijd wel een veulentje begin maart en nog nooit een dekentje opgehad. Die komen er hier altijd met een mega dik fluffy pelsje uit :P

Levensvatbaar verschilt volgens mij ook van merrie tot merrie. Eentje met korte draagtijd zal dit al sneller zijn dan eentje die standaard over het jaar gaat... die is op 320 nog niet levensvatbaar denk ik.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:10

Laat ik het dan zo zeggen, vanaf de 320 dagen is het vertrouwd en hoef je je geen zorgen te maken. Eerder is extra oplettendheid aanbevolen.

Bij de warmbloeden is het bij mij op heel veel veulens ook maar 1 keer voorgekomen, 319 dagen. Bij de Friezen wel vaker, maar ook veel vaker met problemen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:35

Wat een mooie buikjes komen hier voorbij <3

Wandelen kan wel tot het einde toch? Ik ben met mijn merrie nu fanatieker aan het trainen dan ik van te voren had bedacht. Ze moet nog 110 dagen (van 340 uitgaand). Misschien boerenverstand, maar zo lang zij het volhoudt, why not. En dit is een echte merrie, dus merk vast snel genoeg wanneer we echt basic moeten rijden/longeren.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:47

Vulina schreef:
Laat ik het dan zo zeggen, vanaf de 320 dagen is het vertrouwd en hoef je je geen zorgen te maken. Eerder is extra oplettendheid aanbevolen.

Bij de warmbloeden is het bij mij op heel veel veulens ook maar 1 keer voorgekomen, 319 dagen. Bij de Friezen wel vaker, maar ook veel vaker met problemen.

Oke. Dat is best lang. Als je het vergelijkt met een mens, baby's zijn in verhouding al veel eerder levensvatbaar.

Onze drachtige merrie doet niks, ze kan ook niks. Altijd fokmerrie geweest helaas. Maar ik denk dat het, zolang het nog kan, juist goed is om ze fit te houden. Goed naar de signalen kijken
Laatst bijgewerkt door rensju op 03-01-20 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:50

Tinniie schreef:
Dan is er toch ergens iets misgelopen met de telling denk ik tiwi, want dat is echt wel heel vroeg en komt niet zo vaak voor bij grote paarden (bv op de bijna 100 veulens van onze hengst & hierthuis maar 2 keer onder de 320 , een keer 314 en 317)

Hier altijd wel een veulentje begin maart en nog nooit een dekentje opgehad. Die komen er hier altijd met een mega dik fluffy pelsje uit :P

Levensvatbaar verschilt volgens mij ook van merrie tot merrie. Eentje met korte draagtijd zal dit al sneller zijn dan eentje die standaard over het jaar gaat... die is op 320 nog niet levensvatbaar denk ik.

Echt niet fout geteld. Merrie is alleen eind april gedekt, daarna ging de hengst op dekvakantie naar Ameland. Eind maart uitgerekend, 8 maart een veulen.

Zit echt in de merrielijn. Overgrootmoeder van Kees zelfs een keer 4 weken te vroeg bevallen van een gezond veulen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:53

Wandelen kan echt altijd.
Fi moet nog 108 dagen en wordt nog zo’n 5 a 6 dagen in de week gelongeerd/gereden. Geen zware training, maar wel draf en galop erbij.

Zo ver onder de 320 dagen bij een grote? >;)

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:53

Wat merken jullie aan de merries als ze het moeilijker krijgen qua rijden? Is hier de eerste keer en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Is dat vooral de conditie of merken jullie het aan iets anders?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:17

rensju schreef:
Vulina schreef:

Oke. Dat is best lang. Als je het vergelijkt met een mens, baby's zijn in verhouding al veel eerder levensvatbaar.

Onze drachtige merrie doet niks, ze kan ook niks. Altijd fokmerrie geweest helaas. Maar ik denk dat het, zolang het nog kan, juist goed is om ze fit te houden. Goed naar de signalen kijken

"Levensvatbaar", maar voor een x aantal weken zwangerschap overleeft een baby ook alleen maar in de couveuse en met longrijping, sondevoeding, beademing enz enz.
Dat kan je met een veulen niet.
Zonder couveuse zou een baby ook niet levensvatbaar zijn met 24 weken, maar eerder rond de 36 weken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:22

Hier is een dekentje gelukkig niet nodig geweest vorig jaar. Die tinkers worden gewoon met een mega vacht geboren, zeker in de winter. Natuur helpt goed mee gelukkig :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meermaals voor 320 dagen lijkt mij ook heel stug.
Heb vaker bij mede fokkers veulens gezien van voor de 320 dagen. Ook een aantal voor 315 maar dat waren allemaal kleine veulens met veel opstart problemen. Waarvan ook niet allemaal het gered hebben.

Zelg gelukkig nog nooit gehad. De vroegste was 328. Verder altijd 335 +.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:25

Hier in m'n korte fok periode al 1 gehad op 318 dagen :+ dat was volgens mij nog niet helemaal de bedoeling van de natuur. Maar goed.
Twee op 324 dagen, dus vond ik ook vrij vlot. En dat waren al mijn gefokte veulens al. Ik vind 't doodeng hoor :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:45

Waren er allemaal vroeg bij dan idd Cio :oo

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:53

Pfoe Cio die van jou balanceren graag op het randje geloof ik.. :')

Mijne is netjes op 341 dagen gegaan vorige keer dus verwacht dat we ook weer daarop uit gaan komen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:58

Ja vroege baby's. 1 van 324 was een erg groot veulen. De ander in die vieze warmte. Misschien dat dat iets of wat heeft meegespeeld. Moeder natuur heeft dat nog netjes gedaan.
Ben benieuwd hoelang de merrie er nu over gaat doen, is de 324 dame die bevallen is in dat hele warme weer. Toen kon het veulen ook alleen maar savonds buiten _O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:49

Hier de kortste op dag 324, maar aantal veulens hier is op 1 hand te tellen. De betreffende meer heeft nooit langer dan 340 gedragen dus op zich viel het mee.

Voor de mensen met een dichtgezet merrie. Op hoeveel dagen laten jullie dan de merrie weer open zetten? En wat doe je bij een vroeg geboorte?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:59

_Liv schreef:
Wat merken jullie aan de merries als ze het moeilijker krijgen qua rijden? Is hier de eerste keer en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Is dat vooral de conditie of merken jullie het aan iets anders?

Is voor mij ook de eerste keer, maar de haflinger van een stalgenootje waar ik op rijdt is in februari uitgerekend en daar lag het zadel niet meer goed op. Ook veranderde ze iets in gedrag, waardoor ik het idee had dat ze het niet meer zo leuk vond.

Qua conditie en energie, kan ze nog makkelijk lopen. Eigenaresse longeert haar nog (nouja aan halstertje beetje stap, draf en galop). Verder mag ze nu even met verlof.

Probeer op de kleine dingen in gedrag te letten.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:16

Sal heeft ook een korte dracht gehad waar we niet op voorbereid waren aangezien ze bekend stond om over te dragen. 316 dagen kwam er een bonk van een veulen uit stond nog eerder als de merrie...
Laatste keer weer bijna een jaar gedragen dus benieuwd wat ze dit jaar doet ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:21

Knolselder schreef:
rensju schreef:

"Levensvatbaar", maar voor een x aantal weken zwangerschap overleeft een baby ook alleen maar in de couveuse en met longrijping, sondevoeding, beademing enz enz.
Dat kan je met een veulen niet.
Zonder couveuse zou een baby ook niet levensvatbaar zijn met 24 weken, maar eerder rond de 36 weken.

7e-maands kindjes overleefden ver voor de couveusetijd ook al, dus de grens ligt bij mensen nog wel wat vroeger (32-33 weken?). Grote verschil is dat paarden nestvlieders zijn, en mensen nestblijvers. Een veulen moet dus echt af zijn, bij een mens is dat iets minder noodzakelijk.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:48

De couveuse bestaat al sinds de 19e eeuw. Dus al best lang. Ik denkndat daarvoor overlevingskansten toch best gering waren.