rensju schreef:Schattig die kleine dekentjes!
Hier nu 231 dagen. Wanneer zijn ze ook alweer veilig/kan het veulen overleven?
Onder de 320 is elke dag een risico..
Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Vulina schreef:Laat ik het dan zo zeggen, vanaf de 320 dagen is het vertrouwd en hoef je je geen zorgen te maken. Eerder is extra oplettendheid aanbevolen.
Bij de warmbloeden is het bij mij op heel veel veulens ook maar 1 keer voorgekomen, 319 dagen. Bij de Friezen wel vaker, maar ook veel vaker met problemen.
Tinniie schreef:Dan is er toch ergens iets misgelopen met de telling denk ik tiwi, want dat is echt wel heel vroeg en komt niet zo vaak voor bij grote paarden (bv op de bijna 100 veulens van onze hengst & hierthuis maar 2 keer onder de 320 , een keer 314 en 317)
Hier altijd wel een veulentje begin maart en nog nooit een dekentje opgehad. Die komen er hier altijd met een mega dik fluffy pelsje uit
Levensvatbaar verschilt volgens mij ook van merrie tot merrie. Eentje met korte draagtijd zal dit al sneller zijn dan eentje die standaard over het jaar gaat... die is op 320 nog niet levensvatbaar denk ik.
rensju schreef:Vulina schreef:Laat ik het dan zo zeggen, vanaf de 320 dagen is het vertrouwd en hoef je je geen zorgen te maken. Eerder is extra oplettendheid aanbevolen.
Bij de warmbloeden is het bij mij op heel veel veulens ook maar 1 keer voorgekomen, 319 dagen. Bij de Friezen wel vaker, maar ook veel vaker met problemen.
Oke. Dat is best lang. Als je het vergelijkt met een mens, baby's zijn in verhouding al veel eerder levensvatbaar.
Onze drachtige merrie doet niks, ze kan ook niks. Altijd fokmerrie geweest helaas. Maar ik denk dat het, zolang het nog kan, juist goed is om ze fit te houden. Goed naar de signalen kijken
_Liv schreef:Wat merken jullie aan de merries als ze het moeilijker krijgen qua rijden? Is hier de eerste keer en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Is dat vooral de conditie of merken jullie het aan iets anders?
Knolselder schreef:rensju schreef:
Oke. Dat is best lang. Als je het vergelijkt met een mens, baby's zijn in verhouding al veel eerder levensvatbaar.
"Levensvatbaar", maar voor een x aantal weken zwangerschap overleeft een baby ook alleen maar in de couveuse en met longrijping, sondevoeding, beademing enz enz.
Dat kan je met een veulen niet.
Zonder couveuse zou een baby ook niet levensvatbaar zijn met 24 weken, maar eerder rond de 36 weken.