[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:27

1 van onze draagmerries groeit ineens mega snel. Hier met een permanentje /3
Afbeelding

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:31

Straks de foscam FI9928P bestellen en van de week ergens op hangen *\o/* soof is het met haar 253 dagen al helemaal zat. Ik mag absoluut niet aan haar buik en is niet te genieten... lang leven een merrie! :D

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:35

Ik begin nu ook spoken te zien geloof ik.
Doordat ik zo druk ben met de vebouwing gaat alles tussen neus en lippen door. Vandaag eindelijk na 10 dagen worstelen de camera aan de praat gekregen.
Afbeelding

Maar vanmorgen ontdekte ik een rare bult onder haar buik. Mijn eerste gedachte was zucht, maar dat zou zacht moeten zijn, een kuiltje geven bij indrukken wat weer verdwijnt. En voor zover ik begreep ook pijnloos. Maar ik hoef maar naar die bult te wijzen en ik word bijna de stal uitgemept.... veearts gebeld, die komt morgen, helaas moet ik werken dus de staleigenaar zal erbij zijn.

Bult hangt linksonder in haar lies
Afbeelding

Vanaf de andere kant.
Afbeelding

Ze heeft verder geen uier, maar loopt ook moeilijk. Heeft zichtbaar pijn er aan. Google maakt me bang, gescheurde buikwand / navelbreuk.... maar laat het aub gewoon zucht zijn |(

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:39

Cheyenne : de fries die ik verzorgde had ook zon mega zuchtplaad onder de buik. Voelde altijd alsof het klei was ofzo. Hopen dat het niet iets ergs is! maar ''gewoon'' zucht

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:40

Ik kom ook eventjes onder mijn meeleessteen vandaan...

Ik zag dat jullie het hadden over het vinden van de juiste merriebrok, ik heb Myrthe tot nu toe de merriebrok van Voermeesters gevoerd. Daar doet ze het op zich prima op (ze lijkt niet veel nodig te hebben), maar ik was op zoek naar een iets completere brok met voldoende vitamines en mineralen. Zodoende heb ik net een zak Vitalbix Breed & Grow besteld, ik ben benieuwd of dat wat is :j Maar ik zie in ieder geval veelbelovende verhalen voorbij komen!

Al mijn paarden krijgen overigens onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Ik vind Myrthe qua conditie precies goed, niet te dik en niet te dun. Behalve dat haar buik natuurlijk flink doorgroeit is haar conditie vrijwel gelijk gebleven.

Woogy Wat ontzettend k*t dat het met Pris zo slecht gaat, die bevroren ondergrond en gladheid zal het inderdaad niet beter maken. Is de verwachting wel dat als het veulen geboren is en ze minder gewicht mee hoeft te dragen het beter zal gaan? Ik hoop voor je dat ze gewoon opknapt :(:)

Wat betreft de dekentjes zijn wij ook aan het rondkijken, maarja, welke maat heb je nodig inderdaad... Wij zijn toch van plan vaker te gaan fokken en hebben we liever een dekentje klaarliggen dan dat we daar in een noodsituatie toch naar op zoek moeten.

Kabayo Ik kan me voorstellen dat je met een dubbel gevoel naar dit veulentje uitkijkt na alle ellende die je gehad hebt met Lady. Ik hoop dat je er toch een beetje vertrouwen in kunt blijven houden :(:)

Stal_HD Ik snap dat gevoel van onzekerheid wel, ontzettend vervelend dat je merrie hengstig toont. Hopelijk is het gewoon wat knap acteerwerk van je merrie en zit het veulen nog steeds veilig in de buik :j Hoe lang zou zij nog moeten?

tinkerbelzz Welkom! En wat een onwijs mooie merrie heb je, en de hengst ook <3 Ik vind de uierontwikkeling ook aardig vroeg... Ik zou dan ook voor de zekerheid laten scannen, dan kun je ook met een gerust hart (met wel of geen medicatie) de laatste periode in gaan :j Het zou ontzettend zonde zijn om je veulen nu nog te verliezen :( Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar just in case.... De dierenarts had het inderdaad wel moeten zien als het vruchtje al ouder was...

AM_Horses Voor Wild Thing word het nu echt al een beetje spannend!! Nu ik zie dat de eerste merries al bijna veilig zijn begint het mij ook een beetje te dagen dat wij ook nog maar 2 maanden van veilig zijn verwijderd := Het leek in het begin zo lang te duren, maar nu komt het toch al echt heel snel dichtbij! Ik ben ontzettend benieuwd naar haar veulentje *\o/*
En natuurlijk gefeliciteerd met je 2e prijs! Papa to be is ook echt super knap =:)

Mijn merrie heeft ook last van haar hormonen volgensmij :+ De ene keer doet ze super lief en staan ze te wachten op knuffeltjes, mag ik aan haar buik zitten en vind ze dat absoluut geen probleem. De andere keer verandert ze in een terror pony := Dan mag je niet bij haar komen, niet aan haar zitten en kan ze onwijs boos doen als je haar buik probeert te voelen := Dan moeten de andere paarden ook niet dichtbij proberen te komen, haha. Terwijl ze normaal de laagste in rang is.

Nynkster Jij zit dan 1 dag achter Myrthe met Lina, grappig! Leuk he, als je het veulen kunt voelen en zien bewegen <3 Zij wordt ook al best flink!

TripleCD Jij ook welkom. En wat een onwijs mooie paarden heb je!! Heb je de camera's al live? Ik heb waarschijnlijk veel tijd om met anderen hun streams mee te kijken, ik vind dat ook onwijs leuk en leerzaam :j

Vulina Mooi permanentje heeft je merrie :)) Die is ook al lekker rond :j

Myrthe zit momenteel op dag 260, dat betekent dus dat ze nog ongeveer 2 maanden moet totdat ze veilig is. Ik ben dan ook alvast begonnen met het samenstellen van ons geboortepakket. Hebben mensen nog handige dingen voor in het geboortepakket die niet in het lijstje van de OP staan?
Ik ben ook wel benieuwd of iedereen uit voorzorg biest in huis heeft. En ga je dan voor ingevroren biest of kunstbiest? En waar haal je dat? Zijn er toevallig ook mensen die standaard het Pavo SOS pakket in huis hebben? Of zijn er nog andere goede alternatieven?
Zijn er ook mensen die standaard oxytocine in huis hebben? Ik heb ook gehoord dat sommige mensen dit preventief toedienen, doet iemand van jullie dit ook? Of kijken jullie het eerst aan of de nageboorte er vanzelf af komt?
Hetzelfde met de klysma, volgensmij zijn er ook mensen die dit bij hengstjes preventief toedienen? Of laat je in dat geval de dierenarts eerst het veulen nakijken indien de darmpek er niet vanaf komt?

Dit was Myrthe afgelopen woensdag in de sneeuw, volgensmij hebben we een linksligger :=

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:24

Cheyenne eigenaardig ja. Goed dat je de da hebt gebeld. Zucht is idd pijnloos. Echt een vochtiphoping en dat voel je.
Hoop voor je dat het gewoon een insectenbeet is ofzo? Er zitten namelijk wel al teken want heb nog eentje gevonden op men kat onlangs.

Welkom nieuwelingen.
Leuke champagnes. Al ben ik meer crème fans maar die Classic vind ik wel leuk.

Ik zou er toch niet gerust in zijn tinkerbelzz en eens scannen dan ben je zeker. Dierenartsen zijn zo helemaal niet vertrouwd met placentitis.
Maar ieder doet met zijn paard wat hij wil natuurlijk. ;) we kunnen alleen maar raad geven en ik voel me geen beginner meer in het fokken.

Am horses begint spannend te worden

Ik heb dat pakket niet in huis milan lover, heeft ook korte houdbaarheidsdatum. Maar ik zit op 10 min van de kliniek en zij hebben me verteld altijd biest op voorraad te hebben. Is ook 24 op24 bereikbaar en toegankelijk.

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:34

Hier wat foto's van Holly dr uier vanochtend

Afbeelding
Afbeelding

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:15

Vulina mooie merrie.

Cheyenne goed dat je gebeld hebt. Hopelijk is het toch gewoon vocht.

Tinkerbellz ik zou toch ook voor een second opinie gaan. Better safe than sorry.

Triplecd al een hele beste uier. Wanneer is ze uitgerekend?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:21

Welkom Heidi!
Holly heeft idd ook al zo’n mega uier. Ze is dan ongeveer gelijk uitgerekend met de merrie van Tinkerbellz?

Hopelijk zijn er hun veulens in speed-tempo aan het afbakken en is een idd niks zoals placentitis aan de hand.

We hebben er hier in het topic toch elk jaar wel een paar he?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:22

Toch lijkt het zo op het eerste gezicht op zucht Cheyenne :j Hopelijk is dat ook zo..

Ik heb op het moment ook 1 merrie, begin april uitgerekend, die ik bijna niet eens meer aan mag wijzen :') Normaal heel lief, nu een dikke zuurpruim. Als ik haar even poets moet ik echt om haar tandjes denken :oo

Beste uier al hier boven!

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:32

Ja Holly was vorig jaar als maiden ook heel vroeg, maar ik heb echt altijd "koeien" rondlopen...
Holly is niet de enige, alleen nu ff de eerste voor dit jaar. Holly moet normaal nog 35 dagen, als ze met 325 dagen gaat bevallen zoals vorig jaar.. Holly dr moeder was ook altijd heel vroeg, rond de 320 dagen zei de fokker, vorig jaar zelfs met 308 dagen van een gezond veulen bevallen, echt niet misgeteld...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:39

Dat is wel vroeg, op 308. Fijn dat het veulen gezond was!

Sæunn is wel wat narrig als ik aan haar buik zit, maar staat het prima toe. Nog wel althans.

Ik ben aan het zoeken naar een camera voor bij de wei, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat een boel opties. Ik neig naar een foscam fi9900p, moet nog even kijken of een niet-beweegbare uitkomt met het weitje waar ze moet bevallen. Wat is jullie ervaring met het nachtbeeld van deze camera?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:14

Ik hoop het zo Vulina! Het is een maiden merrie dus dit gedrag is echt nieuw voor mij. Niet zo cool. Maar toch ff laten checken morgen.

Fotsy, zoeken naar teken op die plek gaat me niet lukken vrees is.... kost me denk ik mijn leven, man wat is ze hels.

Wow triple CD dat is al een behoorlijke uier.

Imre ik heb de foscam fi9900p vandaag geïnstalleerd. Prima beeld! In licht en ook in donker.
Mevrouw staan momenteel lekker te tukken.

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:54

Cheyenne: Priske heeft twee jaar terug over een kruiwagen heen gewalst en daardoor een mega bult in haar zij en flank. Voelde deels als zucht deels als van die gelpads voor onder het zadel. Mocht er met heen mogelijkheid aan komen, best lastig als daar traumeel gel op moet, maar dat is helemaal weggetrokken. Zij was toen ook drachtig. Veearts zei, als er een scheur in de buikwand zit, voelt het als iets wat je terug kunt duwen.

Milan_lover: De hoefsmid was 2 weken geleden heel erg tevreden over de voortgang van haar voeten dus ik neem soort van aan, dat zodra Bay er is ze op zal knappen. Voor nu vind ik het in elk geval sneu zoals ze rond scharrelt

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:30

Ik ben op jullie advies hier (en door een vaag antwoord van Pavo) toch overgestapt op Vitalbix B&G, het zat me toch niet lekker. Morgen kijken of ze het lust :')

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:56

Hey leuk dat je ook hier komt kletsen TripleCD ;)

Milan Lover en Jael het kan zijn dat ze even moeten wennen aan de minder zoete smaak. Wat je ook kan doen is 1 worteltje raspen en dat mengen met de B&G, dan hebben ze toch een beetje een zoete smaak. In een kleine wortel zit een verwaarloosbaar gehalte suiker.

Ik heb geen biest, oxytocine of klysma in huis. Ik bel gewoon de dierenarts :o

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 02:02

Zie je, Flower is niet de enige met dikke tietjes, die van Holly zijn nog erger en die loopt 3 dagen achter op Flows ;)

Vandaag leek het weer wat minder dik en ook weer wat zachter, ook hingen dezelfde harde druppels als gister er nog aan. Ik hou haar goed in de smiezen, ze staat op de camera, ik temperatuur haar regelmatig en er komt ook nog een birth alarm aan :)
Als het zo blijft dan blijf ik liever van haar af. Ze is rustig, doet niet anders dan anders en ik heb nauw contact met de dierenarts. Ze haat het om gescand te worden, dus als het even niet hoeft, dan doe ik dat niet om de rust te bewaren.

Daarnaast heb ik deze week ook nog een andere uitdaging... Mijn oude pony van 25 kan niet meer, hij heeft artrose op de kroongewrichten in beide achterbeentjes, ik moet hem donderdag laten gaan |(

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 02:52

Weltrusten van Flower :)

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:13

Sterkte tinkerbellz. Verder hoop ik dat alles goed komt met het uier. Vind dat je er luchtig mee om gaat..

Mooie camera cheyenne. Ik heb iets soortgelijks van foscam. Ziet er uit als gewoon zucht.

Imre top beeld!
Afbeelding

Welkom tripleCD. Jeetje wat vroeg 308 dagen. Hopelijk komt ook bij hou alles goed. Al een heel uier...

Ik vind t allemaal maar eng. Nu al zo'n dik uier. Maar misschien ben ik nu wel bang geworden :o

Milan lief :* Ik hoop dat het nu gewoon eens mee zit... Die van jou word al bol zeg!

Hier geen biest. Dierenarts zit wel dichtbij.

Vulina dat permanentje _/-\o_

Nynke jaa zilver droomt daar echt van denk ik :P
Dikke stuiterbal daar binnen <3

Wat voor ondergrond gaan jullie merries bevallen? Ik wil er graag een laag zaagsel/vlas/rapsodie onder doen zodat de veulen niet uitglijdt door het vruchtwater en het lekker zacht is. Natuurlijk met dikke laag stro er overheen. Wat is jullie advies? Wat is het makkelijkst?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:14

Welkom TripleCD, prachtige paarden!!

Astrid, ja dat doe ik dus ook. Hoewel ik over een klysma wel heb getwijfeld (al regelmatig nodig gehad) maar ik vind het toch prettiger als DA dat gewoon komt doen :j

Kabayo, vlas is niet zo geschikt voor veulens helaas. Ik gebruik normaal vlas maar met bevallingen heb zowel zaagsel als stro er over geprobeerd en beide gaat prima vind ik.
Dit jaar kies ik weer voor zaagsel (omdat ik dat makkelijker per losse baal kan krijgen ;) )
Als je er toch stro overheen doet zou ik voor vlas als onderlaag kiezen of gewoon alleen stro.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:22

Ik heb nu gehakseld stro op de ondergrond.
Denk dat ik daar een laag gewoon stro overheen ga leggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:26

Wat een gekke eerste zin tinkerbell. Het maakt niks uit of 'n ander het ook heeft _O-
Er worden hier bezorgdheden uitgesproken, niks om je te plagen ofzo. De toon komt nogal zo over.

Ik weet nog niet wat ik als onderlaag doe. Denk vlas. Los vlas werkt iig niet fijn voor veulens maar ik vind Los zaagsel ook niet fijn. Liefst stro. Maar enkel stro zijn ze zo op de grond.
Dus ik doe weer een laag vlas en dan een dikke laag stro er boven houden :j

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:33

Welkom trippel HD. Mooie paarden heb je. Ooit wil ik ook eens een champagne mini.

Beste uiertjes komen er al voorbij. Goed in de gaten blijven houden...

Nu weet ik uit mijn hoofd niet meer wie het vroeg, flirt is 18 mei uitgerekend (340 dgn) vaak is ze iets eerder. Dus eerste helft mei zeg maar.

Ik deed altijd onderlaag vlas, bovenlaag stro of hooi. En pas als het veulen geboren is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:10

Gave paarden triple!
Beste uiers komen al langs. Bij die van mij is ie redelijk gestagneerd gelukkig. Dierenarts heeft er vrijdag nog naar gekeken en was niks om me heel erg zorgen om te maken, maar wel in de gaten houden.

Hier als onderlaag stro, ben al een tijd aan het potten en zolang ik de bovenlaag dik genoeg houd, is de stal mooi schoon :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:11

Ik pot idd ook onderlaag met vlas. Zo'n laag is ideaal. Dikke laag stro, maar m'n merrie knabbelt graag stro. Dus ik ga veel opstrooien gok ik!