[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:58

Nu nog afbouwen met dekens is niet zo handig. Nigrante stond ook nog heel kort in het haar. Heb ik tijdje terug met mooie temperaturen de onder deken af gehaald. Heeft ze enkel met regen deken gestaan. En nu sinds 1.5 week niks meer op. Eind maart uitgerekend.

De hengstjes die ik heb gehad waren wel allemaal vlot. Enkel had veulen van vorig jaar moeite met liggen. Zijn benen waren zo lang en nog stijl. Heel wat keren weg moeten leggen.

Watchnow. Spannend

Tinniie. Hopelijk zet ze nu door :Y)

Jildouu_97

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:11

Hij drinkt zelf en doet het goed !

Vorig jaar 7 hengsten 0 merries hoop dat er nu meer afwisseling in zit haha.

Afbeelding
Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:11

De zon schijnt, aftrekken die deken!
Extra pak stro in de stal.

Ik heb een merrie die enorm blijft lopen. Alleen als t veulen neerstort staan ze stil.
Hoe doen jullie dat?
De merrie is erg moeilijk te vangen. Dus meerdere keren eventjes buiten is bijna niet te doen…

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:21

Bij mijn oudste merrie deden we haar altijd de eerste dagen aan de hand naar buiten. Longe aan haar halster gehangen en ze mocht enkel gras eten aan de hand want het is er ook eentje die van zodra het veulen een paar passen zet er steeds achteraan loopt waardoor het veulen dan weer blijft lopen.

De merrie die nu moet bevallen is rustiger op dat gebied maar ook hier de eerste dag misschien 2 dagen aan de hand naar buiten. Veulen heeft zo de kans om de omgeving te bekijken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:24

ik vind het voor de merries en hun herstel juist heel belangrijk dat ze goed bewegen

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:47

Gefeliciteerd met je verjaardag WatchNow! Hopelijk een mooi baby cadeautje.
Ik heb wel nog een deken op (180 grams), helaas vriest het hier gewoon nog wel en is het ook een nare ijzige wind die langs de paddocks gaat. Ze is pas halverwege april uitgerekend, en hoop echt van harte dat het weer nog knapper gaat worden. Zo koud voor de ukkies nog.

Balko, geen mogelijkheid tot even 10 min aan de hand houden? Weet niet hoe groot de paddock/bak is, misschien een kleinere ruimte proberen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:23

fokfanaat schreef:
ik vind het voor de merries en hun herstel juist heel belangrijk dat ze goed bewegen

Als de merrie zelf steeds aan het rennen gaat is dat ook niet goed voor het veulen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:35

Balko: Wij laten onze merrie in een kleiner stuk lopen met het veulen de eerste dagen. Dan hoeven ze beide niet zo veel te lopen, maar wel lekker bewegen zonder 'uitputting'.

Jildouu: 7 hengstjes? Hoe dan? Hoop voor jou op een mooiere verdeling komend seizoen.

Gefeliciteerd met je verjaardag WatchNow, hopelijk een mooi veulen als cadeau!

Dekens gaan op als t koud is en af als de temperatuur het enigszins toelaat.

Mijn merrie Hanna die al behoorlijk uier krijgt, wordt zo gescand. Wil gewoon weten waar ik aan toe ben. We hebben met haar toch al zo'n pech, dus het zou me niks verbazen als er ook nog s placentitis bij komt kijken...
Ik vind het maar spannend...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:40

Succes met de scan Nicky, dan ben je toch van de onzekerheid af .

Balko, idd hier ook een kleinere paddock de eerste dagen, maar mijn merries doen eigenlijk niet zo mee met rondlopen.

Satinka is aan het zakken op de melktest. De melk was ook dikker en plakkeriger, werd minder snel opgenomen door de strip.
Afbeelding
Afbeelding

Benieuwd of ze vanavond bij het binnenzetten nog gezakt gaat zijn..

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:47

Onze merrie staat buiten ook nog onder een (zomer)deken, ze maakt ook geen dikke wintervacht aan. Met zo’n weer als vandaag haal ik de deken eraf. Als het veulen er binnenkort is en het regent of waait koud gaan ze toch niet/maar eventjes naar buiten. Wilde voor het veulen voor de zekerheid een dekentje kopen.

Het kan hier ook niet lang meer duren, uier staat strak en er zit al dagen wittige wax aan de spenen. We verliezen dr niet meer uit het oog in ieder geval, Snachts ook niet zo’n probleem als je zelf ook op knappen staat en 63 keer moet plassen :')

Afbeelding

P.s. Die spenen komen niet uit tot de zogenoemde tjoepkes, dat was bij haar vorige veulen ook niet. Deze merrie is met alles groot maar heeft echt mini speentjes :')

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:30

Ik had ook ooit een merrie die haar veulen gelijk aan het rennen zette.
Ik vond dat juist een oerinstinct omdat een veulen zo snel mogelijk goed moet kunnen rennen voor roofdieren. Goed voor de gewrichten, spieren en schoonmaken van de baarmoeder. Maar als het natuurlijk over hele lange tijden gaat, is dat natuurlijk wat anders.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:47

als je een rustige weide hebt, zonder pottekijkers is dat hier altijd wel meegevallen en komen ze snel tot rust

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:04

Goed nieuws hier, geen placentitis, mooi levendig veulen en de bloedwaarden geven ook geen ontsteking aan. De dierenarts vond wel dat de uier dik, warm en hard is. . Ik mag koelen en masseren (voorzichtjes want ze is er wel gevoelig op). Ook mag ik er wat Arnica crème of iets dergelijks op smeren, om de doorbloeding wat te stimuleren zodat ook het vocht wat afgevoerd kan worden.

Bedankt voor jullie medeleven.

Mooie serieuze uiers al, Tinniie en SparkYY.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:10

Ik snap eigenlijk niet dat er nog naar ontstekingwaarde wordt gekeken. Die zijn bij placentitis toch ook 0? Bij mij in iedergeval wel

Spannend Tinniie en sparky

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:11

AM_Horses schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat er nog naar ontstekingwaarde wordt gekeken. Die zijn bij placentitis toch ook 0? Bij mij in iedergeval wel

Spannend Tinniie en sparky

Dat was meer bedoeld om te kijken of er misschien in het uier een ontsteking zou zitten.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:54

Nicky1963 Fijn dat er niks aan de hand is. Goed dat je gebeld hebt. Met zo'n uier had ik dat ook gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:27

Tinniie jammer dat ze de traditie niet heeft voortgezet -O-
Maar hopelijk laat ze je niet al te lang wachten

xsurfdiary ik had dr bewust deze winter niet onder een deken gezet. Mede omdat ik bij haar vorige veulen daar toen ook tegenaan liep.
Even terug was het mooi weer, toen was het een goede periode geweest om af te doen, nu is het net weer ff te koud. Maar misschien dat het voor die tijd nog warmer word.

WatchNow gefeliciteerd Y)(^)
Ze houd je lekker in spanning

Jildouu_97 fijn dat hij het goed doet, toch weer een hele zorg minder

Balko oeh dat is lastig, niet laten vangen.
Kan je wel in de buurt komen?

Nicky1963 had de da niet gescand?
Ontstekingswaarde was bij Bo nl ook 0
Maar doe had geen vol uier
Maar aan de andere kant, als de da daar bang voor was had hij wel een echo gemaakt ga ik van uit

SparkYY_8 spannend dat gaat niet lang meer duren

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:37

Wie weet komende nacht wel weer 3 veulens in 1 x *\%/*
Bij Tinniie, SparkYY en de mijne wordt het toch spannend.

Dat is goed nieuws Nicky1963 :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:06

Hier ook niets aan Winnies uier te zien, ontstekingswaarden 0, enkel op scan bewijs en de uitvloeiïng.
Winnie geniet er wel van dat ze al op zwangerschapsverlof mag bij de hoogzwangere dames :') 1 en al rust.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze moesten natuurlijk net aan de drollen gaan liggen :roll:
Quinn begint ook al goed aan haar uier. Ze is 302 dagen.
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:22

Met een redbag bevalling heb ik, gelukkig, nog geen ervaring. Maar ik heb ook gewoon een schaar in de box liggen. Gaat denk ik sneller als een pol lepel. Ik zou niet eens weten hoe ik het met een pol lepel moet doen :+

Ik heb hier 1 veulen dekentje klaar liggen in geval van nood. Maar vorig jaar is Amy bevallen op 8 maart en dat veulen had een beren vachtje dus dat was niet nodig.

Hier zijn de hengsten veulens meestal ook wat dommer :') Alhoewel we vorig jaar eentje hadden die binnen 45 min - 1 uur stond, gedronken had en gemest *D

Vulina Wat een super leuk snoetje heeft Tanita <3

Suffie Hoe is het met je merrie? Nog vorderingen?

Fotsy Aah leuk kittens, proficiat <3

kiki1976 Heel fijn dat Bo zo goed gaat *\o/* *\o/*

watchnow Gelukkige verjaardag Y)(^) Jeetje voller als dat kan toch niet he :=

AM_horse Nova nog steeds ong hetzelfde kwa uier. Skye begint beter te vullen nu in het midden waardoor de tepels stilletjes aan naar buiten gaan. Ik had van het weekend nieuwe ph strips binnen gekregen, ik vertrouwde de oude toch niet zo goed. En terecht want de waardes scheelde toch. Ik las 7 af op de oude strips en met de nieuwe ( ook wel kleinere stapjes btw) las ik 7,6 af :+ :') Vandaag daalde de ph naar 7,2. En de melk is zo plakkerig aan het worden dat ik er volgens mij dingen mee kan gaan beginnen lijmen :') Wel nog gelige melk dus geen witte maar ik heb al vaker meegemaakt dat melk niet altijd wit is in het begin maar soms meer gele stroop :+ dr uier ziet er nu zo uit ( ik zag naderhand pas dat er stro tussen zat btw). Ze had ook een mini harsje eraan vanmiddag maar kwam niet terug toen ik het eraf haalde dus verwacht dat het kwam door het liggen.
Afbeelding

Nadia2008 Goed dat je die uier foto's deelt, is altijd goed om ervaringen te lezen ookal was het geen positieve ervaring, mensen kunnen er toch uit leren. Wel sneu dat het veulen dood was.

Xritt wss heb je niks meer aan mijn antwoord want de dag is al om :+ Maar als de merrie gewoon altijd netjes gevaccineerd is laten we ze niet extra enten voor de bevalling.

Seven Wat een mooie foto's zeg <3 Al bijna een maand, jeetje wat gaat dat snel

jildouu_97 wat fijn dat hij het door heeft. Knap veulen ook *D hopelijk dit jaar voor jou een betere verdeling tussen merries en hengsten :+

Balko en als je haar wat hooi geeft of idd een kleiner afgezet stuk? blijft ze dan rustiger staan?

Nicky1963 Gelukkig alles inorde met je merrie, een hele geruststeling.

Tinniie spannend bijna een veulentje bij jou *\%/*

Sparkyy_8 jeetje die uier kan niet voller zou je zeggen idd := hopelijk bij jou ook snel een veulen.

knolselder wat een super leuke foto's van je merrie's zo :+: Hoe doet Winnie het voor de rest?

vandaag 2 mijlpalen weer ( als jullie de updates zat worden over de andere merries dan zeggen he, vind het delen wel leuk van alles ondertussen :)) )

Amy is 320 dagen drachtig waardoor ze veilig is *\%/* ze loopt nog steeds wat voor kwa uier op vorig jaar dus ik hoop dat ze niet weer overdraagt :D
Afbeelding
Afbeelding

En jessie is 300 dagen drachtig. Zij is al heel goed bezig aan uier aanmaken ( en blijkbaar ook haar uier vuil maken :') ) . Dit is haar eerste veulen bij ons dus benieuwd naar het verloop. Overigens ben ik wel mega trots van waar deze merrie komt. Ze was zo onzeker, bangig en geen vertrouwen toen ze kwam. Nu komt ze uit dr eigen knuffelen en zoekt ze zelfs vreemde mensen op voor aandacht :+: + Echt een fijn paard geworden. Nog steeds gevoelig en spiegelt erg aan je maar dood eerlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:26

Winnie doet het zelf heel goed. Ik had de indruk dat er minder vuil was, maar kan een momentopname zijn

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:38

Gelukkig geen placentitis Nicky oef

Drie veulens deze nacht lijkt me idd leuk idee

Ook goed nieuws knolselder

Nieky die dames van je zijn goed bezig idd

Kiki ja die kittens zijn altijd veel te schattig en wij houden er ook altijd een of twee. Wij wonen afgelegen maar aan een sluipweg wel.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:08

Kiki: jazeker heeft de dierenarts een scan gemaakt.

Succes aan de wakers, hopelijk een mooie veulenrijke nacht!

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:13

Staan best wat merries op springen al zeg! Succes vanacht! :Z

Faith is vandaag 300 dagen en is al behoorlijk aan der uier begonnen meestal draagt ze rond de 329dagen
Afbeelding

Zal van de week bailey weer eens op de foto zetten die is inderdaad weer huge :=

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:30

nicky: gelukkig geen placentitis.

knolselder: fijn dat het met winnie beter lijkt te gaan

charmfaith: dat is idd al een mooi uier.

succes voor de wakers!

Goldy moet nog een week precies dan zit zij op 320 dagen, uier groeit lekker verder, eens kijken of ik er morgen een foto van kan maken. Veulen is lekker actief, eindelijk 1 die je ook van buitenaf kunt zien bewegen.
Ook veulen van picture is duidelijk te voelen, zij is nu 233 dagen drachtig.
Beide dames zijn deze week geënt dus wat dat betreft ook klaar.