[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:20

Welkom Tinkerbellz, mooie merrie en mooie hengst! Leuk dat je zo allround bezig bent samen!

Ben ik de enige die vind dat 291 dagen wel erg vroeg is voor dit soort harsjes en een redelijk uier?
Of ben ik dit gewoon eng gaan vinden door een verkeerde ervaring?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:50

Het is wel een behoorlijk uier. Zeker met hars erop. Stel dat je uitgaat van 320 dagen is het behoorlijk vroeg al. Heeft de merrie al vaker veulens gehad?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:51

Ik vind het ook wel vroeg. Zou het kunnen zijn dat de dekdatum verkeerd is?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:53

Welkom tinkerbellz. Leuke merrie!

BusyMissy. Ik ben het met je eens. Is een behoorlijk uier. Die van mij heeft het nog niet...

Welkom terug Woogy! Balen dat het de laatste tijd niet zo fijn is gelopen. Sterkte! Hopen dat ze niet te lang laat wachten, word steeds zwaarder natuurlijk!

Kabayo. Dat word ook aftellen! Nu mogen jullie ook eens geluk hebben. Duimen dat deze laatste 100 dagen gewoon goed verlopen en er een gezond veulentje naast staat :j

Wild Thing zit vandaag op 318 dagen :):) komt heel dichtbij nu!
Esmeralda nu 283 dagen, gaat ook al opschieten.

Gisteren met papa to be 2e in de kur geworden op de Zeeuwse indoor kampioenschap. Zo trots op m'n topper <3
Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:54

Tinkerbellz, mooie merrie en hengst.
Ze heeft best wel al wat uier. Harsen kan trouwens lang doorzetten. Ik heb eens een merrie gehad die liep twee weken te harsen, daarna drie weken niet en toen was er een veulen.
Ik denk dus even goed in de gaten houden.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:06

Dankjewel voor jullie reacties!

Ze is een maand voor ze drachtig gescand is ook geïnsemineerd, maar toen had het niet gepakt. Het kan haast niet dat ze dat hebben gemist, dan had de vrucht bij de eerste keer drachtig scannen toch groter moeten zijn?

Ik ben inderdaad zelf ook erg alert, het is haar eerste veulen, dus ik weet helaas niet echt wat ik kan verwachten. Ze staat wel op de camera. Heb nog gedacht aan een birth alarm, maar dan moet ze een singel om en dat vind ze nu echt niet meer tof...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:12

Ik vind het ook best vroeg... dit was de mijne vandaag op 287 dagen..

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:14

@TB; dat kan zeker wel! Hier vorig jaar meegemaakt. Natuurlijke dekking. Merrie scannen; niets te zien. Zat tegen hengstigheid aan. Liet zich maar niet dekken dus ze dachten dat ze te laat waren. Maar kwam maar niet op gang. Bij scannen wat er aan de hand was bleek de merrie gewoon dragend. Dus vrucht gemist!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:31

Tinkerbellz, welkom! leuk paard heb je. en gedekt door een knappe hengst hoor!! <3

Woogy, welkom terug. Vervelend dat het nog niet helemaal lekker gaat met je merrie.

Hier vorig jaar de merrie bleek ook niet drachtig. Toch vorig jaar heel onverwachts sochtends een veulentje 8)7

Hier kan ik niet echt een foto maken van mijn merrie haar uier, onze shet heeft zo ontzettend veel vacht dat het helemaal verstopt zit! Zal van de week even een keer foto's maken van haar buikje Opzich vind ik nog heel erg bescheiden

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:39

tinkerbellz schreef:

Ze is een maand voor ze drachtig gescand is ook geïnsemineerd, maar toen had het niet gepakt. Het kan haast niet dat ze dat hebben gemist, dan had de vrucht bij de eerste keer drachtig scannen toch groter moeten zijn?

Ik ben inderdaad zelf ook erg alert, het is haar eerste veulen, dus ik weet helaas niet echt wat ik kan verwachten. Ze staat wel op de camera. Heb nog gedacht aan een birth alarm, maar dan moet ze een singel om en dat vind ze nu echt niet meer tof...

Ja dat zouden ze wel hebben moeten zien met scannen wanneer ze een maand verder was, dat is best een verschil op de echo.
Persoonlijk zou ik morgen even een belletje doen naar je dierenarts. Even informeren kan geen kwaad. Iedere merrie is anders en aangezien dit haar eerste veulen wordt heb je geen vergelijking, maar ik vind het een beetje spannend wat ik zie op je foto's.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:42

BusyMissy schreef:
tinkerbellz schreef:

Ja dat zouden ze wel hebben moeten zien met scannen wanneer ze een maand verder was, dat is best een verschil op de echo.
Persoonlijk zou ik morgen even een belletje doen naar je dierenarts. Even informeren kan geen kwaad. Iedere merrie is anders en aangezien dit haar eerste veulen wordt heb je geen vergelijking, maar ik vind het een beetje spannend wat ik zie op je foto's.

Ja, dat was precies mijn plan, liever een belletje teveel naar de DA dan eentje te weinig

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:49

Inderdaad, ben benieuwd!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:15

Welkom tinkerbelzz. Leuke combi! Ik zou ook even de dierenarts raadplegen want vind het ook wel aan de vroege kant.

Woogy welkom terug. Rot dat je zo'n periode door moest. Hopelijk is het nu allemaal wat beter.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:24

Veel moed Woogy... leuk dat je terug bent.

En welkom Tinkerbellz! Bijna zonde van het schimmelkleurtje met zo een mooi gekleurde hengst erop <3
Zou idd je DA eens bellen. Die harsjes...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:25

Ik zou idd ook even bellen en anders ook rekening houden met de eerdere dekdatum.

Alarm kan ook aan het halster overigens.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:41

juval schreef:
welkom terug woogy en :(:) vervelend dat je een rotperiode had. sterkte!

dekentjes hoef ik niet, veulentje komt pas in juni. en anders zijn er hier kalverdekjes die vast ook wel zullen passen :)
over voer ben ik ook nog in dubio. Te dikke merrie, krijgt snel last van te veel suiker (harde manenkam, dikke oogleden, stijf lopen etc).. ze krijgt nu 2 handjes pavo natures best een klein schepje pavo vital en mindere kwaliteit hooi. Ze blijft redelijk in beweging. Wat te doen? ik durf niet over te stappen naar merriebrok, maar zou ze aan dit dieet genoeg hebben op het laatst van de dracht?

Zoals ik al eerder zei :o bestaat er ook merriebrok wat heel laag in suikers is en wat je gerust kan geven als ze snel last van suikers heeft, zoals vitalbix breed en grow. Wat ook kan is LiquehorseFok (soort supplementenolie) geven samen met lijnzaadolie en grove luzerne + hooi.
https://www.liquihorse.nl/blog/voeren-drachtige-merrie

Hey wat leuk tinkerbellz dat je mee komt kletsen! ;-) Ik vind het ook wel een beetje vroeg voor harsjes, inderdaad beter even informeren bij de dierenarts.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:49

Welkom nieuweling en ik zou de dierenarts heel dringend bellen want dat is geen normale uier, en harsdruppen voor een merrie die nog maar 291 dagen is. := Als het veulen zo vroeg komt is het niet levensvatbaar.
Ziet er placentitis uit op eerste zicht, hoop dat de dekdatum gewoon mis was. Maar dan heb je ook een heel onbekwame da want die kunnen perfect het aantal dagen van het vruchtje zeggen ook dus dan zou dit toch direct opgevallen zijn.

Woogy terug pfff jammer dat pris nog niet helemaal goed loopt.
Hier heeft men drachtige met de ijsmat van laast zich ook bezeerd. Komt wel terug goed maar dat extra gewicht kan er nu eigenlijk wel missen.

Paarden altijd wat.

Oeie stal HD dat zou ook zuur zijn voor je

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:22

Tenks voor de lieve berichtjes iedereen!!

Tinkerbellz, ik vind de uier juist niet gigantisch groot, spenen zijn nog leeg en ziet er meer uit als rommel op de spenen dan hars. Maar een DA kan daar het meeste advies in geven.

Stal HD: hier hadden de buren ineens een merrie hengstig staan :( super leeg dus ergens na de 40ste dag haar kleintje verloren.
Pris heb ik nog eens extra laten scannen een paar jaar terug toen ze de hengsten helemaal overstuur had. Was toen gewoon drachtig. Ik hoop voor jou ook gewoon een merrie die de mannen dol maakt :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:53

Woogy schreef:
Tenks voor de lieve berichtjes iedereen!!

Tinkerbellz, ik vind de uier juist niet gigantisch groot, spenen zijn nog leeg en ziet er meer uit als rommel op de spenen dan hars. Maar een DA kan daar het meeste advies in geven.

Stal HD: hier hadden de buren ineens een merrie hengstig staan :( super leeg dus ergens na de 40ste dag haar kleintje verloren.
Pris heb ik nog eens extra laten scannen een paar jaar terug toen ze de hengsten helemaal overstuur had. Was toen gewoon drachtig. Ik hoop voor jou ook gewoon een merrie die de mannen dol maakt :)

Welke merrie was hengstig als ik vragen mag ?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:23

Welkom tinkerbellz. Wanneer is ze uitgerekend?

Lief amhorses. Hoop ook dat ik na 3 jaar eindelijk een baby mag verwelkomen.
Spannend!! Nog heel even en nog een bokt veulen <3
Mooie foto mer formidable

Oh nee he stalhd...

Hier zijn de laatste spannende dagen aangebroken. Leuk en eng tegelijk :+
Afbeelding
Zijn jullie merries ook zo dromerig? Die van mij wel!
Afbeelding

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:58

Het zijn wel echt opgedroogde harsdruppels Woogy, geen rommel of vuil ;)

Spannend Kabayo! Flower is idd ook een beetje dromerig, maar vooral enorm knuffelig. Sinds een maand of 2/3 hangt ze echt enorm aan me.

Net even met de dierenarts gesproken over de ontwikkeling van Flower haar uier. Hij zegt niet dat ik me meteen zorgen moet gaan maken. Er zijn genoeg merries die weken zo rondlopen. Het is ook juist een goed teken dat de uier ontwikkeld en dat alles hormonaal werkt en zich voorbereid.
Wel moet ik iets meer waakzaam zijn en haar even dagelijks temperaturen, om zeker te zijn dat het geen placentitis is.
En als het dan toch eerder komt dan doe je daar niks aan, dan is dat het lot...

Maar, daar gaan we nog even niet van uit, de kleine frummel blijft gewoon nog even lekker waar hij zit en mama Flower is gewoon haar melkbar vast aan het voorbereiden op extra goede biest ;)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:24

Maar waarom dan niet even een echo ter controle? Placentitis is goed te behandelen wanneer je er op tijd bij bent. Met medicatie kun je dan de bevalling uitstellen en het veulen een kans geven om te volgroeien. Ze hoeven echt geen verhoging te krijgen bij beginnende placentitis.

En mocht er niks aan de hand zijn kun je met een gerust gevoel verder genieten van de dracht.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:31

Welkom tinkerbellz! Flinke uier al! Misschien dat het toch de eerste datum was? Maar daar kom je dan wel achter als je haar in de gaten houdt.

Elina : Zilver droomt om samen met haar kleintje door de wei te banjeren denk ik ;) <3

Hier 259 dagen vandaag. Uier is nu mini ipv minimini. Maar het veulen is wel een druktemaker!

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:23

Er zou dan zo'n maand verschil in de vrucht moeten zitten met scannen, dat verschil mag een dierenarts niet missen. Dat ze een dracht missen kan ik nog wel eens begrijpen, maar dat verschil is te groot om te missen.
Ik vind de hars ook te duidelijk om gerust over te zijn en je dierenarts te makkelijk. Je bent nog een maand verwijderd van het 'safe' zijn en nog 3 weken extra voor de uitgerekende datum. Dat ze langer harsen klopt wel, maar vanaf zo'n termijn is scannen aan te bevelen, er zijn namelijk medicijnen om je dat 'lot' te besparen..

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:23

Hoi allemaal!
Ik volg dit topic al een tijdje en dacht mss is het ook leuk als ik ook wat fotos deel van mijn dikke buiken merries hihi..
Wij fokken AQHA Champagnes, en hebben afgelopen jaar 3 van onze merries gedekt, alle 3 door onze eigen hengst Triple Jet Cee Jay

Als eerste uitgerekend is Holly, Amber Cream Dun Champagne (Hollywood dun it) die is nu 290 dagen, en haar kennende bevalt ze rond de 325 dagen, ze begint nu ook wat uier te krijgen...Vorig jaar met CJ kreeg ze een Amber Cream Champagne hengstje en die was Homozygoot Champagne

als 2e uitgerekend is Annie, Amber Champagne, Annie is onze homozygote Champagne merrie, en zij is nu 275 dagen.., nog geen uier

als 3e uitgerekend is Crystal, Gold Champagne splash 2 AQHA en APHA, Crystal is een directe dochter van Gunners Special Nite en kreeg vorig jaar een Amber Cream Champagne merrietje (Jolene, die hebben we nog steeds) die ook Homozygoot voor Champagne is, Jolene dr vader staat nog in USA. Crystal is nu 218 dagen.

Het zijn altijd weer spannende tijden, we hebben hier ook altijd cameras hangen voor live streaming... kijken mensen wereldwijd mee, zodat wij snachts toch nog genoeg slaap kunnen krijgen hihihiih LOL
Als er iets is, bellen ze op.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding