[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:11

Die van mij stond eigenlijk al op rust. Vorig jaar een zeer rare blessure gehad, waardoor ik haar niet volledig op heb durven bouwen. Ga nu gewoon maar veel met haar wandelen oid. Beweging heeft ze sowieso nodig. Ze loopt soms alleen te hard van stapel. (In uitgestrekte draf zo'n 1.5 kilometer naar huis racen omdat ze naar huis wil)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:28

Onze merrie ligt het zadel gewoon niet meer lekker op, dus daar rij ik al een paar weken niet meer op, wel slepen we samen nog regelmatig de bak, dat gaat goed! Ik let wel heel erg op hoe ze is. Soms wil ze alleen maar stappen en soms heeft ze erg veel zin om tedraven en dan doen we dat, beetje verwend moedertje zeg maar......nu mag dat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:51

Ik ben gelijk gestopt, ze is altijd al touchy op haar lichaam (trappen naar je been etc) en ik gokte zomaar dat de dracht dat niet gaat verbeteren. Zadel zal ook al snel niet meer goed liggen lijkt me. Zo creëer ik meer problemen dan dat ik haar verbeter.
Achteraf blij met mijn keuze, ze toont nu al moe en mat en geïrriteerd.
Ik neem haar gelijk na de bevalling elke dag even mee, eerst stappen aan de hand en erna longeren. Ongeveer een maand na de bevalling ga ik dan terug erop.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:54

Gisteren weer even een poging gedaan tot poetsen, maar Khaleesi was het er niet mee eens :+ hals en billen is prima, benen ook...

Maar zodra ik over haar buik moet krijg ik boze blikken en stampende achterbenen := ik heb haar maar niet verder gepest en het poetsen weer opgegeven :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:15

Wel grappig dat ze allemaal zo anders reageren!

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:17

Ik heb een vraag. Kreeg onlangs de 'opmerking' wat niet vervelend bedoeld was, dat ik mijn merrie niet teveel mag voeren anders word het veulen heel groot? Klopt dat? Ze krijgt onbeperkt hooi en 1 schep merriebrok per dag.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:21

irischcob schreef:
Ik heb een vraag. Kreeg onlangs de 'opmerking' wat niet vervelend bedoeld was, dat ik mijn merrie niet teveel mag voeren anders word het veulen heel groot? Klopt dat? Ze krijgt onbeperkt hooi en 1 schep merriebrok per dag.

Nee hoor, is onzin :) Daarbij is hetgeen je aan voer geeft gewoon netjes/normaal :j
Die van mij krijgt ook onbeperkt hooi en zelfs bijna 2 kg merriebrok.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:52

Mijn merrie is bij voorgaande drachten gewoon door gereden.
Zelfs nog tot de dag voor de bevalling. Wel elke dag kijkend wat ze aanbied.
Maar die van mij wilde elke dag weer gewoon draven en galopperen.
Overigens wel de laatste maand anderhalve maand zonder zadel.

Wat betreft het voeren.
Ik denk dat je heel netjes voert.
En zou me er niet druk om maken dat ze een veel te groot veulen krijgt hoor
De grote van het veulen wordt niet altijd bepaald door de voeding.
Natuurlijk is het wel zo dat als de merrie veel te karig wordt gevoerd het veulen niet zo groot wordt.
Maar ken ook verhalen van drachtige merries die zelf echt mager waren omdat ze nauwelijks wat kregen maar het veulen echt gewoon qua maat en gewicht was.
Sommige merries geven alles aan hun veulen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:00

Donna6 leuk merrietje,het is normaal dat de uiers nu nog niks veranderen hoor. Kan best. :)

Urielle vervelend dat licht koliekerig,niet goed voor baasje haar gemoedsrust.

Fokfanaat leuke merries heb je,mooi hoofdje heeft die eerste! Ze maakt ook al wat uier zie ik.

Vesceron ik hoop dat je tenminste een compensatie krijgt. Bij de hengstenhouder waar wij gingen hadden we altijd levend veulen garantie,toch een kleine pleister op de wonde :(:)

Ymor wat knap dat jouw pony nog zo flink aan het werk is! Ze is echt heel mooi drachtig ook.

De merries hier hebben altijd heerlijk vakantie en hoeven nooit iets te doen. Verwende nesten. :+

Robynn haha hier zijn de meeste drachtige merries ook niet meer gediend van een poetsbeurt. Waarschijnlijk omdat je dan het veulen wakkerpoetst. :P

Irischcob volgens mij ook praatje onzin. Het veulen neemt wat het nodig heeft en dat is het.
Ik vind je merrie ook niks te dik dus lekker voeren hoor!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:12

Bij fokfanaat ook al een uiertje :D

Granaina is niet zadelmak en ik wilde dat niet gaan doen tijdens haar dracht (heb haar drachtig gekocht).
Wel vind ze het juist heerlijk om gepoetst te worden, wel zachtjes doen op haar buik, maar ze is er heel blij mee. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ze al heel erg aan het verharen is :)

Buena wordt nog gewoon gereden, maar die is ook nog niet zo ver.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:17

Diane, er was idd al geantwoord maar bedankt voor de tips! Kan zomaar eens het verschil gaan maken!

Wat grappig zo veel verschil in merrie's, verschilt het bij julllie ook wel eens per dracht hoe actief of zwaar de dames het hebben?

Irishcob, volgens mij moet je dat fabeltje heel snel naast je neer leggen :j vind ook helemaal niet veel voert hoor, heel netjes toch.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:21

fokfanaat je eerste merrie wat een knap dier!!! Is dat die in verwachting is van totilas? Gaaf hoor <3

Urielle ja precies daarom zou het nooit kunnen dat ze met 250 dagen al 9 maanden was :P

miicchhellee jullie schieten ook al op!! 10 daagjes voor de mijne!
Ik vind zo leuk dat er nog behoorlijk mensen rond de zelfde periode een veulen verwachten.. Elkaar hier snachts helemaal gek maken :') _O-

Mijn merrie zit vandaag op 273 dagen (precies 67 dagen dat is ongeveer 2 maanden en een week tot de uitgerekende datum *\o/* en nog maar 47 tot veilig mag komen, ooohhh wat spannend!!)
Ik probeer haar zo 2 keer per week nog beetje aan werk te houden. Dit kan zijn zo 15 min rijden of 15 min aan de longeerlijn. Ze heeft er vaak echt zin in en wil dan ook liefst hard :') maar beetje voor haar eigen bescherming word er niet te veel meer gedaan. Vandaag een weekje niks gedaan en zal straks weer aan de longeerlijn gooien.

2 weekjes na de bevalling gaan we het longeerwerk weer echt meer oppakken/opbouwen met oog op keurings seizoen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:29

Vanaf hoe oud nemen jullie het veulen mee op wandel? Ga heel veel wandelen met mijn merrie en omdat met het koetsje er niet echt in zit na de bevalling (vind het maar eng met een veulen erbij) wil ik wel graag wandelen met haar. Het is dat zij het erg mist als ze niet de bossen in kan om even van die drukke jeugd af te kunnen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:32

Nicole, klopt! mijn merrie gaat zondag verhuizen... over n maand staan mn auto's iedere dag met minimaal een half volle tank klaar..
ik ga ook naar de equitana net in het weekend dat ze is uitgeteld, gelukkig mag ik in duitsland haaaaaaaaard *\o/*

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:37

Ik rij mijn merrie niet echt meer, omdat het zadel begon te klapperen en naar voren ging schuiven, en ze het aansingelen ook echt niet meer fijn vond.
Ik probeer haar wel 2x in de week te longeren of een rondje zonder zadel te rijden, wat ze eigenlijk totaal niet erg vind. Ze doet erg haar best!

Ze is wel altijd onwijs blij met mijn aanwezigheid. volgt me overal. als ik drollen uit de paddock ga scheppen staat ze continu achter me. als ik weg ga hinnikt ze me nog even na. Dat deed ze voor der dracht dus echt helemaal niet. En zeuren om eten!!!! ik vind het moeilijk wat te voeren, hooi eet ze niet overdreven veel van maar biks of slobber doet ze een moord voor. ik sta nu ook op 1 schep merriebrok. en een schep lucerne per dag en hooi natuurlijk.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:37

Luna met mijn eerste veulen ging ik ook vaak wandelen. Zodra ie 2 weekjes was gingen we voor het eerst de straat op maar dan echt maar 1 straat ver en terug. Dat hebben we dan voorzichtjes opgebouwd. Uiteindelijk na het afspenen deden we gezellig een rondje dorp met het veulen. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:58

Miertje 2 weken terug onder het zadel. <3
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:04

Wat lief zo flink werken en dan toch dat dikke bolle buikje er ook op. <3

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:06

pretty schreef:
Wat lief zo flink werken en dan toch dat dikke bolle buikje er ook op. <3

Ja eerst had ik er een cob dressuur onder liggen maar dat begon meer een onderzetter te lijken dan een dekje :') dus maar een full dressuur onder gedaan.
Ze begint nu idd best uit te dikken, ook niet echt gek als ze nog een maandje of 2 moet. Ga vandaag weer proberen foto van achter te maken maar daar zie je nog steeds niks alleen maar een dikke kont :')

En dat te bedenken dat ze er in de zomer zo uit zag :') donkere walvis is ze nu :P
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:11

@Pretty, oké goed om te weten. Dacht zelf ook aan zoiets. Veulentje heeft natuurlijk niet zoveel conditie in het begin

Begint mooi dik te worden Nicole! knap paardje is dat zeg!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:13

Nou ze loopt zo te zien nog heerlijk!!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:14

Dit is een foto van Buena die toen 165 dagen was (nu 183). Wat een buik al he! Toen Granaina 165 dagen was zag je nog niks! Hoe dik moet ze wel niet worden? En is nog een maiden ook..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 23-01-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:15

Wauw, sowieso al een leuk dier, maar in zomervacht echt een beauty!!!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:19

Mooi is ze Nicole!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:21

Nicole schreef:
fokfanaat je eerste merrie wat een knap dier!!! Is dat die in verwachting is van totilas? Gaaf hoor <3
.

die zwartjes zijn niet van mij hoor, die staan hier om te bevallen zijn beide ET veulens (halfzusjes/broertjes), dus dat zijn niet de echte mama;s!