[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:35

Gefeliciteerd Muronia! Wat een opluchting *\o/*

Hier wordt mijn merrie morgen vroeg gescand op dracht :):)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:03

Crazy-funky gefeliciteerd

Muronia Gefeliciteerd dat is wel heel fijn als je scant om te kijken wanneer je moet insemineren en je krijgt een kloppend hartje.

Mijn merrie wordt maar voor de helft dichtgezet en volgens de dierenarts was het beter om dat vooraf al te doen scheelt stress en daardoor zou de baarmoeder ook schoner blijven en het vruchtje makkelijker blijven plakken. Of het waar is geen idee maar als ze hengstig is zuigt ze heel veel lucht van achter dus daarom hebben we hier voor gekozen.

En over die communicatie als ik er om zou vragen weet ik zeker dat ik antwoord krijg hoor. Maar die mensen hebben het al zo druk. Bij de hengstenhouder stond de stal al volledig vol mijn merrie logeerde al op de stal van zijn zoon. Dus dan denk ik geen bericht is goed bericht. Ik ben geappt toen ze hengstig was en ik wordt zeker geappt wanneer ze is gescand met de uitslag. Uiteraard zou ik het leuk vinden hoor als ik zou weten wanneer ze wordt geïnsemineerd en gescand enzovoort. Maar ik weet dat ze in goede handen is en dat ze lekker op de wei staat en dat ze hun best doen haar zo snel mogelijk drachtig te krijgen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:35

Nou, er werd ff tempo gemaakt vandaag. :') Eerst geïnsemineerd en dan bijna direct gescand (niet gepland, scanner stelde het voor omdat hij voor een ander kwam) en "ei bijna los, perfecte timing". Als klap op de vuurpijl nog een spuit oxy (ja, ik vergat te vragen maar hij doet dit langer dan sinds gisteren) dus... ik mag ook even op de wachtbank. Ben benieuwd!

ps 2x praam binnen 2 uur, sneu? Werkte wel.

ps 2: springen doen we al nauwelijks... zij is daar te gek voor :+ (iig icm mij :D )

Gefeliciteerd Crazy_funky!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:32

Ja ja proxi is eindelijk zo ver. Morgen gaat ze er bij. Bij de mooie White dream van Annet. Hopelijk snel drachtig. Spannend weer

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:42

Oh Muronia wat een geluk! Gefeliciteerd!

Crazy_funky gefeliciteerd met beide!

Voor de wachtende weer succes. Ik sluit aan op het wachtbankje.
Ik neem de 'gok' met de fokmerrie.
Ze is succesvol geinsemineerd, ze had wat lucht in de baarmoeder dus toch dicht gezet.
Volgens diegene die ons begeleid volledig normaal op wat oudere leeftijd en verder zag alles er super uit.
Nu dus afwachten _/-\o_

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:32

rensju schreef:
,,.Ik vind het dichtzetten wel verminking en neigen naar mishandeling, ben er wel van geschrokken. Mijn beeld ervan was iets te rooskleurig. Hoop dat het dit jaar niet hoeft

Ja dat gevoel heb ik ook een beetje over het dichtzetten. Mijn super makkelijke merrie wordt zo vreselijk kwaad. Ze wordt dubbel verdooft dan moet ze in de trailer stang erachter dan moet er een stapel strobalen tussen dan daar de dierenarts achter praam erop en dan nog wil ze de dierenarts het liefst vermoorden...... Dat zegt toch wel iets.
Dat is voor mij toch een reden om te twijfelen over het fokken.....
Al heeft ze er nadat het gedaan is nauwelijks last van het voelt voor mij niet goed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:15

Nou hier zijn de merries er niet bozer om dan anders.
Het hele fokken is verminken als je het zo gaat bekijken :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:30

DDDara schreef:
rensju schreef:
,,.Ik vind het dichtzetten wel verminking en neigen naar mishandeling, ben er wel van geschrokken. Mijn beeld ervan was iets te rooskleurig. Hoop dat het dit jaar niet hoeft

Ja dat gevoel heb ik ook een beetje over het dichtzetten. Mijn super makkelijke merrie wordt zo vreselijk kwaad. Ze wordt dubbel verdooft dan moet ze in de trailer stang erachter dan moet er een stapel strobalen tussen dan daar de dierenarts achter praam erop en dan nog wil ze de dierenarts het liefst vermoorden...... Dat zegt toch wel iets.
Dat is voor mij toch een reden om te twijfelen over het fokken.....
Al heeft ze er nadat het gedaan is nauwelijks last van het voelt voor mij niet goed.

Wauw, dat is toch wel wat. Mijn merrie deed niets, stond aan een touwtje aan de box. Maar ze was van achter ook goed verdoofd. Het is meer mijn eigen gevoel hoor en ik voel me dan egoistisch want ik wil dat veulen. Zij is ook prima zonder. Misschien kan het wat minder groot ofzo. Het open snijden vind ik ook zo naar, zonder verdoving. Misschien kan dat ook wel anders..

Muronia Gefeliciteerd! Wat fijn!

Geen ervaring met ei afspuiten wat niet werkt. Maar dat ei zal toch eens gaan springen zou je zeggen

Cio, bij het fokken maak je geen blijvende schade toch? Tenminste dat is niet de bedoeling.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 01:37

Annash. 22 dagen na bevalling is idd nog een beetje vroeg. Maar hoeft natuurlijk ook niet heel lang meer te duren.

Dela. Leuk. Spannend

Juval. Klinkt positief!nu het lange wachten tot de dracht scan

Crazy_funky. Gefeliciteerd *\o/* laat de laatste merrie goed haar hengstigheid zien?

Marjolein. Ik heb ook één merrie die niet reageert op afspuiten. Hopelijk ovuleert ze nu wel.

Muronia. Kan ik me goed begrijpen. Zeker na de teleurstellende scan de vorige keer. Dan is dit toch wel een mooie verassing!

Ponytante. Mooi op de eisprong. Fingers crossed

Baudyh. *\o/* fingers crossed

Sabbuh. Toch ervoor gegaan. Spannend! Komt. Idd vaker voor bij oudere merries. Moeten ze idd dicht gezet

Dddara. Begrijpelijk dat je ze niet wilt storen.
Wat vervelend dat de merrie het dichtzetten als zo vervelend ervaart.

Mijn merrie had er geen problemen mee. Ze worden verdoofd.

Schade kan er altijd komen met een bevalling. Uitscheuren, nu geneest dit altijd gigantisch snel. Net als het dichtzetten ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:08

Tuurlijk maak je blijvende veranderingen/schade met fokken.... Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Bij elk dier, elk mens is dat zo.
Uit medische redenen zet je uiteindelijk dicht. Vanwege lucht, dus vuil, zuigen. Je wil een dracht, succesvolle 11 maand, gezond veulen. Dat gaat niet met een bacterie in de baarmoeder. En dat laatste is ook schade. Kan ook komen door insemineren.
Het is 1 groot risico.

Als je niet fokt, is de kans op dichtzetten erg klein. Is er wel (nooit 100 procent garanties), maar ook dan weer medisch.
Wil je de kans op dicht zetten zo klein mogelijk hebben? Dan moet je dus niet fokken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:46

Am_horses ah bij 1 van jouw merries werkt het dus ook niet? Hebben jullie toen nog wat speciaals gedaan of gewoon afwachten ?

Spannend Sabbuh!

Ook voor jou BaudYh!

Jeetje dat klinkt echt als de perfecte timing ponytante

Spannend ook Dennenboom

Zat gister inderdaad al op 8 dagen hengstigheid Muronia. Hoop dat het ei dan echt uiterlijk vandaag wel springt.

Volgens de veearts leek het vorige week vrijdag al op springen te staan. Hij had het over een soort rand wat er omheen zat? Hij gaf het scannen 2 x erna ook aan dat het niet meer gegroeid is maar dus lijkt blijven te staan.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:30

Vervelend Marjolein, onze friesch bleef qua ei ook tijd haken. Het eerste ei bleeft steeds rond de 4 en werd dan niet hengstig maar dit is dan net weer even wat anders. Hoe Lijkt het vandaag?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:48

Ze heeft nu zelfs nog een ei er bij ontwikkeld.. ook gewoon mooi formaat. Dat wat jij had, had ik inderdaad vorige maand. Veearts wil doorzetten. Hij zegt dit ei gaat toch ovuleren en ze is hengstig. Heeft wel opnieuw gespoten. Morgen ochtend weer scannen en anders toch maar weer insemineren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:07

Marjolein. Het is afwachten als ze niet reageren op afspuiten. Hoe groot zijn haar eieren nu? Is het geen probleem om meerdere keren te insemineren in een cyclus? Sommige hebben hier een limiet aan zitten.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:34

Ja dat zal ik inderdaad ook nog moeten overleggen. De eieren zitten wel tussen de 5 en 6. Maar het ene ei groeit ook niet meer.

Maar goed ik heb nog ongv 24 uur. Duimen maar.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:48

Wat vervelend M_arjolein. Dat wordt dan de 4e keer insemineren deze cyclus? Eieren zijn groot zat om te springen zou je zeggen..

Ik mag van het wachtbankje af. Mijn merrie is vanmorgen drachtig gescand *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:53

Marjolein grote kans dat dat tweede ei nu doorzet en gaat springen. Ik zou ook zeker doorgaan nu hoor, ronde is niet verloren.

Dennenboom yes, gefeliciteerd!!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:11

Wordt dan inderdaad de 4e keer. Inderdaad dan maar hopen dat dat 2e ei wel springt!

Gefeliciteerd Dennenboom! Fijn nieuws!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:25

Die houdt het ook spannend marjolein.
Gefeliciteerd denneboom

Ik hoop dat Chablis nog paar dagen wacht met hengstig worden. Maandag pinksteren dus dan springt de hengst niet. :') Ik heb dat nou altijd of weekend of feestdag. Aarghh :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:30

wat goed Denneboom, gefeliciteerd!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:54

Gefeliciteerd dennenboom!!

Spannend nog even voor alle andere, ik kan ook niet meer wachten tot de 18 dagen scan, vriendin die mijn merrie nu verzorgd terwijl ik op vakantie ben, geeft aan dat Kor anders is dan anders…. veel hinniken en druk, dit is ze normaal absoluut niet… dus of dat het komt omdat ze dragend is, of omdat ze nu verzorgd word door een ander i don't know :=

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:15

Ik kom me hier ook alvast melden.
Merrie vandaag gescand en heel beginnend hengstig met een eitje van 2,8.
Nu dinsdag weer scannen.
Hopelijk gaat het niet te snel ontwikkelen, want ook hier de hengst pas weer vanaf woensdag beschikbaar.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:50

Hi, ik lees komend jaar graag mee hier. Mijn bijrijdpaard is vandaag weer gescand en het vruchtje groeit goed, er was een hartje te zien! Na vorig jaar drie mislukte pogingen was het dit jaar in 1x raak! Dus volgend jaar een redelijk vroeg veulen voor ons!
Merrie is een elite merrie van Oscar, drachtig van Kjento. We zijn erg benieuwd naar wat ze voor ons aan het bakken is!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:51

Yess mijn merrie is vandaag 18 dagen drachtig ♥️♥️

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:52

Gefeliciteerd beide <3