[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:31

Idd, en als het toch vroeger al weg is, was dat een natuurlijke eisprong.

Hier vandaag Jade scannen ....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:34

Insemineren moet nog, sperma is er als het goed is eind van de dag.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:40

Iedereen is er alweer druk mee zo te lezen :D

Mijn merrie gaan we 19 april scannen op dracht.

Vulina welke merrie heb jij gedekt met vaderland ? Ik verwacht eind mei een veulen van hem.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:45

Onze ster sport dressuur merrie van Numero Uno is drachtig van hem :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:51

Leuke combinatie, wat verwacht je dat hij toe gaat voegen? Ik heb mijn merrie drachtig gekocht en moet zeggen dat ik het nu wel lastig vindt dat je de hengsten niet in het echt kunt zien. Misschien als dit veulen goed lijkt dat ik wel terug ga dekken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:10

als je de HH belt, mag je vast wel komen kijken, ik weet niet of vaderland in Nederland staat, maar Frankie Lee heb ik wel zo bezichtigd

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:15

Volgens mij staat Vaderland in Duitsland dat maakt het nu wel een beetje lastig met corona

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:49

Voor de uitgerekende datum, tel je dan vanaf inseminatie 340 dagen of gaat dat anders? Of ander aantal dagen?
Laatst bijgewerkt door Eretria op 07-04-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:11

Ik tel vanaf de laatste inseminatie

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:11

AM_Horses schreef:
Lovejouuu. Spannend, wordt ze nog gescand of ei weg is?

Jaa we hebben vamiddag nog even gescanned en het ei was weg :) alleen wel wat vocht in de baarmoeder dus ze is een paar keer gespoeld.. 23e gaan we scannen op dracht :D

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:14

En Tinniie was jade drachtig ?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:16

Lovejouu spannend jij dekte met next level toch ? :)

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:19

paardje2013 schreef:
Lovejouu spannend jij dekte met next level toch ? :)

Yes dat klopt!

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:32

AM_Horses twee van onze combi's.
De twee A merries die met onze eigen zwarte kanjer, Perlhof Gable, gedekt worden.

Onze nieuwste valk. Hoop dat ze eind van de maand / mei hengstig wordt.
Afbeelding
Afbeelding

En

Onze keurmerrie die eerst eind april nog een veulentje krijgt, wordt ook gedekt met Perlhof Gable.
Afbeelding
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:47

lovejouuuIB schreef:
En Tinniie was jade drachtig ?

Helaas, niet drachtig -O-

Ook nog geen hengstigheid te zien, vrijdagavond terug scannen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:51

Leuke combi’s Kimm4

Zonde Tinniee.
Je andere merrie was toch wel al drachtig of moet die later gescand worden?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:58

Kimm4 schreef:
Cynthia82 schreef:
O zo :)
Maar wat als de veearts komt scannen en zegt: ze kan vandaag (of morgen) geïnsemineerd worden.
Dan ben je met je GGD test te laat.

Met insemineren aan huis weet je natuurlijk nooit precies wanneer je moet gaan.

Testuitslagen zijn gelukkig over het algemeen wel snel binnen. Ligt wel aan de locatie. Ik heb ze binnen 6 uur binnen gehad. Helaas ervaring genoeg mee, maar dat terzijde.
Maar daarom ook 'als je weet wanneer je de grens over moet' (ongeveer) :) anders is het inderdaad lastig.

Ik heb drie keer een test gedaan bij de GGD en iedere keer pas na 24 uur uitslag :( Misschien komt het omdat ik in de drukke Randstad woon en duurt het daar langer?

AM, vind je het niet heel spannend om WildThing weer te laten dekken? Of denk je dat dat weg is als er een gezonde baby naast huppelt?

Dat hoofd van die eerste! <3

Dennenboom, Fi is vorig jaar op dag 29 na veulenen weer geinsemineerd.

MizzMontana, is alles goed gegaan met verzenden?

Eretria, inderdaad 340 dagen vanaf de laatste inseminatie.

Kimm, dat hengstje!!! <3 Ik ga een Welsh A kopen!

Tinniie, wat jammer :(

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:20

Tinniie wat jammer. Op naar de volgende poging

MizzMontana. Wat lastig nu met de grenscontroles. Maar kon dus wel verzonden?

Loveyou. Spannend. Nu echt op het wachtbankje.

Kimm. Wat een mooie pony's. Worden vast leuke veulentjes

Cynthia. Ze heeft voorheen geen problemen gehad met de dracht zelf en ze is een top moeder. We zullen zien hoe het gaat lopen. Ze is bijna veilig en ik heb nog niet het gevoel dat ze snel gaat bevallen ondanks het harsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:59

Ow, echt, Ik wil nu ook een welsh <3

Wat doen jullie verder met de pony's? Heb wel ooit op welshjes leren rijden.

Mogen Duitsers wel naar Nederland en weer terug? Dan kan zaad toch bezorgd worden?

In principe hoeven wij niet naar Dld. Maar vorig jaar heeft de merrie dus daar gestaan. Maar dit jaar is alles anders.

Vandaag deed broer lief alsof zuslief hengstig is, maar buitenom dat ze haar staart wat gaat dragen, merk ik nog niks. Deze slaan we over. Moet ook nog definitief hengst kiezen en vastleggen, maar dan kunnen we wel een beetje gaan inschatten wanneer de eerste probeer hengstigheid komt.

Hengstenhouders hebben het momenteel wel druk. Krijg niet iedereen te pakken. NOu ja, iedereen.....Heb een paar keuzes, sterke voorkeur voor eentje, maar wil nog wel wat vragen en dan vastleggen zodat alles goed gaat op het moment zelf.
Ben een beetje bang dat zaad er niet op tijd is enzo.

Hoe communiceren jullie? Ben zelf meer van het bellen, maar tegenwoordig is mailen, appen etc natuurlijk ook heel gebruikelijk. Maar mensen werken en het is druk, dus een app kan beantwoord worden wanneer men tijd heeft. Met bellen kan je ongelegen bellen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 05:44

Balen zeg tinniie -O-

Superpony ik bel de hengstenhouder dat mijn merrie gedekt moet worden en breng dan mijn merrie :P

Kimmm4 mooie combis! Vind het een mooie hengst :)

LovejouuulB spannend! Vocht vind ik ook altijd wat spannend , bij spoelen heb ik altijd het idee dat je het zaad er weer uitspoeld :+ Hopelijk is ze straks mooi drachtig!

Etetria ik doe gewoon 11 maand , dus 5 mei gedekt is 5 april uitgerekend. Is in totaal 335 dagen. Die 5 dagen lig ik niet wakker van :P

Paardje ik duim op dracht!

Dennenboom ah een andere merrie :D ik scan nu 26 dagen na de geboorte.

Oh okee dus een test om Duitsland in te komen. Zal eind van het jaar naar Zweden, hopelijk zijn de regels dan iets soepeler..

Amhorses mooie nakomelingen. Jammer van wild thing dit jaar -O- Waarom verwacht je dat deze ronde niet pakt?

Mizzmontana oeps , dan duim ik nog harder dat deze ronde pakt! Wat een gedoe zo met Duitsland.

Ik wacht nogsteeds op de 16e. Heel benieuwd of ze al hengstig is. We gaan het zien :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:33

Jeetje sommige merries nu alweer drachtig. Ik overweeg juist om nog een maand later te beginnen omdat ik geen binnenbak aan huis heb (wie weet lator oooooit) en nu met die sneeuw/kou/hagel ellende echt geen veulentje zou willen hebben.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:09

Sanet schreef:
Jeetje sommige merries nu alweer drachtig. Ik overweeg juist om nog een maand later te beginnen omdat ik geen binnenbak aan huis heb (wie weet lator oooooit) en nu met die sneeuw/kou/hagel ellende echt geen veulentje zou willen hebben.

ik heb ze ook thuis en geen binnenbak. wil prima

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:13

Wij hebben ook geen binnenbak, de veulens schuilen bij mama en we doen een dekentje op ter ondersteuning. Voor een net geboren veulen is het niet ideaal, maar die zouden we dan ook binnenhouden. Maar als ze al een paar weken oud zijn kunnen ze er prima tegen :)
Afbeelding

Wij dekken voornamelijk vroeg in verband met het showseizoen. Normaal is de eerste show in Nederland begin mei en dan moeten ze minimaal 6 weken oud zijn. Al gaan we dit jaar wel iets meer spreiden, maar dat komt vooral omdat we dit jaar 8 merries gaan dekken. 3 daarvan zijn wel voor verkoop, maar mochten ze niet verkocht raken dan zijn de veulens gewoon voor onszelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:17

Wij hebben een pp, dus in principe geen stallen. We zetten wel iets af voor merrie en veulen dan, maar geheel afsluiten en binnen zetten kan niet en is in principe ook niet de bedoeling.
Een veulen dat in Feb/Maart geboren wordt kan er wel tegen, maar het kan ook net wat gevoeliger zijn, een wat mindere start hebben etc.

@Kabayo, Rij je op en neer?

Vorig jaar ook zo gedaan, maar ze wilde niet, dus daar laten staan. Dat gaan we nu dus niet meer zo doen.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:25

superpony schreef:
Ow, echt, Ik wil nu ook een welsh <3

Wat doen jullie verder met de pony's? Heb wel ooit op welshjes leren rijden.

Haha ze zijn ook zo leuk.
Wij hebben ze puur voor de fokkerij. Merries zijn ieder jaar drachtig (als alles goed gaat) en dan is iets met de pony's doen ook niet altijd handig. En we showen ze af en toe eens maar ons hoofddoel is echt de fokkerij.

Wij merken ook dat de mensen steeds vroeger willen gaan dekken. Wij hebben het in april nu al echt heel druk met onze hengst. Terwijl andere jaren altijd de eerste merries (op enkele uitzonderingen na) pas eind april kwamen. En dan is het topdrukte in mei. Ben benieuwd hoe dat dit jaar verloopt. Maar voor onze Gable maakt het vast niet uit hoe vroeg het is :P