[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:44

He fijn dat de berichten geleidelijk aan positiever worden! :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:33

Casca schreef:
Spannend dustinlover, succes!

Wat leuk Ylana, ook een cremekleurtje! Wat voor kleur heeft je merrie?/wat zijn je kleurkansen?
Ik heb mn palomino gedekt met een voshengst, dus 50% kans op palo en 50% kans op vos. :D

Mijn merrie is bruin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat de kleurkansen zijn.
Ik heb haar gisteren duidelijk gemaakt dat het een Palomino merrie moet worden. Ze luistert maar gewoon.

Iedereen verder gefeliciteerd met de drachtige dames!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:40

Ylana schreef:
Casca schreef:
Spannend dustinlover, succes!

Wat leuk Ylana, ook een cremekleurtje! Wat voor kleur heeft je merrie?/wat zijn je kleurkansen?
Ik heb mn palomino gedekt met een voshengst, dus 50% kans op palo en 50% kans op vos. :D

Mijn merrie is bruin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat de kleurkansen zijn.
Ik heb haar gisteren duidelijk gemaakt dat het een Palomino merrie moet worden. Ze luistert maar gewoon.

Iedereen verder gefeliciteerd met de drachtige dames!

Dan heb je kans op palomino of valk afhankelijk van welke kleuren verder in haar stamboom voor komen. Komt vos er in voor? Dan is het Palomino of valk afhankelijk van wat jouw merrie door geeft. Zit er geen enkele vos in, wordt het waarschijnlijk Valk (al kan je natuurlijk nooit helemaal zeker weten of er ergens ver weg niet toch een vosje in zit)

Dus je kan uit gaan van palomino of valk. :)

Grappig, ik krijg mijn merrie hopelijk ook nog drachtig van een cremello, ook een bruine, en ik hoop juist op valk. _O-

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:13

Leuk leuk!Hier ook een aantal merries drachtig van een cremello hengst, namelijk Don Cremello du Bois :D
Nu nog een paar merries afwachten en dan weten we of alles drachtig is

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:15

Ik kijk niet naar kleur :') Al is het wel helemaal hot om een apart kleurtje te hebben geloof ik.

De merrie is donkerbruin (uit een vosmerrie) en de hengst is vos. 75% kans op een vos, maar mij maakt het geen bal uit. Zolang het veulen goed beweegt, goed in elkaar zit en een fijn karakter heeft ben ik dolblij :D En als ik dan misschien een wens toe mag voegen: graag veel wit *D Maar dat zal wel weer niet :Y)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:19

Hier is kwaliteit ook het belangrijkste. Goed karakter en Top exterieur en beweging. Maar daarbij wil ik graag een mooi kleurtje erbij

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:28

Bij de ponies ligt de kwaliteit volgens mij hoger dan bij de paarden, wat betreft de aparte kleuren.

Ik verbaas mij steeds opnieuw over de keuzes van de kleurfokkers.. ik oordeel er verder maar niet over ;)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:38

Pletje, ik heb mijn merrie toevallig kunnen kopen als veulen. Ze is een Zambuka x Houston. Vol kwpn papier. En ik laat haar dekken door Vivaldi.

Geen kwaliteit? Je zou haar eens moeten zien lopen! Kan menige bruine nog wat van leren.

Tuurlijk, als het een gezonde voshengst wordt ben ik ook tevreden hoor! Maar het kleurtje maakt het bijzonder.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:46

Casca: ow jee.. ik zeg nergens dat jouw merrie geen kwaliteit heeft en ook niet dat apart gekleurde paarden bij voorbaat geen kwaliteit hebben ;) Met de afstamming van jouw merrie geloof ik dat ze goed kan lopen :j Maar wat zit er achter de Houston? Waar haalt ze de kleur vandaan?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:59

Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook wel graag voor een aparte kleur gaan in de mini's. Ik wil wel correcte paardjes fokken, maar een kleurtje is altijd leuk al moet ik zeggen dat de paardjes die nu mijn lieveling zijn zwart en vos zijn van de merries dan. Mijn silver champagne hengst is natuurlijk wel apart en is correct gebouwd, goede gangen maar is te zwaar gebouwd, dit in combinatie met een stuk luxere merrie die het hopelijk doorgeeft hopen wij op paardje met een aparte kleur maar wel correct en in een mooi jasje :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:16

Sorry pletje dat ik meteen hapte..

Ik vind het alleen zo flauw dat veel mensen meteen reageren alsof een paard niet een kleur en beweging kan hebben.. Ik ben er ook niet voor om de meest rare combinaties te maken om maar een leuk kleurtje te fokken, zonder te kijken naar de kwaliteit afgezien van de kleur. Maar nog, eigen keuze, en daar kunnen hardstikke leuke paarden van komen!

Hier op bokt zie je de hype van kleurtjes idd.. Maar ik heb het voornamelijk van vroeger, ik had een palominopony, en wou nu weer een palo. Heb lang genoeg moeten zoeken voor dit bijzondere paard!

De kleur komt bij Hollands Golden Boy weg. Ggk KWPN tuigpaard.

Maar genoeg over de kleurtjes, zijn er nog merries geinsimineerd of gescand vandaag?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:48

Die van mij dus ja :')

Ik vind een kleurtje ook gewoon leuk :) Daarbij is de markt gewoon erg slecht, en als je dan net iets aparts hebt...
Laatst bijgewerkt door Vulina op 14-06-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:53

Ja kleurtjes zijn echt een hype, maar het is ook mooi :) mijn kwpn is ook gedekt met een champagne mini.. Weet zeker dat ik een deel van bokt over me heen krijg maar ik weet wat mijn doel is :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:03

De markt is slecht ja, maar goed bewegende paarden die prima in elkaar zitten en fijn te rijden zijn verkoop je altijd.

De apart gekleurde paarden die ik heb gezien zaten meestal (dus niet altijd) niet zo mooi in elkaar, ze waren vaak erg bloederig om te zien en ook vaak slap van achter. Dat past niet binnen mijn visie op fokkerij.

Mocht er nou ooit een apart bewegende voorbij komen met een bijzonder kleurtje, dan ga ik misschien wel overstag, maar eerder niet. Ik heb liever een simpele vos die gruwelijk goed kan bewegen en een super instelling heeft, dan een palomino die alleen zijn kleur mee heeft ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:17

Het ei van BB was trouwens weg! En Zamyra (de moeder van Floris) is ook gescand. Waarschijnlijk gaat zij begin volgende week geinsemineerd worden ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:58

Och, met al die aparte kleurtjes worden de 'gewone paarden' vanzelf weer bijzonder... a la Klaverblad reclame haha. Bij Lis is de kans het grootst op een zwart bonte, maar afhankelijk van of Victorio vos draagt kan het ook een vosbonte worden (Lis draagt vos). En dat zijn de mogelijkheden die wij hebben haha...

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:02

Wat heb ik het toch gemakkelijk met mijn Haflingers.... Over de kleur hoef ik me geen zorgen te maken... Alhoewel donkervos heeft toch mijn voorkeur...

Hier nog 10 dgn wachten op de scan

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:30

Pletje ik ben nog 'saaier' kwa kleur bij twee van mijn dames.
100% zeker een Vos. *\o/* ohhnee Frederiksborgers noemen we Rod.
Alleen de hoeveelheid wit zal de vraag zijn, kan veel en heel weinig met alle gradaties er tussen in. <3

Mijn eerste fokdoel is een correct gebouwd barok paard te fokken, tweede aspect zijn voor ons de bloedlijnen, of misschien moeten we ze toch omdraaien.
Een zo laag mogelijk inteelt percentage bij een perfecte afstamming is natuurlijk voor ons belangrijk.
Dan komt de beweging ook nog om de hoek kijken, maar met goed gebouwd zijn fijne bewegingen al meer gegarandeerd.
Kleur is dus alles behalve prioriteit maar een cadeautje.

Vraag is er gelukkig nog wel, er gaan zelfs Frederiksborgers terug naar Denemarken *\o/* .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:34

ach mijn huidige ruin is een absoluut niet ideaal gebouwde bruine... :) En daar heb ik ook heel veel lol mee en het is een erg fijn dier om mee te werken die, hoewel gecompliceerd, veel compenseert met zijn wil om te werken (soms is het probleem dat ie juist te veel wil). :)
Maar natuurlijk hoop ik uit de merrie een correct gebouwd veulen te krijgen. Een leuk kleurtje is bijkomstig. :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:57

Ik denk dat we allemaal een correct veulen willen fokken. Als daar dan een apart kleurtje op zit is mooi meegenomen.
Mijn eerste 6 veulens (nee, niet liegen, 1 was van TomTom) waren van het KWPN en nu wil ik eens iets anders.
We zullen zien wat eruit komt.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:05

De enige zekerheid die ik heb volgent jaar dat het geen kleurtjes word maar twee schimmeltjes . Mijn droom is altijd nog een valk of een palamino maar ja dat moet ik gaan kruisen met een ander ras! Ik zie weer een hoop drachtige dames voorbij komen je zou toch bijna al weer zin hebben in volgent jaar *\o/*

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:18

Morgen spuitje en zondag gaat ze terug naar de kliniek, hopelijk gaan ze deze follikel niet missen. Voor ons moet het avontuur nog beginnen maar voor velen hier is het aftellen al begonnen, leuk!
Ik poog eigenlijk tot het bekomen van een kopie van mijn merrie en die heeft nu toch wel een heel speciaal kleurtje, gouden karakter en super galopperen en wisselen.(galop is in onze sport de enige gang die telt).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:24

Met Zamyra krijgen we ook 100% een vos. De hengst is ook vos nml ;)

Fotsy, wat doe je dan? Ivm de galop?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:43

In de reining (western) wordt elke patern (proef) gereden in galop, we vertrekken en eindigen in galop, komt geen draf en stap aan te pas, dus goeie galop als gang is uiterst belangrijk!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:50

Oké! Maar dat is sowieso een heel andere wereld toch? Met Western Riding.

Goed, hier is de dag voorbij :O Morgenvroeg moet Floris weer in actie :)