Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:23

De melkbar van HM Famosa ziet er mooi uit Phia, nog kans op een verjaardagscadeautje voor Henk vanavond, of stelt HM het nog even uit?

Tyrza: Gefeliciteerd!

IngLio: Lio zag er nog erg wakker uit, of was het een schijnbeweging, en heb je inmiddels een mooi veulen?

Update Rigaud: banden worden snel slapper; haar kont begint echt drilpudding te worden. Uier groeit ook iets.

We hebben op stal inmiddels een "pooltje" gemaakt met verwachte geboortedatum:
1 x 5 april
1 x 12 april
1 x 20 april (mijn gok)
1 x nog niet gestemd, maar later dan 20 april
Ben benieuwd wat het wordt Clown

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:37

@Tyrza: Gefeliciteerd met de kleine!

Nee helaas (pfieuw gelukkig) heeft Lio afgelopen nacht GEEN kleine de wereld laten besnuffelen. Wat heeft ze toch goed naar me geluisterd, die schat! Ik geef haar nu alle ruimte voor vannacht en het weekend!
Ik zei woensdag nog tegen de staleigenaar dat ze het misschien zelfs wel over het weekend heen tilt.

Ben benieuwd hoe ze er vanavond bijstaat als ik daar aankom. Ze krijgt nu zelfs dikke 'enkels' voor van het vele staan! Hoop dat ze vannacht lekker is gaan liggen en haar benen even rust heeft gegund.

Nog meer veulens?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:11

Tyrza: gefeliciteerd. Je moeder had toch een soort van gelijk Haha!

Heike: toppiej!!!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:14

Dit is mijn merrie Myrdal, ze is hier 9,5 maanden drachtig, nu is ze 10 maanden drachtig. Dit wordt haar en mijn eerste veulentje.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen standfoto van haar, maar ik vind zelf (moedertrots Haha! ) dat ze er fantastisch uitziet.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:24

Ze ziet er zeker fantastisch uit, Myrdal! Goed op conditie en nog helemaal niet zo'n schuddebuik (of is hier het beeld vertekend?) zoals bij veel van de rest van de merries (zie de Fries) het geval is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:37

Mooie merrie, Myrdal.

Tyrza, nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie kleine grote hengst!

Muuz zit vandaag op 320 dagen, dus vanaf vandaag is het veulen welkom.
Ik verwacht echter nog niet dat het de komende week geboren wordt.

Mijn eerste melding hoe ze erbij staat:
Uier: heel klein beetje, nog geen drupjes e.d.
Buik: mooie bolle buik. Begint beetje zucht te krijgen
Banden: beginnen iets slapper te worden
Gedrag: paarden die bij haar in de buurt komen wil ze wel opeten, maar tegen mij is ze nog erg vriendelijk.
Eten: altijd Vingers aflikken

Zelf ben ik nog erg relaxed en zie allemaal wel hoe het verder gaat. Maar ik zit er wel een groot gedeelte van de dag aan te denken; het houdt je wel bezig. Bloos

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:44

Dank voor de leuke reacties, nee dit is geen vertekend beeld, ze is in superconditie, de DA was ook erg tevreden.
Een Fries bij ons op stal is ook niet mooi drachtig, veel zucht, nu al een uier en die hoeftpas half juni te bevallen.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:14

@Heike: mee eens!!! Haha!
@Myrdal: Ziet er top uit hoor!!!

Hyper! Fanja is vandaag 9 maanden drachtig!!! Hyper!
Sorry... kon het niet laten... Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:45

ja Tyzra zal nu wel helemaal happy zijn Haha!
WAt een mooie uiers hebben die van jullie allemaal zeg. lowara heeft voor haar doen al best veel, maar zo dik als ik ze hier zie? nope.
zal zo als ik mij heb aangekleed even wat foto's van Lowara's buik maken.

Heike: jeeeh bedankt!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:38

Ik heb nog niks gelezen en heb geen goed bericht. Omdat jullie zo hebben meegeleefd wil ik het toch even met jullie delen We zijn Lee's veulen kwijt. Het was een breeding stock merrietje geweest; een copietje van Lee ... ik heb er geen woorden voor wat er nu door mijn hoofd gaat ...

Gisteren was Lee, zoals ik hier ook al meldde, wat onrustig. Alsof ze niet goed wist wat ze met zichzelf aan moest. Gisteravond heeft ze wat met haar staart staan zwiepen, net als de avond ervoor. Verder niks schokkends. Geen kegels, geen strakke uier, niks. Om 2 uur vanochtend ging ze ineens plat en begon ze te persen. Dit was zo anders dan bij Shane dat ik al een heel naar voorgevoel kreeg ... ze lag dus te persen, maar er kwam niks. Na een paar keer persen kwam er ineens een grote rode zak (ipv een pootjeblaas). Toen dacht ik nog "Niet goed, maar niet onoverkomelijk. Een red bag. Open maken en het neusje bloot leggen", Zak opengemaakt. Veel vruchtwater .. maar geen blaas en geen veulen!! Slecht nieuws dus! Lee ging door met persen en er verscheen een enorme witte balon. Abnormaal groot; absoluut niet wat het hoort te zijn. Het voelde ook niet aan als een met water gevulde balon zoals dat normaal gesproken is. Lee begon te persen, maar dat leidde tot niets. Ze stond weer op, ging liggen, stond op, gooide zich tegen de muur ... het was vreselijk! Inmiddels had ik de da aan de telefoon. Die was al onderweg en coachte me ondertussen bij het veulenen. Doordat Lee is gaan staan is het veulen waarschijnlijk gedraaid en nu zagen we een neusje en warempel twee pootjes. Met elke wee staken ze er ietsje uit, maar daarna verdwenen ze weer naar binnen. Deze blaas ook open gemaakt. Colin hielp door zachtjes aan de beentjes van het veulen te trekken bij elke wee, maar dat vond Lee duidelijk niet prettig. Lee ging persen en het veulen kwam er iets verder uit ... tot mijn grote schrik zag ik daardoor dat 1 van de pootjes geen voorpootje was, maar een achterpootje! Gelukkig kwam toen net de da het erf op. Inmiddels was het mondje van het veulen slap geworden .. het was duidelijk overleden ... Lee kreeg inmiddels een waas over haar ogen en ik dacht nog "oh mijn god, ze glipt zo door mijn handen". Dat gebeurde gelukkig niet. Ze stond op. De da heeft het hele veulen terug moeten duwen, om moeten draaien en met twee man hebben ze met veel moeite het veulen eruit moeten trekken. Het lag in eerste instantie in een stuip en is later gedraaid tot een zijligging. Absoluut niet normaal ter wereld te brengen door een merrie. De da was snel ter plekke, maar in zo'n geval duurt elke seconde 24 uur ....

Het was een merrietje; een exacte copie van Lee en het was dood. Wonderbaarlijk genoeg was Lee niet eens ingescheurd en zag ze er redelijk monter uit als je je bedenkt wat ze zojuist had doorstaan. Dit stukje is compleet langs me heen gegaan, maar Lee heeft het veulen even besnuffeld en toen hebben ze het op aanraden van de da weggehaald. Lee bleef daar heel rustig onder, zolang Colin of ik maar bij haar bleef. Colin is op een geg. moment naar binnen gegaan en ik heb een deken gepakt en ben bij Lee in haar stal gaan liggen. Ze kon het niet aan om alleen te blijven. Zo heeft ze bij mij staan waken en hinnikte ze zachtjes als als ik bewoog. Hartverscheurend gewoon!

Toen het licht werd hebben we de normale routine weer opgepakt. De paarden staan nu buiten en dat gaat goed. De eerste paar uur wilde Lee dat of Colin of ik bij haar bleven, maar inmiddels heeft ze er ook vrede mee als we even weg zijn. Vandaar dat ik nu mijn verhaal met jullie deel. Ik ga zo naar buiten om Lee te temperaturen en haar te wassen ... het was afschuwelijk en ik wens dit niemand toe.

Mijn excuses voor degenen die dit niet wilden horen, maar ik moest het even kwijt .... het was ons droomveulen, maar het heeft niet mogen zijn ...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:55

Ohnee Mac! Kippevel liep over m'n rug bij het lezen "we zijn Lee's veulen kwijt" Wat verschrikkelijk! Alle sterkte van de wereld toegewenst, heb er gewoon geen woorden voor! Wat een gruwel, dit is te erg voor woorden ... Nogmaals sterkte, heel veel sterkte ....

Gelukkig is met Lee nu alles goed, toch? Hoe is het met Lee nu?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:58

Oh Mac wat erg, Huilen wat is moedernatuur hard, gemeen hard. Sterkte met dit verlies.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:00

Jeetje Mac wat een nachtmerrie... Verdrietig
Gelukkig is Lee oke... Houd ons op de hoogte hoe het gaat!
Veel sterkte! Ach gut

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:02

Huilen Ik zit hier nu dus met tranen in mijn ogen op mijn werk.
Wat verschrikkelijk zeg! Jullie hadden er zo naartoe geleefd.
En wat een nare ervaring voor Lee, dat het zo ontzettend mis ging.
Een hele grote knuffel van mij aan jullie en Lee!
Verdrietig

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:02

Oh Mac, wat verschrikkelijk, daar word ik helemaal koud van. Huilen
Wat enorm zonde.

Heel, heel veel sterkte Ach gut

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:05

Ooooh nee Desiree, wat verschrikkelijk zeg!! Ik liep nog een paar pagina's achter met lezen en dat ik las dat Lee eerder zou moeten had ik al in mijn hoofd dat ze van mij mocht komen omdat ik zo ontzettend nieuwschierig was. Ik zit op mijn werk en heb helemaal een rood hoofd en het kippevel staat op mijn lijf. Verschrikkelijk! Zoiets hoop je echt nooit mee te maken. Heel veel sterkte en een knuffel aan Lee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:12

Aah nee Mac Ach gut

Het is niet waar Verdrietig Ik zit hier op school en met tranen in mijn ogen....
Heel veel sterkte Ach gut

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:16

Mac, sterkte. Ik hoop dat Lee er zelf niets aan over houd.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:23

Wat erg voor je Huilen Ach gut Nu maar hopen dat moeders er weer helemaal goed bovenop komt

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:42

Veel sterkte Mac. Wat een verschrikking zeg.
Hoe is het met Lee nu?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:47

Ah nee Mac! Ik kan niet uitdrukken in woorden hoe erg ik het voor je vind... Ik heb er ook helemaal tranen van in mijn ogen...
Verschrikkelijk! En dit wens je idd niemand toe...

Enorm veel sterkte toegewenst! *dikke knuf*

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:49

Wat vreselijk!
Een nachtmerrie van ieder die fokt
Ik wens jullie allemaal verschrikkelijk sterkte Verdrietig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:50

OOh Mac!!
wat vreselijk zeg! ik hier met een brok in mijn keel!
Geef Lee een lekkere knuffel van mij, arm beest. maar wat een hel moet dat voor je zijn geweest zeg! heeft de dierenarts er een verklaring voor waarom het is misgegaan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:59

Dank jullie wel voor alle lieve woorden. Ik geef ze ook door aan Lee.

Nee, de da zei dat dit wel vaker voorkomt zonder dat er een aanwijsbare reden voor is ... ik ben natuurlijk ook al 100.000 keer bij mezelf nagegaan wat het zou kunnen zijn geweest. Ik kan niks anders bedenken dan inderdaad Moeder Natuur die dit zo heeft bepaald.

Met Lee gaat het goed. Vanochtend mochten we nog niet weg van haar, maar nu kan ik een uurtje of wat weg en dan begint ze te brullen. Als ik haar dan even aanhaal is het weer goed. Ze is niet van mijn zijde af te slaan Ach gut . Ze eet en drinkt goed. Ik ga zo haar temperatuur opmeten.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:05

Het is iig al een goed teken dat Lee goed eet en drinkt! "Blij" dat te horen Mac!

Heel erg jammer (en dat is nog eens heel zacht uitgedrukt) dat het zo gelopen is, maar zoals je zelf ook al zegt: Moeder Natuur... Het heeft gewoon niet zo mogen zijn. Ik hoop dat Lee snel weer helemaal de oude is Ach gut...