[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:30

Op dag 335 hoef je je nog niet druk te maken over opwekken.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:32

jullie mogen allemaal een merrie, als ik dan maar een hengst krijg Ja

315 dagen vandaag.....
nog 5 tot de 320...

TabeR, ik zou dan toch duidelijk aangeven dit niet te willen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:34

Als de merrie melk heeft en duidelijke pijn én het veulen ligt in positie en duwt met de benen al in het geboortekanaal, dan kan het zijn dat de ontsluiting uitblijft. Dit maakten wij mee met Njadien dit jaar. In dat geval hoeft er niets opgewekt te worden maar slechts geopend, het veulen ligt dan al goed en dat is waar het met opwekken vaak misgaat. Door het versnelde proces kan het zijn dat het veulen niet snel genoeg draait en/of de DA dit niet snel genoeg voor elkaar krijgt, dat kan een beschadigde merrie opleveren (in meer of minder mate evt. met dood tot gevolg) en evt. een dood veulen.

Vaak zeggen mensen bij beide gevallen opwekken terwijl er duidelijk verschil in de situatie en risico's zit.

Xenah zit op 306 dagen dracht en haar uier groeit nog steeds!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:39

TabeR schreef:
Citaat:
even een vraag: stel de merrie heeft melk en je gaat het opwekken.
(ben het niet van plan, maar kwam ter sprake hier op stal)

Zoals ik al zei, ik heb wel geduld! en ik kan niets opwekken maar een DA wel.
men merrie is er naar mijn idee niet ernstig aan toe, en ben er Géén voorstander van want de merrie geeft zelf al aan.
Dat ze druk bezig is der lichaam veranderd! en ik denk dat het vanacht komt.

Maar stel het zou nog week duren ( kwam hier te sprake, dat ze DA lieten komen dan om het op te wekken)
Stel dat hij het wel doet, kan dit kwaad voor mijn merrie? want ik maak me wel zorgen als dat gebeurd.
Wordt alleen gedaan als er echt melk is! maar goed ben dus mede eigenaar..

En als ik dan lees dat het voor het veulen slecht is hoop ik echt dat ze het maar gauw kwijt is dan!
Dat liever dan opwekken.

Ik heb het vorig jaar voor het eerst laten doen bij een merrie. Een merrie van 22 jaar, die zo extreem zwaar was dat ze het zelf niet meer aankon. Het is een heel gevaarlijk iets, en het is dan godszaijdank bij ons goed afgelopen, maar meestal gaat het fout. Niet doen als het niet nodig is.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:59

volgens mij gaat de bol niet helemaal gelijk krijgen... Ben net op sal geweest, maar niet te zien.... uier was wel vol maar dat is al dagen en verder stond stond ze er rustig bij.....

Het wordt nu wel eens tijd....

Trouwens doe mij ook maar een hengstveulen, mensen voor merries zijn er al genoeg lees ik

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:03

uier foto's

Ben beniewd wat jullie vinden ik ben ten slotte echt geen expert bij paarden bevallingen geiten dan weer wel Haha!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:09

Is de 320 dagen de magische grens?
De merrie van mijn vriendin zit nu op ongeveer 325 dagen. Sinds gisterenavond wordt ze 'bewaakt'. Er staat een camera op en mijn vriendin slaapt op stal en ik 350 meter verderop in mijn eigen bed met de mobiele en ik-schiet-er-snel-in-kleren ernaast.
Ze heeft nog weinig uier maar het is de eerste. Banden zijn wel slap en ze eet weinig meer. Gisteren leek het of ze weeen had maar vanavond keek ze vrolijk in het rond. Ben benieuwd, ik hoop dat het snel gebeurd!
Voor alle wakers: succes vannacht! Hopen op veel gezonde veulentjes!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:19

jij ook veel sterkte en een gezond vueeln gewenst

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:26

Adnil: Goed nieuws! En Donato al wat meer zelfstandig, na een goedbedoelde buts van mama Haha!

Spike: die melk kan er binnen een nacht gemakkelijk zijn en soms doen ze dat melk druppen ook helemaal niet, dus ik zou echt wel gaan kijken Ja

Maroush: Bij palona was de kling maar een fractie meer open dan normaal, daar is dus ook geen norm voor wat je kunt verwachten

Jeskim: Wat een sneaky merrie! Lachen

Monique: Oeh spannend!!

*zoekt mee naar de kluts van PVD* Kluts, waar ben je! Haha!

TabeR: opwekken niet doen als het niet per se hoeft. DA zal het meestal ook niet willen doen. Jij bent mede eigenaar, dus jouw stem telt ook en jij bent tegen Ja

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:22

goede morgen !
niets geboren hier Boos!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:28

Hier wel Haha!
We hebben een hengstje, lekker brutaal nu al Haha!
Naam volgt nog

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:32

gefeliciteerd !!!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:05

@Jeskim; proficiat met het veulen!

@Monique4: En, heeft Relana vannacht een veulen gekregen?

@Marlijn: mooi buik heeft Blos hoor, D'r kont komt wel weer terug Haha!

@Wisanda2003: jouw merrie heeft schijnbaar geen haast, ben benieuwd wanneer het komt.

@Amandeke: nog even geduld hebben met de dames. Het wordt volgens mij mooi weer komend weekend dus wie weet...

@Spinet: proficiat met het hengstveulentje. Foto's please!

Nicole288 schreef:
*zoekt mee naar de kluts van PVD* Kluts, waar ben je! Haha!

Is 'ie al terecht? Vork

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:07

gefeliciteerd Spinet Go jij! Go jij!

*heeft de kluts van PVD ook niet gezien *

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:38

Gefeliciteerd met de veulentjes en de nieuwste ontwikkelingen weer!!!

Hier veranderd inmiddels ook een en ander.

Mijn merrie heeft vooralsnog geen uier (wel hele opgezette klieren en af en toe is de uier wat voller dan anders, maar nog niet zo dat je denkt: "WOOOOOW" " ....

Eergisteren kwam ik bij het land en vond ik dat ze zich vreemd gedroeg. Gewoon een gevoel. Ik heb haar toen naar voren gehaald zonder touw. Ze liep als een schoothondje achter mij aan. IEts wat voor mijn merrie alles behalve normaal is. Het is een merrie die zich over het algemeen zeer moeilijk laat vangen, alhoewel ze met mij altijd wel meekomt. Maar het weiland uit gaat meestal wel gepaard met wat gemopper...

Eenmaal bij de stallen aangekomen had ik er zo'n naar gevoel bij dat ik dacht dat ze wel eens een halve graad verhoging zou kunnen hebben. Dus heb ik de thermometer gepakt en jawel, mijn gevoel klopte. Ze had inderdaad verhoging. Ook ging haar buik hevig tekeer. Ik kreeg dan ook het idee dat het veulen wel eens gedraaid zou kunnen zijn.

Afijn, gisteren werd ik gebeld door een vriendin van mij die vertelde dat Kyra een druppel aan haar tepel had hangen... (Dit had ik vorige week dus ook al een keer). Maar veel uier had ze nog niet.

Dus ik weer naar het land gegaan om even te kijken hoe ze erbij stond.

Ik de merrie uit het land gehaald waarbij ze mij bijna omver liep zo graag wilde ze eruit. Dit is alles behalve "normaal" als je de merrie kent. Afijn, ik de merrie naar voren gehaald om te voeren. (Helaas kwam ik erachter dat ik de thermometer was vergeten). Tijdens het voeren werd de merrie zeer onrustig. Schrapen, hangen, omhoog willen komen etc. Dus ik op een stoeltje erachter gaan zitten om te zien wat ze verder zou gaan doen. Toen ze eenmaal uitgedraaid was ging ze, met haar staart naar opzij, haar billen heel zachtjes tegen een hek aan drukken. Dit ging na verloop van tijd steeds harder, waarbij ze af en toe haar billen echt tegen de muur aangooide met haar rug helemaal bol weggetrokken. Uiteindelijk werd ze zo neidig dat ze ook haar staart begon te schuren. Toen heb ik ingegrepen. Met veel moeite kreeg ik haar van de muur af omdat ze maar tegen de muur aan bleef duwen. Ook was ze continu winden aan het laten. Haar banden zijn inmiddels iets losser, maar nog lang niet zodanig dat er een veulen langs kan...

Normaal gesproken zou dit voor mij geen twijfel zijn geweest,maar omdat nu de laatste dekdatum nog niet 100% duidelijk is, twijfel ik een beetje. Mijn gevoel zegt dat ze proefweeen heeft gehad en dat ze daarom zo onrustig was. Ik zit eraan te denken om haar vanaf vandaag de nachten weer op stalte halen, maar ja... wil dat ook niet onnodig doen. Voor hetzelfde geld is ze alsnog pas in juli uitgerekend en hou ik haar onnodig een maand binnen.

Wat vinden jullie van deze symptomen?!?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:46

JJJAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Haha! Cool Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken
Vannacht is Wasa geboren bij Roosje, een gitzwart merrieveulen, kerngezond en flink gebouwd!!!
De uier werd ineens zwaar (de spenen) mar ze harste niet dit keer, de afgelopen twee keer wel!
Ik had het nog niet verwacht maar ik ben zooo blij na alle pech van de afgelopen jaren..
Iedereen hier verder ook gefeliciteerd!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:52

mauvestraat schreef:
@Monique4: En, heeft Relana vannacht een veulen gekregen?

JAAAAAH, we hebben een VEULEN!!!!!!!

Gisterenavond om 23.15 geboren, een koninginnekind Haha! een merrietje met de naam DELUXE M.R.

Ben gelijk erheen gegaan, toen ik net daar was, ging ze al staan, ging erg snel, bokte al als mamma haar aan haar kontje zat Haha! een erg vlot ding, het drinken ging alleen wat moeilijk, ze kon de spenen van Relana niet vinden, spenen waren erg klein, ze bleef van die smakkende geluiden maken erg komisch, maar uiteindelijk heeft ze flink gedronken en gepoept, Relana was erg blij met haar kind, voor het drinken hadden we haar even vast gezet, en dan liep Deluxe van haar weg, dan werdt ze helemaal gek en roepen naar haar, toen ze gedronken had hebben we Relana weer los gemaakt, het veulen maakte toen al een klein galopje door de stal Nagelbijten / Gniffelen

Gisterenmorgen was de uier nog bijna niks, bij het binnen halen was ze erg onrustig, Relana heeft niet gekegeld niks, geen drupje te zien, prachtig toch.

Afbeelding

Afbeelding

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:55

@Detour, ook gefeliciteerd met je merrieveulen Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:57

@Detour: proficiat met het veulen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's, zwart is altijd zo mooi Vingers aflikken

@Monique4: ook jij van harte gefeliciteerd met je prinsesje! Mooi blesje, heeft ze nog meer wit aan de benen (kan het op de foto's niet goed zien)? Nu nog je onderschrift aanpassen Knipoog

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:00

Afbeelding

Komt zo ook een druk filmpje aan!!!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:00

Haha ja, ze heeft 4 witte sokjes, ik moest wel even bijkomen gisterenavond, uit twee donkere ouders en dochter is een VOSJE met 4 witte sokjes Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht eerst huh, hoe kan dat nu, maar vanmorgen viel het kwartje, de vader van Relana is koffievos, daarachter zit Donnerhall en die is ook koffievos, dus Relana draagt duidelijk het vosgen Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:06

Gefeliciteerd met de geboren veulens! Go jij! Go jij!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:07

Hallo

Wij hebben ook een veulen een merrie moeder is heel bezorgt en kon haar bijna niet uit de manege krijgen dreigte elke keer te slaan. Naam volgt.
Afbeelding

Afbeelding

moet nu gaan de da komt

Iedereen gefeliciteerd en die nog komen volhouden het is de moeite waard

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:12

Spinet: Gefeliciteerd! Hoe, wat, wanneer en hoe heet het Lachen
Wat een mooi bontje! (merrie met de nageboorte Haha! )

Suelza: Er hangt een druppel aan, haar gedrag verandert behoorlijk (naar stal willen) en de rest wat je beschrijft erbij zou ik haar ook naar stal halen (of buiten een BA om doen?)

Detour: Gefeliciteerd!! Foto’s he Ja Lachen

Monique: Jaaa bij jou ook! Gefeliciteerd, Deluxe, mooie naam zeg! En een prachtig meisje!

Spike: Jij ook gefeliciteerd! Ook al een mooie bonte. Wanneer is ze geboren?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:14

Ik was te laat op stal vanmorgen, was nog wel even geweest vannacht. Kwam aan en hij stond er al naast. Na geboorte volgte doen ik erbij was. Denk dat hij rond 6 uur geboren is, ik was er om half 7. Hij heeft nog geen naam, iemand een leuk idee?