Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:12

Hollybollie, jouw merrie ziet er ook altijd glanzend en glimmend uit Vingers aflikken

Mazzel-meid, lekkere buikjes en misschien wat minder glanzend en glimmend maar wel erg gelukkig in zo'n mooie wei met flink gras Knipoog

Pauk, uier kan best laat komen hoor. Ik had hier vorig jaar een merrie waarbij het uier pas echt goed vol schoot toen het veulen eruit was en probeerde het uier te zoeken.
De geboorte, de geur van het uier en het veulen wat druk aan het zoeken was gaf voor haar het sein dat er melk moest komen en we zagen het uier echt ineens vol lopen toen we het veulen aan het helpen waren.

Een vriendin van mij had eens een merrie die totaal geen uier had. Na de geboorte liep het langzaam vol, de merrie ging eerst kegelen en na een paar uur was er pas echt goed melk.

Shirefan, spannend hoor. Dat onrustige gedrag is herkenbaar...

KootMiraDrum, ze ziet er tevreden uit Lachen

Maseike, lekker hoor dat je toch nog wat kan rijden Lachen

Veulenhalsters... Oh die moet ik ook maar weer eens op gaan zoeken. Heb eigenlijk geen idee waar ze zijn en hoeveel ik er nog heb liggen. vaak passen ze een lange tijd bij mijn veulens en dan gaan ze met het veulen mee als ie verkocht is.

Nicole288, gefeliciteerd met de 300 dagen!

En een update over de merries hier...
Macy is erg onrustig geweest vannacht. Veel naar haar buik trappen, vaak een korte periode liggen en dan weer staan, veel met haar staart zwaaien... duidelijk niet happy.
Heb daar zelf weinig van meegekregen, een vriendin in Amerika heeft haar de hele nacht via de cam in de gaten gehouden dus ik heb heerlijk tot 6 uur geslapen Haha!

Heb daarna de paarden vroeg gevoerd en buiten gezet.
Vandaag ook maar eens wat foto's gemaakt van de buiken. Bij de andere merries beginnen de buikjes nu ook flink te groeien Lachen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En 2 uierfoto's van Macy. Melk is tijdens de nacht van melkachtig naar witte melk gegaan dus weer duidelijk vooruitgang.
Hopelijk houdt ze het nog een paar dagen vol maar omdat ze dit jaar toch duidelijk later is met melkdruppen heb ik er een beter gevoel over dan vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:19

Mooie buiken hoor, Marije!! Ja, Mira is tevreden, soms wat sjaggo, maar dat mag. Wat opvalt is dat ze op het moment megalomp is, en erg vaak de TinkerTankerknop weet te vinden... Vannacht stond ze over haar slapende Fjordenmaatje te waken. Zo schattig.
Waar koop jij die halsterbirthalarms?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:27

Dat ziet er goed uit Marije!!!! Ja die halster alarms lijken mij ook handig!!! Zijn deze alleen te koop of ook te huur?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:05

wow Marije wat een buiken.

Nou een mijlpaal geweest dit weekend voor onze drachtige muts. Aangezien het super mooi weer was en ik niet zeker wist wat voor weer we volgende week zaterdag krijgen, hebben we beslist om de merrie afgelopen weekend te verhuizen naar de kraamstal. Dus was het handen uit de mouwen en grote schoonmaak van die stal. Grote schoonmaak wil dus zeggen, de boel compleet uitmesten, muren afwassen met ontsmettingsmiddel (dettol en een scheutje javel, gebruiken ze ook in de ziekenhuizen), voerbak afwassen en ook de drinkemmer kreeg een super deluxe beurt. Alles afspoelen en laten drogen en daarna een verse laag vlas erin. Verder verhaart de drachtige merrie nu echt. Gisteren kwamen er al grote plukken haar af. Lekker hoor we zitten nu dus ook onder het haar na het poetsen van de paarden. Zij zijn groot en ik is klein!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:24

Ik heb het halster alarm hier gekocht: http://jackystables.nl/minipaardjes/frame.html
Maar je kan ze ook in Amerika bestellen, http://www.foalingalarm.com/equipage.htm

Oh lekker al dat haar petraaken Haha!
Hier zijn de merries gelukkig erg druk met elkaar te groomen en af en toe vliegt het haar in het rond. Scheelt mij weer borstelen Knipoog
Fijn dat de stal weer klaar is, altijd een hoop werk.
Ik doe de stallen altijd met de hogedruk en halamid op de wanden en vloer.
Ook zo'n kl*te klus Bloos!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:51

Misschien domme vraag..
Maar ik zie het halster alarm niet staan op die eerste site MarijeR?

Waar moet je precies kijken ? Nagelbijten / Gniffelen

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:53

Ik ga idd met de zelfde vraag mee als Tienn.
Ik zoek ook maar kan het niet vinden op de eerste site.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:11

@marijeR :mooie buiken en spannend weer met Macy Knipoog

Hier niks speciaal ,enkel dat Iris het grondig beu word !!
Op 17 Maart is ze op dag 320 wauw !!
Oooh ja er zijn 2 geitjes geboren vanmorgen en heb alles mogen meemaken Knipoog

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:16

MarijeR schreef:
Hollybollie, jouw merrie ziet er ook altijd glanzend en glimmend uit

Ok ,ok , ik overdrijf misschien soms wat met poetsen Bloos . Maar ik heb ook nog een vieze foto van Hollebol gevonden op mijn pc. Clown
Afbeelding

MarijeR schreef:
Mazzel-meid, lekkere buikjes en misschien wat minder glanzend en glimmend maar wel erg gelukkig in zo'n mooie wei met flink gras

Zo is het maar net. Ik wou dat onze dametjes alweer de wei op mochten!

@MarijeR: Jouw dames zien er ook weer happy en gevuld uit.
@Petraaken: Tja, is een heel gedoe zo'n grote schoonmaak. Wij hebben hem ook alweer achter de rug gelukkig. Wel lekker weer zo'n frisse stal!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:30

Vraagje: Wat zouden jullie doen als je ziet dat je merrie overdag in de wei aan het bevallen is? Lekker laten gaan of naar binnen in de stal brengen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:10

met dit weer en overdag, buiten laten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:11

Spannend hoor Marije!!

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:14

@ MarijeR: Ook ik kan ze niet vinden, wel hele schattige kleine pony's Tong uitsteken
@ Maaseike: Fijn dat je weer hebt kunnen rijden, leuke foto, je zit wel erg breed hihi Nagelbijten / Gniffelen
@ lucas03: Idd als het dit weer is, lekker buiten laten bevallen als ze al bezig is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:17

Meavey, hoe staat het nu met Dance?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:23

Tienn schreef:
Misschien domme vraag..
Maar ik zie het halster alarm niet staan op die eerste site MarijeR?

Waar moet je precies kijken ? Nagelbijten / Gniffelen

http://www.veulenalarm.nl Knipoog

Cheveyo schreef:
Meavey, hoe staat het nu met Dance?

Ik heb nog steeds 2 dikke buiken in het gras. Knipoog
Volgends mij is vulva wel wat slapper nu, we wachten rustig verder. Knipoog
Woensdag op verjaardag van mijn vader misschien? Pling

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:24

Marije je merries zien er goed uit! Lachen

Nou en hier nog steeds niks! We hebben ze maar naar buiten gedaan misschien maakt dit lekkere warme weer wat versnelling in de zaak! Lachen Tutje heeft wel last van haar hormonen! Nagelbijten / Gniffelen Liep met haar langs de andere merries en direct piepen en met haar voorbenen slaan.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:40

Zó wat zijn die halsteralarmen duur zeg!
Maar wel heel handig..

Ik zit hier alleen thuis, ging normaal met school een stadsbezoek doen de hele dag maar ja.. op krukken gaat dat niet echt dus lekker thuisgebleven Bloos
Ben al 2 keer gaan kijken naar de schapen maar nog steeds niets Verward de ene gaat al 2 dagen overtijd en de andere al 3 dagen. Die van 3 dagen had deze ochtend wel een harde uier zei m'n vader aan de telefoon en de andere eet haar hooi niet meer op.. zou er dan toch schot in komen? Zou best kunnen dat ze nu al bevallen is/zijn maar dat zie ik dan straks wel Knipoog

Heerlijk weer is het hier! lijkt wel zomer, alleen jammer dat ik de paarden niet kan/mag buiten laten zolang ik alleen thuis ben. Staan ze zo zielig te vragen om buiten te mogen Bloos

Hopelijk beginnen alle merrie's hierboven die uitgerekend zijn aan de bevalling met dit mooie weer !

@ Lucas03 : Ik zou ze gewoon buiten laten als ze er aan begint. Dan kan je van op afstand toekijken en heeft ze wat meer ruimte.. En zolang het niet regent kan het niet echt kwaad Knipoog je kan ze daarna nog met veulen op stal zetten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:42

Hmmm vertraging van 8-10 seconden, ik zie op de Iris camera dat Mira vaak minuten lang plat ligt....... De prijs is inderdaad heftig, ik ga de NL versie zo even heel goed doorlezen. Nu eerst naar mijn werk toe.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:01

PROFICIAT FRENIA!!! Ik wou dat ik kon zeggen dat hij prachtig is,maar je fotos doen het niet! Huilen
Ben zoooooo benieuwd!!! Wat een vluggerdje trouwens zeg! Tong uitsteken

Nog een hoop nieuws blijkbaar,maar het lijkt me echt te veel om te antwoorden Bloos

Caduuc doet zn naam eer aan lees ik;alhoewel me dat niet echt om te lachen lijkt,arme Duucje..

Een glimmende Hollebol?Met een prachtig buikje!

Een bolle Mira;die er trouwens voor de rest super uitziet!

Twee dikke drachtige tinkers zonder uier,van een immer panikerende Mazzel-Meid Haha!

En nog een boel dikke buiken!

Hier twee merries die lijken te ontploffen! Pretty is ook in haar proef-draaifase denk ik,ze wordt nu ook duidelijk dikker en dikker,ik zag gister het veulen op 5 meter afstand bewegen! Clown

Vera is nog steeds zo raar,aanhankelijk,ze lijkt me alles een beetje moe,en ik geloof dat het veulen ook hier lustig draait en keert,wat het vele rollen kan verklaren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:08

Meavey schreef:

Haha!
Ik wist niet dat ze daar een aparte site voor had Clown

Moet zeggen dat dit systeem voor mij een stuk goedkoper is dan de set met singel.
Bij het halster systeem zijn de losse kastje voor aan het halster los niet zo duur dus dan kan ik met 1 basis set en losse kastjes meer merries tegelijk in de gaten houden.
Bij de singel versie zijn ook meer merries tegelijk in de gaten te houden maar daar zijn de losse kastjes veel duurder.

Macy staat nu heel hard melk te druppen, haar benen waren net helemaal nat van de melk Nagelbijten / Gniffelen
Balen dat ze vorig jaar gewoon overdag is bevallen, nu durf ik haar helemaal niet meer zonder toezicht te hebben Clown

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:11

Ik heb gisteren het veulen zijn bewegen toen ze stond te drinken. Nog 50 dagen... zenuwen beginnen te komen!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:13

Wel ideaal denk ik, zo'n halsteralarm Ja maar zie dat de merrie dan max. 100 meter van de zender af moet zijn, dus dat gaat helaas niet lukken hier.. m'n paardjes staan een paar km hier vandaan Boos!

KMD: lekker buikje! Wel minder dat ze zoveel vocht vasthoudt! Ze moet precies een week eerder als Shak bevallen!

Nicole; alsnog gefeliciteerd met de mijlpaal!

_marlijn; hihi max homo Knipoog ik heb het hier ook maar een beetje neutraal gehouden ik heb een rood halster een een lichtblauwe.. roze is leuker als rood maar als het nou 2 hengsten zijn is het ook weer zowat he Knipoog

Marije; dat is nogeens een uier zeg Bloos! wow! En al flink melk druppen Ja

petraaken; grote schoonmaak gehouden! dus alles is nu klaar voor de bevalling! Hyper!

Holly; vieze hollie Haha! hihi, zien we niet vaak Tong uitsteken

lucas; lekker laten staan Lachen

thomas; lekker thuis, jammer dat je niet zoveel kan met je voet Boos!

pretty; Vera ook wat onustig, klinkt net als bij Shak, ook een beeb die lekker aan het draaien enzo is Knipoog .. en ahum Bloos ik ben echt een muts wat m'n merrie's betreft, kan me daar zo druk om maken terwijl die uier vast nog wel komt.. maar van al die veulens hier wordt ik echt helemaal hyper Hyper! Haha!

Shak deed vanochtend een beetje vreemd, opeens wou ze kroelen Haha! krijg ik dan eindelijk m'n lieve, knuffelige tut-merrie terug Lovers
Verder stond ze steeds een beetje met haar staart omhoog Ja maar ze is behoorlijk actief (vooral als ze ziet dat ik brokjes bij he Knipoog ), en ze eet goed, en we hebben nog steeds geen uier Clown dus de beeb zal nog wel eventjes op zich laten wachten (en maar goed ook, want we zitten pas op 310 dagen)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:22

Vanmorgen de hele tijd bij stal geweest. Rachael is lekker buiten geweest, nog even lekker gek gedaan, loopt wel veel met de staart af, wilde na een uurtje ook weer naar binnen. Maar ja het zonnetje schijnt ook lekker in haar box. Net nog eens wezen kijken, maar ze ademt wel heel snel, een beetje hijgerig, ze had ook gelegen zag ik. Maar geen uier, we wachten af!! Het is dag 334.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:28

Ik heb gisteren een trap tegen mijn hand ontvangen van Branca.Tja, ik rende achter haar aan in de wei, zag een daas die ik wel even dood wilde slaan, maar dat wilde ze dus niet. Achteraf was de "daas" een modderspat...

Nou ja, naar het ziekenhuis voor röntgenfoto, gelukkig niet gebroken.

Ik heb Branca gewassen met Hexaderma, ze heeft last van een of ander beestej, weet niet of het mijt is. asl het niet helpt (moet nog een paar keer herhalen), moet ik nog maar wat anders proberen.
Verder is ze ontwormd. Geen mestonderzoek laten doen. Ik ontworm hier eigenlijk haast nooit paarden (mestonderzoek wijst bijna altijd uit dat ze geen wormen hebben), alleen als ik ze nieuw heb.

Branca maakt tegenwoordig een enorme bende van haar stal, ze gaat duidelijk anders liggen dan normaal en schopt dbij het opstaan het stro aan de kant. Maar tegen de tijd van de bevalling krijgt ze een groter oppervlak me stro (er is nu een stuk waar ze op beton staat, 3x3m is bedekt met stro, een strook van 1m is onbedekt).

Ik ben gisteren bij de handelaar geweest en die kn me toch wat meer vertellen over de hengst, want hij heeft hem wel gezien. Hij is zwart "picasso" (roan) de officiële naam daarvoor in portugees is trouwens iets heel anders, picasso is een populaire term.

Zijn er hier nog die verstand hebben van kleurvererving? Voor het gemak reken ik op een zwartgeboren al of niet veranderlijke schimmel. Ik heb natuurlijk geen idee welke kleur de ouders van Branca en de hengst hadden.

shirefan, misschien toch wat voorweeën, ik zou haar maar in de gaten houden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:34

Dat doe ik ook!!!!! ROFL