[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:47

Goh gewoon blijven Kabayo. Iedereen is hier toch welkom en iedereen zegt toch maar wat.
Maar je begrijpt dat je je stempel wel gezet hebt bij mij met je geldinzameling.
Je hebt grote voorstanders en grote tegenstanders. Das met alles zo.

Wat je er zelf mee doet, is het belangrijkste.

Oh en dekens hier dit jaar geen dekens. Ze wordt toch niet meer gereden en dan is dekenloos wel net iets minder werk.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:48

Fotsy schreef:
Oh Vulina amai zeg hoe mensen dat dus zo er laten komen dat begrijp ik niet. Wel dan zie ik ze liever te dik, toont tenminste dat je het geld en de goeie bedoelingen hebt om zorg te dragen voor een paard in plaats van te verwaarlozen.

Dit vind ik echt de lompste opmerking van allemaal!

Moet je nou aan een vet paard tonen dat je geld hebt! Het moet niet gekker worden! Je paard overvoeren is nog stommer dan het laten vermageren, want dat is iets wat je bewust doet (met je goede bedoelingen) en mega slecht voor je paard!
Niemand ziet graag een verwaarloosd paard maar er zit wel degelijk en verschil tussen dun en verwaarloosd.

Wel top wat vulina na 7 weken bereikt heeft. Hopelijk kan ik over een paard weken ook betere foto's tonen, aan mij zal het in ieder geval niet liggen!

En ik ben blij met iedereen goed bedoelde advies maar ik neem aan dat jullie snappen dat het wel k * t voelde als iemand zegt dat je paard zulk slecht voer krijgt dat hij ze eigen spieren op eet, terwijl ik iedere dag bakken voer (en geld) door die paarden heen prop!

Verder ben ik heel blij met het voer advies over de subli senioren priores en de info over het inschrijven bij meerdere stamboeken zowel kwpn of nrps als NAS daar heb ik echt wat aan!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:55

Als we allemaal uitgaan van elkaars goede bedoelingen dan hoeft er helemaal geen rot sfeer te komen :D .

Dat Kabayo het voor altijd verpest zou hebben vindt ik ook wel erg hard.. :roll:
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 28-11-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:03

Goed gezegd ice! :)

Maar vraag mag ik iemand even privé berichten over een twee paards trailer bockmann?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:07

Ik heb er ook een; Bockmann comfort ! Stuur maar pb.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:24

Oei, wat een gezelligheid hier in sommige posts. :') Laten we lief zijn, van elkaars ervaring proberen te leren en genieten van onze gedeelde passie!
Een positief bericht: Gen is vandaag op de helft! *\o/* *\o/* *\o/* 170 dagen gehad, nog 170 dagen te gaan!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:17

Ik laat mijn reactie op het voorgaande even achterwegen aangezien we weer een beetje goed op weg waren naar een goede sfeer. :+

Mijne staat dit jaar voor het eerst zonder deken. Voorgaande jaren had ze een deken wegens geschoren en op voorhand al omdat ze eerder afviel dan aankwam. Die energie wilde ik haar sparen. Maar aangezien de hormonen het haar zo goed doen mag ze het vooralsnog lekker zonder doen. Snap dat het in Zweden een ander verhaal zou zijn.

Ik bekijk mijn berichten vaak ook 2 keer aangezien naast Friese, en Rotterdammers, Brabanders er ook nog wel van lijken te kunnen. :+

Enfin, ondanks dat ga ik toch nog even een goed bedoelt advies aan je geven DDDara. Wat je ermee doet moet je uiteraard zelf weten, maar mij lijkt dit niet een alledaags iets wat ik nu ga benoemen.
Met mijn paard had ik zoveel moeite om haar goed op gewicht te krijgen, daar ging ongelooflijk veel eten in... Echter is veel niet altijd beter, maar moet kwaliteit uiteraard bovenaan staan. Dat gezegd hebbende... Had ik na het ongeluk mijn paard naar een osteopaat gedaan, en wat bleek: ze ligt anders in stal dan de meeste paarden. Waar de meeste paarden tijdens het liggen hun benen volledig onder het lichaam uitschuiven, hield die van mij haar benen redelijk onder het lichaam. Tijdens het opstaan duwde ze daarbij haar eigen bekken scheef. Door deze scheefheid kwam er druk op de darmen te staan met als gevolg: pijn tijdens het eten... ofwel hoe meer eten ik erin schoof, hoe meer energie het haar kost.

Soms is het niet per se de kwaliteit van het voer die het doet, maar ligt er meer aan ten grondslag. Mocht je over een paar weken nog onvoldoende resultaat zien, is dat misschien nog iets om aan te denken! Dit had mijn dierenarts dus ook nooit kunnen bedenken....

Imaginaerum, gefeliciteerd met de mijlpaal!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:34

Selente schreef:
Enfin, ondanks dat ga ik toch nog even een goed bedoelt advies aan je geven DDDara. Wat je ermee doet moet je uiteraard zelf weten, maar mij lijkt dit niet een alledaags iets wat ik nu ga benoemen.
Met mijn paard had ik zoveel moeite om haar goed op gewicht te krijgen, daar ging ongelooflijk veel eten in... Echter is veel niet altijd beter, maar moet kwaliteit uiteraard bovenaan staan. Dat gezegd hebbende... Had ik na het ongeluk mijn paard naar een osteopaat gedaan, en wat bleek: ze ligt anders in stal dan de meeste paarden. Waar de meeste paarden tijdens het liggen hun benen volledig onder het lichaam uitschuiven, hield die van mij haar benen redelijk onder het lichaam. Tijdens het opstaan duwde ze daarbij haar eigen bekken scheef. Door deze scheefheid kwam er druk op de darmen te staan met als gevolg: pijn tijdens het eten... ofwel hoe meer eten ik erin schoof, hoe meer energie het haar kost.

Dit vind ik dus ook goed advies, en is toevallig precies wat er met mijn zwarte aan de orde is.
Ze is als enige natuurlijk gedekt, waarna ze niet fijn meer liep op een kleine volte in draf, (ook had ze nog een tweelingdracht waardoor er meer polonaise aan haar lijf was). Ik vermoede dus ook een bekken scheefstand en heb osteopaat benaderd zij adviseerde de eerste 3 maanden van de dracht geen behandeling te doen. Uiteindelijk heb ik voor alle zekerheid gewacht tot 4 maanden dracht en staat de boel nu weer recht en loopt ze weer top....... (ze is overigens nooit onregelmatig geweest in vrije beweging alleen in draf op de kleine volte liep ze vreemd) Maar dit alles kan dus zeker wel invloed hebben gehad op haar gewicht. en wat er in 4 maanden afgaat heb je er niet in 1 maand weer opzitten...
Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-11-20 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:36

Maar dit kan je hier dan toch ook prima delen? Dit is niet iets wat mensen maar weten van buitenaf. Dan komen er ook niet nog 20 ongevraagde goedbedoelde adviezen bij.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:36

Jammer dat de sfeer wat grimmig is momenteel hier. Ik vind het altijd super interessant en leuk om mee te lezen met iedereen. Helemaal als de veulentjes straks geboren worden.

Even terugkomend op papieren met NAS hengsten. Het KWPN heeft een aantal stamboeken die ze erkend hebben om een A register te krijgen. Het appaloosa staat hier helaas (nog) niet tussen. Je krijgt dus inderdaad helaas zelfs met een ggk NAS hengst een B register bij het KWPN. Echter bij het NRPS krijg je een A register, stel dat je een merrie krijgt en je zou dan weer dekken met KWPN kan je wel weer VB register krijgen bij het KWPN. Je kunt het veulen ook inschrijven bij het NAS en krijgt dan een VB. Alleen als het een enkel gekleurd veulen wordt valt deze dan eigenlijk buiten het stamboek en dus weer in een aparte klasse bij het NAS. Als je het veulen dan weer dekt met KWPN kan je wel een VB register krijgen (omdat je dekt met een KWPN hengst)

Mochten hier verder vragen over zijn kun je mij ook altijd een pb sturen.

Mijn knappe Wendilyn is morgen op de helft (170 dagen)

Afbeelding

Wendi staat wel met een 0 grams deken op omdat ze laatst wat aan het hoesten was en veel in de regen stond. Sinds de deken op is hoest ze niet meer en is ze niet meer gevoelig op haar rug. Normaal ben ik niet echt van de dekens eerlijk gezegd.

Ik heb kerstfoto's laten maken van al mijn schatjes. Te leuk om niet te delen <3

Afbeelding
Wendi, Kahrim en Ushi
Afbeelding
Met mijn drachtige dame, zo'n leuke foto geworden!

Afbeelding
Mijn knappe vent!

Afbeelding
En onze lieve Ushi

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:47

Ik heb er 2 met deken staan, een oude shetlander merrie waarvan ik haar energie wil sparen voor andere dingen dan warm houden. Die kan geen hooi meer eten dus die krijgt grasbrok en weidegang.
En de hengst omdat we ermee mennen. Zijn vacht staat toch iets dunner als de andere paardjes hier :+

Over heel de discussie voorheen; ik heb hier al enorm veel geleerd in dit topic en leer alle jaren bij. Heb ook ooit merries gehad die te mager waren, en dan gekeken welke adviezen hier werden gegeven. Ga niet altijd mee in hetgeen wat er gezegd wordt, maar over het algemeen mag je wel uitgaan dat de mensen hier weten wat ze doen. Sommigen fokken al jaren en spreken dus uit praktijkervaring.

Wat een leuke foto's Lovelyn! leuke kerstfoto's hihi

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:47

Selente schreef:
Maar dit kan je hier dan toch ook prima delen? Dit is niet iets wat mensen maar weten van buitenaf. Dan komen er ook niet nog 20 ongevraagde goedbedoelde adviezen bij.

Ja had het er zeker bij kunnen zeggen maar ik weet niet of iedereen dan meteen had gedacht "oh dan zal dat het wel zijn"..... Maar bij deze dan! :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:05

:D Raar dat je je dan precies aangevallen voelt door een lompe opmerking ;)
Tis gewoon zo alle verwaarloosde paarden die op the old horses lodge binnenkomen door inbeslagname zijn graatmager, hoeven zelden hoefsmid gezien en noem maar op en komen oh zo toevallig van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Das geen onwetendheid niet meer. En ik heb ook niet gezegd dat ik te dikke paarden goedkeur. Maar ik zie ze toch liever dan wat dikker, bewijs van royaal leven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:21

Ben het met je eens Fotsy. Deze had 3 dingen nodig; voer, tandarts en ontworming. Dat is gewoon niet in haar geïnvesteerd, want dat kost geld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:30

DDDara, mijn vorige merrie was ook niet dik te krijgen. Enige wat goed werkte was DW Meal, http://www.dommelschewatermolen.nl/asso ... /dw-meal/2. Niet in het hele land te verkrijgen, heb het geluk dat de Dommelsche Watermolen hier vlakbij zit. Ik voer het mijn huidige merrie ook het jaar rond. Merriebrok gebruik ik niet, omdat hier de aanvullingen ook in zitten. Als ik dit niet voer moet er zoveel brok in dat dat ook niet meer gezond is, teveel per voerbeurt wordt ook niet opgenomen.

Wat betreft dekens, daar doe ik niet aan. Maar Sarona is ook enkel fokmerrie. Haar vacht houdt haar beter warm dan welk deken ook.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:41

Hier staan ze ook allemaal onder dekens. Ik heb zelfs mijn jaarling Welsh onder dek staan. Zij had een paar weken geleden plots weer koorts en het is wel een fragiele pony. Ik heb haar toen onder dek gezet. Zij heeft als veulen ook al genoeg meegemaakt en wij noemen haar dan ook de pony met de gouden hoefjes.
Mochten de veulens geboren worden en het is nog koud dan krijgen de merries een lichte staldeken op. Wij wonen vlak bij de zandverstuiving op de Veluwe en daar is het gemiddeld een paar graden kouder dan in de rest van Nederland. Komt door de uitstraling van het zand.

Vulina die is goed opgeknapt in 7 weken. Dat doe je goed.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:42

Moet je trailer van 750 leeg gewicht over zetten van naam? Ik las vanaf 750 kg.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:17

Fotsy schreef:
:D Raar dat je je dan precies aangevallen voelt door een lompe opmerking ;)
Tis gewoon zo alle verwaarloosde paarden die op the old horses lodge binnenkomen door inbeslagname zijn graatmager, hoeven zelden hoefsmid gezien en noem maar op en komen oh zo toevallig van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Das geen onwetendheid niet meer. En ik heb ook niet gezegd dat ik te dikke paarden goedkeur. Maar ik zie ze toch liever dan wat dikker, bewijs van royaal leven.

Een te dik paard zegt niets over geld, en zeker niets over goede bedoelingen. Het zegt alleen dat je een probleem hebt wat je voor de gezond van je paard moet oplossen!
Dat er mensen zijn die dieren hebben die ze niet kunnen betalen dat zegt alleen iets over het verstand van die mensen!
Overigens zijn er ook zat dikke mensen die arm zijn en ook dat zegt niets over hun royale leven...... alleen over hun verkeerde eet gewoontjes :j

Trouwens ook bijzonder dat je zo een commentaar hebt op mijn hengsten keuzen ( zo iets zou jij nooit doen) terwijl je zelf fokt met een vermoedelijke kruising quarter-andalusier

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:39

Laten we het lief houden jongens :D

Te dik is niet goed maar te dun ook niet. En uiteindelijk met dracht kun je beter iets naar te dik gaan dan iets naar te dun.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar wat foto's van de dames (en heer).

Nu weer gezelligheid? O:)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:10

*negeert negativiteit*

Wat een winterse plaatjes, heerlijk!

Fi vandaag op 207 dagen:
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:13

Zo even bijgelezen!

Voor degene die het vroegen :). Verhuizing gaat goed! We zijn nu helemaal over maar overal staat nog troep. Ben nu ook ziek geworden, door de stress en even een te vol koppie. Gaat gelukkig al iets beter.

Eergister wezen kijken bij Lotus op de trainingsstal, het gaat super. Als de eerste spanning er af is gallopeert ze gewoon al de bak rond, terwijl galop echt een ding was bij haar. Ze blijft nog een maand en dan ga ik er daar zelf een paar keer op voor ik haar meeneem. Toch echt blij met deze keuze, ze is nu ook gewend aan afspuiten daar, stapmolen etc etc.

Eergisteren zijn ze begonnen met de paddock zodat de paarden droog kunnen staan ipv in de blubber.

Even een foto voor het idee. Maandag wordt het goed afgevlakt nog en netjes gemaakt. De paarden konden er wel al op gelukkig. Ook zijn we druk bezig met schilderen e.d

Afbeelding

Door het huiskamerraam :+
Afbeelding

Quenza & nova (dochter Lotus) samen.
Binnenkort moet ik echt even aan de buikfoto's.

Afbeelding

Ik ben nu van hooi veranderd, waar meer energie in zit (pavo meting) en de paarden lusten het echt zooo graag, staan al te hinniken als ze het hek horen. Wel met wat meer suikers maar dat kunnen die van mij prima gebruiken.

Hier heeft Quenza een deken op, die wordt gereden en heeft het snel koud (lees valt mega snel in na koude nachten)
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 28-11-20 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:13

Ik heb ook eens gelezen dat juist teveel ruwvoer ervoor kan zorgen dan de darmen juist hun werk niet goed kunnen doen om de goede voedingsstoffen op te nemen, waardoor ze dus juist minder goed aanzetten.
Om even in te pikken op wat Selente zei over dat veel voeren juist niet persé beter is.
Een goed kwalitatief ruwvoer als basis is nog altijd het belangrijkste.
Het is soms zo moeilijk het juiste te vinden. Voor elk paard vaak weer anders ook naar mate zijn metabolisme en fase in het leven.

Hier krijgen ze alleen hooi (tenzij einde dracht en lactatie, tot de weilanden weer open gaan) en de ene wordt er te dik van en de andere staat weer net goed.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:14

Wat ziet Fi er goed uit Cynthia! Die appeltjes <3 . Zij en Rox lopen bijna gelijk. Je ziet nu echt die buikjes al goed. Heel leuk!

Heerlijke plaatjes Mirjam :D

Filmpje van Lotus ziet er al fijn uit.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:18

Lekker in het zonnetje Cynthia!! Hier hebben we alleen maar mist nu :')

Mooi zeg Mirjam met dat wit op het gras.

Je doet goed je best hoor DDDara, ik weet hoe lastig paarden op gewicht houden is. Alles kan op papier ook heel anders overkomen.

Bijzondere foto's Lovelyn, helemaal kerstig heerlijk!

Jeeetje Vulina die gaat de goede kant op! Wat zag ze eruit.

Buikje krijgt Zilver al Kabayo :) En een knapperd die valk!

Icecrystal, mooi. Ik hou van zwart! :)) :wow:

Wow Michelle, wat een gave. Hopelijk wordt broertje zusje net zo prachtig <3