[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:40

Wat een dikke buiken al! Geweldig om ze zo te zien groeien!

Cp die sneeuw foto's echt geweldig!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:14

Geweldige filmpjes Cp wat een stoer veulen <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:51

Cp. Geweldige filmpjes. Heerlijk met de bal spelen <3

Sparky. Een heel duidelijk buikje.

Bij deze de tiet foto :+ het is nog niet zoveel zegmaar...Afbeelding ik zie wel mini veranderingen
Dit was 3 jaar geleden ook precies zo, we wachten geduldig af...

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:36

Cp wat een ontzettend leuk speels veulen zeg! Heerlijk zulle filmpjes

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:18

Wel spannend hoor AM! Komt nu heel dichtbij, de dagen kun je al gaan aftellen.

Misschien een domme vraag, althans domme vragen bestaan niet toch? :D

Ik zou graag goed voorbereid willen zijn met spullen die ik klaar heb liggen mocht het veulen er zijn.
Zo ook een dekentje in het geval “dat”.

Welke maat moet ik dan hebben ongeveer?
Het wordt een type paard. Moeder is 165 en vader 1.72.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:42

Wanneer is ze uitgerekend Penny?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 02:10

AstridJ schreef:
Wanneer is ze uitgerekend Penny?

11 April op 320 dagen.
Ik weet niet wat het weer gaat doen. Omdat het ook zo’n lange zomer is geweest.
Ik weet dat veulens normaal ook makkelijk zonder dekentje kunnen. Maar er zal maar wat zijn met ze, wanneer ze die warmte goed kunnen gebruiken.
Ben liever voorbereid met spullen te veel, als te weinig. :o

Ook heb ik al geregeld bij mijn vaste voeradres, mocht ik kunstbiest nodig hebben, wanneer de merrie bijvoorbeeld te weinig melk aan maakt, dat deze voor mij klaar staat en ik hem kan halen.
Koop hem nu nog niet aangezien deze vrij duur zijn. En heb ik deze straks liggen zonder dat ik hem in gebruik heb hoeven nemen.

Wel heb ik al een fles gehaald, mocht de merrie het veulen niet toelaten dat ik daar de melk in kan vangen en deze alsnog aan het veulen kan toedienen aangezien de eerste biest het belangrijks is. Zal hem niet nodig hebben aangezien de merrie zich makkelijk aan het uier laat zitten maar heb het liever in huis, mocht het nodig zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:33

Xpenny. Hier helaas geen verstand van kleine dekens. Ik heb alleen een vliegendeken gehaald ivm de enorme hoeveelheid aan dazen hier. Maar die kan ook altijd nog op mijn shetlanders

Cp je bent een held <3 Hier word ik vrolijk van :D Geweldig veulen!Ik lag dubbel om het eerste filmpje. Die merrie _O-

Amhorses spannend zeg!! Nog paar dagen tot veilig denk ik?

Mooi buikje sparky!

Seven hele mooie foto die eerste. Ziet er al mooi dik uit. Die Ferdeaux heeft een mooi hoofd zeg!

Gisteren even aan de hand gewerkt. Ze probeerde mij echt te snappen al vond ze het moeilijk. Mooi wat stelling, wijken en schouderbinnenwaarts geoefend
Afbeelding
Afbeelding
Nog 118 dagen tot de uitgerekende datum en we kunnen bijna gaan aftellen! Nog 103 dagen tot ze veilig is!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:19

XPenny; dat zou ik echt pas aanschaffen op moment van geboorte. Dan weet je wat het weer doet en wat de bovenmaat is van je veulen. Anders is het weggegooid geld en tegenwoordig heb je ze met een dag thuis.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:57

Bedankt kabayo
Super dat ze nog zo werkwillig is

Kwa dekens geen idee wat voor maat je moet hebben maar veulens worden met een flinke vacht geboren dus verwacht dat je die in april niet nodig hebt maar je weet het natuurlijk nooit

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:01

Och cp wat een heerlijk dier <3

Aranca zit op ongeveer 190 dagen. Je begint het iets te zien, maar het is niet veel :')

Afbeelding

Afbeelding

Eigenaren hebben het veulen al gezien en gevoeld :D .

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:09

Kabayo. Wat fijn dat je zo lekker nog met haar kan werken.

Marjoow. Klein buikje zichtbaar :wow:

Vandaag dit dekentje binnen gekregen <3 Afbeelding

Nog 4 dagen tot ze veilig is *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:18

Dekentje heb ik ook. 2 jaar geleden eentje van de hond gebruikt voor een prematuur veulen, heb ook nog een iets grotere (ook een hondendeken, bij Cranenbroek voor 5 euro :') ).

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:48

Ik weet dat het veulen dit waarschijnlijk niet nodig gaat hebben in April en vanwege de vacht.
Maar vindt het fijn, mocht het nodig zijn, om eentje in huis te hebben.
Mocht ik hem met spoed nodig hebben en ik moet er dan nog eentje bestellen, dan verwijt ik dat mezelf.
Ik wil gewoon goed voorbereid zijn en het geld maakt me dan ook niks uit.

Ben al genoeg geld kwijt geweest bij haar eerste dracht met placentitis en tweede dracht met tweeling. Merk aan mezelf dat ik extra voorzichtig ben en dus alle voorzorgsmaatregelen in huis wil hebben.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:59

Beter goed geregeld dan niet. Ik heb ook iniminidekentjes liggen, mocht het nodig zijn.
Vandaag dan echt duidelijk het veulen van flirt gevoeld. Ik begon alweer te twijfelen. Helaas loopt ze nu weer echt gevoelig. Het is duidelijk dat ze nog niet hersteld is van har hb. Hopelijk is het gauw weer dooi weer.

De andere twee heb ik niet gevoeld. Zij lopen niet bij mij. De een is duidelijk drachtig, de ander niet, maar heeft ruimte in overvloed om het veulen goed te verstoppen. Ik ga ervan uit dat dat wel goed zit. Als het weer iets warmer is, ga ik daar eens een poosje buiten zitten.. En buikvoelen hihihi helaas vind chkira dat niet zo leuk. Dus ben benieuwd.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:15

3 jaar geleden heb ik de dekentjes echt nodig gehad. Één veulen was behoorlijk vroeg geboren en had echt een heel dun vachtje. Was toen op de koudste nacht van april geboren. Wat was ik blij met de dekentjes. :j

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:39

AM_Horses schreef:
3 jaar geleden heb ik de dekentjes echt nodig gehad. Één veulen was behoorlijk vroeg geboren en had echt een heel dun vachtje. Was toen op de koudste nacht van april geboren. Wat was ik blij met de dekentjes. :j

Weet je nog welke maat je toen had? :o

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:56

xPenny schreef:
AM_Horses schreef:

Weet je nog welke maat je toen had? :o

Ik heb nu 65 bovenlengte. De dekentjes zijn over het algemeen goed verstellen :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:09

Hier ook altijd dekjes in overvloed. Vorig jaar een veulen met -10 en die had het echt nodig ondanks wintervacht ze was echter kleiner als gedacht :+ dus 2 fleece en dan een regendekje want anders had ze het te koud
Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:40

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:05

Iemand vroeg wat te voeren aan een (te) dikke merrie: op advies van meerdere mensen voer ik nu de laatste maanden Pavo podo care. Is een soort van balancer wardoor je er maar weinig van hoeft te geven (in mijn geval 150gr) en alles zit er in.. Die van mij wordt ook dik van lucht en doet het nu super op hooi, stro (zodra haar hooi op is begint ze aan haar stal :') ) en podo care.. Mocht ze afvallen krijgt ze uiteraard merriebrok, maar voor nu is dit voldoende.

Met Maram gaat het goed! Ze is super knuffelig en aanhankelijk <3 Daarentegen is ze iets minder lief naar haar weidegenootje := Op deze foto zat ze op 234 dagen:

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:01

In april kan het inderdaad nog best koud zijn Penny. Qua maat ligt er het eraan hoe groot het veulen is, dat is van te voren moeilijk inschatten, maar de dekentjes zijn best ruim te verstellen.

Jael89 dan kan je beter kiezen voor Vitalbix breed & grow. Dat is speciaal voor drachtige merries en daar zit maar 11% aan suikers en zetmeel in. In Pavo podo care zit 21% suikers en zetmeel en het is geen volledig voer voor een drachtige merrie.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:26

AstridJ schreef:
Jael89 dan kan je beter kiezen voor Vitalbix breed & grow. Dat is speciaal voor drachtige merries en daar zit maar 11% aan suikers en zetmeel in. In Pavo podo care zit 21% suikers en zetmeel en het is geen volledig voer voor een drachtige merrie.

Bedankt voor de tip! Helaas lust mijn merrie geen Vitalbix :\ Dat het geen compleet voer is wist ik ook niet, is mij anders verteld :? Wel voer je relatief gezien minder suiker met podo care (21% van 150 gr= 31,5 gr; 11% van 1kg= 110gr)..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:11

In de sport mix zero van de aveve zit ook maar 10 procent suiker. Ik geef dit nu en had ook een zak merrie brok mee maar amai das ineens 35 procent suiker. Zal me maar bij de zero houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:41

Mijn te dikke merrie heeft het geholpen om van het stro af te gaan. Als e de hele stal leeg eten kun je blijven afvallen maar dan werkt het niet echt.. Regelmatig kleinere porties ruwvoer en voldoende brok voor drachtige merries.