Fijn AZ! Niks voor mij, een eiland, voel me gelijk opgesloten..
Gisteren bij ons nog een merrie drachtig gescand. Zij is niet van ons, maar staat in pension en gaat ook hier bevallen etc. Ben er wel blij om, nu hebben we drie in èèn maand en drie maand later twee in twee weken.
kiki, ik vind dat een merrie minimaal 3 jaar moet zijn, daarvóór kunnen ze wel gedekt worden maar is de merrie nog niet volwassen maar een "jong meisje" ik zou het zelf nooit doen dus, wij laten de merries volgend jaar leeg is wel fijn voor ze denk ik, dan kunnen we het jaar daarop weer wat vroeger beginnen met dekken
Elmars_Floor
Geplaatst: 03-09-15 09:58
Pfffff wat een stress! Wat goed dat je er zo achteraan bent gegaan en je bezorging op je eiland een beetje kent. nu afwachten.. Spannend!
Ik ben zelf ook van mening dat ze minimaal 3 moeten zijn hoor, dus wat dat betreft deel ik jullie mening. Maar was meer naar aanleiding van een discussie met iemand. Die wilde het al veel eerder. Zijn motto, ze is toch al hengstig dus kan makkelijk een veulen in. Op mijn reactie van "oh dus je laat je dochter als ze 12 is en al menstruatie heeft ook gelijk vol douwen"? Hihihi was niet zo'n goede opmerking, maar de boodschap was wel duidelijk, kind met een kind.
Nu Is degene ook van mening dat er ieder jaar wel weer gelijk een veulen in kan. Leeg laten is zonde
Tinniie
Geplaatst: 03-09-15 10:32
Amai az.. Wat een gedoe. Ik ga ook heel hard meeduimen dat ze drachtig is..
Ik ken ook veel fokkers die op 2,5 al dekken. Ik vind het op zich beter om dan al te dekken ipv te beginnen doorrijden (wat bij Quarter/paints) heel gebruikelijk is..
Ik heb er ook eens raad over gevraagd bij verschillende dierenartsen en zij vonden het ook geen probleem, in de natuur staan ze dan ook met een veulen en veel jonge merries groeien en mooier van uit.
Ik vind wel dat je het merrie per merrie moet bekijken. Eentje die zelf nog heel puppy is is er niet klaar voor, maar je hebt ook al heel volwassen paarden op 2,5 zowel mentaal als lichamelijk.
Ik heb het zelf dus ook al gedaan, bij mijn jade, wel pas heel laat gedekt, eind augustus. Ik was zelf zwanger en wilde geen jaar laten verloren gaan. Maar dus in overleg met onze dierenarts en ki arts en nadat ze dat jaar bij onze 2 oudere merries met hun veulens gestaan had, en steeds met die 2 veulens bij haar stond.
Ik weet niet of ik het direct zou terug doen, maar voor haar is het helemaal goed uitgedraaid, ze is er idd mooier door uitgegroeid en veel rustiger van geworden. Ze was een super moeder voor het veulen en dat ging allemaal heel vlot.
Het jaar er op niet gedekt, najaar/winter doorgereden. En het volgende jaar dan terug gedekt. Van dat veulen is ze nu net gespeend en is ze nu terug 4,5 maand drachtig. Normaal wil ik om het jaar dekken, maar omdat ik een hengst van buitenaf ging nemen en met verzenderma uit Duitsland ging werken wilde ik graag de veulenhengstigheid kunnen benutten. Dus volgend jaar blijft ze normaal weer leeg en wil ik dan om het jaar dekken.
Marley is gedekt in het jaar dat ze 3 werd. Eerste dekking was met 2 jaar en 10 maanden. In de maand dat ze 3 is geworden is ze dus drachtig geraakt. Elk jaar vol duwen ben ik ook geen fan van. Ik wil 2 veulens en dan een jaar leeg. Al moet ik zeggen dat mijn welsh van toen 1,5 er alles aan deed om bij de hengst te raken, inclusief door stal heen trappen en voor de staldeur van de hengst gaan liggen of uit de weide ontsnappen en bij de hengst gaan staan. Heb toen dus noodgedwongen hengst verkocht en haar voor de zekerheid afgespoten
Ik denk ook vanaf drie jaar, en dan nog in combinatie met een goede conditie. Elk jaar een veulen heb ik geen problemen mee, ook in combinatie met de juiste conditie..
Ik heb momenteel een èèn jarige, aangekocht, in erg slechte conditie. Nu heeft zij geen stamboek papier, dus zou ik sowieso niet met haar fokken. Maar de kans is klein dat zij er op haar derde al klaar voor is. Hoewel ze in het kleine half jaar dat ik haar nu heb ontzéttend is opgeknapt gelukkig.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 03-09-15 10:45
Ben geen voorstander voor een 2-jarige te laten dekken, uitzonderingen daar gelaten. Soms zijn merries met 2 jaar echt al flink volwassen en volgroeid, en dan zou ik het wel doen. Hoe vaak een veulen, ook dat ligt aan de merrie, hoe zwaar een merrie er onder lijdt. Nu moet ik wel zeggen, normaal gesproken regelt de natuur dat prima zelf, als het te veel van een merrie vergt of te vaak achter elkaar slaat de merrie vanzelf een jaar over door gust te blijven, maar aangezien wij fokkers weer allemaal middeltjes gebruiken om de kans op dracht zo groot mogelijk te maken gaat dat ook weer niet meer helemaal op.
pretty
Geplaatst: 03-09-15 11:10
Anouk is een leuke merrie Rianne!
AZ waw wat een gedoe maar toch gelukt! Nu heel hard duimen! Jouw leaser boft maar hoor dat je dit alles ervoor over hebt!
De meeste 2-jarigen vind ik te jeugdig om al te laten dekken,maar je hebt er wel uitzonderingen tussen. Ik vind dat dit echt per paard moet bekeken worden. Dan inderdaad beter dekken dan veel te vroeg inrijden. Meestal worden ze hier op hun 3 voor het eerst gedekt en elk jaar een veulen kan voor mij wel,omdat ze voor de rest niet belast worden.
Mijn merries hoeven hier niks te doen behalve genieten en nu en dan een veulen geven. Zijn ze eens een jaar niet drachtig ook goed,en vaak sla ik hun ook eens een jaartje over als ik merk dat een merrie het zwaar gehad heeft met zogen bijvoorbeeld. Ik laat sowiezo niet elk jaar alles dekken. Zodra ik merk dat ik mijn veulens niet meer zou kwijtraken aan goeie plekjes wordt het fokken sowiezo drastisch verminderd en desnoods gewoon de hengsten verkocht/geruind en dan gaan we alleen genieten.
Mijn merrie is in mei 3 geworden en is eind juni voor de eerste keer geïnsemineerd en was meteen drachtig. Ik zou in het jaar dat ze 2 zijn nog niet dekken en vanaf 3 alleen als ze er volwassen genoeg uitzien en in goede conditie zijn. Ik denk dat ik zelf 2 veulens en dan een jaar leeg en dan weer fokken een mooie interval zou vinden.
Vientje
Geplaatst: 03-09-15 11:35
Wow wat een gedoe AZ, punten voor je volharding Maar nu aan het duimen dat het gepakt heeft, dat is het wel waard! Kurk d'r in
Hier begonnen ze altijd in het jaar dat ze 3 worden met dekken. Dan inrijden, met de dracht en veulen ernaast een half jaar-driekwart jaar vrij, en na afspenen doorrijden/wedstrijden of evt opnieuw een veulen.
Mijn Regumate gaat té hard ondanks dat de doseringen kloppen, ipv de geplande 60 dagen gaat de fles tussen de 30 en 40 dagen mee?? Heel bizar, stalgenoten die eraan zitten kan ik me niet voorstellen, fles is niet open gevallen, en de muizen zullen het vast niet geweest zijn Vanmorgen de DA maar gebeld, voor de zekerheid nog maar een fles besteld zodat we t/m de 90 dagen dracht door kunnen blijven geven. Anders weer risico op afstoten als de hormonen vorige keer de boosdoener waren.
Bedankt pretty. Ze is nog wel erg wantrouwig maar dat trekt vanzelf weg. Liz is met 1,5 al gedekt en dat is wss niet goed gegaan maar dat is allemaal giswerk aangezien ze littekenweefsel had. Ik vind dat je echt naar de merrie moet kijken. Is de merrie er mentaal en fysiek klaar voor. Zo niet dan niet dekken.
Hier n dragende merrie gehad toen ze 2,5 was maar die heeft verworpen op ongeveer 5,5 maand... Daarna die merrie aan gedekt toen ze 4 was, jaar erop nogmaals en daarna is ze verkocht.
Haar 1e veulen heb ik op 3 aan gedekt en daaruit is mijn nu 4 jarige gekomen, merrie is verkocht en heeft tot nu toe verder geen veulens gehad.
Jill is nu 7 en voor de 1e keer drachtig....
Ik begin vanaf 3 jaar met dekken (en ook dat ligt eraan hoe de desbetreffende merrie eruit ziet etc). Ze hebben me ooit eens verteld dat t t beste is als je ze voor hun 7e of uiterlijk met hun 7e voor de 1e keer laat dekken, geen idee of dit ook daadwerkelijk waar is of dat t n fabeltje is maar goed....
Al_Zawraa
Geplaatst: 03-09-15 18:02
Pretty, ik vind dat ik voor de leaser dezelfde inspanningen moet leveren als wanneer het veulen voor mezelf was, hij betaald er genoeg voor Daarnaast was het voor mijzelf ook positief als het allemaal goed kwam, want mocht ze van deze keer drachtig zijn is ze al 2 augustus uitgerekend, dus dan zouden we ruim een maand ingelopen zijn.
Wat betreft wanneer een merrie voor het eerst dekken, daar begin ik ook niet eerder aan dan in het jaar waarin ze 3 worden, en dan nog moet je kijken of de merrie er aan toe is. Aleeyah is natuurlijk pas van eind juni, dus dat wordt over 2 jaar ook kijken of ze er aan toe is of niet. Als ik haar dat jaar dek, dek ik sowieso pas later in het jaar. Rond juni de eerste poging ofzo.
Aziza bepaald vaak zelf wanneer ze een jaar leeg is, zo is ze ook eens een compleet jaar niet hengstig geworden, Regumate, hengstig spuiten, niets hielp. Het jaar daarop was ze ineens weer heel mooi hengstig, dus ik denk dat ze zichzelf een jaartje vrijaf had gegeven En anders worden ze idd vaak gewoon niet drachtig. Ik vind 2 veulens en dan een jaar leeg wel mooi, maar aan de andere kant als dat er een keer 3 of eventueel 4 worden vind ik dat ook niet zo'n probleem, als de merrie het qua conditie aan kan, ze hoeven hier verder toch niets te doen. Als Mausi nu drachtig zou zijn, wordt dit ook haar 3e veulen op rij.
Tjinta
Geplaatst: 03-09-15 18:02
AZ binnen zijn de beste.... letterlijk in dit geval. Geluk dat het toch nog goed gegaan is. Dat lijkt me aardig stressig dan op een eiland wonen.
Wij dekken de merries niet voordat ze drie jaar zijn. Cantate nam direkt op, maar Annisse werd wel drachtig maar de vrucht bleef niet zitten. Op vier jarige leeftijd na 1x insemineren drachtig. Ik vind bij grotere paarden 2 echt te jong.
Onze merries krijgen over het algemeen 3 veulens achtereen en dan een jaartje niet. Is waarschijnlijk niet nodig ze doen verder nauwelijks iets, maar dit komt ons ook goed uit zo.
Ik vind dat hele inseminatie gedoe altijd al zo'n gestress, maar inderdaad, die verzending naar het eiland maakt het altijd nog wat meer stress.
HippoXpress levert het tot bij de boot (in Den Helder), maar daar mogen ze het dan weer niet bij het loket afgeven. Dus dan belt de koerier normaal gesproken een uur voordat hij bij de boot is en neem ik de boot om het op te halen. Maar dan komt het dus wel eens voor dat de koerier op mij staat te wachten, of ik op de koerier. Dan mis je de boot direct terug, en zit je dus 2 uur in Den Helder.
Dan met TNT gaat het wel goed, zij komen het gewoon hier op het eiland brengen. Vorig jaar heb ik er toen ook achteraan gebeld, en toen was er daar een geweldige man die mij de hele weg van het pakketje op de hoogte heeft gehouden, steeds als er iets veranderd was, belde hij Doordat ik er achteraan zat, werd het pakketje ook als eerst van alle pakketten op Texel afgeleverd
En bij FedEx geven ze het dus schijnbaar in Den Helder over aan Noordkop Logistics, en dan kan je het dus daar ophalen, of het wordt een dag te laat geleverd. Dus vind 1 van de eerste 2 bedrijven toch het fijnst, en TNT is echt veruit het best.
Fotsy
Geplaatst: 03-09-15 20:38
wat goed dat het kwakje erin zit AZ
tja leeftijd van dekken, moeilijk te zeggen, ieder paard/pony is anders natuurlijk maar ook eerder voorstander van vroeg dekken dan vroeg rijden
ze zien er goed uit rianne, zo leuk samen, vind dat je nieuwe beetje op Elsa lijkt in het klein
AZ top dat het nog op tijd binnen was, nu duimen draaien!!
Wat betreft voor het eerst dekken.. Mijn merrie is voor het eerst gedekt toen zij 4 jaar was, daarna een jaar leeg en nu drachtig van haar tweede veulen. Maar dekken doe ik niet voor 3 jaar.. En wanneer ik oversla is afhankelijk hoe de merrie het doet, hoe ze in conditie is etc.
Na haar eerste veulen expres leeg gelaten zodat ze rustig de tijd had te wennen aan het "moeder" leven meer voor mijn rust denk ik dan voor haar, zij had nergens moeite mee, zat erg goed in conditie
Het dekken gebeurt hier in het jaar waarin ze 3 worden, wel boven de 2,5 jaar. Laat de merrie 2x op rij dekken en dan een jaar leeg laten voor wat terug op conditie te brengen.
Mijn ene merrie die voor begin april uitgerekend is is nu weggebracht om te laten beleren..gaat niet zo vlot als we dachten.
Hier is nu de 4 jarige voor het eerst gedekt. gupona vorig jaar toen ze 3 was.. meestal ook met 3 hier. upona en wusiena zijn fokmerrie en elk jaar drachtig... echte boer hier anders is het zonde en kosten ze idd alleen maar geld. dupona zou verkocht worden en is nu niet gedekt, maar degene die ze gekocht heeft/had wil een ander dealtje sluiten met boer. gupona nu ook weer niet gedekt. volgend jaar 3 veulens. ik heb nu na het verlies van Barcardi nog een hengst dus 'gelukkig' / helaas geen dekplannen meer voor mij