[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:52

petraaken schreef:
scherp mes? Pollepel? Blijkbaar heb ik ergens iets gemist? Waarvoor heb je die dingen nodig?

Dat ging om vlies losmaken of eventuele redbag, of hadden we het niet over een redbag?
Soms raak ik ook een beetje in de war

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:58

Ik bedoelde inderdaad bij redbag de achterkant van een pollepel gebruiken (stomp voorwerp). Omdat het erg taai is lukt dat niet met je vingers, maar met een scherp voorwerp, zoals het mes kun je het veulen beschadigen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:58

Ik heb voor een redbag gewoon een schaar in de stal liggen hoor. Je moet er ook niet diep in gaan steken of snijden. Weefsel is ook dik dat je niet zomaar te diep zit en het veulen raakt. Met een schaar hoef deze bvb ook niet open te doen. Maar dicht is die wat botter bijvoorbeeld en de zijkanten zijn ook niet scherp.
Ik heb Het bij mijn redbags nog nooit met een pollepel gedaan omdat ik niet goed zie hoe je dat dan precies doet en op zo een moment dat elke seconde telt wil ik echt niet beginnen sukkelen met iets. Ik zie het al voor mij dat het dan niet wil lukken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:03

Knolselder schreef:
Ik heb voor een redbag gewoon een schaar in de stal liggen hoor. Je moet er ook niet diep in gaan steken of snijden. Weefsel is ook dik dat je niet zomaar te diep zit en het veulen raakt. Met een schaar hoef deze bvb ook niet open te doen. Maar dicht is die wat botter bijvoorbeeld en de zijkanten zijn ook niet scherp.
Ik heb Het bij mijn redbags nog nooit met een pollepel gedaan omdat ik niet goed zie hoe je dat dan precies doet en op zo een moment dat elke seconde telt wil ik echt niet beginnen sukkelen met iets. Ik zie het al voor mij dat het dan niet wil lukken.

Ik heb de idd ook gewoon een schaar paraat. Pollepel heb ik nog nooit van gehoord. RedBag is zo snel mogelijk eruit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:06

Ik heb het nog nooit aan de hand gehad gelukkig, maar men heeft mij altijd verteld dat ik daar een pollepel voor paraat moest houden.

Ik zie een heel klein beetje vooruitgang in Veroons uier *\%/* . Oke, misschien heb je een vergrootglas nodig, maar ik zie toch iets. Dag 323 vandaag:
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:11

Zo heb ik het ook altijd geleerd Muronia. Maar wellicht andere op een andere manier. Als het veulen er maar zo snel mogelijk gezond uit is
Idd echt wel verschil te zien met de dag ervoor.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:17

Kwa kleurkansen hier is het bij Yula: smokey black, zwart, smokey black bont of zwartbont. Als het een zwarte wordt, dan is er kans op 2x w20 en dan kan het veulen blagdon worden.

Bij de merries gedekt door booster is er alleen kans op zwart of bruin. Bont alleen als de merrie het doorgeeft. En dan ook weer blagdon indien dubbel w20.
Bij de merries gedekt door tiesto is er kans op vos, zwart en bruin. En ook bont als de merrie het doorgeeft. En ook bij hem blagdon indien dubbel w20.

Charmfaith toch leuke kleurkansen :D Je merrie heeft een beste buik. Is bailey ook weer zo breed?

Watchnow die strips zijn idd wat lastiger af te lezen. Hoeveel is de PH nu? Gelukkig heb je nog iets kunnen slapen :=

Xsurfdairy lieve hoofdjes hebben ze beide

Matty Mooie vooruitgang idd

Kabayo jeetje dat is schrikken idd zeg. Gelukkig leek het mee te vallen.

Shadow33 Zo vind ik ze van voor gezien wel drachtig. Niet elke merrie draagt even breed natuurlijk. Mss kun je elke dag even voelen aan de buik, voor de uier. Normaal moet je wel wat voelen.

Balko schattig dekentje zo. Drinkt hij nu uit 2 tepels?

Happy_hippie dit zag ik bij skye ook vandaag. Volgens mij kan het geen kwaad. Idd echt vuil ziet er anders uit naar mijn ervaring. Maar als je twijfelt even de Da bellen.

Ciara_lady die kleintjes zijn veilig met 300 dagen dus denk dat een beetje uiergroei normaal is idd.

Knolselder jeej quin veilig *\%/* Ze is al goed bezig aan een uier idd. Gelukkig kwam er nog niks schrikbarends uit de swab. Is toch 1 positief iets. Vloeit ze nog steeds?

Am_horse nigrante blinkt super mooi. Mag ik vragen wat je allemaal voert? Ik ga Yula de pharmahorse protéine booster bijvoeren. Ben benieuwd of dat iets doet voor dr bovenlijn.

Nadia2008 mooi begin van een uier idd.

Muronia ik zie ook duidelijk de vooruitgang idd.

Tinniie hoe is het met satinka?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:13

Kleur is hier 70% bruin, 25% zwart en 5% vos. Ik hoop op een van de eerste twee haha.

Ik zie een aantal mooie tietjs voorbij komen! Super spannend. Het is hier vandaag rot weer (sneeuw, kou) dus ik hoop dat ze nog even blijven zitten op een warmere plek. Jullie gaan ZO ongelooflijk hard, ik kon niet alles bijlezen/berichten. Ik heb wel een paar PBtjes gestuurd. Ik heb een wasmand met daarin 2 emmers, 6 handdoeken, babydoekjes, handschoenen, glijmiddel, thermometer. Ik heb nog in de bestelling een fles met speen, Vetericyn Super 7+ en een navelklem.

Balko, hoe gaat jouw veulen met drinken? Is het bloed ook al weg? Of
Knolselder, ben ook benieuwd hoe het met jouw merrie gaat.
AM_Horse; nigrante is wel ribbig, heeft ze dat altijd?
WatchNow; spannend, hopelijk komt het snel!

Hier gaat het gestaag door, ook soms wat viezigheid aan de vulva maar DA maakt zich er geen zorgen om.
Ze ligt wel een stuk meer, maar ze moet echt nog eventjes. Ze zit op 289 dagen vandaag. Dit was afgelopen weekend. Vorige week hebben we de ijzers eraf gehaald dus eigenlijk zijn we er klaar voor haha.

Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:42

Ik ben best trots over hoe hij beweegt.

2 dagen oud

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:12

Tjakka. Nigrante is idd ribbig. Vorig jaar was ze mooi op gewicht helaas is haar veulen geopereerd aan koliek en moest ze mee op rust. Gras was er niet meer en kreeg haar niet meer op gewicht. Ik ben al een tijd bezig om bij te voeren, maar het gaat heel langzaam.
Krijgt nu 4kg merrie brok een emmer zuppa /luzerne brok en pulp erbij. Natuurlijk onbeperkt hooi. Het is ook echt een grote merrie, ongeveer 1.76.

Corinadrenth. Mooi veulen met veel bot

Muronia. Ik zie ook verschil :j

Knolselder. Opvallend dat er niks uit de swab kwam. Duimen dat dit positief is

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:16

Knapje Corina!
Ik heb ze nu al 2 uurtjes buiten, lekker met het dekentje.

Moeder is boos na het bloedje trekken en kan dr moeilijk pakken…

Leuk die kleurkansen allemaal! Ik heb daar weinig verstand van.

Touzzini drinkt nu idd uit beide tepels dus dat is top!

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:17

Oh jee! Geluk staat ook niet echt aan jouw zijde heb ik het idee AM_Horses af en toe :(

Wat een bonk Corina!
Ik vind het zo mooi om te zien hoe ontzettend schoon die veulentjes zijn na het opdrogen. Zo schoon worden ze nooit meer haha! Die witte pootjes en bles.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:19

Muronia, toch duidelijk vordering hè!

Wat een knapperd Corinadrenth!

Satinka had harsjes net.. hopelijk zet het door en hebben we vannacht een baby. Haar 2 vorige zijn ook op 28 februari geboren, dus tis haar favo-dagje wel

Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:37

Gefeliciteerd met de geboren veulens!

Mag ik jullie even een egopost voorleggen?
Mijn merrie is vandaag 285 dagen drachtig en vanmorgen had ze dit uier:
Afbeelding

Afbeelding

Heb de dierenarts al gebeld voor overleg, maar zij waren druk en dus nog geen contact gehad.

Ik ben erg onzeker geworden na alle verhalen over placentitis. Maak ik me terecht zorgen?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 28-02-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:38

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:40

Nieky zo ziet t er soms bij mijn merrie al uit op dag 145. Maar je kan het natuurlijk altijd laten checken. Better safe than sorry

Voorbeeldje van Zilver
Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:00

Kabayo Dan zou ik ook schrikken!. Kan ook best heftig bloeden zo'n kroonrand.

Greeneyez Ik heb geen biest op voorraad liggen. Normaal heeft DA wel iets. Moet eens overleggen hoe groot zijn voorraad is.
Kunstbiest (Pavo) ga ik niet geven. Ik heb gehoord dat wanneer hij echt te weinig biest heeft gehad of zwak is dat Pavo biest hem niet gaat redden. Waarschijnlijk zullen antistoffen dan toch te laag zijn. Wanneer hij dan plasma toegediend moeten krijgen kunnen ze daar dan weer op reageren.

Tjakka Ze heeft een mooie buik!

Corina Wat een stoer veulen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:10

Bij een paardenmelkerij kan je ook nog wel eens aan biest komen

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:12

Ik kan wel aan koeienbiest komen maar denk dat het echt paardenbiest moet zijn?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:26

Muronia, ik zie de vooruitgang ook hoor! *\o/*

nieky1993 schreef:
Kwa kleurkansen hier is het bij Yula: smokey black, zwart, smokey black bont of zwartbont. Als het een zwarte wordt, dan is er kans op 2x w20 en dan kan het veulen blagdon worden.

Is dat dan bij een smokey black ook niet zo? Aangezien een smokey black gewoon een zwarte is, maar dan met een creme gen?

Kabayo, gelukkig was het maar een wondje! :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:22

Tobiano en w20 zitten beiden op de KIT locus.
Ik denk dat Nieky dus bedoeld (Smoky) black zonder tobiano, dan kan het veulen 2 keer w20 dragen, anders niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:19

O zo! Volledig zwart zonder bont. Ik snap hem :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:04

Klopt idd wat Tinniie zegt. Ik leg het beetje knullig uit haha. In mijn volgtopic legde iemand het ook idd mooi uit dat het ofwel een bont veulen wordt met 1x w20 gen. Ofwel een ( smokey) zwart met dubbel w20 gen. Een smokey black met dubbel w20 en blauwe ogen zou mijn absolute favoriet zijn denk ik :D

Tjakka123 hier liggen er een aantal ook veel meer tegen het einde. Andere liggen dan weer een stuk minder. Je merrie is er dus klaar voor. Nu nog even wachten, maar die tijd gaat wel vlug om haha.

Corinadrenth mooi stevig veulen <3

Tinniie ooh spannend met satinka. Wel grappig dat ze al 2x op 28 februari is bevallen haha.

Nicky1963 Nina heeft ong hetzelfde kwa uier op 383 dagen gehad. Dus het kan zeker. Maar als je twijfelt altijd even de Da laten komen.

Hier is Amber veilig om te bevallen vanaf vandaag *\o/*
Afbeelding

Maarrrr ze heeft echt nog geen haast :')
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:20

Ik maak een redbag gewoon met mijn handen open, heb geen tijd om nog wat te pakken dan..

Ik heb Tanita geen dekentje op.. Doe het echt alleen als het mega nodig is. Ze moeten straks ook wel eens buiten staan in de regen en wind..

Ik vind het uier van de vorige bladzijde wel al groot, die zou ik wel even checken voor de zekerheid..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:32

Kijk dit eigenwijsje nou <3
Afbeelding