[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:01

In eerste instantie vroeg ik niet om een mening toen ik mijn dikke buik foto's liet zien, die kreeg ik wel en in overvloed wat opzich prima is. Vervolgens plaats ik nieuwe foto's met de vraag of jullie ze echt zo schraal vinden omdat ik zelf nou niet het idee had dat het zo dramatisch was als sommige van jullie het deden overkomen. Het gaat hier namelijk niet om ondervoede paarden, het zou me niets verbazen als ik de genen ben in dit topic die verreweg het allermeeste voert.
Vervolgens krijg ik nog te horen dat ze eten van zulke slechte kwaliteit krijgen dat ze hun eigen spieren op eten.
Dan laat ik na jullie commentaar een Dierenarts komen die zegt over 1 merrie dat ze er top uitziet de andere 2 moet ik goed in de gaten houden en goed blijven voeren (gewoon door gaan zo als ik al bezig ben) Dan wordt de uitspraak van de dierenarts in twijfel getrokken en kan hij het wel eens mis hebben.
Dan gaat de dissuccies de kant op dat ik ze misschien wel niet had moeten laten dekken veelste jong..... hoewel het dekken juist een bewuste keus was zodat ze nog lekker een jaartje de tijd zouden hebben voor ze onder het zadel zouden gaan.
Ook krijg ik nog commentaal op de Pavo vital die ik bijvoer 50 gram is veelste weinig... maar pavo vital is bedoelt om paarden die minder dan 1 kilo krachtvoer krijgen toch te voorzien van extra vitamine en mineralen, die van mij krijgen veel meer dan dat dus de Vital is gewoon een aanvulling een extratje.
En dan krijg ik ook nog commentaar op mijn hengste keuze.

Dus opzich niet zo een hele vreemde reactie van Kabayo, ieder geval bedankt voor het afleiden van de aandacht van mij Kabayo nu ben jij de pineut ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:09

Zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind het oprecht jammer dat je het zelf niet in ziet. Ik zou ook niet blij zijn met een da die dat zegt. Maar dat is ook weer een andere discussie.

Als je geen commentaar wil moet je hier niet zijn en geen fotos plaatsen. Zo simpel is het eigenlijk.. er is niks gemeens geplaatst oid. Vind ik.
Op een post van hengsten keuze na. Maar ik denk nker dat iedereen door heeft hoebeel soorten en zijtakken papier er zijn.
Als de hengst maar goed gekeurd is..

Mijn merrie staat de hele winter zonder deken. Maar staat geen hele dagen buiten
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 28-11-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:09

In de nacht blijven ze hier zonder, de hele winter, op stal is het nooit kouder dan 8/10 graden, zelfs niet met -25 of kouder (heerlijk verwarmde en geïsoleerde stal _O- altijd vloeibaar water in de automatische bakken hahaha). Vanochtend zijn ze onder 50 grams regendeken naar buiten gegaan (het was -9 vanochtend (gisteren -12), helemaal wit en flink mistig :brr: ). Maar zodra de zon er goed op staat, gaan de dekens weer af. :j

In ieder geval niet onder ongevoerde regendeken zetten, hebben ze het kouder mee dan zonder deken. Deken is zelf niet warm en drukt de vacht plat waardoor isolatie van de vacht niet meer werkt.

En zorgen dat ze altijd goede kwaliteit hooi hebben (gras zit ook niets meer in), kunnen ze zich zelf ook heel goed warm op houden. :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:10

Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar die van mij krijgen ook geen deken op.

Ik heb het idee dat een dikke wintervacht meer beschermt dan wat dan ook. Hier ligt de sneeuw er soms boven op zonder te smelten. Dat zegt wel wat over de isolatie van de vacht!

Terwijl als je een deken over die wintervacht doet en er zijn temperatuur schommelingen dan staat je paard weer te zweten en dan wordt ie weer nat en koud, dat lijkt mij een stuk minder ideaal.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:17

DDD, ik denk ook dat je goed bezig bent hoor :j Maar foto's plaatsen vraagt om een reactie.
Kabayo trekt sowieso graag de aandacht naar zichzelf, dus dat zal geen probleem zijn :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:19

Die opmerking over Pavo Vital was van mij. Ik heb niet gezegd dat het veel te weinig was. Ik zei letterlijk:
Cynthia82 schreef:
Pavo Vital is hetzelfde idee als Oerbalans (al lees ik over Oerbalans nog meer goede verhalen dan over Pavo, maar Pavo heb ik ook lang gegeven) 50 gram is echter welte weinig voor jouw paarden. Ik gaf een vol bekertje aan Fi (1.47m), maar nogmaals: daar worden ze natuurlijk niet voller van.
Merriemuesli van Vitalbix vind ik ook een hele goede!

Blijkbaar zie je de positieve dingen die we zeggen over het hoofd.

Maar hé, net zoals wij advies geven, kan jij ook gewoon zeggen dat je daar niet van gediend bent. Zo simpel is het ook.

Helaas is de sfeer er niet beter op geworden in dit topic (en al zeker niet nu Kabayo er weer is), dus ik reageer niet meer op jullie negatieve posts. Zonde van mijn tijd en energie om goedbedoelde posts te plaatsen die gezien worden als negatief commentaar.
Daarbij levert alleen reageren op positieve posts ook een gezelliger topic op :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 28-11-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Vulina schreef:
Kabayo, je bent er net bij en meteen zo'n sfeer neerzetten. Precies als andere jaren. Lijkt me iets overbodig..

Het was anders best een serieuze vraag :) niet vervelend bedoeld. Net zoals jullie het ook niet vervelend bedoelen ;)

Vulina

Ik kreeg 7 weken geleden deze merrie binnen: Afbeelding
En dit was gisteren;
Afbeelding

Ze is een ontzettende miep qua eten, het is niet snel goed. Gelukkig eet ze goed slobber en brok. En natuurlijk veel voordroog, maar rijke, kuil :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:23

Uiteindelijk willen de meeste hier helpen. Gezonde merries, gezonde veulens, wormbuiken. Uiteindelijk om het beste voor het dier.

En ik heb heel veel geleerd en elke keer heb ik weer veel aan het samen uier beoordelen bijvoorbeeld. Het is toch een nieuwe blik, iemand die een foto ziet en daarop afgaat.
Soms is dat niet correct en skms zien anderen juist de dingen die je zelf of je omgeving niet zien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:24

:oo was er met die arme meid gebeurd.

Dddara in NL kregen ze ook geeb deken op.
Quir, misschien 's-nachts dan toch maar deken op? Schuur is nog niet geisoleerd en overal kiertjes. Dus koelt goed af. :\

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:30

DDDara schreef:
Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar die van mij krijgen ook geen deken op.

Ik heb het idee dat een dikke wintervacht meer beschermt dan wat dan ook. Hier ligt de sneeuw er soms boven op zonder te smelten. Dat zegt wel wat over de isolatie van de vacht!

Terwijl als je een deken over die wintervacht doet en er zijn temperatuur schommelingen dan staat je paard weer te zweten en dan wordt ie weer nat en koud, dat lijkt mij een stuk minder ideaal.

Gewoon zeggen! Niemand hier heeft de “pik” op jou! En ben het met je eens hoor! Daarom doen wij ook niet aan dekens! Maar net als mijn reactie over t inrijden en beleren, dat is ieders vrije keuze! (Ik zal nooit iemand veroordelen ;) )

Moner wat een pech, sterkte!

Ah Mer wat balen! Begrijp heel goed dat je er ziek van bent... :(:)

Ook weer wat mooie bolle buikies :D En ik zag een filmpje met beweging :j Heerlijk!

Kate heeft ook niet tot haar 5e in de wei gestaan hoor! Alles is haar bekend, longe, zadel, er even op zitten en ga zo maar door... we zijn altijd actief met haar bezig, en beweegt ook bijna iedere dag. Alleen t (zware)belasten hebben wij mee gewacht... Iedereen doet wat hij denkt dat t beste is ;) Wij voelen ons hier goed bij :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:31

Daarom wil ik ze ook zo lang mogelijk zonder deken laten staan. :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:33

Vulina schreef:
Ik kreeg 7 weken geleden deze merrie binnen: [ [url=m/ttNszz.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit was gisteren;
[ [url=m/HRfZZj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is een ontzettende miep qua eten, het is niet snel goed. Gelukkig eet ze goed slobber en brok. En natuurlijk veel voordroog, maar rijke, kuil :j

Wauw die is al goed opgeknapt!

Cioccolato schreef:
Uiteindelijk willen de meeste hier helpen. Gezonde merries, gezonde veulens, wormbuiken. Uiteindelijk om het beste voor het dier.

En ik heb heel veel geleerd en elke keer heb ik weer veel aan het samen uier beoordelen bijvoorbeeld. Het is toch een nieuwe blik, iemand die een foto ziet en daarop afgaat.
Soms is dat niet correct en skms zien anderen juist de dingen die je zelf of je omgeving niet zien.

Dit dus!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:38

Fi krijgt ook geen deken op. Ze is redelijk vroeg uitgerekend en dan kan het net zo koud zijn als nu en om dan ineens die deken er af te trekken :+

Ok, als het -10 wordt, is het misschien een ander verhaal. Dan krijgt ze misschien wel even een deken op :)
In april zal het niet zo koud zijn (mag ik hopen!)

Wat Dddara zegt klopt zeker. De vacht isoleert veel beter dan een deken.

Ze kunnen goed tegen de kou hoor. Als er maar geen naar windje op staat de hele dag door.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:54

Niemand heeft hier een pik op iemand behalve kabayo misschien idd die heeft het sowieso al verknald in mijn ogen.
En doet ze dus nu weer

Oh Vulina amai zeg hoe mensen dat dus zo er laten komen dat begrijp ik niet. Wel dan zie ik ze liever te dik, toont tenminste dat je het geld en de goeie bedoelingen hebt om zorg te dragen voor een paard in plaats van te verwaarlozen.

En de typische ingesteldheid op een papier kan je niet rijden nee maar zorgt er wel voor dat er een paar nullen extra achter staan dus dan ga ik daar geen minder waardige hengst opzetten. Naar mijn weten is het Appaloosa stamboek een heel jong stamboek en weinig sport paarden in allee in onze tak al helemaal geen sport paarden terwijl veel appies uit quarters afstammen.
Tis natuurlijk opkomend kleur stamboek maar ja ieder doet maar wat hij doet. Hoop dat je dan in kwpn een papier krijgt bij ons worden kruisingen niet aanvaardt. Want appie als veulen witvlek zou hebben dat niet op de juiste plek zitten dan heb je pech en kan je geen nas papier krijgen.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 28-11-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:55

Hier krijgen ze ook geen dekens op. 2 staan er ook nog snachts buiten, wel met schuilgelegenheid

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:01

Oei dit topic is beetje andere kant opgegaan,

Dekens doe ik niet eigen vacht en voldoende ruwvoer.

Goldy over 7 dagen 170 dagen drachtig *D ik ga vandaag kijken voor een eigen trailer spannend :) als mensen me kunnen informeren ? Graag !

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:03

Ik ben totaal niet welkom begrijp ik. Dan vertrek ik maar weer.

Ik bedoelde het berichtje niet zo naar. Ik had al even contact met Cynthia en ik kan haar begrijpen dat ik soms super lomp overkom. Ik wil wel even zeggen dat het mij spijt en dat ik het oprecht lastig vind om uit mijn woorden te komen.

Dus hierbij mijn oprechte excuses en dan zal ik mij nooit meer melden in het dbt als jullie dit liever hebben
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-11-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:10

Ik vind het supertof van je dat je aangeeft dat je het lastig vindt om je goed te verwoorden. Het helpt vaak al om dat te zeggen.

Die laatste zin is niet nodig hè :)
Als jij gezellig doet (en af en toe zegt: kom ik weer met mijn goedbedoelde lompheid) doen wij dat ook echt :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:12

Cynthia82 schreef:
Ik vind het supertof van je dat je aangeeft dat je het lastig vindt om je goed te verwoorden. Het helpt vaak al om dat te zeggen.

Die laatste zin is niet nodig hè :)
Als jij gezellig doet (en af en toe zegt: kom ik weer met mijn goedbedoelde lompheid) doen wij dat ook echt :)

Ik zou met liefde blijven. Vind het hier altijd erg gezellig en zo spannend als de veulens komen. :D

Ik zie wat je bedoeld. Heb hem een beetje aangepast. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:14

Wat mij betreft is iedereen welkom. Ik kan ook best lomp overkomen, misschien zijn we daar wel fries voor :P Lees anders je eigen bericht eerst door voordat je het post :j Opbouwende kritiek is prima, onaardig doen niet.. Fijn dat je je zo opsteld in ieder geval, komt al heel anders over +:)+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:16

Hahaha klopt Vulina, jij kan het ook :+

Maar ik ook hoor. Rotterdammert hè, daar gaat het ook wel eens mis ;)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:20

Kabayo schreef:
Ik ben totaal niet welkom begrijp ik. Dan vertrek ik maar weer.

Ik bedoelde het berichtje niet zo naar. Ik had al even contact met Cynthia en ik kan haar begrijpen dat ik soms super lomp overkom. Ik wil wel even zeggen dat het mij spijt en dat ik het oprecht lastig vind om uit mijn woorden te komen.

Dus hierbij mijn oprechte excuses en dan zal ik mij nooit meer melden in het dbt als jullie dit liever hebben

Prima toch! Lekker blijven, wel zo gezellig! Ik lees idd ook al mijn berichten eerst door voor ik ze plaats, maar ik doe dat omdat ik zo dom over kan komen :')

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:23

Cynthia82 schreef:
Hahaha klopt Vulina, jij kan het ook :+

Maar ik ook hoor. Rotterdammert hè, daar gaat het ook wel eens mis ;)

Rotterdammerts ken ik... mijn vent is er ook zo een _O- Als jij net zo bent... hilarisch soms :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:25

Stugge vriezen zeggen wij :+ ;)
Maar fijn dat topic zo gaat weer, ik hou er niet van nee als er “gezeur” komt.