[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:24

Een veearts beslist niet over inslapen, dat is altijd nog de eigenaar. Een veearts kan desgevraagd wel adviseren om over te gaan tot euthanasie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:26

Een veulen omgooien, pardon? Hij gaat uiteindelijk echt wel uit zichzelf liggen. Dat is alleen de eerste dagen vaak een beetje lastig voor ze.

Neon, ik snap dat deze situatie lastig is voor je. Je staat erbij en kijkt ernaar en kan weinig doen :(:)

Ik ben wel blij dat ik eindelijk kan testen, ja! Dag 337 :D en het is nog erg hoog, maar dat boeit me niet eens. Ik kan testen! :D
En het kan ineens snel gaan (of niet ;) )

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:31

Wat een mooie veulentjes weer *\o/*

Ik had trouwens een vraagje hier.. Betreft het onderwerp inteelt. Ben er nog net niet zo in thuis voor het berekenen hoeveel % er dan is.
Ik heb een hele leuke hengst op dit moment op het oog maar heb mijn twijfels omdat de Caretino wel heel dichtbij zit..
Kunnen jullie mij advies geven?

Stamboom van mijn merrie Cequinta en hengst Faldo bijgevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:43

Esther28 schreef:
Een veearts beslist niet over inslapen, dat is altijd nog de eigenaar. Een veearts kan desgevraagd wel adviseren om over te gaan tot euthanasie.

Nee, dat snap ik. Maar een DA die zegt: "Het heeft geen zin te komen, ik kan nu toch niets doen", heeft kennelijk geen reden om euthanasie voor te stellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:01

Zit wat in Ibbel. DA is wel iemand die heel eerlijk naar mens en dier is.

Over het omgooien van een veulen, paar jaar geleden ook een verrassingscveulen bij een shetlander gehad. Durfde niet te gaan liggen, wilde wel maar wist niet hoe. Die putte zich helemaal uit en deden we ook zelf neerleggen. Waar het veulen maar al te blij mee was. Nu was dat 2 turven hoog dus ging wel makkelijk. :D Hengstveulen, die zijn niet zo slim. :))
En die was k vergeten on de telling van hengsten vs merries. Was ook niet bewust gefokt, oeps veulen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:04

wat jammer van het veulen Neon, hoe is het met de merrie? Moeilijk voor de kleinzoon.. ik hoop dat hij het snapt. sterkte!

@penny, horsetelex berekent toch de inteeltpercentages.. ik heb er verder te weinig verstand van om iets zinnigs over te zeggen.

vandaag dag 320 *\o/* ... weer een mijlpaaltje!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:06

Ik had het idee dat alle suggesties bij jou vandaan kwamen. Mijn excuus als ik het verkeerd begrepen heb.
Laten we hopen dat het veulen nu snel opkrabbeld of anders niet hoeft te lijden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:10

Het begint er op te lijken :D
Afbeelding
Afbeelding

zulke foto's waren toch in? Nou het lukte niet echt haha
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:20

Juval, gefeliciteerd met de 320-mijlpaal!!

Pico (veulen van Jupi van 2015) kon ook niet liggen :n we hebben echt heel lang gedacht "die valt zo vanzelf om als hij heel moe is" maar hij durfde echt niet en bleef zichzelf helemaal uitputten! Het kostte hem veel te veel energie. Toen hebben we hem ook een paar keer neergelegd zodat hij even kon rusten, binnen een dag had hij het door :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:35

Ha Ha het is geen dierenmishandeling hoor als je je veulen helpt om te gaan liggen. Je doet hem er inderdaad een plezier mee want ze worden dood en dood moe. En de merrie in ons geval ook dood moe. Zware bevalling die wil ook rust en niet de hele tijd achter het veulen aan.
We hebben het veulen toen hij een uur oud was overeind geholpen en daarna ging hij zeker 4 uur niet meer liggen. Dat vind ik veel te veel voor zo jong ding.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:39

@penny horsetelex rekent Idd het inteelt percentage uit. Je kan zo een schijnbaar paard maken en voor inteelt wil je liefst onder 3% blijven. Maar als ik jou potentiële veulen zie denk ik niet dat je daaraan geraak want is 3de en 4de generatie pas zelfde hengst. Bij mijn paard heb ik daar echt moeten opletten zat binnen de 9 generaties 8 keer met dezelfde hengst maar toch maar inteelt van 2,54%

Veulen dat te moe wordt maar niet durft neerleggen nog nooit van gehoord. Weer iets bijgeleerd.

Neon jammer van het veulen.

Juval gefeliciteerd met de mijlpaal.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:49

Penny: ik hoe helemaal niet van intelen/lijntelen. Helaas ontkom je er haast niet aan. Tenzij je gaat mixen. Het is wel zo, dat bij intelen de zwakke eigenschappen van het dier versterkt worden.

Neon, stik moeilijk om toe te moeten kijken bij de dieren van een ander. Hopen dat baby snel wegzakt in haar eeuwige slaap. Doet de merrie er nog wel wat aan?

Heeft iemand dit eerder gezien? Is de merrie van mijn buurman, waarvan het veulentje met 360 geboren is. Zijn dit hardcore tepelkloven? Komt het door de tandjes van de baby? Wat kunnen we eraan doen? Rechts heeft ze het een stuk meer dan links.
Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:04

Woogy, ik heb geen flauw idee, ik heb het nog nooit gezien maar heb ook niet zo veel ervaring. Wat ik mezelf wel gelijk zou afvragen is of de merrie wel goed en gemakkelijk melk geeft? Als veulen enorm veel moeite moet doen om melk er uit te krijgen, kan ik me zo voorstellen dat het misschien met de tandjes begint te proberen :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:06

Lijkt idd tepelkloven. Ik zou er uierzalf op doen, dat is daar voor gemaakt tenslotte.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:08

Merrie geeft top goed melk, zitten ook sporen aan de binnenkant van haar benen en was vanaf 315 dagen al heel eenvoudig te testen. Baby is mooi gegroeid en loeifit. Nu 12 dagen oud.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:09

Beetje uierzalf lijkt mij inderdaad ook het enige wat je kunt doen... ziet er wel sneu uit zeg :(:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:13

Volgens mij moeder, tietdeskundige bij mensen, zijn dit echte tepelkloven en moeten we haar zalven. We gaan dus maar aan de slag ermee :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:29

Soezee schreef:
@penny horsetelex rekent Idd het inteelt percentage uit. Je kan zo een schijnbaar paard maken en voor inteelt wil je liefst onder 3% blijven. Maar als ik jou potentiële veulen zie denk ik niet dat je daaraan geraak want is 3de en 4de generatie pas zelfde hengst. Bij mijn paard heb ik daar echt moeten opletten zat binnen de 9 generaties 8 keer met dezelfde hengst maar toch maar inteelt van 2,54%

Veulen dat te moe wordt maar niet durft neerleggen nog nooit van gehoord. Weer iets bijgeleerd.

Neon jammer van het veulen.

Juval gefeliciteerd met de mijlpaal.

Klopt inderdaad.

Had het geprobeerd op Horsetelex maar helaas is de inteeltfunctie alleen bestemd voor mensen met een "abonnement" bij Horsetelex.
Had wel eens vaker gehoord dat inteelt liever niet vooraan tot de derde generatie moet voorkomen.

Het virtueel veulen zal de Caretino bij vaderskant op de 4e en moeders op de 3de generatie inderdaad zijn.

Terwijl het Zangersheide weer over inteelt denkt dat succes met succes; voor meer succes zorgt.

Ik wil gewoon graag een leuk gezond veulen voor mijzelf, met ook "leuk" papier erbij, aangezien mijn merries stamboom ook niet verkeerd is.

Deze stal werkt ook met garantie op levend veulen. Voor mij toch iets meer zekerheid aangezien het helaas 1,5 maand geleden mis is gegaan betreft de abortus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:48

Auw, die tepelkloven zien er pijnlijk uit.

Veulen leeft nog, maar is bezig met de laatste adem. Merrie weet het, dat zie je gewoon. En mijn merrie die ernaast staat ook, reageert heel anders.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:50

He bah wat naar voor jullie neon.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:52

Ach wat sneu. Nu maar hopen dat het niet al te lang meer duurt dan

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:00

Ik dacht het al zoals ik het las. Dit gaat zo snel en rustig dat het eigenlijk geen lijden is. Voor ons qua aanzicht wel, maar zo'n kleintje slaapt gewoon rustig in omdat ze zich overgeven en niet vechten. Spijtig Neon maar in dit geval konden jullie ook niet meer doen dan gedaan. Je kunt alle toeters en bellen eraan doen maar in dit geval was het eigenlijk al een gestreden zaak. Vind het jammer dat mensen hier al zo'n oordeel vellen. Realistisch gezien was het misschien bij de eerste fles al een gestreden zaak.
Jullie hebben je best gedaan maar soms is het niet met het gewenste resultaat. Sterkte!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:38

Volgens mij worden er geen oordelen geveld, alleen zouden sommige het anders hebben gedaan.
Waarschijnlijk wel met hetzelfde resultaat, maar dat zal niemand weten.
Blijft gewoon enorm sneu :(

Vond dit even leuk om te delen ;)
Inmiddels Is hij morgen 7 weken oud en gisteren op 1.18m gemeten
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:56

Leuk Cynthia dat je kan testen, bij Gwen komt er nog niets uit.

Zonde van het veulen Neon maar het is niet dat ze er niets aan hebben gedaan. Beestje was ook wel echt klein zeg. Het is wel echt zielig voor het jongetje.

Leuk Silly!

Gwen is vandaag 320 dagen drachtig, uier was groter dan gister maar ook vooral ervóór. Banden worden slapper dus er is vooruitgang. We hebben vandaag de paddock aan de box van Gwen dicht gemaakt met gaas, zodat het veulen niet ineens bij de buurman staat haha. Het is nog niet helemaal af, maar begin is er.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:59

Hij groeit goed het bonte mannetje.

Ja iedereen gaat anders met hun dieren om. De een gaat te ver imo en de ander juist niet. Ik vind dat je altijd zo goed mogelijk voor je dieren moet zorgen zolang je het financieel aan kan.

Onze Mr Brown heeft na 12 uur door dat liggen soms best handig is. Ha Ha
Hij heeft de kleur van papa mee, ik hoop nog meer goeds.

Afbeelding