[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:08

Clara maakt het spannend zo te horen

Lijstje van 24 februari
Princeps - Hera 330 dagen
Clara – Piaggio 325 dagen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:17

Nog 40 dagen en dan mag Rosa ook op het lijstje!

Ik heb Rosa niet tegen Rhino geent, sowieso zou ze dan de enige op stal zijn en er staan zo'n 50 paarden bij ons en mensen lopen af en aan. Wel krijgt ze 4-6 weken van tevoren (voor de uitgerekende datum) haar gewone enting, idd omdat het veulen dat dan meekrijgt via de biest. Al krijgt het veulen ook nog een veulenprik bij mij.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:23

Ik heb Polinka ook niet tegen Rhino laten enten. Wel is ze 2x geent tijdens haar dracht. In haar paspoort stonden helemaal geen entingen dus ik heb haar gewoon de basis enting laten geven. Laatste enting was 7 oktober, volgends de DA was dit genoeg en hoeft ze niet nog een extra enting. In maart worden alle paarden bij mij op stal geent, dus Pol en haar veulentje ook :)

Vanaf hoe oud laten jullie de veulentjes chippen en vragen jullie een paspoort aan?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:26

Ja, veulenprik krijgt het kleintje wel gewoon, maar griep/tetanus enting krijgt Hera niet meer normaal...toch maar eens even overleggen met DA dan...

Ik ben nog steeds op mijn dekbewijs aan het wachten, dus zo gauw dat binnen is kan ik paspoort aanvragen en als dat in orde is laat ik het chippen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:31

Welkom foss (karin).

Ik heb ook alleen de gewone enting. Over chippen doe ik rond 3 maanden meestal.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:31

Hier geen entingen voor het eind van de dracht, ze gaan allemaal in één keer in november. :) Veulens krijgen over het algemeen ook geen veulenprik, gaat altijd wel goed. :) Als veulen zwak is natuurlijk de DA erbij, maar gebeurd zelden. *klopt af. :P

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:43

Als je bij ons stamboek (welsh) je geboortebewijs instuurt, maakt de veulencontroleur zelf een afspraak voor schetsen/chippen, meestal rond 3 a 4 maanden. Afhankelijk van of er nog meer veulens in je regio te chippen zijn.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:44

Ja, hier komt ook een veulencontroleur van Zangersheide langs om te schetsen als ze het geboortebewijs hebben ontvangen. Maar of die ook chippen is mij niet bekend...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:56

Mijn paardlief is ook geënt op dezelfde manier als Hera van Charisma.
Als ze niet drachtig is ent ik normaal niet tegen rhino. Paard is namelijk soms ook allergisch aan die enting.
Veulenspuit weet ik nog niet, denk het niet, en chippen stel ik zo lang mogelijk uit.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:36

Chippen gebeurt hier wanneer we dat willen, dus vaak rond de 4 maanden, sowieso nadat de naar de keuring zijn geweest. Soms zijn ze er nog wat kuum van. De chipper belt vanzelf vaak wel als hij langs wil komen en stippelt dan de route uit in de regio. :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:48

Hier belt de chipper ook vanzelf, deze schetst ook.
Vorig jaar kwam deze toevallig dat ik Mendy wou rijden, dus ik had net Mendy opgezadeld, moest ze toch even terug naar stal, ik heb er een gekneusde voet aan overgehouden want 't veulen vond 't verre van leuk al die watjes :+

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:54

Muzefee schreef:
Hier geen entingen voor het eind van de dracht, ze gaan allemaal in één keer in november. :) Veulens krijgen over het algemeen ook geen veulenprik, gaat altijd wel goed. :) Als veulen zwak is natuurlijk de DA erbij, maar gebeurd zelden. *klopt af. :P

Mijn DA zei dat veulenprik niet veel meer gedaan word. Hij komt alleen mijn merrie en veulen controleren op de dag dat t veulentje geboren is. Vind het allemaal erg spannend. Zelf heb ik totaal geen ervaring met dracht, veulenen en hoe t dan allemaal verder gaat. Gelukkig heeft mijn vriendin/stalgenoot zelf jaren lang friezen gefokt, dus ik sta er niet alleen voor :)

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:15

Geen Rhino enting bij ons. Op de kraamkliniek hebben ze drie keer meegemaakt dat de merrie verwierp enkele dagen na die enting dus dat risico ga ik niet nemen.
Het veulen krijgt ook geen veulenspuit. De biest wordt daar gecontroleerd en mocht deze niet goed genoeg zijn hebben ze nog een goede voorraad hele goede biest van andere merries in de vriezer van het jaar ervoor (ook van een belse knol en die gaf gewoon slagroom :D ). Bij een verzwakt veulen komt de DA gewoon en moet hij het hoe of wat bepalen.
En de chipper belt vanzelf als hij er idd meer in de buurt heeft.
Wel lekker als dit soort dingen geregeld zijn.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:40

Even overlegd met de DA, griep/tetanus enting hoeft niet, Hera is goed genoeg gevaccineerd. Veulenspuit raadt hij wel aan.
Voor chippen en derg, laat het kleintje eerst maar eens gezond geboren worden en dan zien we wel verder :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:54

SteffieA ja dat van het verwerpen hoorde ik hier ook, vandaar dat ze over gestapt zijn op een ander middel wat 'beter' zou zijn.
Ik krijg sterk het idee dat er gewoon minder afgezwakt virus in een spuit zit. Minder risico maar dus vaker moeten geven voor het zelfde effect van bescherming.
(maar dat is eigen interpretering).

Veulenprik wordt hier ook standaard gegeven.
Maar ik overweeg nu sterk om alles straks achterwege te laten.
Waarom allerlei entingen als alles perfect in orde is?
En twijfel er gelijk weer achteraan.... ja maar.... wat als....
pfff.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:05

Goh, begrijp je Tjinta, maar ik denk dan maar zo: "Als het geen kwaad kan, waarom dat het risico nemen om het niet te doen?" (uitzonderingen van uitzonderlijk zware neveneffecten daar gelaten natuurlijk)

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:20

Clara succes met waken..hopelijk gaat het niet heel erg lang duren, ook voor de merrie niet. Zo te lezen zit het haar ook redelijk dwars.

Vandaag even naar de uiers van de merries gekeken..die van mij gaat serieus nog wel wat weekjes duren (zit vandaag precies op 10 maanden)
Maar de merrie van de boer moet officieel nog 3 weken en ik denk dat dat nog weleens eerder zou kunnen gaan worden..loopt al flink vol!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:30

over veulen prik.

hebben wij nog nooit gedaan :n en altijd gezonde veulens gehad :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:13

hier is ook niks geent tegen rhino maar ben wel een beetje huiverig met al die berichten van rond nijmegen.
ik zit maar een half uurtje rijden van nijmegen af,gelukkig is het wel zo dat ik mijn eigen stukje land achteraf heb.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:15

Wij enten ook inf/tet/rhino maar veulens krijgen geen veulenprik tenzij het echt een moeilijke bevalling is geweest maar dat is tot nu toe 1x nodig geweest

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:16

Ik zelf ook nog nooit een veulen gefokt. Ja een poos terug met mijn pony dus... maar dat regelde onze buurman allemaal omdat ik nog zo jong was. Nu sta ik er alleen met mijn vader, vriendin en veearts voor... Nog belangrijke dingen wat ik niet moet vergeten als het veulen er eenmaal is? (Juni pas hoor..)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:17

Waarom enten jullie niet met veulenprik? (gewoon nieuwsgierig) :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:18

ik geef de veulens nooit een veulenprik omdat het niet altijd noodzakelijk is.
zelfs mijn veearts zegt dat het meestal overbodig is en die adviseert ook om die gewoon over te slaan tenzij het veulen een moeilijke start heeft.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:20

Wat zit er dan juist in een veulenprik? Ik dacht dat dat een soort basisenting was tegen ziektes...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:22

Hier waren alle paarden afgelopen week weer toe aan de jaarlijkse enting, de drachtige merries gaan gewoon mee, was geen probleem volgens de DA.
Ik schrok ook wel even van het bericht van Nijmegen, Valki hebben we eind januari gekocht en zij kwam uit Overasselt. (Dat is echt heel dicht bij die besmette stallen) En Valki had deze week wat last van een ontstoken oog := Maar goed, omdat we haar al een aantal weken op stal hebben, eerst de incubatietijd maar even gecheckt en dat is 5 tot 10 dagen, dan had ze dus al eerder ziek moeten zijn. Dus hier gelukkig geen problemen.
Laatst bijgewerkt door Faline op 24-02-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt