Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarijeR schreef:Wilma schreef:tuurlijk, maar daarom mogen wij nog wel een eigen mening erover hebben nietwaar?
Heel simpel.
Die mensen hebben een webcam in HUN stal.
Delen een groot deel van HUN paardenleven.
Je bent bij hen te GAST.
Staat het je niet aan, rechts bovenaan zit een rood kruisje.
Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier. De een is veel met de merrie en veulen bezig, de ander laat hen zoveel mogelijk met rust.
Maar dan nog, je bent bij deze mensen te gast in de stal en staat het je niet aan wat je ziet op de cam, kijk dan niet ipv commentaar te leveren.
Dit staat ook bij veel cams op de website vermeld.
Je wilt niet weten wat mensen met cams soms over de mail krijgen aan commentaar.
Er zijn mensen die gewoon de stekker eruit hebben getrokken en dan kan ik ze nog niet eens ongelijk geven...
MarijeR schreef:paars schreef:Maar we kunnen er toch van léren? Als iemand mij kan vertellen waaróm ze de pootjesblaas zo snel brak en ging trekken, dan snáp ik het misschien beter! Dat geeft toch niet? Is dat off topic? Wil absoluut niet beledigend zijn. En heb de wijsheid niet in pacht, én ken de merrie en haar voorgeschiedenis niet.
Ik heb de bevalling niet gezien, maar wat bij de meeste bevallingen gebeurt is dat de mensen eerst even voelen of het veulen in de juiste houding ligt.
Of er 2 voorbeentjes en een snuitje te voelen zijn.
Is dat niet zo, dan kan je de merrie wel gewoon laten persen maar dan krijgt ze het veulen er nooit uit.
Als je het van te voren even controleert, kan je meteen ingrijpen als het niet goed ligt.
Verder kan het er op de cam soms uit zien alsof mensen enorm hard aan het trekken zijn. Maar vaak houden ze alleen de beentjes tegen tussen de weeën zodat het veulen niet eerst weer terug zakt voordat de merrie weer gaat persen.
Op een cam is dat verschil vaak moeilijk te zien.
Plus dat je vanaf de cam vaak niet kan zien wat er in de stal echt gebeurt.
Soms heeft een merrie hulp nodig, soms heeft ze wat aanmoedigingen nodig.
Soms kan het ook zijn dat er iets gebeurt waardoor het veulen er heel snel uit moet. Bijvoorbeeld als de navelstreng al gescheurd is of bij een red bag.
Dit is niet altijd duidelijk op de cam te zien. Dat kan je alleen in de stal beoordelen als je erbij staat.
Het beeld vanaf de cam kan wat dat betreft soms heel verwarrend zijn.
Farouche schreef:FennekeR: Marije heeft dat niet uitegelgtdat heeft paars gedaan en Matije heeft het gequote
![]()
Maarre zijn er nog spannende merries? Ik had trouwens 3 high alerts in me mail staan
blackpegasus schreef:ik denk dat tootsy zo gaat beginnen.
FennekeR schreef:Farouche schreef:FennekeR: Marije heeft dat niet uitegelgtdat heeft paars gedaan en Matije heeft het gequote
![]()
Maarre zijn er nog spannende merries? Ik had trouwens 3 high alerts in me mail staan
'k dacht ut nie......![]()
![]()
De uitleg is van Marije....
blackpegasus schreef:de tootsie van freeland miniature bedoel ik. ze is net bevallen. ze was pas de 30e uitgerekend.