[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:01

Mer wat balen zeg!!

Ddara nee hoor zo schilderen we je echt niet af, want je bent duidelijk goed op weg om er wat aan te doen. Lana is inderdaad best rond. Zij heeft haar keurings kilo's goed behouden en ik vind het niet erg omdat ze liever wat voller heb in de winter en met een veulentje op komst. Wel krijgen ze bij mij dus niks extra's nu(op handje pavo vital na). Hooi en momenteel heb ik dat terug geschroeft. Met 7 pony's krijgen ze 2,5 plak over de dag verspreid. Minder kan ik ook echt niet geven, dan worden ze verwaarloosd :P
Je moet echt even je weg zien te vinden, ik had jaren terug ook dat ik maar voerde en voerde en pony's bleven wat schraal maar lag toch echt aan het hooi ondanks dat het er zo mooi uit zag.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:06

DDDara schreef:
Het veulen krijgt als ik het goed begrijp dus een blauw papier.
En waarom ik een KWPN merrie met een appaloosa kruis is om een gaaf sportpaard met een kleurtje te krijgen....... is dat zo vreemd dan?
(Overigens is de appaloosa hengst die ik heb gekozen ook al een kruizing met KWPN, de Appaloosa's stammen af van Vivaldi en Sir Donnerhal) In mijn ogen niets mis mee :o :D

Sorry voor mij wel, dan gebruik je een papierloze merrie die leuk in elkaar zit en goed loopt. Veulen krijgt dan ook half papier en is evenveel waard dan eentje met half papier uit een vol papier merrie.

Ik zou nooit nooit op men quarter merrie met vol papier een hengst zetten met risico op half papier veulen gewoon om leuk kleur ‘sportpaard’ te krijgen. Uit zoveel topsportpaarden worden sowieso al maar enkelen geboren goed genoeg voor de sport.

En ik zou persoonlijk al nooit dekken op die manier als ik op voorhand niet wist of veulen wel papieren gaat krijgen. Maar ja ik zeg het, zal wel aan mij liggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:16

Waar is de hengst goed gekeurd?

Je kan ook met een kwpn merrie een zangersheide hengst gebruiken.
In principe zinn dat beide 'gewone' warmbloed sportpaarden.
Maar dan 2 verschillende stamboeken. Zo ook nrps hengsten. Bwp. Roep maar.

Ik heb een aes merrie gedekt met een kwpn hengst. Dat veulen staat in het vb bij het kwpn

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:34

Veulen krijgt helemaal geen half papier, maar gewoon vol papier blauw of groen.

Zijn de hengsten bij NAS goedgekeurd? Die staat op de lijst van WBFSH, dus zou KWPN erkend moeten zijn. Merrie VB/STB kwpn? Dan krijg je denk ik zelfs groen (reg A) papier bij het veulen. Maar dat weet ik niet zeker hoe en wat met NAS (ook niet of de hengsten daar goedgekeurd zijn trouwens :+ zit niet zo in de stippen haha). In ieder geval vol blauw/reg B papier en als je met merrie veulen verder fokt met een kwpn goedkeurde hengst, krijg je gewoon weer een vol VB papier.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:00

Fotsy,

Ik moet even uitkijken wat ik zeg want niet helemaal bekend met kwpn. Maar kwpn is wat lastig soms want een paard kan daar een half papier krijgen maar hetzelfde paard elders een volpapier.

Betekent niet dat het veulen dat je fokt niet goed is.

Binnen het welsh hebben we ook zoiets. Je krijgt alleen nwr papier als de hengst de verrichtingen bij het welsh stamboek heeft gelopen. Loopt deze hengst de verrichtingen niet of bij een ander stamboek (ook al is die zwaarder) krijg je een partbred papier.

Zo mag een welsh b merrie x nwr hengst veulen wel nwr geregistreerd worden op 3 jaar (na goedkeuring commissie) maar een nwr merrie x welsh b hengst veulen zal altijd part bred blijven.

Wil alleen maar zeggen dat part bred papier soms niets zegt over het fokproduct.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:32

Mer wat vreselijk balen zeg

Ddara ik vind het juist een leuke combi. Je paarden zien er ook prima uit. Voor het mooie mogen ze inderdaad wel wat voller. Maar het is niet zorgwekkend. Dat zijn sommige andere fokmerries echt wel.. vind wel dat iedereen wat de pik op je heeft, je kan niks goed doen. Jammer. Op papier kan je nou eenmaal niet rijden

Heb hier ook een partbred hengst gehad. Super leuk dier. Een Welsh A x Welsh partbred (moeder zit B Welsh achter) wel allemaal welshjes in de lijn
Afbeelding

Zilver vind black friday maar niks
Afbeelding
Vandaag tandarts dag
Afbeelding
Welte :z
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:36

Dank je Kabayo
Black friday is ook veel te Amerikaans voor zo een nuchtere Fries

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:42

StalMelyn schreef:
Binnen het welsh hebben we ook zoiets. Je krijgt alleen nwr papier als de hengst de verrichtingen bij het welsh stamboek heeft gelopen. Loopt deze hengst de verrichtingen niet of bij een ander stamboek (ook al is die zwaarder) krijg je een partbred papier.

Zo mag een welsh b merrie x nwr hengst veulen wel nwr geregistreerd worden op 3 jaar (na goedkeuring commissie) maar een nwr merrie x welsh b hengst veulen zal altijd part bred blijven.

Wil alleen maar zeggen dat part bred papier soms niets zegt over het fokproduct.

Ik vind het sowieso een beetje krom bij het NWPCS, want een welshA merrie x nwr hengst is ook partbred, geen nwr. Heel bijzonder.

Mer sterkte en Moner ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:10

Pb Donja eens, zij heeft haar stippen met KWPN papier en weet piekfijn hoe het zit. Je zou daarnaast ook nog NAS kunnen registreren, dus bij een 2de stamboek. Heb ik ook regelmatig gedaan, met name als ik een effen veulen had gefokt. Inschrijven bij een bekender stamboek vanwege verkoop, en daarnaast registratie bij de NAS voor de merrie ivm predikaten.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:02

DDDara; Ik vind het wel een leuke kruising! Benieuwd wat eruit komt.

Mijn 3 jarige nu op 220 dagen dracht :D . Het begint nu lekker op te schieten.

Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:14

Neonlight schreef:
Pb Donja eens, zij heeft haar stippen met KWPN papier en weet piekfijn hoe het zit. Je zou daarnaast ook nog NAS kunnen registreren, dus bij een 2de stamboek. Heb ik ook regelmatig gedaan, met name als ik een effen veulen had gefokt. Inschrijven bij een bekender stamboek vanwege verkoop, en daarnaast registratie bij de NAS voor de merrie ivm predikaten.

Dank je wel ga ik doen!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:04

Ladonna, dat is het ook. Nwr uit welsh a en b bloed opgebouwd maar je kan niet meer met welsh a en b bloed dekken om nwr papier te krijgen.

Alleen nwr x nwr is nwr of
Welsh B x nwr is nwr na goedkeuring commissie.
Maar de hengst móet nwr geregistreerd zijn en de verrichtingen hebben gelopen (tenzij aangewezen voor verrichtingen najaar en hengst wordt verkocht, als je hebt gedekt worden veulens wel nwr geregistreerd. Dek je seizoen later dan worden veulens wpbr geregistreerd)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:08

Maar dit is wel erg welsh inhoudelijk.

Wilde alleen zeggen dat een 'niet vol' papier niet altijd wat zegt met al die regels er om heen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:08

Ziet er goed uit, Ice!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:39

Icecrystal, Ze staat er goed op!

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:44

Zonet een nakomeling van m'n merrie gevonden, alleen kan verder nergens de eigenaren van het paard achterhalen.. had graag meer gezien van hem.

Hopelijk geeft ze nu ook zoon knappe baby <3

https://youtu.be/KlcqMebunYM

Wat betreft beleren ik zou ook echt pas vanaf 4 jarige leeftijd gaan beginnen met beleren. Wij hebben mijn merrie in augustus beleerd, aantal keren gereden en nu weer een stop. Ze gaf ook echt aan dat het haar nu teveel werd, en een slecht passend zadel door een slechte zadelmaker , overal drukplekken dus gelijk gestopt daarna. En ook geen moeite meer om nu een ander zadel aan te laten meten, dus dat doen we gewoon lekker na de dracht weer.

Ice knappe merrie ook zeg!

dddara ik snap hoe lastig het is je drachtige merrie op gewicht te houden, heb er zelf ook een beetje moeite mee gehad. Gelukkig ziet ze er nou wel netjea uit. Ik geef 2 kg merriebrok, en een schep seniores priores met onbeperkt ruwvoer.

Moner wat een pech zo 2 paardjes naar se kliniek, veel stekte ermee :knuffel:

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:59

Kabayo schreef:
Ddara ik vind het juist een leuke combi. Je paarden zien er ook prima uit. Voor het mooie mogen ze inderdaad wel wat voller. Maar het is niet zorgwekkend. Dat zijn sommige andere fokmerries echt wel.. vind wel dat iedereen wat de pik op je heeft, je kan niks goed doen. Jammer. Op papier kan je nou eenmaal niet rijden

:+ :+
Volgens mij probeert iedereen hier nog altijd gewoon met de juiste bedoeling een advies te geven. Mijn ervaring is dat een dierenarts ook niet altijd de juiste adviezen geeft. Ik had graag toen nog wat eigenwijze mensen in m'n omgeving gehad die me erin geadviseerd hadden zodat ik mijn gevoel op dat moment wel gevolgd had.

Beetje overdreven om te zeggen dat iedereen de pik op DDDara heeft want daar is naar mijn idee helemaal geen sprake van. En dat er nu eenmaal mensen zijn die wel voor papier kiezen... Nee, je kunt niet op een papier rijden, maar als het paard uiteindelijk hopeloos is voor de sport en geen papier heeft dan heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om er een leuke fokmerrie van te maken met mogelijk commerciele veulens, die kans is gewoon veel kleiner met een paard zonder papier.

Leuk dier Michelle! Maar als die naar de keuring is geweest zal hij ook wel op naam gezet zijn neem ik aan? Dat moet terug te vinden zijn in de database toch?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:56

Selente schreef:
Kabayo schreef:

:+ :+
Volgens mij probeert iedereen hier nog altijd gewoon met de juiste bedoeling een advies te geven. Mijn ervaring is dat een dierenarts ook niet altijd de juiste adviezen geeft. Ik had graag toen nog wat eigenwijze mensen in m'n omgeving gehad die me erin geadviseerd hadden zodat ik mijn gevoel op dat moment wel gevolgd had.

Beetje overdreven om te zeggen dat iedereen de pik op DDDara heeft want daar is naar mijn idee helemaal geen sprake van. En dat er nu eenmaal mensen zijn die wel voor papier kiezen... Nee, je kunt niet op een papier rijden, maar als het paard uiteindelijk hopeloos is voor de sport en geen papier heeft dan heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om er een leuke fokmerrie van te maken met mogelijk commerciele veulens, die kans is gewoon veel kleiner met een paard zonder papier.

Leuk dier Michelle! Maar als die naar de keuring is geweest zal hij ook wel op naam gezet zijn neem ik aan? Dat moet terug te vinden zijn in de database toch?

Vroeg ze om advies dan? niks mis met haar paarden en hengstenkeuze. Waarom moet je overal iets op zeggen? Paarden zie je niet eens 1 rib. Wat een opgeblazen gedoe

Is een kruising ineens ook al taboe?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:35

Kabayo, je bent er net bij en meteen zo'n sfeer neerzetten. Precies als andere jaren. Lijkt me iets overbodig..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:18

Ik denk ook vooral gezien de historie van anders bokkers naar jou toe kabayo. Is niet nodig :n

Het zijn geen vreemde dingen die hier worden gezegt en ook niet aanvallend.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:18

Vulina schreef:
Kabayo, je bent er net bij en meteen zo'n sfeer neerzetten. Precies als andere jaren. Lijkt me iets overbodig..

Nou precies inderdaad. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:36

Bovendien vroeg ze wel om meningen. :')

Tot welke temp laten jullie de drachtige dames zonder deken?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:58

Ik laat ze volledig zonder deken. Op 3 na, 1 hengst in training, 1 magere merrie met wat gezondheidsissues, en 1 voormalig magere, om wat energie te sparen :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:59

Als een merrie niet bereden wordt, krijgt ze bij mij nooit een deken op. Gewoon een lekker wintervachtje laten krijgen, dat is genoeg in mijn ogen. Mits ze voldoende ruwvoer krijgen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:00

Het word hier vannacht -4°C dus twijfel nu een beetje. Word daarna wel alweer iets warmer.
Ideale temp gaat tot -5.