[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:49

Frenia, spannend!! De eerste geboorte van het topic toch?

Even een vraagje aan jullie allemaal;
Ik ben net gebeld dat Porva haar biks niet wil eten vanavond, ze eet wel gewoon hooi (kuil maar ijna niet nat meer). Vorige week en deze week is dit wel vaker gebeurd. Ze oogt gewoon goed. Ik geef haar 's ochtends een kilo en 's avonds anderhalve kilo bij en 2x per dag hooi. Ze staat op het land. Kan het zijn dat ik haar teveel geef? Vind het nogal moeilijk omdat ze vorig jaar behoorlijk dun de winter in ging en haar toen dus aardig moest bijvoeren. Nu vind ik het moeilijk schatten.
Het kan nu toch nog niet zo zijn dat ze al meerdere porties per dag moet hebben omdat het veulen teveel ruimte in neemt?
Herkent iemand dit of weet wat ik wel dan niet fout doe? (ze kan natuurlijk ook het hooi lekkerder vinden maar dat is neit eerder voorgekomen in de anderhalf jaar dat ik haar heb Knipoog

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:01

sietske: Mooie merrie, leuk dat je mee komt kletsen Lachen

frenia: spannend!

quintus: Lijkt wel vroeg om minder te willen eten, eet ze er wel iets van of helemaal niet? 2,5 kilo is best wat als ze de hele dag gras heeft plus nog twee keer hooi (hoe groot is ze?) maar als ze het gewend is.. Is het voer wel fris? Ze heeft geen last van haar mond/morst niet met eten?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:03

Quintusgl... vind het best behoorlijk veel... Mijn merries krijgen halve schep 's morgens en halve schep 's avonds en ik voer een schepje vitamines bij...

Heerlijke foto's weer gezien... Mooie buiken...

Amandeke.... Ik mis Lowlands Nors opkijken Knipoog

Spannend wie zijn geit het eerst moet bevallen! Haha!

Hier gaat het goed met mijn meiden gelukkig....

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:05

sorry Lucy_1 Knipoog volgende zitting is ze erbij Lachen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:09

Ja, ze eet een paar happen en dan wil ze niet meer. Ze staat wel te wachten op haar eten. Ze is 4 weken geleden door de ta behandeld. Ik dacht misschien heeft ze last van haar keel maar dan zou ze ook geen hooi eten lijkt mij. Ze is 1.63m en aardig rank (niet dun). Het voer gaat zo denl dat het niet kan bederven (andere 6 krijgen er ook van) en het hooi ziet er goed uit en ruikt fris.
Ze kreeg altijd 1 kilo bij tot oktober en toen ben ik haar een kilobij gaan geven en de laatste 3 weken nog een halve kilo, omdat ik dacht dat het met de groei van het veulen nodig was. Vorig jaar toen ik haar kreeg was ze aardig mager in juli. vandaar dat ik eigenlijk niet echt terug kan pakken naar vorig jaar omdat ze heel moeilijk aan de maat te krijgenwas. Misschien geef ik haar dan wel te veel. Ik kan het natuurlijk afbouwen naar 2 kilo pdag of is dat met 215 dagen ofzo juist niet handig?
(ze kan ook heimwee hebben, heb d'r al een week niet gezien......haha geintje)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:14

Lucy_1 schreef:
Quintusgl... vind het best behoorlijk veel... Mijn merries krijgen halve schep 's morgens en halve schep 's avonds en ik voer een schepje vitamines bij...

Heerlijke foto's weer gezien... Mooie buiken...

Amandeke.... Ik mis Lowlands Nors opkijken Knipoog

Spannend wie zijn geit het eerst moet bevallen! Haha!

Hier gaat het goed met mijn meiden gelukkig....

Ik geef de koudbloedjes idd maar een handje per dag met suplement, maar met het warmbloedje (de enige tussen alle koudbloedjes) loop ik al steeds te kijken hoeveel ik moet geven en nu met de dracht helemaal. Ik probeer zoveel mogelijk hier op te steken en boeken te lezen etc wb voer drachtige merrie, maar er zijn zoveel verschillle omdat elk paard anders is natuurlijk. Nu is het lastig omdat ze een behoorlijke buik heeft, is dat van het veulen of ook gedeeltelijk van teveel voer??? ik weet het niet. Haar achterhand is voller dan normaal maar niet dik. pfffff leuk fokken Knipoog

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:28

Wordt ze eigenlijk nog volop gereden? Ik ging er van uit van niet.
Je hoeft niet standaard kilo's meer brokken te voeren omdat ze drachtig is, als ze er zelf vet van gaat worden is het gewoon te veel Knipoog Om te helpen tijdens de laatste maanden van de dracht kun je brokken voeren waar meer in zit (merriebrok), tegen het eind zal ze voor zoveel brok echt bedanken denk ik Lachen
Maar ik zou toch de mond ook nog eens nakijken, als er iets zeer doet laten ze brok het eerst liggen en hooi nemen ze nog wel.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:39

Ook voor jullie allemaal....
Afbeelding

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:45

Nee, op dit moment staat ze stil vanwege haar paas en mijn rug (lekker stel zijn we). Dus ik kan wel wat afbouwen denk je met deze periode van de dracht? Ik was van plan om haar in februarie ofzo merriebrok te gaan geven. Ze krijgt rouwens 1/3 granenmix en 2/3 basisbrok in de ochtend en 1 kilo brok en een halve kilo granen in de avond. Het is dus niet alleen brok.
's ochtend eet ze wel alles op, het gaat echt om de avond dat ze niet eet. dus mond lijkt me onwaarschijnlijk maar voor de zekerheid maar wel even na kijken. Ik kan o het moment zelf niet heen doordat ik plat lig, maar zal eens kijken of ik anders de DA moet laten kijken.
Dus paln de campagne; minderen in voer, mond nakijken en in de gaten houden hoe ze het doet op minder voer.
O ja, nicole, wil je staks nog even haar foto bekijken of je haar te vet vind of dat het echt een drachtige buik is?? Moet hem nog even op de computer zetten.....

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:57

oh ik dacht dat het de eerste keer was dat ze nu niet at, maar als ze s ochtends alles op eet zal het niet aan haar mond liggen.
2,5 kilo brok vind ik veel, maar dat is het dus ook niet, hoe het zit met granenmix dat weet ik niet, hier wordt alleen brok gevoerd, maar er komen vast mensen langs in het topic die zo ook voeren, zou dus daar even op wachten! Lachen

Dat de buik dik is zal best, maar hoe is ze verder, voel je nog ribben, heeft ze verder aan de achterkant nog model of is het model rolmops Knipoog Voeren is meer een kwestie van voelen en vergelijken met hoe ze er eerder uitzag, dat is van een foto wel lastig

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:04

mijn koudbloed"jes" krijgen smorgens 1,5kg en 'savonds 1,5kg, degene met boxrut 1kg en 1kg, de warmbloed ook 1.5/1.5 bovenop onbeperkt voordroog, schepje vitaminen/mineralen-granulaat en 1 emmer wortelen per dag.
Veel? Sja... Clown ben dat naderhand wel al gewend Knipoog

Niet de eerste geboorte marlijn haar pups niet vergeten Knipoog
En tis natuurlijk "maar" een geit en geen paard Knipoog

Geboorte ging niet goed
half uur na mn berichtje hier nog eens gaan kijken (bij mn andere geiten blijf ik er meestal bij, maar deze is nog niet zolang bij ons en nog erg snel gestresst), in de verwachting dat de lammetjes er al zouden zijn,
geit lag neer met persweeën, al doodmoe en er stak op het eerste zicht een rare donkere "blaas" naar buiten. Ik zag geen pootjes, dus wezen tasten en die gekke "blaas" was dus het donkere hoofdje dat deels buitenstak, alleen dus geen voetjes
niet goed dus, dus verder getast: 1 voetje gevonden, het andere pootje lag helemaal opgeplooid en dus kon het lam er niet uit.
Lam teruggeduwd en naar de voetjes gevist (rekening houdend met het feit dat je er maar ongeveer een halve hand ver in kan Clown )
Dat is dan gelukkig gelukt en eens het lam goed lag, was het er in een mum van tijd.
2de lam volgde heel vlotjes, alleen mams was echt uitgeput en wilde zich niet verroeren.
Gelukkig zijn het héél stevige kinders en konden die zichzelf wel eventjes redden zo, want moeders wilde pas na weer een halfuur stilletjesaan opstaan.
Dan nog wat gedoe gehad doordat haar uier méga gespannen stond en ze de lammetjes niet wilde laten drinken (Darià is ook maiden Knipoog) maar dat is nu ook verholpen OK dan!
En zo zijn er 2 geitenkinders op de wereld gekomen, op de dag dat ons 1ste hondje, Gigolo verjaart (wordt 1 jaar oud vandaag! )
Een Bruin bokje met belletjes --> Faron
Een Camel mieke met belletjes --> Fyrinya
Mijn wens was op de 1ste plaats een Camel Bont mieke en op de 2de plaats een Cameltje, dus dat zit wel goed Knipoog
Ben voornamelijk héél erg tevreden dat we erbij zijn geweest en hebben kunnen helpen, anders was het fataal afgelopen Ach gut
Foto's zullen voor morgen zijn, hebben het te druk gehad met helpen en wilde haar nadien ook niet nog eens extra stressen Ach gut

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:06

Gefeliciteerd met je kinders, Frenia ! Fijn dat je er bij was en hebt kunnen helpen. Fyrinya was ook een mooie geweest voor een merrieveulen Knipoog

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:08

Dat is aardig veel voer denk ik Quintusgl, voor een paard dat niet werkt. Mijn KWPNmerrie van 1.68 die ook niet werkt en 227 dagen drachtig is krijgt 2x 0,5 schep basisbrok en onbeperkt ruwvoer, en ziet er daarop nog erg goed uit. Nou is het ene paard het andere niet en weet ik dat Vienna erg sober is qua voer, maar ik denk dat je best wat minder kan voeren.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:11

Frenia, gefeliciteerd! Super dat jullie haar zo goed hebben kunnen helpen!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:17

Frenia GEFELICITEERD!!! Blij dat het uiteindelijk wel goed is gegaan!!! Ben benieuwd naar de kraamfoto's!!!
Jeetje, die krijgen ook best wat. maar je hebt het vast vaker bij de hand gehad Lachen
Nicole, dank je wel voor je reactie weer! Ik voel me wederom een kleuter (hebben meer mensen met eerste veulen dit??? haha). Inderdaad kijken naar de merrie (zonder drachtige dieren kan ik dat best goed) maar ik wist niet meer wat goed is bij een drachtige of niet. Haar ribben voel je niet maar laatr me raden........dat moet nog wel omdat het veulen niet boven de ribben ligt..............nee mensen , ben niet blond.....
Ok, dan krijgt ze dus te veel. Als iemand ook nog voert met granenmix erbij hoor ik het graag en ik ga maar even minderen.

Twinklebel, dank je wel. Dat is idd een stuk minder!!! beslissing om te minderen is dus wel juist als ik het zo lees
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 14-12-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:19

Heftig Frenia, goed dat het je gelukt is! Doet moeder het nu wel weer goed? Is ook niet niks zo'n tijd persen op iets dat niet meegeeft Ach gut
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-12-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:37

goed joh dat je er voor ze was, frenia, ben heel benieuwt naar foto's Lachen geef de moeder maar een extra knuffel.

quintusgl, ja ik voel me soms ook niet al te slim. vind het dan ook erg fijn dat ik hier mijn vragen kwijt kan zonder dat iemand er moeilijk over doet. en als extra krijg je dan meestal nog verschillende meningen en ervaringen wat helemaal fijn is!

het kan zijn dat je merrie het te veel vind, zeker omdat ze de rest wel eet. syl krijgt ook veel voer, 1 kilo s (conditiebrok) ochtends en 1 kilo (conditiebrok) s avonds plus een halve schep maislijnzaadbrok en elke dag 1 wortel. (en dan nog een behoorlijke bult alpen hooi)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:45

Frenia, gefeliciteerd!!! Snel foto's plaatsen!

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:47

Mijn reus van 1.75m die niet werkt krijgt 2 halve schepjes brok (denk dat het neerkomt op totaal bijna 2 kilo) en daarnaast ruwvoer. Nou is hij natuurlijk niet drachtig Haha! maar ik heb altijd geleerd dat je een drachtige merrie tot de 7 of 8 mnd ook niet anders hoeft te voeren en dan kun je kijken of je merriebrok wilt gaan voeren.
Heb er zo ook nog 2 staan van 1.60-1.65 die niet werken en die krijgen 2 keer een kwart schep, dus een kilo brok en voor de rest ruwvoer. (Ze zien er prima uit voordat iemand het zielig vindt Haha! )
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-12-08 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:48

Ook nog even een vraagje van mij, ik heb van mijn pappa sinterklaas een leuk halster gehad voor het veulen, alleen heeft pappa niet zo'n verstand van paarden en maat Shetland gekocht. Nu lijkt me die wat groot (vooral wijd bij de kaken) voor een rijpaardveulen, maar wat is jullie ervaring, gaat die nog passen als het veulen wat groter is? Het is namelijk wel een leuk halster, en anders moet ik hem nog even ruilen deze week.

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:50

Is het van stof? Dat gaat nog wel passen en anders kun je er onder de kaak een knoop in leggen. Zo gaan de veulens hier van een kleine maat veulenhalster naar een grotere maat veulenhalster en dan in een maat pony met knoop. De rest past dan wel, alleen is het idd bij de kaken te wijd.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:57

Nicole288 schreef:
Is het van stof? Dat gaat nog wel passen en anders kun je er onder de kaak een knoop in leggen. Zo gaan de veulens hier van een kleine maat veulenhalster naar een grotere maat veulenhalster en dan in een maat pony met knoop. De rest past dan wel, alleen is het idd bij de kaken te wijd.

Ja, is een nylon halster. Maar ik denk dat ik hem toch maar ga ruilen, is zonde als ik hem niet gebruik. Nu kan ik hem nog ruilen, dus om nou onnodig met knopen te gaan werken.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:00

Santa op 210 dagen dracht, beetje niet zo charmante foto.... maar het is alvast een beeld!

Afbeelding

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:00

Ja om mee te beginnen is het niet geschikt, dus als je geen veulenhalster hebt en je kunt deze ruilen voor een veulenhalster zeker doen.
Er komt hier altijd een moment dat veulen niet meer past en pony ook nog niet en dan is zo'n knoop handig Lachen

Snowdon wat een leukerd!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-12-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:08

gefeliciteerd Frenia Haha!

wow, Santa is ook leuk Ja

Amandake, ik vind die donkerbruine zooooo gaaf he....