[HK][barncam]Foalcamobsessus Eyespoppingoutus 2006 #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:03

Gabbertje schreef:
Ik ben alleen benieuwd naar bepaalde dingen zoals deze, omdat ik het nog nooit eerder op deze manier gezien heb. Ik heb verder niets gezegd over hoe en wat, want ik heb er geen verstand van, dus dan maar vragen

Op hun message board hebben ze laatst een hele uitgebreide uitleg geplaatst over waarom en wat ze doen met de pasgeboren veulens, wel in het Engels.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:03

Bij deze fokker, behandelen ze de merries en veulens op een holistische manier, zij hebben de mening/filosofie dat je juist het veulen in het begin met de mens moet binden, want daar moet hij zo snel mogelijk aan wennen, aan de moeder lukt het binden zowiezo wel, en ik moet je eerlijk zeggen, ik zie er wel wat inzitten, in die filosofie...
Ik heb nu bij Tintagel 3 merries zien bevallen en dat ging allemaal heel rustig en kalm en ook hoe de merries erop reageren dat de mensen veel aan het veulen zitten/wrijven, toch wel wonderlijk dat ze daar geen moeite meehebben, ze zijn erg vertrouwd daar met de mensen, dus er is zeker wat voor te zeggen!!!!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:06

Als ik dat zo lees, zie ik daar dan eigenlijk ook wel wat inzitten. Zolang het goed gaat wat betreft band tussen mens-moeder, als moeder er geen problemen mee heeft, vind ik 't wel kunnen.
Als deze methode goed werkt bij hun, wat voor commentaar zouden wij er dan op mogen hebben?

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:07

MarijeR schreef:
Gabbertje schreef:
Ik ben alleen benieuwd naar bepaalde dingen zoals deze, omdat ik het nog nooit eerder op deze manier gezien heb. Ik heb verder niets gezegd over hoe en wat, want ik heb er geen verstand van, dus dan maar vragen

Op hun message board hebben ze laatst een hele uitgebreide uitleg geplaatst over waarom en wat ze doen met de pasgeboren veulens, wel in het Engels.

En ik zowat geen Engels

essiether

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:08

zo even mijn eten klaar gemaakt
staat het veulentje al? dat is snel zeg!
ben blij dat alles goed is gegaan

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:08

Het is altijd gaaf om een veulen ter wereld te zien komen en het is waar dat er een rood kruisje zit. Maar door de bevalling zo in beeld te brengen, ja, dan kan je ook wat reacties verwachten. Dat geeft voor hen niet, want ik neem aan dat ze ervan overtuigd zijn dat ze het juiste doen voor merrie en veulen. Toch? Vind het persoonlijk niet leuk om te zien dat het veulen eraf werd getrokken, en daarna in de armen van een mens ligt om afgedroogd te worden en achterna gekropen en geïmprint. Vind dat persoonlijk helemaal niet fijn om te zien. Maar er zit een methode achter en die respecteer ik. Hoop dat jullie mijn mening ook respecteren.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:09

Ik heb een idee, ik ga vanavond in de huiskamer een nieuw topic plaatsen waar we meer off-topic met deze zaken kunnen kletsen of een discussie houden (als het maar wel gezellig blijft!!!), dan kunnen we het hier ontopic houden!
Wie zin heeft kan daar dan komen kletsen over zaken die met de merries/veulens te maken hebben en houden we het hier ook gezellig en meer voor de geboorte te bekijken van de merries/veulens....

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:11

Waarschijnlijk wordt je méning wel gerespecteerd, maar je commentáár niet. Aangezien ieder het op z'n eigen manier doet, ieder weet wel of 't goed gaat of niet. Ik wed dat je zelf commentaar ook niet leuk zou vinden.
Zoals MarijeR al zegt, zijn we gasten bij hun en ik vind zelf als gast dat je geen commentaar mag geven. Als ik ergens te gast bent geef ik ook geen commentaar. Althans, soms wel, maar dan zo dat het niet beledigend of kwetsend is, en wat er net gezegd werd kwam af en toe best kwetsend over.

@Stephany: Mij zul je daar vinden, weet alleen niet of ik er vanavond al ben; eerst huiswerk na 't eten.

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:12

ChantiieY schreef:
Als ik dat zo lees, zie ik daar dan eigenlijk ook wel wat inzitten. Zolang het goed gaat wat betreft band tussen mens-moeder, als moeder er geen problemen mee heeft, vind ik 't wel kunnen.
Als deze methode goed werkt bij hun, wat voor commentaar zouden wij er dan op mogen hebben?

ik vind eigenlijk ook al vind je de methode niet goed dat je nergens commentaar op mag hebben qua het veulenen en hoe een mens zich dan gedraagd...... Ieder doet het op zijn/haar manier en wie zijn wij om daar wat over te gaan zeiken als we het er niet mee een zijn? Ten eerste het zijn onze paarden NIET.
Ten tweede wat marije al zegt wij zijn te gast bij hun in de stal... wat als hun nou zoiets hadden van ja dat commentaar worden we gek van en spelen het door en je hebt op den duur helemaal geen merries meer om naar te kijken. Willen jullie dat??
Nee dat denk ik niet dat jullie dat willen....... Dus gewoon commentaar voor je houden en niet uitspreken, daar schiet je niks mee op en krijg je commentaar van de mensen die hier al langer zitten want die hebben daar gewoon geen zin in en willen dit topic houden zoals die was...

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:13

Ok, iedereen is welkom, het topic gaat heten:

Merrie starende en veulenverslavende cammers.....
Of zoiets, ik laat het vanavond wel weten...

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:15

Ik zie 't wel verschijnen.

Er zijn momenteel geen onrustige merrie's meer, hè?
Ik denk dat ik zo ga als er niets opvallend is.

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:15

Stephany schreef:
Ok, iedereen is welkom, het topic gaat heten:

Merrie starende en veulenverslavende cammers.....
Of zoiets, ik laat het vanavond wel weten...

moet je wel ff met een mod overleggen denk ik want anders gaan ze er misschien wel een slotje op doen en schiet het nog niet op

essiether

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:17

goed idee stephanie dan kan dit topic blijven waar het bedoelt voor is genieten van de geboorte van een veulen

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:18

Maar we kunnen er toch van léren? Als iemand mij kan vertellen waaróm ze de pootjesblaas zo snel brak en ging trekken, dan snáp ik het misschien beter! Dat geeft toch niet? Is dat off topic? Wil absoluut niet beledigend zijn. En heb de wijsheid niet in pacht, én ken de merrie en haar voorgeschiedenis niet.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:20

essiether schreef:
goed idee stephanie dan kan dit topic blijven waar het bedoelt voor is genieten van de geboorte van een veulen

Ja..en reggea om een topic in de huiskamer te plaatsen hoef ik dat niet aan een mod te vragen, want het is niet in de "kraamstal" , je kunt a.h.w. een ander topic als een verlengde zien van deze.
En dan kan dit topic blijven waar het oorspronkelijk voor bedoeld is!!

essiether

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:21

daar is het nieuwe topic dan ook voor bedoelt paars anders komen hier zoveel bladzijdes bij dat diegene die later komen kijken of er een paard bevallen is zoveel bij moeten lezen dat is niet echt fijn

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:22

Veulentje van Esmeralda is wel een schatje zeg..en drinkt al...ik vind die rust die deze mensen/stal uitstralen juist heel prettig, je ziet het ook aan de merries, deze zijn zo kalm.

essiether

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:23

je ziet het veulen denken tja daar komt iets lekkers uit maar hoe kwam ik er ook al weer bij hihi

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:24

Mag ik even boos zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sorry haha maar oh wat ben ik echt boos dat ik Esmeralda moest missen
Ik was de stallen aan het doen, kreeg gelukkig een sms van Essiether (Nog bedankt!!) ik race naar binnen om de computer aan te doen, doet internet het niet

Sorry hoor
Ik ga even bijlezen

essiether

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:27

nou miranda die bevalling ging zo vlot dat je denk ik de bevalling nog gemist had

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:29

paars schreef:
Maar we kunnen er toch van léren? Als iemand mij kan vertellen waaróm ze de pootjesblaas zo snel brak en ging trekken, dan snáp ik het misschien beter! Dat geeft toch niet? Is dat off topic? Wil absoluut niet beledigend zijn. En heb de wijsheid niet in pacht, én ken de merrie en haar voorgeschiedenis niet.

Ik heb de bevalling niet gezien, maar wat bij de meeste bevallingen gebeurt is dat de mensen eerst even voelen of het veulen in de juiste houding ligt.
Of er 2 voorbeentjes en een snuitje te voelen zijn.
Is dat niet zo, dan kan je de merrie wel gewoon laten persen maar dan krijgt ze het veulen er nooit uit.
Als je het van te voren even controleert, kan je meteen ingrijpen als het niet goed ligt.

Verder kan het er op de cam soms uit zien alsof mensen enorm hard aan het trekken zijn. Maar vaak houden ze alleen de beentjes tegen tussen de weeën zodat het veulen niet eerst weer terug zakt voordat de merrie weer gaat persen.
Op een cam is dat verschil vaak moeilijk te zien.
Plus dat je vanaf de cam vaak niet kan zien wat er in de stal echt gebeurt.
Soms heeft een merrie hulp nodig, soms heeft ze wat aanmoedigingen nodig.
Soms kan het ook zijn dat er iets gebeurt waardoor het veulen er heel snel uit moet. Bijvoorbeeld als de navelstreng al gescheurd is of bij een red bag.
Dit is niet altijd duidelijk op de cam te zien. Dat kan je alleen in de stal beoordelen als je erbij staat.
Het beeld vanaf de cam kan wat dat betreft soms heel verwarrend zijn.

yvetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:31

Ik heb haar de hele dag gevolgd, begint ze net op het moment dat ik even een uurtje in de bus moet om thuis te komen

Gelukkig heeft mama het voor mij opgenomen op

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:32

Thanks! Dat is waar natuurlijk! En misschien is ie wel perongeluk gekanpt toen en ja, dan móet je wel vasthouden! Het is in ieder geval een poepie om te zien met z'n slappe oortjes en ik hoop dat we er nog vele gezonde veulens geboren zien gaan worden!! Toch het allermooiste!

Lafayette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:32

yvetje schreef:
Ik heb haar de hele dag gevolgd, begint ze net op het moment dat ik even een uurtje in de bus moet om thuis te komen

Gelukkig heeft mama het voor mij opgenomen op

mm had ik ook last van

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:34

Reggea schreef:
hoi hoi ben er net esmeralda gemist en wat weer een gezeur over de mensen die helpen.... DIE MENSEN WEET ECHT WEL WAT ZE DOEN HOOR!!! ZE FOKKEN LANGER DAN VANDAAG!!!!!!!!

Geodzo Reggea!! Helemaal mee eens