[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:44

Oooh Mer wat balen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:15

Mer1980 pfff, behoorlijk balen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:36

Mer1980,
Wat ontzettend k*t. Wel fijn dat de merrie zelf geen last heeft gehad van de vrucht verliezen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:47

Wat erg Mer1980. Dat is echt even flink balen :(:)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:48

He gadverdamme Mer1980... dat verwacht je nu eigenlijk niet meer mee te hoeven maken. Y;(

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:56

Oh bah, Mer1980, wat balen! Totaal niet verwacht?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:15

Balen Mer! Gaat het verder wel oke?

Moner; sneu voor het beestje maar ik ga wel mee met Cynthia in deze.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:56

Shhiit Mer!! Wat ontzettend balen man..

Was het maar zo makkelijk, dat men mee betaalde aan mijn veearts rekening..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:07

Dat is geen leuk nieuws mer :(

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:15

Neeee joh Mer wat een rotnieuws!! :( |( |(

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:23

Mer1980, neeee! -O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:32

Jeetje wat een klote nieuws!
Had je wel een vermoeden dat je liet opvoelen,of?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:37

Oh wat zuur Mer! :n

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 01:45

Mer. Wat zuur :(:) sterkte

Idd een eeuwige discussie. Ik denk dat je het beste naar het paard kan kijken. De ene is de andere niet. Neemt niet weg dat ik het echt niet oké vindt hoe sommige 3 jarige al onder het zadel lopen. Er is ook een verschil tussen trainen en trainen....

Ik heb mijn merries graag vol, daar bedoel ik niet mee moddervet.
Het is op moment zelfs zo dat ik moet opletten met hooi voeren.
Sammie krijgt nu wel zo goed als 2 x een schep merrie brok. Dit is echt voor de vitamine en haar leeftijd.
Toen ze kwam had ze niks op haar rug zitten, nu is ze voller op haar rug. Ik denk ook dat het een rol meespeelt dat ze savonds lekker warm op stal staat. Voorheen stond ze altijd buiten en dan kost de regen en wind ook een hoop energie. Wild Thing krijgt nu 2x een halve merrie brok. Dit wordt langzaam opgevoerd als we naar het einde lopen.
Ik heb altijd wel een paard wat moet aankomen of dat op gewicht moet blijven door zwaarder arbeid.
Deze krijgen pulp met luzerne brok erdoor, hierbij voeg ik altijd supplementen die ze extra nodig hebben.
Voorheen gaf ik ook seniors peiores, werkt prima maar ging best snel op met zoveel paarden.
Ook heb ik die van pavo geprobeerd, dit deed eigenlijk helemaal niks.
De merries krijgen nu ook een beetje bij met vitamine e, olie en glucasmine.

Moner. Wat een pech. Sterkte ermee. Ik snap de meeste reacties wel. Ik heb ook wel eens bijna al mijn paarden op de kliniek gehad. Nooit hulp gevraagd het is immers mijn eigen risico en het zijn mijn eigen paarden.
Nu denk ik dat in de meeste gevallen in zo'n situatie voor euthanasie wordt gekozen. Ik snap dat er veel emotionele waarde aan zo'n beestje zit en dat je er alles aan wilt doen. Maar is dat het waard? Ik hoop van harte dat hij goed geneest en je wat hulp krijgt om het te bekostigen.
Van je merrie klinkt ook niet best. Wat een pech... :(:)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:11

Al weer een tijde gewoon wat mee gelezen.

En idd het blijft een eeuwige discussi. Ik ken er genoeg die op 3jarige zijn ingereden en ik vond de ene er al meer klaar voor dan de andere. Maar wat doe je er aan hé.

Ik zie hier al veel ronde buikjes passeren en soms denk ik dan dat de mijne iets ronde mag komen maar soms denk ik dan ook weer van oké ze is toch wel rond.
Ik vroeg me even af wat voor merriebrok jullie geven? Welke is de beste die het beste helpt bij je paard.

Moner wat een pech. Sterkte

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:58

Dat mijn merrie leeg zou zijn had ik niet verwacht. Ze staat nu nog niet bij mij maar bij de hengstenhouder. Volgens de veearts is het al een geleden. Ze had nu 5 maanden drachtig moeten zijn. Is ook gewoon drachtig gescand. Maar dat is ook weer even geleden. Ik had mijn merrie verhuurd en ik zou haar drachtig terugkrijgen. Nu mag ik in april wel weer komen, maar ben er alsnog goed ziek van. Ga haar zo ophalen dan staat ze weer lekker thuis na 2 jaar.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:17

OYYO schreef:
floripori17, Geweldig filmpje, <3

DDDara, Volgens mij heb je al veel zaken op orde. Vanuit een foto beoordelen blijft moeilijk. Neem al het goed bedoelde advies mee en zet je plan uit. Hoever zijn die 3- jarigen? Een voordeel zou zijn als ze iets later veulenen. Dan is er voldoende gras en kunnen ze zodoende de melkgift op peil houden. (+brok) Zou je niet over voldoende goed grasland beschikken dan eens kijken of je niet iedere dag gemaaid gras kunt bijvoeren. Maar goed dat is pas voor volgend jaar.

En inderdaad een eeuwige discussie op welke leeftijd je wat mag doen :). Een 3 jarige een beetje werk laten doen is niks mee en ze mag dan ook nog gedekt zijn. Maar zoals met alles is het de hoeveelheid werk je vraagt. Wat betreft de stress tijdens zadelmak maken. Dan is er ook iets niet goed in de voorbereiding en moet je wellicht een stapje terug doen. Alles met mate en een beetje gezond boeren verstand. :)

De bruine 3 jarige is 219 dagen
De zwarte 3 jarige is 188 dagen

Zadelmak maken doe ik vrijwel altijd met 3 jaar, afhankelijk van de grote en de toestand waar in het lichaam is kijk ik wat ik verantwoord vind voor dat paard.

De bruine merrie was dit voor jaar ECHT ECHT dun dus die heb ik laten staan dat vond ik echt niet kunnen. De zwarte zat toen iets beter in der vel en die heb ik aan de longe, dubbele longe en lange teugel gehad. En daar heb ik uit eindelijk een keer of 10 op gezeten maar bij zo een jong en groot paard is dat bij mij dan echt 10 min stappen beide kanten op en meer niet. Ik heb dus nog nooit met haar gedraaft of gegalopeerd daar vond ik haar gewoon nog niet klaar voor. Maar ik vind het vaak in hun voordeel om ze wel al iets te laten ervaren. Na het dekken is ze met vakantie gegaan. Nu loopt ze ongeveer 2 keer per week (10 minuutjes) aan de longe of train ik haar een beetje aan de hand.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:54

Ik weet bij bepaalde springstallen dat ze met 3 basis zadelmak maken. Dat jaar dekken en een veulen eruit halen. Naargelang de ontwikkeling van het paard gaan ze daarna de sport in of nog 1 veulen. Zo vind ik het persoonlijk ook het fijnste.
Heb paarden gezien die met 3 de sport in gaan en op hun leeftijd meedraaien op het voor hun hoogst toegestane niveau en met 5 knie en of rugproblemen. Die halen hun jaren in de sport gewoon niet... das doodzonde.
Ben dus helemaal geen fan van die wk's voor jonge paarden. Dat zijn echt zware parcours...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:13

Ze zouden de minimum leeftijd voor wedstrijden ook aan moeten passen, vind ik. Ik denk echt dat meer mensen dan wat langer wachten met intensief trainen, omdat ze toch nog geen wedstrijden mee kunnen pakken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:22

Mer1980: weet jij toevallig hoe het werkt als je de appaloosa veulens wilt inschrijven hij het KWPN.
Ik had altijd begrepen dat dat niet mogelijk was of dat er dan vader onbekend op het papier zou komen te staan.
Nu had ik het bij de KWPN nagevraagd en kreeg ik het antwoord dat ik een blauwpapier krijg met de volledige afstamming van vader en moeder.

Toch ben ik bang dat ik uiteindelijk maar een half papier heb omdat ik van iedereen hoor dat het niet kan. Weet jij hier meer van?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:28

Wat verschrikkelijk balen Mer. -O-

DDDara schreef:
Mer1980: weet jij toevallig hoe het werkt als je de appaloosa veulens wilt inschrijven hij het KWPN.
Ik had altijd begrepen dat dat niet mogelijk was of dat er dan vader onbekend op het papier zou komen te staan.
Nu had ik het bij de KWPN nagevraagd en kreeg ik het antwoord dat ik een blauwpapier krijg met de volledige afstamming van vader en moeder.

Toch ben ik bang dat ik uiteindelijk maar een half papier heb omdat ik van iedereen hoor dat het niet kan. Weet jij hier meer van?

Dat kan, je krijgt dan inderdaad B register (blauw papier) met afstamming er op (mits afstamming bekend is bij een ander stamboek).

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema

Onderaan kan je op link klikken waar je het hele schema kunt zien.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:46

Als je een hengst naar de keuring wilt hebben bij het kwpn, moet een 2018 hengst, nú in getrainde topconditie zijn. Dus met dik 2 jaar.
Merries kunnen met de eptm beginnen in januari, jaar dat ze 3 worden. Keuring is in de zomer, meestal trainen wij ze dan vóór de keuring alleen aan de longe, daarna paar weekjes vakantie en beleren..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:01

Quir schreef:
Wat verschrikkelijk balen Mer. -O-

DDDara schreef:

Dat kan, je krijgt dan inderdaad B register (blauw papier) met afstamming er op (mits afstamming bekend is bij een ander stamboek).

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema

Onderaan kan je op link klikken waar je het hele schema kunt zien.

Het zijn goedgekeurde appaloosa hengsten.

is er iemand die mij kan adviseren waar ik goed aan doen KWPN NRPS of appaloosa registeren met het oog op eventuele verkoop?
En stel ik kies voor een blauw kwpn papier en ik wil later met het veulen fokken en ik kruis haar met een goed gekeurde KWPN hengst krijgt het veulen dan wel een vol papier?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:38

Ben ik de enige die nu denkt waarom zou je überhaupt een merrie met vol kwpn papier gaan kruisen dat je een veulen met half papier krijgt?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:53

Het veulen krijgt als ik het goed begrijp dus een blauw papier.
En waarom ik een KWPN merrie met een appaloosa kruis is om een gaaf sportpaard met een kleurtje te krijgen....... is dat zo vreemd dan?
(Overigens is de appaloosa hengst die ik heb gekozen ook al een kruizing met KWPN, de Appaloosa's stammen af van Vivaldi en Sir Donnerhal) In mijn ogen niets mis mee :o :D

In mijn ogen gaat het om het paard dat je er uit krijgt en niet speciaal om het papier..... op een papier kan je niet rijden!