[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:51

Ohhhhh ruim zat haha

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:52

hier hebben we helaas kleigrond, dus buiten op het gras is in de winter niet mogelijk. we hebben een bak, en gaan een paddock maken. Ideaal is het niet.. hoop op een korte droge winter dus.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:11

320 hectare jeetje zeg wat een droom!

Charlotte welkom! Inderdaad mooie paarden!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:29

Ik geloof niet dat die van mij zo slecht geworden is van de opfok waar hij in de winter met nog 3 andere in een grote loopstal stond. Ze konden de hele dag door de stal wandelen en gingen al vroeg in het voorjaar het land op :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:42

Voor LaVie heb ik een plekje gevonden voor alleen de winter, waar ze overdag de hele dag op de wei staan en 's nachts op stal. En nog redelijk in de buurt van huis, want ik wil er wel geregeld heen.

Was nog best lastig om iets te vinden, omdat ik haar in de zomermaanden thuis wil hebben en de meeste opfoks willen ze niet alleen in de winter (wat ik overigens heel goed begrijp).

Wat een knap stel, Charlotte! <3

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:25

Prachtige dieren charlotte. Mag ik vragen waarom ze verder niet zijn uitgebracht?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:37

Mijn merries komen niet in de opfok. Vind ik erg risicovol. Als er iets gebeurd liever thuis dan bij iemand anders. En ik heb thuis een groep met verschillende leeftijden en schofthoogtes. Hengst weet ik nog niet. Heb nog geen hengst gehad :o

Wauw Charlotte wat een mooie paarden!

KimThirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:05

Welkom charlotte, mooie paarden en goede hengstkeuzes!

KimThirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:09

Esther28 schreef:
Andrea: Vera is half april uitgerekend en die van Kimthirs eind mei dacht ik. Afspenen idd zo laat mogelijk.

Zou wel fijn zijn kunnen ze tegelijk, die van mij eind mei uitgerekend

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:17

Welkom Charlotte. Wat leuk dat je een farrel verwacht, mijn nieuwe merrie heeft daar ook een veulen van gehad vorig jaar, hoe kom je zo bij die hengst?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:27

juval hier ook meer kleigrond, modder en nat in de winter en droog en hard in de zomer :P

vulina 320 hectare :wow: :wow: das een gans dorp _O-

bedankt pretty, ik denk ook wel dat het goed zit bij de dames, ze zijn ook zo lekker bitchy :D
hoe gaat argento? en de nieuwelingen?

hier gaan ze overdag ook buiten op een bescheiden 1,5 hectare :Y) en snachts binnen maar das voor me eigen nachtrust, we wonen vlak naast de snelweg en heb geen zin om nog eens een veulen snachts van tussen de koeien te gaan halen. :=

welkom charlotte, knappe hoofdjes, je ziet dat het moeder en dochter is

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:00

Welkom charlotte! Inderdaad prachtige dieren :~

Kleigrond is inderdaad rampzaliger in de winter dan zand. Ik heb ook kleigrond maar toch lopen ze het hele jaar rond op de wei. Swinters haal ik alles snachts wel naar "binnen". De hengsten toevallig vanavond voor het eerst weer op stal (omdat ik aanstaande papa rustig moet gaan klaarmaken richting de hengstenkeuring en aangezien ik hem niet eens meer te pakken kreeg is het tijd voor wat meer dagelijks contact :o ) en de merries gaan snachts in de paddock met overkapping. Mijn paddock is niet groot, maar genoeg om ze swinters snachts op te houden. En ja er gaat land kapot swinters, het zij zo...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:17

Welkom charlotte (en volgens mij had ik mette ook overgeslagen, welkom!).

Hier zitten we ook op kleigrond (zit ook een beetje tussen juval en linda in qua woonplaats :') ), maar ze komen ook in de winter nog wel op de wei. Voornamelijk omdat we een redelijk stuk hebben met een kudde van 3, dus het wordt niet super intensief gebruikt. Ze hebben op het moment zelfs nog een beetje hoog gras te eten, strook wordt nu wel klein dus dat zal volgende week wel op zijn.
Scheelt ook wel wat je voor een paarden hebt lopen, kleintjes lopen het toch minder snel stuk voor mijn idee (helemaal als ze geen ijzers hebben).
Als het land te nat is gaan ze op de paddock en ze kunnen sowieso altijd onder het afdak en op de verharding, maar dat is eigenlijk nooit een volle maand of langer. 'S nachts staan ze op stal in het winterseizoen of met slecht weer (die van mij dan, die van mijn stalgenoot is graag buiten dus die loopt op de verharding met toegang tot zijn stal).
Dat ze hier gewoon veel buiten zijn op een mooi stuk om ook wat te rennen en ik echt super op 1 lijn lig met de stalbaas van manier van omgang met de dieren speelt ook erg mee in de beslissing om het veulen thuis te houden.

Ik las ook al weer over gekraakte hersens voor namen. Ik ben ook echt al geobsedeerd met namen bedenken :o Het erge is nu dat ik voorkeur heb voor een merrieveulen, maar ik voor een hengst al de perfecte naam in gedachten heb :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:34

hengstennaam met een E weet ik ook al. merrienaam met M weet ik nog niet. die mag Julia verzinnen, die gaat er vanuit dat het een merrie wordt, en ik heb meer hengstenvoorgevoel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:37

Ik heb geen restricties voor een merrienaam, dat vind ik juist zo moeilijk.
Teveel keuze

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:41

Hier in de buurt is ook een opfok waar ze de hele winter binnen staan..
Zelf zou ik dat niet willen. Carwyn is als veulen naar een fokker gegaan. Maar ja, ben er uiteindelijk maar weinig geweest.
Veulen wat nu komt is in principe voor de verkoop. En anders zie ik het wel, haha.
Ik woon op veengrond, dus geen winterweidegang. Maar ze lopen hier dan op de paddock en een schuilstal met verharding.

Charlotte, mooie foto!

Hier zijn alle namen vrij.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:41

Zo ik ben een hele poos al in mijn meelees modus dus weer even updaten!

Welkom Charlotte wat super leuk dat je een Ferguson verwacht! Die was mijn "reserve keuze" dus ik ben erg benieuwd naar je veulentje!

Ook alle andere nieuwe mensen welkom! Hoe meer zielen hoe meer vreugde :)

In Septemee hebben wij Ushi verplaatst naar een andere stal. We staan nu in Nigtevecht en we hebben het er heerlijk! Ze hebben ook opfok bij ons op stal dus mijn veulentje blijft lekker hier als hij/zij afgespeent is! Ideaal! _/-\o_

Ik mag ook zeker niet klagen omdat ushi wat laat is uitgerekend (14 juni) zijn de opfokstallen leeg bij de tijd dat ze moet bevallen ze mag dus heerlijk bevallen in een opfok stal en daar hangt de camera al boven! Ik mag ook blijven slapen en onze birth alarm hebben we thuis klaar liggen. De eigenaresse van de stal en haar man wonen aan de stal en hebben al jaren ervaring met merrie begeleiding dus zelfs als ushi verzint te bevallen zonder mij is ze in goede handen. Ushi is samen met 7 andere merries drachtig bij ons op stal, dat word een heerlijke veulen weide <3

Ushi is momenteel (pas) 110 dagen drachtig. Van de week was ze ineens ontploft. Ze is ook wel al het diktste van alle 7 merries haha. We hebben wedstrijden aan huis nu dus we doen nog mee tot wanneer we kunnen. Helaas gaat het langaat maar zeker minder goed met haar tanden (ze heeft de ziekte EOTRH) dus ik ga nu opzoek naar een bitlooshoofdstel. Kijken of dat beter gaat.

Ik ga mijn veulen bij het NRPS inschrijven dus ik moet weer een hengsten naam vinden met een K ;( (jammer genoeg kan ik het niet helpen om daarbij aan Koda te moeten denken... hmmpff...)
Merrie naam is vrij dus dat word nog lastig. Haha

Ushi is heel erg anders dan de vorige 2 drachten. Erg chagering, boos, lomp en absoluut niet knuffelig. Dus let's hope for a mare :D

Deze foto is van vorige week in een donkere stal haha binnenkort maar even weer wat beters maken.

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:17

Mooie moeder en dochter foto. Welkom ook.

Onze bijna buren hebben een kleine opfok voor merrieveulens tot 2,5 jaar. Ze lopen zomers en in het voor en najaar 24/7 buiten op het gras en in de winter periode snachts op stal en overloop op een verharde paddok. Met onbeperkt ruwvoer.

Ik heb verder geen verstand van de opfok. Hier blijven ze over het algemeen gewoon lekker thuis in de groep. Enkel met afspenen is het soms even puzzlen.

Deden we nu ook een lijstje bijhouden wat we denken wat het geslacht van het veulen is en wat we hopen?
Mijn gevoel zegt sterk een merrieveulen, ik hoop op een merrieveulen, maar ik ben bang voor een hengstveulen. hihihi
Hier lopen de dames nog steeds heerlijk buiten met erg veel gras. Strook begrazing is nog steeds nodig gezien hun ronde voorkomen. Gaya is er wel helemaal bij. Zandkuurtje is ook weer gebeurt. Nu hopen op niet meer complicaties..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:14

Leuk om te lezen hoe iedereen de opfok wil gaan doen!
En ik geloof dat de meeste wel hopen op een merrie of niet? Ik hoop voornamelijk op überhaupt een veulen en dan graag gezond :D Het liefste een merrie omdat dat qua opfok makkelijker is maar met een hengst kan ik ook vast wel wat regelen :)

Leuk om te lezen hoe je de hengst gekozen hebt Charlottte!

En jullie paarden laten al aardig wat buikjes zien! Mette heeft ook een aardige buik nu, maar dat is voornamelijk gras en spekkies van het niks doen. Zij staat dus op dieet!

Ik zou nog even mijn combinatie laten zien! Dit is Borre: http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/borre/

En foto's van mijn merrie staan in mijn onderschrift. Ik heb nu helaas even geen foto's bij de hand.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:47

fokfanaat schreef:
Welkom Charlotte. Wat leuk dat je een farrel verwacht, mijn nieuwe merrie heeft daar ook een veulen van gehad vorig jaar, hoe kom je zo bij die hengst?

Op wat voor merrie is dit geweest? Heb je toevallig beeld materiaal van het veulen?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:12

Welkom Charlotte,wat een knappe foto van jouw 2 merries. Leuk is dat,moeder en dochter die samen een kind verwachten. :)

Interessante praat over de opfok. Ik geloof ook dat een paard elke dag eens goed de benen moet kunnen strekken voor zijn gehele welzijn.
Soms met héél slecht weer blijven ze hier wel eens een dagje binnen maar anders altijd buiten behalve 's nachts. We hadden een hele grote paddock,die hebben we nu wel in 3 verdeeld zodat de hengst ook gewoon de hele dag buitenkan en mijn warmbloedpaard niet meer tussen de drachtige merries moet,zij kon extreem chagrijnig zijn op de paddock als de kleintjes haar eten wouden stelen. :=
Geen risico's meer nu en ik kan mooi zelf hun eten bepalen. De warmbloed moet veel en rijk eten want ze is oud en de kleintjes moet ik wat meer snoeren natuurlijk. :D Die hoeven vooral hooi.

Lovelyn dat zal wel dat je liever geen naam met een K gekozen had. :(:)
Flink buikje al!

Fotsy Argento gaat goed! Sinds 2 dagen mooie mestballetjes. +:)+ Het doet dus echt wel allemaal wat,een beetje extra goed voer. En de appelazijn natuurlijk.
De twee nieuwe dames doen het ook heel goed. Zij drietjes blijven deze winter op de weides,de anderen gaan in de paddock. Voorlopig echter lopen ze nog allemaal in de wei.

Sylvana_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:48

Hi Allemaal,

Laatst al een keer tussendoor gereageerd en vooral in de meelees-modus.
Maar nu toch maar even tijd genomen om mijzelf, en vooral mijn merrie, voor te stellen.

Na 2 jaar proberen, waarvan 1x een tweelingdracht en 1x gust, en een jaar 'niks' heeft mijn vriend afgelopen jaar besloten dat we toch nog een poging gingen waren om mijn merrie drachtig te krijgen.
Ze is inmiddels 15 en de sportcarrière lag al even op een laag niveau, dus toen daar ook nog een overbelasting in het voorbeen bij kwam was de keuze snel gemaakt..

Na veel research was mijn eerste keuze gevallen om Grand Slam VDL, maar tijdens de hengstenshow in het mooie Friesland heeft hij gekozen voor Arezzo.

Eind april begonnen met de begeleiding, maar het mocht allemaal niet lukken. Er bleek een flinke cyste in de baarmoeder te zitten. Deze weg laten halen en later nog een slijmspoeling uitgevoerd..
In de tussentijd wel 2x kunnen insemineren, maar helaas niet gelukt..

Uiteindelijk werd het juli en hadden we besloten om nog 1x te proberen.. Je raad het al, zaterdagochtend ging de telefoon.. Merrie was zover, maar Arezzo was op concours.. 8)7

Toen toch maar gekozen voor Grand Slam, en bam.. in 1x raak!!

Volgend jaar juni verwachten wij dus een heel mooi veulen (die van jezelf is toch altijd de leukste <3 ) van de combinatie Oramé x Grand Slam.

Afbeelding
Afbeelding

Merrie is zelf een Oramé x Glennrigde x Voltaire en heeft een paar jaar geleden een veulen gehad van Untouched bij Joyce, misschien bij sommige van jullie wel bekend.

Ik ben heel blij dat hier ook wat ervaren 'fokkers' tussen zitten, want ondanks dat ik me al jaren goed inlees wordt het nu toch ineens wel heel echt en spannend *D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:15

Charlottte schreef:
fokfanaat schreef:

Op wat voor merrie is dit geweest? Heb je toevallig beeld materiaal van het veulen?

is op de Limburgse veulenveiling geveild
uit een belissimo x jazz

Afbeelding

hoe kom jij zo bij deze hengst?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:34

Zie vorig bericht haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:39

zag het ja. ken de hengst niet, heb het veulen helaas nooit gezien.

Mijn andere merrie is ook erg vrij van lijn, ik probeer altijd wel niet in 1 hengst niet teveel Ferro/jazz/gribaldi/flemmingh binnen te halen, maar zoek niet volledig vrij eigenlijk.