[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:03

Ik test altijd standaard op antistoffen met foalcheck. Check ook de brix waarde van de biest (zegt wat over de kwaliteit).

Nieky wat is ze lekker rond! <3
Merrie gaat goed nu! Minimaal 6 weken antibiotica (maar waarschijnlijk tot het eind, net zoals metacam en regumate tot einde), maar ze heeft nog een lange weg te gaan. Scan was gelukkig goed.
Het is een prachtig land! Nu is er ook weer noorderlicht, stuk sterker dan gisteren.

Balko doet hij het verder wel goed?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:10

Succes aan de wakers!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:12

Pffff ik vond mn 3 merrie veulens bij elkaar makkelijker dan 1 hengst veulen :')
#durft niet te gaan liggen
#kan melkbar niet vinden
#drol zit vast, eerst klysma en vanavond weer. Wipte m eruit met tempen
#laat zich niet naar melkbar begeleiden

Maar wel heel lief <3

Ik laat zelf altijd antistoffen controleren. Dan ben je in ieder geval zeker van een goede start.

Inmiddels gaat meneer zelf liggen, poept ie en drinkt ie maar dan aan 1 kant.
Morgen ochtend dierenarts laten komen en weer lekker naar buiten.
Moeders is super lief en inmiddels aardig bijgekomen.

Welke is dat eigenlijk Quir? Toch niet een van de laatst aangekochte toppers?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:21

Oh echt -:(- Ik was vanmiddag aan een bijleespost begonnen vanaf pagina 220, heeft mijn laptop toen ik even wegliep een update gedaan en opnieuw opgestart, alles weg |o Nou ja, ik zal een nieuwe poging doen, dan misschien alleen iets minder uitgebreid :+

Barb, jeetje wat naar zeg. Ook dat je er dan pas achter komt dat ze stuk is als ze al drachtig is.. Hopelijk houdt ze het de hele dracht nog vol, en het liefst daarna natuurlijk ook nog even.

Wat leuk dat er zoveel mensen de KI cursus gedaan hebben. Ik heb er ook over nagedacht zo'n cursus te gaan doen, maar denk dat het voor mij op dit moment niet zo zinvol is. Want dan zou ik eigenlijk ook een scanapparaat moeten hebben, want als ze daarvoor naar de kliniek moeten en daar blijven, heeft het weinig zin om zelf te kunnen insemineren :+ En het sperma kan rechtstreeks naar de kliniek gestuurd worden en het komt niet naar Texel, dus dan moet ik het ook nog zelf gaan halen ergens.

AM, fijn dat alle merries nu op dezelfde plek staan. Waardeloos dat je alles moest verhuizen, maar het klinkt wel als een fijne stal waar je nu staat!
Ik had helemaal gemist dat Wild Thing haar veulen was verloren, wat sneu weer Y;(

Pomski, fijn dat ze nu allemaal apart staan en heel mooi dat ze er ook allemaal meer rust door krijgen. Zie net het latere bericht dat 2 dames elkaar nu niet meer uit kunnen staan, leuk die hormonen :+ Hopelijk gaat het beter met de andere merrie ertussen.

Melissa, verstandig om alvast medicatie op te starten als je niet direct terecht kunt om te scannen.

Kiki, wat schrikken, toch placentitis! Hopelijk loopt het goed af, je was er gelukkig op tijd bij. Ik was de 17e met Mishrikah ook bij de kliniek, met dezelfde verdenking, maar dat lijkt toch mee te vallen (verhaal schrijf ik onder even). Maar ik snap helemaal in welke stress je zit, duimen draaien hier mee!
Fijn dat het tot nu toe beter lijkt te gaan, hoop dat het er donderdag op de scan goed uit ziet.

Goldenarrow, 6 stuks, dat zijn er weer genoeg om te dekken! Ik zie Medan al Shaqab voorbij komen, lijkt me een gave hengst. Ik heb hem zelf niet gezien, maar wel zijn beide ouders in Italië.
Pandorez O vind ik ook heel gaaf, en vooral als hij bij de buurman staat, zou ik dat zeker doen!
Jeetje wat een nare wond zeg! Hopelijk knapt ze snel weer op.

nieky, jeetje 16 drachtige merries, dat is niet niks! Hebben jullie er elk jaar zoveel?

EquiLibero, die zou ik zeker laten checken ja!

Qua aantal veulens achter elkaar, dat vind ik echt van de merrie afhangen. Mijn ervaring is ook dat ze vaak vanzelf een keer een jaar niet drachtig raken, dus dan krijgen ze dan sowieso een jaar rust. Maar 3 veulens achter elkaar en dan een jaar rust, vind ik eigenlijk wel de max.

Xritt, jeetje wat vervelend dat je dat nu zo laat hoort! Ik hoop dat je ergens een plekje voor haar kan vinden op een goede bevalstal. Moet zeggen dat ik 3,5 x 3,5 nog niet al te klein vind, al is groter natuurlijk altijd beter. Maar dan presteren ze het ook nog om tegen de wand te gaan liggen :+

DDDara, ik heb er tot nu toe ooit 1 gehad die buiten beviel. Ook 1 die buiten constant rondjes bleef lopen, uiteindelijk maar binnen gehaald, plofte in de stal direct neer en 5 minuten later een veulen. Achteraf zag ik zelfs dat er een spoor druppels van buiten naar de stal lag. Die liep het dus buiten echt heel hard op te houden.

Wat betreft mee helpen bij de bevalling, ik help ook altijd mee. Zoals gezegd, hoe meer energie de merrie overhoud, hoe beter.

Kathleen, wat een bijleespost zeg! Respect!

Ach Knolselder, ook al zo'n pech.. Hopelijk zijn jullie er op tijd bij en loopt het goed af..
Wat naar dat ze nog steeds uitvloeiing heeft, hopelijk stabiliseert het.

He bah Kabayo, wat vreselijk, sterkte!
Hier beide veulens van 2021 die het einde van vorig jaar niet gehaald hebben.. Mijn eigen veulen/jaarling die in mei 2022 ingeslapen is op de kliniek, na een geslaagde operatie.. En het andere veulen, hier geboren, maar van de vorige eigenaar, is in december overleden, lag zomaar dood in zijn stal (bij de eigenaar dus) |(

Balko gefeliciteerd! Eindelijk! *\o/* Fijn dat de merrie uiteindelijk wel interesse voor haar baby heeft. Meestal gaan ze vanzelf snappen dat ze aan beide kanten kunnen drinken. Al heb ik 1 merrie waarvan het veulen maar langs 1 kant mag drinken :+ Drinkt vanaf die ene kant dan wel aan beide spenen trouwens.

Vulina ook gefeliciteerd! *\o/*

En Corina ook gefeliciteerd! *\o/* Wat een babyboom ineens!

Anso, veel sterkte met het verlies van jullie labrador ;(

Seven, knap veulen!

Ik zie een hoop mensen met plannen voor het nieuwe dekseizoen, leuk! En spannend of alles weer een beetje wil lukken zoals gepland.

Hier ook grootse plannen voor aankomend jaar, waarvan ik nog een deel voor mezelf houd, even zien of alles echt een beetje gaat lopen zoals gepland :+ In ieder geval wil ik over 1,5 week met Rakizah gaan beginnen, maar het is nog even hopen dat het diepvriessperma op tijd op de kliniek gaat zijn.. Anders wordt het een ronde later.. Maar ik wil graag vroeg met haar beginnen, want ik wil haar later in het seizoen gaan showen, en dan wil ik graag dat ze lang genoeg drachtig is om het grootste risico van het verliezen van de dracht kwijt te zijn.
Mishrikah wordt dit jaar gedekt door de (SE) wereldkampioen, en heb ook al een dekking voor haar voor 2024 :+ maar goed eerst dit veulen graag gezond en wel afleveren..
Bij Aleeyah hebben ze afgelopen donderdag een swap genomen, nadat ze sinds ze haar vruchtje in 2021 verloren is niet meer uit zichzelf hengstig wordt. Vorig jaar al dicht gezet en AB gehad, maar dat heeft tot nu toe geen effect gehad. Dus hopelijk komt hier wat uit en hopelijk iets wat goed verholpen kan worden. Dan gaat ze gedekt worden met dezelfde hengst als waar haar 2021 veulen van was.

Wij hadden ook de verdenking van placentitis bij Mishrikah.. Ze had al af en toe heel licht bloedverlies van achter, echt heel minimaal, zo'n opgedroogd druppeltje zeg maar. Verwachting daarvan was een gesprongen adertje, maar daardoor wel extra alert, waardoor het me donderdagavond (16-02) op viel dat haar uier wel iets voller leek, echt minimaal, maar toch. Vrijdagochtend weer wat voller, nog steeds niet veel, maar ik vond het wel alarmerend. DA hier gebeld, maar die belde even later terug. Die hadden hetzelfde gevoel erbij, maar kunnen wel scannen maar daarbij niet de placenta meten, dus opgeladen naar de kliniek. Daar hebben ze alles bekeken, gescand, placenta was niet verdikt gelukkig. Ook vaginaal gekeken of er misschien spataderen te zien waren of uitvloeiing uit de baarmoeder. Beide was niet te zien/aanwezig.
Voor de zekerheid wilde ze toch alle medicatie op gaan starten, ondanks dat er dus eigenlijk geen tekenen waren, better safe than sorry. Maar toen kwamen de ontstekingswaarde op 0 terug, en werd het een discussiepunt. Ze vonden het dan eigenlijk niet nodig om Metacam en AB te geven, maar ik mocht het wel mee nemen en zelf bepalen of ik het ging geven. Wel wilde ze haar direct opstarten op de Regumate, dus dat heb ik wel meteen gedaan. Uier liep gelukkig zaterdag weer terug (en het was al maar minimaal), dus besloten met alles bij elkaar om toch niet met de rest van de medicatie te beginnen. Tot nu toe is alles gelukkig nog steeds stabiel en toen ze donderdag op stal waren hebben ze voor de zekerheid nog een keer geprikt, maar nog steeds 0. Dus toen was de DA er ook erg tevreden over.
Moet alleen zeggen dat als ik al die verhalen hier dan weer lees, ik toch weer zenuwachtig wordt..

En dan even een paar foto's van vandaag, dat durf ik nu inmiddels een week later voorzichtig wel weer.

Nadjarah 248 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Mishrikah 246 dagen

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 01:11

AZ. Mooi bijleespost :j wat zijn je merries al huge! Gelukkig geen placentitis en gaat het nu goed.

Balko. _O- je hebt ook gelijk een 'echt' hengstveulen. Niet zo vlot in alles... Gelukkig zijn er ook hengstveulens die wel wat vlotter gaan. Fijn dat nu wel alles goed gaat. Hopelijk drinkt hij nu ook snel aan de andere kant.

Quir. Ooh jeetje ook één met verdenking van placentitis?

Seven. Daar smelt je toch van <3

Nadia. Welkom

Suffie. Dan bakt deze merrie ze snel af.

Nieky. Nog niet heel spannend bij jullie dus. Hopelijk snel een veulen. Nina is huge!

Knolselder. Flinke buiken voor die kleintjes.

Corinadrenth. Merrie weet misschien nog niet zo goed hoe ze moet reageren? Flink veulen met veel bot

Ilsje. Ze groeit nu duidelijk!

Wat een kleur kansen allemaal.
Bij Odilia en Nigrante ook niet veel keuze. Valk of Palomino. Ik weet niet of ze vos dragen, als dit niet zo is dan kan het enkel valk worden. Weinig keuze met bruine merries x homozygoot crème en augouti :+ love it!

Liezella is vos geboren schimmel. Nashville star is zwart, nog geen vos nakomelingen gezien? Dus dan wordt het zwart of bruin met 50%kans op schimmel

Hier vorig jaar voor het eerst antistoffen laten testen bij een veulen. Nigrante had geen uier en duurde best lang voordat de dierenarts er was. Tja Pasen :roll: na Oxcitocine kwam het op gang en kon het veulen drinken. Het verbaasde mij dan ook echt dat de waardes goed waren.

Normaal zorg ik dat er op tijd melk in zit. Als het niet vlot gaat, melk ik de merrie en geef ik de fles.

Nigrante begint nu toch ook wel wat last te krijgen van dat drukke kind in haar buik :') nog even geduld...

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 07:15

Wat een kleurkansen allemaal :=
Ik heb er vier:
Valk
Perlino
Palomino
Cremello

Knolselder, wat is Quinn rond! :D

Welkom Nadia :)

Mooie bijleesposten Katleen en AZ!

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:25

AZ hopelijk vinden jullie de oplossing voor Aleeyah en wordt ze weer goed drachtig.

Mijn kleurkansen zijn bruin, vos of zwart, lekker simpel. Paps is wel sabino dus ik hoop op mooie aftekeningen :) .

Dag 322... en nog totaal niet spannend. Bij haar vorige dracht begon ze voor de 300 dagen al heel mooi geleidelijk te vullen en nu dit _O- . Dat wordt een lange dracht of ze vult opeens snel straks. Ik hoop het laatste want ik heb mijn werkrooster kunnen aanpassen tot 353 dagen dracht, daarna staan er weer slaapdiensten in mijn rooster :oo
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:04

Nadia2008 welkom
Je hebt wel een knappe man uitgekozen voor je merrie hoor.
Ze is ook al lekker rond

Quir jouw merrie dus ook langer op de AB, dat is idd ook wat ik het meeste lees.

Balko gaat niet allemaal van een leien dakje met hem geloof ik.
Gelukkig nu wel de darmpek eraf

Al_Zawraa respect voor je enorme post _/-\o_
Jouw merrie dus ook verdacht. Hier was de ontstekingswaarde overigens ook 0
Sterkte met Mishrikah, hopelijk straks gewoon een gezond veulen
Beide dames zijn wel al lekker rond

Muronia begin is er *\o/*

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:20

Afbeelding
Komt er vandaag dan eindelijk een veulen?
Ph is ook helemaal gedaald nu

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:33

Watchnow Dat begint erop te lijken. Hoe hoog is de PH nu?

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:41

Watchnow hopelijk houd ze je niet te lang meer in spanning.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:52

Spannend Watchnow!

Muronia, dat ziet er niet heel spannend uit…

AM, ik heb nu 3 hengsten gehad, allemaal domme kinderen :').

Ik had de merrie dus nog niet ontwormd. Heeft dat nu nog nut of moet ik nu met 10 dagen het veulen ontwormen?
Laatst bijgewerkt door Balko op 27-02-23 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:53

Hebben jullie dat ook al voorgehad dat je merries van box wisselt en puur uit gewoonte het verkeerde emmertje voer aan de ene merrie geeft en dan ook aan de andere het verkeerde emmertje voer? :o dit overkwam mij vanmorgen. Gisteren kon ik die fout nog op tijd herstellen vanmorgen helaas niet meer. :\
Het is nochtans koud genoeg om meteen wakker te zijn als je buiten komt. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uier begint hier ook wakker te worden heb ik de indruk. Niet uitzonderlijk aangezien ze 25 maart aan de datum is. Hoewel het mij zal verwonderen mocht ze niet ruim over die datum gaan. Beide keren er voor ging ze over tijd respectievelijk 3 weken de eerste keer en de 2de keer 10 dagen.
Afbeelding

Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:59

Deze kleine rakker hier doet het super goed. De antistoffen zijn getest en zijn heel goed.
Nou lekker van genieten.

Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:04

corinadrenth schreef:
Deze kleine rakker hier doet het super goed. De antistoffen zijn getest en zijn heel goed.
Nou lekker van genieten.

[ [url=m/GXhTKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kan toch pas na 24 uur?
Bij mij komen ze straks

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:11

Corina, fijn dat de antistoffen goed zijn, nu lekker genieten :)

Jee Muronia, dat is wel weinig voor 322 dagen idd, maar het kan snel gaan ineens, ik hoop het voor je.

kiki1976 schreef:
Al_Zawraa respect voor je enorme post _/-\o_
Jouw merrie dus ook verdacht. Hier was de ontstekingswaarde overigens ook 0
Sterkte met Mishrikah, hopelijk straks gewoon een gezond veulen
Beide dames zijn wel al lekker rond

Ja, dat is precies waardoor ik toch weer de zenuwen krijg van de andere verhalen hier..
Beide artsen gaven aan dat dat een heel goed teken was, maar nu zie ik bij bijna iedereen waar het wel echt placentitis was dat daar ook allemaal de waarden 0 waren. Maar goed ik hou me toch maar vast aan dat ze bij Mishrikah verder niks hebben ontdekt en uier ook weer terug gelopen en klein is.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:16

Balko schreef:
corinadrenth schreef:
Nou lekker van genieten.

[ [url=m/GXhTKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kan toch pas na 24 uur?
Bij mij komen ze straks

Vanaf 12 uur na de geboorte kan het.
En Messi is inmiddels ruim 24 uur oud

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:25

Suffie dan houd ze het nu aardig goed binnen :D

Knolselder Gelukkig voelt Winnie zich wel goed voor de rest.

Nadia2008 leuk nog een Tinker. Leuk hoofd heeft je merrie.

Quir Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met de merrie. Duimen dat het zo blijft.

Balko hoe is het met je knappe man vandaag? Drinkt hij al aan 2 kanten? Ik heb nu een schema van een andere veearts waarbij ze de merrie 24u na de geboorte ontwormen. Dus denk dat het nog nut heeft idd.

Al-zawraa Wat een bijleespost _/-\o_
Even een beetje geschiedenis van onze stal

Wij zijn een 5tal jaar begonnen oorspronkelijk met tinkers importeren, beleren en verkopen. Afentoe kwam er dan een drachtige merrie uit ierland. Toen kochten we onze eerste "miskoop" bij een handelstal in nederland. Helaas bekend om mensen op te lichten ben ik achteraf te weten gekomen. Iniedergeval was deze merrie niet te rijden. Echt hard vanaf bokken. Maar klinisch gezien inorde. Besloten om haar te houden als fokmerrie want wel een fantastisch karakter waar ik gerust zelfs kinderen mee laat omgaan. En dat is dus de mama van mijn Yula :D het jaar erop kwamen er een paar fokmerries bij. Eigenlijk paarden die klinisch inorde waren maar door een complex karakter of trauma niet geschikt waren voor te verkopen. Wij zijn van het motto dat we 100% achter de paarden staan die we verkopen. Meeste gaan namelijk naar gezinnen. Als er iets is waardoor we dit niet kunnen garanderen houden we ze liever zelf indien mogelijk. Indien niet mogelijk wordt er heel selectief gezocht naar een nieuwe eigenaar. Overigens zijn alle merries gewoon wel lief in de omgang en als je de gebruiksaanwijzing weet ook makkelijk. Allemaal ook lief met een veulen en goede mama's.
Iniedergeval hadden we het eerste jaar 4 veulens, toen 6,toen 7,vorig jaar 11. En toen ook besloten om niet meer echt te gaan inrijden en verkopen maar meer te Fokken. Fokken vinden we leuker en de import prijzen zijn te absurd nu. Zodoende in 2021 al opzoek gegaan naar wat fokmerries erbij en najaar 2022 nog eens een aantal bijgekocht. Zodoende hebben we nu 20 fokmerries. Dit zorgt er wel voor dat we ook merries rustjaren kunnen geven. Want we moeten voor een beetje uit de kosten te komen een 10tal veulens per jaar hebben. Dus met 20 merries zit je altijd goed zodat de merries tussenin ook rust hebben en er geen druk achter zit dat alles drachtig "moet" om uit te kosten te komen. Ik hoop er dit jaar 18 van de 20 te kunnen dekken. En dan hopelijk 15-16 veulens. Dan zijn we ruim uit de kosten en hebben we ook wat buffer om te investeren in andere dingen.

Spannende plannen bij jou. Wel leuk ook dekken met een wereldkampioen *D verwacht je dan het meeste ook van dit veulen? Als alles mag gaan zoals gepland uiteraard.
Zijn al je merries schimmel overigens ?

Wat naar ook een verdenking op placentitis. Gelukkig optijd bij en lijkt ze nu stabiel. Je hoort het echt veel in dit topic zeg -O-

Am_horse nigrante last van een drukke baby :9 benieuwd wat ze ervan gemaakt heeft.

Muronia Owjee hopelijk schiet ze dan wat op idd als je erna terug slaap diensten hebt :=

Watchnow spannend. Hoeveel is dr ph nu ?

Petraaken Mooie buik heeft ze, lijkt flink gegroeid met vorige keer. En er zit toch langzaam aan beweging in de uier.

Corinadrenth Fijn dat alles inorde is *\%/*

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:28

corinadrenth schreef:

Ik lees nu allemaal verschillende dingen. Na 18 uur, tussen 24 en 48 uur. Wat is t nou :')

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:29

Nieky1993 Dankjewel.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:30

Balko schreef:
corinadrenth schreef:

Ik lees nu allemaal verschillende dingen. Na 18 uur, tussen 24 en 48 uur. Wat is t nou :')

Gewoon je eigen dierenarts aanhouden, ieder heeft zijn ding erin.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:08

Vanaf 12 uur kan je antistoffen testen.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:10

Jeetje wat hebben sommige veel kleurkansen :=
Hier kwa kleurkansen
Bailey
25% valk
25% valkbont
25% zilvervalk
25% zilvervalkbomt

Faith, weet van beide niet echt wat ze kwa genetisch profiel hebben dus globaal beetje.
33,5% zwart
33,5% bruin
33,5% vos

Vandaag 298 dagen
Afbeelding

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:23

Corinadrenth, super

Ik denk dat de ph-waarde nu 6 is, voor degenen die het vroegen.
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:24

PH waarde geloof ik zo langzamerhand niet in haha

de avond voor het bevallen was annika haar PH 7,5 en haar temperatuur net zoals anders.