[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:31

Ik heb er dit jaar 1 met 3 maanden af moeten spenen en heb er nu nog 1 van 8 maanden aan de merrie staan :+ het verschilt per situatie meer meestal is het zo'n 5 a 6 maand.

mooney

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:51

Het ligt inderdaad aan de situatie.

Mijn vorige veulen heeft er tot 11 maanden bij gelopen, ze bleef thuis en toen hebben we gewoon gewacht tot ze weer 24/7 op de wei konden voor het spenen. Groep in 2en gedeeld, sluisje ertussen en na 6 weken weer samen gezet en nu is ze er nog steeds.
Mijn aangekochte veulen is vlak voor de 5 maanden gespeend, ivm verkoop en het kwam hier wel prettig uit dat ze niet midden in de winter dan in de groep moest aansluiten. Nu hadden we alsnog pech met het weer, maar in de winter ben je verzekerd dat het rotweer is.

Bij het aankomende veulen zal het afwachten zijn of het een merrie of een hengstje is.
Een hengst wil ik uiterlijk met 7 maanden spenen, ik heb moeder (duh :') ) en halfzus in dezelfde groep lopen dus ik wil geen incest ongelukjes als je per ongeluk een vroegrijpe hebt.
Een merrie kunnen we iets soepeler mee omspringen, dus als het een goede herfst wordt ergens na 6 maanden en valt het tegen kan het ook prima tot het volgende voorjaar erbij blijven lopen. Mijn merrie is vrij sober, dus die blijft wel op goed gewicht.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:27

Wisselende periodes erbij maar gemiddeld zes maanden lees ik.
Ons huidige merrieveulen is van eind augustus dus loopt er nog bij. Moet merrie erg bijvoeren dus kijken hoelang lukt.

Oei kan me voorstellen dat transport naar Roemenië zwaar is v zo'n jong diertje!
Is hij er weer bovenop gekomen?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:40

Symke schreef:
Wisselende periodes erbij maar gemiddeld zes maanden lees ik.
Ons huidige merrieveulen is van eind augustus dus loopt er nog bij. Moet merrie erg bijvoeren dus kijken hoelang lukt.

Oei kan me voorstellen dat transport naar Roemenië zwaar is v zo'n jong diertje!
Is hij er weer bovenop gekomen?

Ja maar het was een professionele partij Horse trans Cargo, kwamen met een nieuwe professionele vrachtwagen, maar wij zowel als de koper waren ontzet hoe hij aankwam. Hij heeft wonden op zijn hoofd die gehecht moesten worden en is klem komen te zitten met zijn been, hij is al twee maanden inbehandeling en revalidatie

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:50

Wat sneu Moner :(
Hier op 5 en 6 maand gespeend.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:52

Nou moner dat denk je toch ook niet van zo'n organisatie?!?
Snap dat je daar boos om bent
Ook sneu v nieuwe eigenaars

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:05

Symke schreef:
Nou moner dat denk je toch ook niet van zo'n organisatie?!?
Snap dat je daar boos om bent
Ook sneu v nieuwe eigenaars

Voor mij heel verdrietig, maar veel erger voor de koper. Schrale troost Horse Trans Cargo vergoedt alle dierenarts kosten

We hadden zo onderzoek gedaan naar het transport, de stop punten en overnachting, ook de Nvwa waren positief over hen. Maar mijn veulens blijven voortaan in Nederland

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:10

Wat verdrietig dat het zo is gelopen. Hopelijk is het veulen er snel bovenop!

Ik verkoop niet snel naar het buitenland, maar er zijn zoveel verhalen dat het wel goed gaat. Iemand hier in het topic heeft ook transport service tegenwoordig, en zou ik zeker inschakelen mocht het nodig zijn. Jaren terug al goede ervaringen mee gehad.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:29

Wat heftig dat het veulen zo beschadigd is op transport, Moner.

Mijn nieuwe veulentje komt uit Nederland (ik woon zelf in midden Zweden) en heeft bijna 2000 km gereisd naar mij (3 dagen onderweg geweest) en gelukkig helemaal goed gegaan. Twee keer overnacht en onderweg stond hij los in een box op de wagen.

Maar vond het wel heel erg spannend met zo'n kleintje.

Spenen doe ik het liefst niet eerder dan 9/10 maanden, hengstje van dit jaar loopt dus ook nog bij zijn moeder. Hij is nu 7 maanden. Wordt ook niet gecastreerd, want hopelijk mag hij zijn ballen ooit gaan gebruiken. _O-

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:25

Gefeliciteerd Knolselder! FIjn dat het nu goed gaat!
Hoe heet ze?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:46

Wat sneu van dat veulentje zeg :(

Wij spenen meestal rond de 5-6 maanden. Dit jaar was het jongste veulen iets eerder, met 4,5 maand, maar dan konden ze wel alledrie tegelijk van de moeder af en wat steun bij elkaar vinden. Het is ook wel een beetje afhankelijk van hoe de merrie eronder is.

Net nog even een foto gemaakt van Intissima, die zit nu op dag 244. Ook een maiden, dus nog mooi strak in model :)) Was haar staart maar net zo mooi wit als haar voorpluk :')
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:55

Ze heeft nog geen naam :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:46

Wat fijn dat alles nu goed gaat met moeder en kind, Knolselder! En at een superschattige lepeltje lepeltje foto <3

Zilver heeft ook echt al een hele flinke buik!

RianneP schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe oud het veulen van bokkers is als hij/zij word gespeend. Zit hier bij jullie veel verschil in?
Ik wil de veulens tot 6 maand er ongeveer bij houden maar wel afhankelijk natuurlijk hoe het met de merrie gaat allemaal.

Ik probeer ook altijd 6 maanden, soms is het 5 (vorig jaar bijvoorbeeld toen ik zelf in september geopereerd werd en een tijdje niet naar mijn paarden kon, vond ik het fijner dat het veulen al naar zijn nieuwe baasje ging. Hij was al erg zelfstandig, daar kijk ik ook naar.
Dit jaar was Idris 7 maanden, hij is vroeg geboren (27 maart) en Fi ging eind oktober naar stal, dus dat kwam mooi uit zo.

Kabayo schreef:
Vannacht gedroomd dat ze een zwart veulen kreeg... met alleen een witte vlek op haar kin. Daar waar je het dus nooit ziet :+

:') Dat zou wel echt klote zijn ja!

Goldenarrow, práchtige staart! :+

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:38

Afbeelding

222 dagen vandaag!
En voor eerst sinds tijd weer eens les. Zadel past nog en ze past nog net inde trailer _O-
Rustig aan gedaan maar ging best goed.

Ja wanneer stop je dan?
Toen ik zadel pakte en in auto legde was ze weggelopen naar achter in de blubber :roll:
Maar kwam voor wat brokjes braaf aanlopen en ook zo trailer op.
Lastig hoor!
Heb de lessen per januari maar even stopgezet.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:45

Afbeelding
Hier is de dikke tante _O- nu 218 dagen onderweg. Gister heeft ze haar enting weer gehad en de dierenarts grapte al of er geen tweeling in zat (2 verschillende artsen hebben haar drachtig gescand en in september ook dus dan zou het haast niet moeten kunnen >;)
Ze was na het overlijden van Ryder natuurlijk al bezaaid met baby-vetjes en ik heb haar verder niet weer kunnen oppakken dus ze is een topgrasmaaier geweest _O-

Sanet bescheiden buikje

AM_Horsesja pff dikke blubberzooi hier in 1 weide, gelukkig hebben ze een drogere weide waar ze over een betonpad heen kunnen lopen maar de mutsen staan toch vaak en rollen het liefst in de drek -O-

mirjamalvaro 50% loading... zo fijn altijd als ze over de helft zijn... nu het langste wachten en wachten en wachten

Ketly wat een leuk vooruitzicht om zo een veulen te kunnen kopen.

Wpaard dat zou wel heel speciaal zijn als het op dezelfde dag geboren zou worden Y;( vreselijk van je zoontje, heel veel sterkte

Kabayo zo dat schiet op!

Jessicazz oh vreselijk, hier ging het tijdens de bevalling mis dus ik voel enorm met je mee. Op naar eind februari

kyrkelover gave foto, ja zolang ze het leuk vind en het gaat lekker doorgaan

Knolselder GEFELICITEERD pff wat een bevalling zeg. wat een heerlijk fluffy diertje <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:54

Wat een droom Kabayo :') Hopelijk toch iets meer wit :=
Ik had dat dit jaar met Koning. Buckskin x Bruin bont had ik toch iets van kleur verwacht. Kwam er een effen zwarte uit _O- wel een hele sjieke.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:28

Whut mijn halve post is niet geplaatst {:)-:( had zo'n verhaal getypt bij iedereen

#stom

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:03

De dames hadden er zin in :)) De donkere schimmel zit nu op dag 167 en de lichte op 146. De andere twee dames die al wat verder in de dracht zijn deden ook even mee, maar die hadden er al wat sneller genoeg van.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:09

Ligt aan het mooie weer van vanmiddag denk ik want ging hier ook zo. Mijn dikke quarter had de staart net zo hoog als jouw Arabieren en blies nog harder _O-
Ik dacht wel toen ik merrie zo zag ,nou heb ik v jou zo rustig aan gedaan in de les , ik zie hoeveel energie je nu hebt!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:11

Hier vandaag 200 dagen

Afbeelding

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:47

Hier nieuwe foto’s gemaakt vandaag :D

Wiske 226 dagen
Afbeelding

Maddy 224 dagen
Afbeelding

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:46

Ook wij beginnen af te tellen!
Wij zitten op iets minder dan 100 dagen te gaan :D

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 07:57

Kelly die heeft echt als mooie ronde buik, dat schiet idd al op nog minder dan 100

Wiske en Mandy vind ik zo nog vrij bescheiden maar dat kan ook v zijaanzicht komen. Ze zijn super schoon en dat in dit weer!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:45

Lekkere ronde dames al MukiwaCobs <3

En Kelly, bij jullie nog minder dan 100 dagen te gaan, dat gaat echt hard nu :):)

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:53

Symke schreef:
Kelly die heeft echt als mooie ronde buik, dat schiet idd al op nog minder dan 100

Wiske en Mandy vind ik zo nog vrij bescheiden maar dat kan ook v zijaanzicht komen. Ze zijn super schoon en dat in dit weer!

Ligt indd aan hoe je er naar kijkt, Wiske valt beetje tegen kwa buik maar Maddy heeft wel echt een flinke buik al.
Ze hebben beide een deken op tegen de regen vandaar dat ze redelijk schoon zijn ;)