[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:01

Ik moet straks weer de paarden ontwormen gebruiken jullie de pramox ook voor een drachtige merrie of liever een andere ?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:08

kyrkelover schreef:
Hier zijn inderdaad heel veel wetenschappelijke artikelen over geschreven en deze kwamen allemaal tot dezelfde conclusie dat oa botten tot maximaal 4 jaar gesterkt konden worden. Onderzoeks binnen andere dieren en ook mensen gaf hetzelfde weer. Uiteraard zit er wel veel verschil in hoe en wat.
De merrie hier krijgt overigens sinds haar dracht denk ik nog maar een kwart te eten dan ze eerst kreeg.
Door de hormonen zet ze nu eindelijk wel aan en wil haar absoluut niet te dik hebben kwa vet. Uiteraard mag ze heus wel wat reserves hebben. Overigens is het echt wel een welzijnsprobleem aan het worden het overvoeren van merries/veulens. Iets wat wij op de klinkek ook tegenkwamen. Door het te royale voeren groeien de veulens te snel met alle gevolgen van dien. Was dan ook echt wel een stijgende lijn in het aantal veulens die geopereerd moesten worden.

Helemaal mee eens! Wij hebben ondertussen, op een enkeling na, een klantenbestand welke dit begrijpt. Particulieren kunnen soms echt niet begrijpen dat een jong paard in de groei wel eens een ribje laat zien. Mijn ervaring is zelfs, die dikke veulens-jaarlingen blijven kleiner, die zijn uitgegroeid. Als ze groeien, zie je ze in de hoogte gaan ipv in de breedte.

Neemt niet weg dat ik de paarden waar de discussie over begon ook wat te schraal vind. Onderzoek heeft wel ook uitgewezen dat iets dikkere paarden makkelijker drachtig worden en de dracht+zogen beter door komen.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:24

Zo tijdje niet meer gereageerd in dit topic!

Cynthia, jeetje wat een gapend gat! Okee dat valt ook wel weer mee, maar wel groot! Nooit gezien zo, interessant wel.

Ice yikes, gelukkig heeft zij er wss lang niet zo'n last meer van nu die open is. T ziet er naarder uit dan het voelt voor haar gok ik! Heel fijn dat alles nog goed zit!

Immi jeetje dan schrik je even... Had ook een been kunnen breken... Hoe dan :o? Talentvolle merrie wel!

Paardje, volgensmij had mijn da gisteren nog aangeraden met pramox te ontwormen. Niet 100% zeker. Kunt aktijd even bellen.

Vulina af en toe ribben zien lijkt mij normaal bij een groeiend dier. Met al die groeispurten..
Wel interessant want ik heb weer onderzoeken gelezen dat bij te dikke merries juist veel complicaties waren bij zo wel de geboorte als bij het drachtig krijgen. Maar dan heb ik het wel weer over een uiterste natuurlijk!

Zelf ben ik met lichte belasting begonnen bij 3 maar dan echt superlicht, af en toe erop, beetje stappen, beetje draven. En eigenlijk pas bij 5 echt gaan rijden. Als ik het nu over kon doen weet ik niet hoe ik het had gedaan. Hangt ook wel van het paard af.
Dag 200 *\o/*

Afbeelding
Ook de eerste bewegingen vast kunnen leggen. Hoop dat alles goed gaat daar binnen :roll: :wow:
Kwaliteit is wel flink dramatisch geworden door yt. Niet luisteren naar mijn nutteloze commentaar.
https://youtu.be/KCK8_IM1Sno

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:59

Ddara ik ben meestal iemand die mijn mond houd en zeker als er al zoveel gezegd is, maar ik kon er even niet bij dat je dierenarts zei dat ze er goed uit zien. Veel van nederlandse paarden zijn inderdaad te dik(ik heb er zelf ook een aantal). Veel goed bedoelde adviezen komen er nu natuurlijk ook. Wat ik heb gedaan om mijn pony weer aan te laten komen. Emmers met bietenpulp(mijn A pony kreeg 1 volle emmer per dag), merrie brok(0,5 per keer), omega 3 power mix(eiwitrijke muesli) 0,5 per keer. In het begin heb ik ook ipv bietenpulp de fibrebeet gevoerd, maar toen ze wat ging schuren heb ik het veranderd naar bietenpulp(achteraf bleek het echt door dracht, na het veulen gelijk gestopt).

Ik hoop echt dat je ons advies ter harte neemt want we gunnen jou ook 3 mooie gezonde veulentjes en merries :D

Cynt dat was een flinke zweer!! Jeetje zeg!

Ice Ja rare plek, maar het kan zeker. Wij hadden er eentje die kreeg 3 bulten. 1 onder de kaak, 1 op haar hoofd en 1 op haar borst. Arm veulen was dat toen toch.

Afbeelding
Aimee op 215 dagen vandaag

Afbeelding
Lana op 212 dagen vandaag.

Zo benieuwd wat erin zit!!!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:05

Woooooow, Lana is al zo intens groot! _O- :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:24

Floripori; iets dikkere of té dikke ;) Daar zit het verschil :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:47

Mer, ik veroordeel niet, ik geef mijn mening.

Ice, het ziet er wel mooi schoon uit gelukkig!
En precies wat jij zegt: Zadelmak maken prima, beetje longeren (ook niet te veel ivm het constant op de volte lopen), grondwerk etc is echt geen probleem, daar worden spieren en ook botten inderdaad alleen maar mooi sterk van. Maar een 3 jarige beleren, flink rijden en uitbrengen op wedstrijd (én dekken) is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dag 200 Floripori! *\o/*

Wat zijn ze lekker bol, DL <3

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:14

@floripori: mooi die beweginkjes <3 ! Zo grappig dat daar gewoon een veulentje groeit!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:19

floripori17, Geweldig filmpje, <3

DDDara, Volgens mij heb je al veel zaken op orde. Vanuit een foto beoordelen blijft moeilijk. Neem al het goed bedoelde advies mee en zet je plan uit. Hoever zijn die 3- jarigen? Een voordeel zou zijn als ze iets later veulenen. Dan is er voldoende gras en kunnen ze zodoende de melkgift op peil houden. (+brok) Zou je niet over voldoende goed grasland beschikken dan eens kijken of je niet iedere dag gemaaid gras kunt bijvoeren. Maar goed dat is pas voor volgend jaar.

En inderdaad een eeuwige discussie op welke leeftijd je wat mag doen :). Een 3 jarige een beetje werk laten doen is niks mee en ze mag dan ook nog gedekt zijn. Maar zoals met alles is het de hoeveelheid werk je vraagt. Wat betreft de stress tijdens zadelmak maken. Dan is er ook iets niet goed in de voorbereiding en moet je wellicht een stapje terug doen. Alles met mate en een beetje gezond boeren verstand. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:54

Cioccolato schreef:
Eeuwige discussie. Leeftijd en zadelmak maken

Dat :))

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:31

Idd eeuwige discussie en wat is het juiste dat weet niemand. Is ook best van paard tot paard afhankelijk.
Ik heb eens een 5jarige gehad die mooi de kans had gekregen om enkel grasmaaier te mogen spelen dus denk je heel goed daar kunnen we nu eens mee beginnen. Viel dat zwaar tegen die stond zo scheef zo scheef nog weinig gezien. Krijg je ook nooit meer echt goed.
Maar das ook weer zoiets de ene is een natuurlijke wisselaar en de andere doet het in vrijheid zelden of nooit dus de ene groeit van nature dan scheef en de andere niet zeker.
Je hebt ook paarden die van nature gewoon lui zijn en dik worden ondanks weinig voedsel en je hebt doorjagers.
Ze zijn allemaal zo verschillend.

Maar zadelmak maken en dekken tja das van twee soepkommen tegelijk willen eten. Vind ik persoonlijk erger dan vroeg inrijden.
Ik begrijp sommige mensen wel. Is ook allemaal veel geld mee gemoeid.
Waarom maken ze ook überhaupt wedstrijden voor driejarigen en in mijn geval moeten die ook net hetzelfde kunnen als een vijfjarige of tienjarige. Dat kan toch niet eigenlijk. Systeem zit ook heel fout in elkaar.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:32

Even snel een update vanuit de modderige wei. Wij zitten nu op dag 229. Het idee dat we over 91 dagen al op 'veilig' zitten. Ik rijd nauwelijks nog eigenlijk, merrie is erg traag. Dat is voor mij het teken dat het wat zwaar wordt. Ben nu langzaam de merriebrok aan het opbouwen, halverwege december zet ik haar daar vol op. Het wordt frisser buiten en ik merk wel dat dat haar meer energie kost.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:07

Ik heb ook wel gedekt en zadelmak gemaakt in het jaar dat een paard 3 wordt. Ook niks mis mee :+

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:26

Floripori heerlijk die beweging ! Hoop dat ik dat hier ook snel kan zien!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:31

Dustinlover schreef:
Ddara ik ben meestal iemand die mijn mond houd en zeker als er al zoveel gezegd is, maar ik kon er even niet bij dat je dierenarts zei dat ze er goed uit zien. Veel van nederlandse paarden zijn inderdaad te dik(ik heb er zelf ook een aantal). Veel goed bedoelde adviezen komen er nu natuurlijk ook. Wat ik heb gedaan om mijn pony weer aan te laten komen. Emmers met bietenpulp(mijn A pony kreeg 1 volle emmer per dag), merrie brok(0,5 per keer), omega 3 power mix(eiwitrijke muesli) 0,5 per keer. In het begin heb ik ook ipv bietenpulp de fibrebeet gevoerd, maar toen ze wat ging schuren heb ik het veranderd naar bietenpulp(achteraf bleek het echt door dracht, na het veulen gelijk gestopt).

Ik hoop echt dat je ons advies ter harte neemt want we gunnen jou ook 3 mooie gezonde veulentjes en merries :D

Bedankt voor je advies en ik ga ook zeker me best doen er nog meer voer in te krijgen dan er nu al ingaat, maar ik denk dat als wij onze paarden met elkaar gaan vergelijken dat er sowieso al iets fout gaan. Als mijn paarden het postuur zouden hebben van jou drachtige merries denk ik dat het schadelijker is dan hoe ze er nu uitzien. Uiteraard heb ik zoals gezegd ook liever dat die van mij iets meer vlees op de botten krijgen (de 3 jarige dan tenminste) en daar doe ik ook me best voor. Ik heb af en toe een beetje het idee dat ik wordt weg gezet in het hoekje van verwaarlozen en ondervoeden. Maar ik doe gewoon heel erg mijn best om er iets aan te krijgen wat gewoon weg niet altijd even makkelijk gaat, net zo als sommige van jullie nu misschien juist hun best moeten doen de paarden niet TE vet te laten worden, wat ook heel moeilijk kan zijn.

Verder heb ik niet gezegd dat de dierenarts zei dat ze er zo goed uit zien. Hij zei dat de 12 jarige een voorbeeld was van een mooi en gezond dragend paard met 200 dagen. De bruine 3 jarige was niet TE dun maar moest zorgen dat haar gewicht niet achter uit ging. En de zwarte ja daarbij gaf hij aan dat ze vooral aan de achterhand schraal en smal oogt maar dat daar soms met de beste wil van de wereld niets aan te doen is als ze een groeispurt hebben. Dat is in mijn ogen nog al een verschil met dat hij zegt dat ze er goed uitzien.
Ik zou persoonlijk zeggen dat jou Lana wat aan de dikke kant is maar het is natuurlijk heel ander type paardje en niet te vergelijken

Moner: wat vervelend van je veulen, hopelijk knapt hij snel op.
Ik vind wel dat iedereen heel negatief doet over de croud funding uiteindelijk maak je zulke kosten vrij wel nooit echt voor je zelf vaak ben je zelf beter en goedkoper af wanneer je voor inslapen kiest en een ander paard koopt. Maar je hebt het over voor je paard en wil hem niet laten inslapen voor iets waar wat aan gedaan kan worden. Ik heb soms het idee dat men makkelijker geld geeft aan mensen die zo een operatie niet kunnen betalen: dat zijn in mijn ogen de mensen die helemaal niet aan een paard moeten beginnen. Terwijl als jij de operatie betaald en er zijn mensen die bereid zijn er iets aan mee te betalen, (en daar waarschijnlijk zelf ook nog een goed gevoel aan overhouden) wat is daar dan mis mee?
Uiteraard hebben wij paarden mensen allemaal onze eigen kostenposten en problemen maar dat maakt het niet gek of verkeerd om te kijken of er iemand is die je in de kosten te gemoed wil komen, dat is toch juist slim!

#durftevragen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:56

maar het jouw keuze om niet te laten inslapen, dan moet je ook de kosten daarvan dragen en niet die proberen bij een ander neer te leggen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:10

@DDDara: ik heb een aantal jaar geleden een veulen gehad dat niet meer dronk. Super knap veulen dus wou inderdaad de moeite nemen van hem op de kliniek te zetten en hem erdoor te krijgen. Ik heb dus besloten om deze grote kost te maken. Een ander moet niet opdraven voor mijn kosten. Had ik het geld niet gehad, hadden we hem ingeslapen, heel jammer maar zo gaat dat in t leven.

Ik vind mensen tegenwoordig om de minste dure operatie om geld vragen. Waar is je verantwoordelijkheid als baas naartoe dan? Jij als baas hoort te sparen voor zulke opties of hoort minder leuke keuzes te maken. Wil je dit veulen perse redden, verkoop dan n andere ;)

Kan heel hard klinken maar als ik men lening niet meer kan betalen, omdat we toevallig erg ziek zijn geweest, dan gaan anderen ook niet mijn lening betalen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:18

Ach toen met Kyara waren er bokkers die mij juist vroegen een crowdfunding te starten. En ja andere bokkers vonden dat weer niet kunnen. Heel simpel als je niets wil geven, geef je niets. Niemand dwingt je

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:29

Soms mis ik hier een vind in leuk knop :D
En ik snap DDDara wel . Ik zit Idd met het omgekeerde probleem dat mijn merrie te dik is.
Ik weeg nu haar hooi af , en geef vitaminen bij zodat ze zeker niets tekort gaat komen. Maar een goed evenwicht zoeken is niet makkelijk. En het is ook nie zo dat ze na een week plots het ideale gewicht hebben, zoiets heeft even tijd nodig....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:01

Zucht... mijn ene merrie moest vandaag geopereerd aan een cyste, toch nog even op laten voelen en blijkt nu toch leeg te zijn. -O- Daar ben ik echt dood en dood ziek van..... Dus geen spikkelveulen voor mij volgend jaar. -O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:04

:(:)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:06

Oh nee wat jammer :(:)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:06

Mer1980 schreef:
Zucht... mijn ene merrie moest vandaag geopereerd aan een cyste, toch nog even op laten voelen en blijkt nu toch leeg te zijn. -O- Daar ben ik echt dood en dood ziek van..... Dus geen spikkelveulen voor mij volgend jaar. -O-

Ah neeeeee. :(

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:15

Hier vandaag de veearts geweest. Vertrouwde het niet zo en wat blijkt, geen hoefzweer maar peesblessure.
Wel liep ze stukken beter en is het alweer herstellende :)
Week rust en dan opbouwen, dus komen er goed mee weg!

Beleren doe ik wel op 3 jaar maar doe verder rustig aan. Mijn ervaring is dat oudere paarden beleren, 6/7 jaar, lastiger is. Ik laat ze dus graag op 3 jaar al wat zien.

Paarden zijn duur en fokken helemaal. Zo vind ik dat als je gaat fokken nu eenmaal een goede spaarpot moet hebben. Een keizersnede bijvoorbeeld gaat zo over de 2000 euro en als zoiets gebeurd vind ik dat je dat zonder nadenken moet kunnen neerleggen. Kom je dan al in de problemen had je niet moeten fokken. Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:28

Wat vreselijk balen mer!