[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:25

Fijn Fotsy! :D
Ik hou me ook vaak op de vlakte, maar was nu toch wel even benieuwd.

De smid is net geweest. Dit is de plek waar de zweer heeft gezeten in september. Dat was geen kleintje :wow:
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:40

Nee toch, duurt toch geen 2 maanden voor zo een zweer eruit komt!
Dan moet ik nog even...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:53

Nee zeker niet :)
Hij is er via de kroonrand uitgekomen na 1,5 week, maar de smid heeft haar net weer bekapt en toen kwam het gat tevoorschijn.

Ik moet wel zeggen dat ze zeker een maand niet goed heeft gelopen. Maar dat snap ik gezien de foto ook wel

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:09

Cynthia82 schreef:
Ben ik echt de enige die een driejarige te jong vind om te beleren? En dan vooral beleren én dekken op hun derde?

Nope! Totaal mee eens!! Zeker bij grotere paarden/pony’s. Kate is nu 5 en een half en wordt rustig aan beleerd! Gaat prima! Vind t fijn dat ze al “volwassen “ ik haar koppie is! En de groeischijven in de rug sluiten pas rond t 5e levensjaar. Daarvoor te veel belasten vind IK niet ok... (wat iedereen zelf doet en vind bij hun eigen paard natuurlijk prima ;) )

Was trouwens een flinke zweer bij Fi zeg!

Kate krijgt goed hooi (bijna onbeperkt), wat wortels en wat metazoa korrels...(en Himalaya steen) Ze is eerder te dik dan te dun :o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:46

Jeetje dat was idd een flinke zweer bij Fi!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:55

OYYO schreef:
Moner: Daar mag je denk ik terecht trots op zijn als je dat gelukt is en merrie en veulen oké zijn. Maar wat noem je op tijd erbij zijn. Is dat zodra de waterblaas knapt of als je de pootjesblaas ziet? Die boeken zien er wel interessant uit!

AM_Horses: Wat een prachtige foto van je mooie paard!

Ik probeer haar toch wel iedere dag beweging te geven in de vorm van 30 minuten stappen (Hand, Zadel, Longe) of ik doe een beetje grondwerk. Vind het toch fijn om iedere dag even met haar bezig te zijn.

Omdat ik naast een birth alarm, camera, en melktest, ook een geboortemelder met temperatuur sensor heb, weet ik wanneer ze gaan bevallen. Zodra het water breekt ga ik voelen hoe het veulentje ligt. De bevalling gaat soms zo snel, dat als je wacht het dan al te laat is en het veulen verkeerd in het geboortekanaal zit, dan zie je ook de pootjesblaas. Maar ben je niet vroeg genoeg, zo snel mogelijk vielen hoe het ligt, ook al zie het veulen, of een voetje

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:01

Gisteren heeft ons hengstveulen, dat we willen houden, zijn beentje gebroken. We hebben hem naar een kliniek gebracht en hij is geopereerd.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben een funding actie gestart, vanwege de kosten zie mijn onderschrift, zouden jullie die willen delen?

Want tot overmaat van ramp wordt onze Fries Sterre van eierstok kanker verdacht. Van de week aanvullende scans en dan zou zij ook geopereerd moeten worden.

Na een dramatisch veulenseizoen, denk je alle ellende van een jaar te hebben gehad, maar het gaat maar door.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:09

Moner, ik vind het echt heel sneu dat je veulentje zijn beentje heeft gebroken. Maar een croudfunding starten (en hier delen) nadat je zelf voor de operatie hebt gekozen schiet bij mij echt even verkeerd.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:21

Wat ontzettend sneu moner...

Ik heb 5 jaar geleden ook 6000 moeten ophoesten voor een veulen in de kliniek, maar allemaal uit eigen zak betaald. Mijn keuze mijn centen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:26

Moner, Wat een pech dit jaar!! Hoop dat het veulentje er bovenop komt.

Bedankt voor je antwoord. Ik had er zelf een beetje deze voorstelling bij maar wilde het even checken bij iemand.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:41

Ik ben ook voorstander van het zadelmak maken vanaf 4 jaar of ouder. Heb er nu 2 onder het zadel welke ik allebei zadelmak heb gemaakt op 4 en 5 jarige leeftijd. De 5 jarige heeft 2x een BB parcours gelopen en de 4 jarige ben ik afgelopen week pas opgestapt zonder te longeren en heeft pas 1x een cavaletti gesprongen.

Tja mijn merrie die nu drachtig is die is bijna 6 jaar terug ook geopereerd... Deze keuze ontstond door een fout van een toenmalige vriendin van mij. Maar ook deze kosten (wat zelfs uiteindelijk is opgelopen tot 15000) gewoon zelf betaald. :+
Dat is nu eenmaal een risico dat je hebt als je paarden houdt vind ik.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:48

Moner sterkte ik hoop dat hij er bovenop komt....

Ach ieder doet het weer anders. Ik laat zadelmak maken in de winter voor ze 4 worden. Maar heb ook heel veel gezonde paarden gekend die zadelmak gemaakt werden met 3 en dan lekker de zomer het land op. Zo pakt ieder het anders aan. Ik veroordeel daarin niet.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:29

Er zit voor mij eigenlijk wel een verschil in zadelmak en zadelmak. Ik vind het oké om een paard kennis te laten maken met het zadel en ruiter op zijn rug als hij 3.5 is. Maar ik heb persoonlijk wel een mening bij het zo snel mogelijk op niveau tillen van jonge paarden.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:54

Veel sterkte Monar maar ik ga wel een beetje met Cynthia mee.

Ik ben nog opzoek naar een birth alarm classic. Valt mij op dat het niks op marktplaats staat.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:04

Sterkte, moner! Wat verdrietig. Ik ga wel met de rest mee.

Mijn merrie heb ik als 3,5-jarige wel zadelmak gekocht, maar ik heb expres het eerste jaar heel weinig met haar gedaan onder het zadel omdat ik niet zo'n voorstander ben van veel vragen van jonge paarden. :) Weet ook niet of ik een driejarige zou laten dekken, denk het niet eigenlijk, maar daar moet ik me eerst nog eens meer in verdiepen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:34

Hier ook pas zadelmak maken met 4.5 wanneer het veulen eraf is. Ik heb mijn vorige merrie met 3 ingereden en met 8 laten inslapen ivm rugklachten.. Ik ben daardoor ook wel extra voorzichtig geworden.

Sterkte met het veulentje Moner. Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop :(:) .

Hier gaat het gelukkig een stuk beter met Yinthe haar droes bult.
Spoiler:
Afbeelding

Ze heeft nu wel een bult op haar knie. Gekke plek voor een droes abces maar het kan wel volgens de dierenarts. Ik heb haar ook op laten voelen en het veulen heeft de koorts gelukkig overleefd *\o/*

Rox inmiddels 217 dagen drachtig.

Afbeelding

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:43

Zo flink gat Cynthia!

Mijn merrie ook pas met 4 zadelmak gemaakt. En staat nu alweer een jaar stil vanwege dracht en een hoop pech tussendoor.

Hier ook net een fikse rekening van kliniek van een paar duizend euro, maar inderdaad mijn paard en dus zijn de kosten voor mij.
Was een kiesextractie en spoelen sinussen, en ik heb zo'n idioot van een paard die gewoon de behandelbox uit springt |o dat gaat natuurlijk niet goed, dus daardoor ook nog eens stuk of 25 hechtingen in der hoofd en flinke wonden op haar benen.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:58

Ohh wat verdrietig Moner, veel sterkte. Wij afgelopen zomer ook hoge kosten als gevolg van het veulen. Vaak willen ze wel wat regelen gelukkig zodat het te overzien bleef qua betalingen. Het hebben van paarden geeft hoe dan ook financieel risico..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:18

Fijn dat ze gezond verklaard zijn door de da ddd. Voor ons zijn fotos natuurlijk ook weer anders dan de dieren in levende lijve tr zien
Ik ben het niet helemaal eens met je da overigens. Ik vind veel paarden in sit topic zeker niet tr dik, maar zeker wel beter eruit zien dan al jou 3 drachtige paarden.
No offense. Maar ik zou niet blij zijn als mijn dieren zo uit zien. Maar inderdaad ook niet als ze te dik zijn. Beide uitersten zijn niet goed. Drachtig of niet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:43

Ik maak liever met 3.5 zadelmak. Botten worden sterker door regelmatige (lichte belasting). Maar ik bouw het natuurlijk wel heel langzaam op, en het echte werk begint pas met een jaar of 5. Doordat ze dan wel al getraind zijn is al het weefsel al meer ontwikkeld en sterker en krijg je minder snel blessures. Als een paard alleen maar in de wei staat tot een jaar of 6 en dan pas aan het werk gaat, is de kans op blessures erg groot. ( Dit is uiteraard wetenschappelijk bewezen). Het is waar dat de laatste groeischijven pas sluiten rond die leeftijd, maar juist lichte belasting blijkt een positief effect te hebben op ontwikkeling van groeiend bot en groeischijven. Zijn wel wat artikels over geschreven die het waarschijnlijk beter kunnen verwoorden dan dat ik dat kan :')

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:55

Hier zijn inderdaad heel veel wetenschappelijke artikelen over geschreven en deze kwamen allemaal tot dezelfde conclusie dat oa botten tot maximaal 4 jaar gesterkt konden worden. Onderzoeks binnen andere dieren en ook mensen gaf hetzelfde weer. Uiteraard zit er wel veel verschil in hoe en wat.
De merrie hier krijgt overigens sinds haar dracht denk ik nog maar een kwart te eten dan ze eerst kreeg.
Door de hormonen zet ze nu eindelijk wel aan en wil haar absoluut niet te dik hebben kwa vet. Uiteraard mag ze heus wel wat reserves hebben. Overigens is het echt wel een welzijnsprobleem aan het worden het overvoeren van merries/veulens. Iets wat wij op de klinkek ook tegenkwamen. Door het te royale voeren groeien de veulens te snel met alle gevolgen van dien. Was dan ook echt wel een stijgende lijn in het aantal veulens die geopereerd moesten worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 07:57

Hier wel geleerd als 3 jarige , gedekt en enkele wedstrijden gelopen. Kan niet zeggen dat ze daar iets onder te lijden heeft gehad. Dat was ook jaar drukste jaar want ze doet nu al 2 jaar niks :+ ben helaas helemaal de motivatie kwijt geraakt om te trainen. Verzorgen kan ik wel van genieten

Vervelend zeg moner! hoop dat ie snel opknapt!

Flink gat Cynthia! Wel fijn dat ze er vanaf is

Icecrystal oh wat vreselijk droes. Ik Heb daar een pony aan verloren.. wel fijn dat ze al opknapt !

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:02

Maar niet rijden betekent toch niet compleet stilstaan? Hier zet ik de drie jarige aan de lange lijnen, longeren, balkjes draven etc. om spieren te ontwikkelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:20

Eeuwige discussie. Leeftijd en zadelmak maken

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:56

Heel veel sterkte Moner, wat k.u.t jaar heb jij zeg... ik hoop dat Ovide snel herstelt en je volgend jaar een pechvrij jaar hebt. Ook sterkte met je Friese merrie.