[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:45

Leuk om te lezen waarom jullie fokken!
Laat het duidelijk zijn wat ik fok: een prachtig merrieveulen, gitzwart van kleur en later minimaal het predikaatje keur. :D _O-
Geintje, ik fok een opvolger uit mijn merrie met hopelijk iets meer dressuuraanleg. Mijn merrie is een springgefokte alleskunner, ik een dressuurprikker. Ik hoop op een (gezond) veulen dat misschien net een slagje groter, wat langgelijnder, een stukje opwaartser gebouwd is en wat meer beweging heeft. Hopelijk net zo lief en zo mooi als de moeder.
Een merrieveulen zou leuk zijn om weer mee verder te kunnen fokken en met een hengstveulen zou ik toch ook blij zijn, dan heb ik een sportpaard erbij dat niet met zwangerschapsverlof zou hoeven. :P

Gen is nu 165 dagen drachtig en we trainen nog steeds, ze gaat best wel goed. :j Ik doe wel wat meer stapwerk tussendoor en blijf goed naar haar luisteren. Ze gaat momenteel lang niet gek eigenlijk en ze laat zich vrij goed bewerken. +:)+ M1/M2 niveau is natuurlijk ook geen topsport, dus dat basiswerk kan ook nog wel.

Kabayo, welkom!
Mooie buik, Luutje!
Parisse, wat is ze nog mooi slank. :)
Wat leuk zo met die kerstkrans, AM_Horses!
Quir, charmante hoek. :')
Ze ziet er nog goed uit dan, MDWStables. Niet zo uitgezakt zoals je bij sommige fokmerries wel eens ziet.
Oyyo, wat een lieve uitstraling heeft je merrie.

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:51

Als Olivia een merrie krijgt houden we het aan. :j
Hengsten worden sowieso verkocht.
Ariel is afwachten, wil maar 1 veulen houden. Dus ligt er helemaal aan wat de dames er van bakken. :)

Qua beweging, Olivia is met 141 dagen nog volop aan de bak.
Ariel met haar 185 dagen loopt alleen aan de longe. Mijn vriend wordt morgen geopereerd en ligt er een paar weken uit met menles. Dus ik kan dan mooi Olivia meenemen en dan mag Ariel lekker thuis blijven.
Die pakken we na het veulen wel weer op. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:55

Oh Cynthia ken dat gevoel. Heel lastig ook die keuzes maken.
Vorig jaar zelfde gehad, Verkocht ik zoveel paarden kwam ik de tweejarige tegen en op slag verliefd. Ze heeft ook zo iets speciaal.
Ik wil er toch echt ook maar Max 4 meer, 8 was me net iets te veel strontscheppen. Ik heb ze dan wel aan huis staan maar toch.
Uiteindelijk kosten ze ons een fortuin.

Knolselder maar dan heb je het specifiek over mensgerichtheid. Dat kan je wel zeker trainen.
Maar karakter is meer dan dat alleen. Zo help ik altijd men veulens naar de uier om te drinken. Eens eentje gehad dat nog maar amper kon staan op haar vier beentjes en duw ik ze beetje, hup bok en klets smijt. Monster was het als veulen. En uiteraard ook dat train je er wel beetje uit maar toch blijven die voor mij net dat tikkeltje onbetrouwbaar karakter hebben en dat wil ik niet op mijn hof. Is nog wel verschil tussen die kleintjes en grote paarden natuurlijk. Zij krijgen vaak ook veel meer te maken met druk en hoe ze daar op reageren vind ik heel belangrijk.
Als ik me bijvoorbeeld onterecht kwaad maak op Lily omdat een oefening niet lukt dan blijft zij cool rustig, vergeeft me en gaat gewoon opnieuw proberen. Zij gaat zelf niet in stress noch flippen. Dat coole wil ik fokken. Zijn zo aangename paarden in de omgang en om mee te rijden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 02:56

LaDonna, moet er niet aan denken, pension klanten! :') Heb het geprobeerd maar niet mijn ding...

Ik fok dit jaar voor een veulen voor mezelf, wil graag weer een jong talentvol rijpaard erbij over een paar jaar. Hopelijk is het een merrietje en kan ik er ook weer verder mee fokken, en anders is het gewoon een ruin om wedstrijden mee te rijden :)
Lana’s veulen zou voor de verkoop geweest zijn, maar zij is het verloren en nu dus leeg. Dus ik heb haar weer opgepakt richting het sport predikaat. Mijn juf was zo van haar onder de indruk dat we in overleg hebben besloten ok haar nog een jaartje onder het zadel te houden en dan verder te kijken if we nog een keer willen proberen om een veulen met haar te fokken.

Idaza’s buikje, nu net iets over de helft! 180 dagen ofzo geloof ik
Afbeelding
En Lana dus leeg...

Afbeelding

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:57

Wij fokken dit jaar nog een veulentje om eerst zelf aan te houden. Het schiet hier enorm op. Zitten al op 246 dagen. Tijd gaat zooo snel.
Afbeelding
Merrie liep in augustus haar laatste Z1 wedstrijd en nu is ze zo uitgezwaard <3
Na de dracht gaan we haar weer lekker oppakken. Ze heeft nu echt zwangerschapsverlof.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:19

Cynt weer bovenop Fi, fijn gevoel denk als je de pijn een beetje wegdenkt :P EN mooie mijlpaal!

DDara Inderdaad echt gaan voeren want anders houd je straks geen merrie meer over met zo’n veulen aan de voet.

BL Ik vind het zo’n leuke pony, kan het niet vaak genoeg zeggen haha

MDW wat een mooi paard!

Ik heb begin oktober alles met ivermectine+praziquantel gedaan en straks december/januari gaan de equest erin.

Quir lekker buikje!

CP wat heerlijk zo braaf!

Vulina is ook leuk zelf wat opfokken!

Formidable is een echt fotomodelletje! Als die staat en kijkt dan kijkt die ook heerlijk in de camera!
Parisse wat een mooi bescheiden buikje heeft je paard!

Luutje die wordt al mooi rond!

Welkom weer Kabayo! Zilver ziet er goed uit!

Cynt soms gaat het bloed…… :P Maar heel verstandig haha.

Imagine mooi doel toch die keur merrie :P

Libera nog mooi bescheiden.

Ynekes Zo die is zwaar ja haha

ZO alles weer bijgelezen. Hier fok ik voor mijzelf als ook voor verkoop aangezien ik niet alles kan houden. Voor mij het eerste jaar dat ik overgestapt ben naar de welshjes, maar ik wil een pony met kwaliteit en karakter. Ik heb zelf een grote draak staan dus ben een goed karakter steeds meer gaan waarderen, maar dat kan nog zoveel veranderen in die eerste maanden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:21

Ik heb vandaag toch de dierenarts maar even langs laten komen omdat ik toch wel wat ongerust was geworden door jullie reacties op de foto's van mijn merries.

Maar gelukkig was het niet nodig me zorgen te maken. De dierenarts gaf zelfs aan dat mijn 12 jarige merrie een voorbeeld was van hoe een drachtige merrie er rond haar termijn (rond de 200 dagen) er uit zou moeten zien. Hij zei dat meer dan 50% van de paarden in Nederland al overgewicht heeft en dat dit vaak tijdens de dracht nog meer wordt aangemoedigd en dat een dikke merrie totaal geen voordelen heeft. Het zorg voor ontstekingsreacties in het lichaam van de merrie het maakt de bevalling moeilijker omdat het veulen ook te zwaar wordt. En het verhoogd de kans op OCD voor het veulen aanzienlijk.
Daarbij heeft het ook geen voordeel voor het zogen van het veulen, aangezien het niet de bedoeling is dat de merrie haar vetreserve gebuikt om het veulen te zogen maar de melk moet juist vol zitten met minerale en vitamine die de merrie uit het merrie bokt en ruwvoer op dat moment haalt.
In mijn geval kan ik dus makkelijk zien als mijn paard iets te kort komt en kan ik dat met voer aan vullen terwijl dit bij een al te dikke merrie veel lastiger te zien is.

Overigens is een te dunne merrie ook niet goed. Bij de bruine 3 jarige moet ik goed opletten dat zij niet afvalt en maar zij is ook niet te dun.
De zwarte merrie doet vooral dun aan aan de achterhand (haar ribben zijn voelbaar maar niet zichtbaar) dit komt waarschijnlijk omdat ze weer flink in de groei is en dat ze dus haar energie moet verdelen over haar eigen groei en de ontwikkeling van het veulen. Bij haar is het vooral belangrijk dat ze de juiste mineralen binnen krijgt zodat zij en het veulen niets te kort komen. Ook gaf hij aan dat daar soms niet tegen op te voeren is maar zolang ze onbeperkt goed ruwvoer krijgt en vanuit het merriebrok de mineralen goed worden aangevuld ik me hier verder geen zorgen over hoef te maken, omdat ze gewoon fit en energiek is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:40

Fijn dat je de DA er even bij hebt gehad en goed advies ook voor je drie jarige nu er vanuit gaan dat je volgend jaar gezonde veulentjes ernaast hebt lopen :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:46

Is nu te laat natuurlijk, maar ik zou zelf een paard dat nog midden in de groei zit niet laten dekken. Fijn dat de DA vond dat ze er goed uit zien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:05

Er worden zoveel drie jarigen gedekt. Heb ik destijds met Fi ook gedaan en die heeft er niets onder te lijden gehad. Heel de dracht zat ze vol appeltjes en was niets te schraal.
In het wild worden ze ook gewoon gedekt op die leeftijd. In mijn ogen is dekken op drie jarige leeftijd altijd nog beter dan inrijden.

Ik denk dat ze hier rond de 200 dagen drachtig was toen ze drie was.
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:18

Hier de drachtige kats kreupel vandaag. Gister niets aan de hand en nog gelongeerd. Dus denken hoefzweer, gelukkig is ze makkelijk
Afbeelding

Alleen loopt ze nog best goed dus denk dat even duurt voordat de zweer door komt.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:26

Libera, Idaza ziet er goed uit! Misschien ook ergens fijn dat je nu even met Lana lekker aan de gang kunt, zeker als ze zoveel potentie laat zien! Haar tijd komt nog wel. :j

Ynekes, jeetje jij bent er inderdaad al bijna! Nog maar even en ze is al veilig.

Ik denk ook niet dat alle 3 jarige over 1 kam geschoren kunnen worden betreft dekken. Als ze nog enorm de hoogte in moeten schieten dan is het inderdaad lastig om ze überhaupt al op gewicht te houden, laat staan met een veulen dat ze moeten bakken.

Hahaha Fi is ook nog wel een aantal centimeters gegroeid zo te zien. :=

He wat vervelend StalMelyn, maar fijn dat het (waarschijnlijk) alleen een zweer is!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:37

Stalmelyn wat vervelend, hopen dat t idd een zweer is en snel doorbreekt!

Dankjewel Dustinlover!

Cynthia ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar dat merrietje :o

De veulens die wij tot nu toe hebben gefokt zagen we allemaal vanaf dag 1 het karakter. En idd is dat altijd zo gebleven :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:03

Ik begrijp wat je wil zeggen Fotsy. Ik had er dit jaar ook 1, die zodra hij in de benen was en gedronken had al in zijn eentje zonder moeder buiten rondjes ging rennen. een heeeel zelfstandig en eigenwijs veulen. Die legde ook al gauw oren plat en was vrij dominant. Not my cup of tea.

Fijn dat de DA je merries goed heeft bevonden Dara!

Wat een volle buik bij de Fries hierboven! Maar ook al mooi ver in de dracht.

Patty de mini welsh is ook plots erg gegroeid. Ik zal weer eens foto's moeten maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:47

Wat vervelend stalmelyn. Hopelijk idd gewoon een hoefzweer.

Olivia is ook met 3 haar gedekt en Ariel nu ook.
Olivia is 1.54 dat is voor een haflinger flink aan de maat.
Olivia is beleerd onder het zadel en voor de koets. Door de dracht heeft ze het afgelopen winter lekker rustig aan kunnen doen.
Ariel is beleerd voor de koets en heeft ook al een paar keer onder het zadel gelopen. Die doet het sinds een week of 3 ook rustiger aan en gaan we na de dracht weer oppakken voor de koets en onder het zadel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 02:52

Maar Cynthia, de ene 3 jarige is de andere niet he! Ik bedoel, als je je paard door het groeien al moeilijk in conditie kunt houden, dan zou ik er nog niet mee dekken. Dat was bij die van jou helemaal niet aan de orde, zoals je al zegt zag de jouwe er gewoon mooi uit met appeltjes...
Idaza bijv was als 3 jarige echt nog een beetje een slungel met weinig bespiering, nog heel jeugdig en er ging toch best wat voer in. Dus daar heb ik een jaar mee gewacht. (En die werd daarna door haar eerste veulen alsnog leeggezogen).

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:27

Ik heb ook genoeg 3 jarige gedekt en nu ook weer een 3 jarige drachtig, maar die klapt bijna uit elkaar haha.

Ddara fijn dat je dierenarts dat zegt, maar begrijp me echt niet verkeerd want dit komt rotter over dan ik het bedoel, maar je jonkies zijn gewoon te schraal en als dat zo blijft gaat dat echt ten kostte van je merries straks.. Hoevaak hoor en lees je wel niet; ik heb mijn veulen er af moeten halen want de merrie trok het niet meer. Bij mij dit jaar nog..
Mijn merrie zag er net zo uit als de zwarte van jou 1 maand voor de bevalling. Die heb ik als een malle bijgevoerd en alles erin gepropt wat erin kon en toch heb ik het veulen 1 week voor de 4 maanden er af moeten halen. Ik heb geen lekkere vette weide op klei grond waar ze dag en nacht kunnen staan, maar ik was wel dag en nacht aan het sproeien om maar wat gras te houden voor haar anders had ze het niet gered tot de bijna 4 maanden.

Echt ga kijken waar het fout zit. Misschien is de kwaliteit van het hooi niet zo goed als je denkt en zit er gewoon te weinig in, toch nog een keer preventief ontwormen met pramox mocht dat nog niet gedaan zijn of een zandweg kuurtje.

Nogmaals het staat er rotter dan dat ik bedoel, ik wil je alleen maar helpen :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:15

Dustinlover schreef:
Ik heb ook genoeg 3 jarige gedekt en nu ook weer een 3 jarige drachtig, maar die klapt bijna uit elkaar haha.

Ddara fijn dat je dierenarts dat zegt, maar begrijp me echt niet verkeerd want dit komt rotter over dan ik het bedoel, maar je jonkies zijn gewoon te schraal en als dat zo blijft gaat dat echt ten kostte van je merries straks.. Hoevaak hoor en lees je wel niet; ik heb mijn veulen er af moeten halen want de merrie trok het niet meer. Bij mij dit jaar nog..
Mijn merrie zag er net zo uit als de zwarte van jou 1 maand voor de bevalling. Die heb ik als een malle bijgevoerd en alles erin gepropt wat erin kon en toch heb ik het veulen 1 week voor de 4 maanden er af moeten halen. Ik heb geen lekkere vette weide op klei grond waar ze dag en nacht kunnen staan, maar ik was wel dag en nacht aan het sproeien om maar wat gras te houden voor haar anders had ze het niet gered tot de bijna 4 maanden.

Echt ga kijken waar het fout zit. Misschien is de kwaliteit van het hooi niet zo goed als je denkt en zit er gewoon te weinig in, toch nog een keer preventief ontwormen met pramox mocht dat nog niet gedaan zijn of een zandweg kuurtje.

Nogmaals het staat er rotter dan dat ik bedoel, ik wil je alleen maar helpen :)

Bedankt voor de tip maar ik zou echt niet weten wat ik er nog extra aan zou kunnen doen.
Dus als je daar misschien ook een tip voor hebt?

Paarden zijn vorige maand ontwormt met de blauwe equest.
Mijn ruwvoer is getest door pavo en geschikt voor drachtige en magere paarden.
Ik heb merrie brok van vitalbix ik voor lucerne, en fibrebeet bij en heb afgelopen week ook fibre nuggets en lijnzaad olie aangeschaft dat krijgen ze nu ook. Ook voor ik voor de zekerheid nog steeds 50 gram Vital van pavo bij. In het voorjaar (maart) gaan ze weer 24/7 de wei op.

Goede tips om er wat extra gewicht aan te krijgen zijn altijd welkom maar ik zou het zelf even niet meer weten.

Ik had overigens niet verwacht dat zo een grote merrie nog een keer zo erg de hoogte in zou gaan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:22

StalMelyn, die is inderdaad makkelijk! Dat hoef ik bij Fi niet te proberen ;) Hopelijk is het inderdaad een zweer en is hij er snel uit!

Selente, ja, vooral in de lengte :+

BL, je hebt haar inmiddels gezien <3

Ben ik echt de enige die een driejarige te jong vind om te beleren? En dan vooral beleren én dekken op hun derde?

Libera, je hebt gelijk :) Je had het over 'een paard dat nog midden in de groei zit' en ik dacht toen 'iedere driejarige zit nog midden in de groei.'
Hoewel je het bij de één beter ziet dan bij de ander, maar midden in de groei zitten ze allemaal op die leeftijd. Maar ik snap nu hoe je het bedoelt :)

Ik snap wel wat DL zegt, ik wilde er gisteren niet te veel over zeggen, omdat er al genoeg mensen iets over zeggen, maar ik vond het wel bijzonder dat jouw DA vindt dat ze er goed uitzien.
Vitaminekuurtje is misschien ook nog een idee? Het is vaak niet de hoeveelheid inderdaad, maar de kwaliteit. Ik ben heel erg fan van Oerbalans van Vitalstyle, wellicht kan je daar eens naar kijken zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben (heb even niet meer helder wat ze allemaal al krijgen :) ) Niet dat ze daar dikker van worden, maar daarmee krijgen ze wel alles binnen aan vitaminen en mineralen wat ze nodig hebben.
Ik ga nog even terugzoeken wat je ze allemaal al geeft :)

O, je schreef tegelijk met mij :)
Pavo Vital is hetzelfde idee als Oerbalans (al lees ik over Oerbalans nog meer goede verhalen dan over Pavo, maar Pavo heb ik ook lang gegeven) 50 gram is echter wel te weinig voor jouw paarden. Ik gaf een vol bekertje aan Fi (1.47m), maar nogmaals: daar worden ze natuurlijk niet voller van.
Merriemuesli van Vitalbix vind ik ook een hele goede!

Ik lees trouwens ook vaker dat echt voor het aanzetten mensen meer fan zijn van Seniores Priores dan van Fibrebeet en Speedibeet en de Nuggets van Pavo. Misschien reageren de jouwe daar ook beter op?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:44

Ik voer mijn dragende merries momenteel seniores priores met wat bietenpulp. Zijn geen gespierde bonken maar hebben een fijn vetlaagje en zijn niet zo heet als andere jaren toen ze brok kregen.
Ben er dus super tevreden van! Tegen uitgerekende tijd krijgen ze wel merriebrok bij nog

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:27

Wij voeren de drachtige en zogende merries vitalbix breed and grow. Heel tevreden over wat dit voer met de conditie van de merries doet. Zogende merrie ziet er na zes maanden veulen ad voet nog steeds top uit. Veulen eet mee en is ook heel mooi in conditie. Paarden worden niet zwaar van dit voer.
De drachtige geef ik vanaf vorige maand ook de voorgeschreven hoeveelheid. Maar daar komt vast een klein fries belgje uit *\o/*

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:38

Nog goed voer om aan te zetten is Zupa van Equifyt. Al menig paard/pony mee goedgekregen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:22

Wat ik het beste vind werken om paarden dik te krijgen is Bonpard Muscle. Dit was oprecht het enige wat mijn merrie voller heeft gekregen na de operatie, en ik heb ook echt veel geprobeerd tot seniores priores toe. Het enige 'nadeel' is dat je het via de DA moet laten leveren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:34

Ik voer altijd merriebrok om ze aan te zetten. Vooral bij jonge paarden.
Werkt hier altijd nog goed.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:47

Ben het met je eens Cynthia maar wil ook niet altijd de tegendraadse zijn :D
Ik zou het zoals velen vaak niet doen maar ieder zijn paard.