[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:42

Ik heb kans op vosbont, bruinbont, zwartbont, bay dun bont, red dun bont en grullo bont :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:16

Als Ziyadah of Camille homozygoot agouti is, is er geen kans op zwart of smokey :)

Bij Wiske wordt het palomino, buckskin of smokey black, met 50% kans op dun.

Bij Suus zwart, bruin, vos, smokey, buckskin of palomino met 50% kans op dun.

Bij Jasmine bruin, vos of zwart let 50% kans op dun.

Bij Hanna en de hengst ken ik kleurcode niet. Dus zwart, vos of bruin, met kans op bont.

Ik hoop toch op minstens 1 aalstreepje :')

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:31

cp112 schreef:
Deaglan staat wel bekend om het geven van veel kleur :j
Hij is volgens mij Homozygoot bont.

Als ik het goed zeg is hij homozygoot zwart en niet bont maar dat zeg ik niet met alle zekerheid.

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:31

Ik krijg vos, bruin of schimmel. Ik weet niet of de hengst homo- of heterozygoot schimmel is, maar afgelopen jaar hebben we 2 schimmelveulentjes van hem gekregen, dus ben bang voor weer eentje die wit wordt >;) Zijn basiskleur is wel vos.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:50

Kleurkansen hier zijn
Chablis x For Romance; zwart 12.5%, bruin 37.5%, vos 50%
Eliana x For Forrero; zwart 19.75%, bruin 56.25%, vos 25%
Sterre x Casanova; 75% valk, 25% palomino

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:15

Knolselder schreef:
Als Ziyadah of Camille homozygoot agouti is, is er geen kans op zwart of smokey :)

Bij Suus zwart, bruin, vos, smokey, buckskin of palomino met 50% kans op dun.

Bij Jasmine bruin, vos of zwart let 50% kans op dun.

Bij Hanna en de hengst ken ik kleurcode niet. Dus zwart, vos of bruin, met kans op bont.

Ik hoop toch op minstens 1 aalstreepje :')

klopt , ziyadah is homozygoot agouti, camille homozygoot zwart

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:07

Fotootje van al onze dikke troela's
V.l.n.r
SD Charisma drachtig van SD Tornado
SD Big Style drachtig van Legend van the Heavenlysmile
SD Champagne on Deck drachtig van SD Big News
SD Jolene drachtig van SD Referee
En als laatst het kerstcadeautje
SD Big Bertha (euhm ja.... I know... :=) vermoedelijk drachtig van SD The Governor

Tijd om de ruif weer te verzetten. Stomme modder :roll:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 23-12-19 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:15

Knolselder schreef:

Als je kans op palomino, valk en SB hebt, heb je toch ook altijd kans op óf de onverdunde kleuren hiervan óf de dubbelverdunde kleuren?

Ik heb kans op zwart, sb, bruin en valk.
Hengst is niet getest op vos en heeft nog geen vosnakomelingen. Maar ik hoop heel erg dat hij toch vos draagt :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:22

Mooie hengst Chantal, idd veel wassen, maar wat een mooie correcte bouw en zelfhouding

Er zal vast een genetische factor in vlekkenpatronen zitten, maar ik kan heel veel combinaties opnoemen die meerdere veulens hebben gehad met zeer uiteenlopende patronen. Van 90%wit tot 90%zwart. En andersom kon ik mijn vorige merrie met vrijwel elke hengst dekken, haar veulens waren altijd 50-50 getekend, met op bepaalde plekken altijd dezelfde vorm aftekening, wel soms wat groter of wat kleiner.

Wat een mooie volle staart heeft jouw paard jumpyhorse, en natuurlijk een mooi buikje

Potentie zien in een jong dier leer je vanzelf als je veel kijkt. Persoonlijk zie ik absoluut waarom Chantal deze hengst heeft gekozen.

Prachtige bontjes allemaal <3

Mijn merries zijn alledrie wel anders, de jongste is nog feller qua karakter, de middelste is zwaan-kleef-aan en de oudste is meer op zichzelf.

Tinniie, ligging in de baarmoeder invloed op de kleur? Dat klinkt heel interessant, heb je dat artikel nog?

Van Deaglan zijn ook effen kleurige nakomelingen. Bijvoorbeeld Berit heeft een zwarte dochter van hem. Ashlan is ook een zoon van Deaglan, heterozygoot tobiano, zn moeder is homozygoot tobiano, dus bij hem heeft Deaglan ook geen tobiano door gegeven. Wel inderdaad mooi 50/50 qua hoeveelheid zwart tussen vader en moeder.

Oeh Bertha is echt gaaf <3 Hoe oud is zij? Mooie clubje bij elkaar

Phoebe x Ashlan wordt zwart(bont)
Noeka/Tjaja x Finn wordt (smokey) zwart(bont), bruin(bont) of valk(bont)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:24

Cynthia82 schreef:
Knolselder schreef:

Als je kans op palomino, valk en SB hebt, heb je toch ook altijd kans op óf de onverdunde kleuren hiervan óf de dubbelverdunde kleuren?

Ik heb kans op zwart, sb, bruin en valk.
Hengst is niet getest op vos en heeft nog geen vosnakomelingen. Maar ik hoop heel erg dat hij toch vos draagt :o

Ik weet niet wie mij daar Quote, maar Wiske is Cremello, de hengst draagt geen creme. Gezien Wiske dus 2x creme draagt, geeft zij sowieso 1 creme gen door en is het veulen dus sowieso verdund.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 23-12-19 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:25

Dikke Berta :') is 5 :j.

Oh ik kon me zo alleen bonte van deaglan voor de geest halen. Maar wel heterozygoot dus :D ik wist het al niet zeker.

Ik ben heel benieuwd naar jou veulen van Phoebe vooral :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:42

En ik maar een vos kiezen omdat ik een vos wil.
Saaie kansen _O-

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:45

Oh wat weten jullie veel van de kleuren af.
Ik dacht wordt vast bruin. :') Maar heb geen flauw idee waar we evt nog meer op kunnen rekenen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:53

Hier ook vrij saaie kleurkansen. Het wordt bruin of zwart. De mogelijke witte aftekeningen maken het dan wel weer interessant want de merrie is sabino (veel wit) en de hengst lijkt ook wel wit aan hoofd en benen te vererven. Voor mijzelf is een bruine of zwarte trouwens wel bijzonder, want onze meeste veulens waren toch echt vos en uit onze vosmerries alleen maar vos zelfs. Het lijkt me wel een apart gezicht als er eens een ander kleurtje veulen naast loopt :):)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:56

Ik denk dat de Totilas zwart of zwartbruin wordt, de Kjento idem. Escamillo wordt vos of bruin. En Ladignac bruin of zwart :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:12

Ik weet niet waar ik kans op heb. Merrie is een vos geboren schimmel en de vader een valk panterbonte appaloosa. Ik zie het wel :)

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:14

Heb niet zoveel kaas gegeten van de kleuren genetica. Maar ik weet dat er in ieder geval 1 verdunning overheen komt. Van Mis haar ouders weet ik niks, dus het wordt een verrassing.

CP wat heeft Charisma een leuk hartje om haar staart heen! Mooie club zo bij elkaar, ik hou wel van die stevige paarden.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:21

Phoe van kleuren weet ik ook niks.. Ik gok dat ik bij beide veulens een donkere kleur ( donker bruin of zwart ) krijg... heel misschien bij 1 merrie bruin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:26

Ik heb met al mijn drie merries kans op palomino, valk en smokey.
Ik ga er echter een beetje van uit dat Damour homozygoot zwart én homozygoot agouti is, zodat er alleen maar een valk uit kan komen. Maar er zít vos achter haar lijnen, dus in theorie kan er ook palomino uit komen. Voor zover ik weet zit er geen zwart achter haar, dus de kans op smokey lijkt me heel klein.
Caprice (de vos) draagt in ieder geval 1 agouti, maar ik hoop dat zij ook dubbel agouti is, zodat hier alleen palomino of valk uit kan komen. Is ze wel enkel agouti, dan kan er ook smokey uitkomen.
Folly (de zwarte, die overigens eventueel ook smokey zou kunnen zijn, haar vader was smokey en ik heb haar niet laten testen) draagt in ieder geval ook non-agouti, dus zij geeft zeker kans op alle drie de kleuren.
Vader Cassanova is perlino en daarbij dubbel heterozygoot voor zwart en agouti (geeft dus zowel vosbasis, bruinbasis als zwartbasis door).

Ik hoop op 3 valkjes, en zou eigenlijk best wel balen als er 3 smokeys uit zouden komen...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:29

Mijn merrie is zwart en de hengst is bruin, dus zal wel een donkerbruine worden. :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:30

Zo werkt kleurgenetica in ieder geval niet. :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:31

Dat weet ik hoor, ik denk gewoon dat het een donkerbruine wordt. We gaan het zien. ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:42

En toch klinkt het vrij logisch en gebeurd het ook vaak.
Met de gewone warmbloeden iig.
Denk dat wij ons minder zorg maken om de kleurengenetica.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:42

Vulina schreef:
Ik denk dat de Totilas zwart of zwartbruin wordt, de Kjento idem. Escamillo wordt vos of bruin. En Ladignac bruin of zwart :)

Vrienden van mij hebben 2 jaar terug hun donkerbruine merrie met heeeeel smal blesje en wit voetje gedekt met Totilas. Kwam een vos met hoge witte benen uit. Dus reken maar nergens op :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:44

Caily schreef:
Vulina schreef:

Vrienden van mij hebben 2 jaar terug hun donkerbruine merrie met heeeeel smal blesje en wit voetje gedekt met Totilas. Kwam een vos met hoge witte benen uit. Dus reken maar nergens op :=

Dat zou ik nou ook willen :))