S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn + RA klein op 355) (merrie) - geboren 21 januari na 360 dagen dracht - hengstveulen - S.A. Na'ïl IBN Tawfiq (one who attains his desires; a winner - son of tawfiq)
S.A. Emira Arabia x ZK Kuray (merrie) - verworpen op 321 dagen dracht (navelstreng blokkade) - merrieveulen - S.A. Malakeh Hazineh (angel to be grieved)
3 van de 4 tot nu toe goed gegokt al ben ik niet echt benieuwd meer naar de rest, zolang ze maar levend ter wereld komen...
Zien er goed uit SA! Ik vind het vosje het knapst.
_Inge
Geplaatst: 25-01-13 08:27
Heb gelezen over wel of niet enten , ik doe de gewone entingen wel, plus een extra tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Rhino doen wij niet, zowiezo is het niet volledig zeker dat je dan safe zit volgens de dierenarts. Merk wel dat de meningen van dierenartsen hierin serieus verschilt. Zowiezo met veel dingen, ook ivm ontwormen , krachtvoer geven enz.
Polleman, wat een leukerd is Blacky En mooie uiers krijgt Bonita al, is dit haar eerste veulen? Wat moet je veel krachtvoer geven , ik ben misschien nu een miep, maar wees hier voorzichtig mee... Een drachtig paard (elke paard eigenlijk)moet haar meeste energie uit ruwvoer halen, krachtvoer is een aanvulling voor de essentiële delen van het veulen goed te laten ontwikkelen zoals de lever enz. De DA die bij Pasja geweest is voor de spierbevangenheid drukte ons ook echt op het hart voorzichtig te zijn ermee. Pasja kreeg max 1'5 kg per dag, en mag nu zeker niet meer dan een kg hebben, en verder veel ruwvoer.
Dianne, hopelijk valt je nieuws vandaag mee...
Whisper heeft van die mooie roze uiers , zo schattig, leuke foto's verder ook, en die hertjes geweldig, zijn dat diertjes uit het wild?
Hier echt wel druk momenteel...heb me even verkeken op de drukte die het mee brengt om 3paarden op pension te hebben, aangezien ze niet in de weide vanzelf kunnen daar staan ze als je niks met ze doet 24 uur per dag op stal. Dus moet je zelf veel met ze doen, stapmolen, paddock zetten , stallen mesten en stallen mesten en stallen mesten . Begin dus eigenlijk al mijn weitje met stallen enorm te missen...typisch gevalletje van gras lijkt altijd groener bij de buren, ben dus ook benieuwd hoe lang ik het vol ga houden om ze hier te laten staan
Pasja blijft zowiezo daar staan overigens, ze gaat redelijk momenteel, durf moeilijk erg positief te zijn , bang voor teleurstellingen dan. Ze staat nu met een 400 grams deken op, hebben allerlei diktes opgehad maar hieronder blijft ze het beste. Dierenarts is eergisteren nog geweest om nog een selenium+vitE prik te zetten, verder moeten we aan de hand met haar stappen, van veel water voorzien en weinig krachtvoer met olie erover, puur en alleen voor het veulen wat. Hoe het nu gekomen is blijft natuurlijk gissen, maar hoogstwaarschijnlijk komt het door een combinatie van teveel krachtvoer, te weinig gedronken, en verandering van beweging en dan dat ze even gek heeft gedaan en dit was teveel waarschijnlijk, ook wij weten natuurlijk niet of ze dit al eerder heeft gehad dus kan ook nog zijn. Ze heeft nu overigens weer een drinkton in haar stal, op de weide drinken ze alleen uit een ton en we merken dat ze dit fijner vind, ook mijn andere paarden hebben die nu in stal staan, terwijl ze een automatische drinkbak hebben, maar daar drinken ze niet uit. De Dierenarts zei ook dat ze uit een automatische vaak enkel uit behoefte drinken en uit een ton ook uit zin , het is ook een stuk natuurlijker, zo grappig altijd, ze 'spoelen' de mond altijd als ze gedronken hebben, erg leuk als je er net naast staat
Maar goed, al met al gaat ze dus wat beter, we blijven verder erg opletten en hopelijk kan snel de deken af, want ze is toch al ver uitgerekend nu aan het geraken. Haar speentjes beginnen ook langzaamaan iets te veranderen, zal ook eens een foto maken ervan Verder ben ik zo trots op al mijn paardjes, ze zijn zo ontzettend braaf, zeker vergeleken bij veel paarden daar, al kunnen die paarden er niet veel aan doen, ze staan allemaal op een stalvan 3 bij 3 , 24 (soms 23) uur per dag en dan allemaal groote sportpaarden, begrijpelijk dat ze hun energie eens kwijt willen.
SA: knappe veulens hoor! Polleman: zo Bonita gaat hard ineens met uier! En over ruim 3 wkn mag er een veulentje bij liggen! Joepie! Nu is het echt aftellen voor jou.
Hebben jullie vakantie oid rond de geboorte van jullie veulen? Ik zit midden in de zomer, (schoolvakantie) dus ik kon de uitgerekende datum geen vrij krijgen, wel 1wk ervoor, (dus mag vroeger komen ) of 3 wkn na de uitgerekende datum. Dat is ook niet erg, want dan kan ik volop genieten van de kleine!
SA: stuk voor stuk plaatjes zeg! Nu ben ik helemaal vosgek, dus die doen m'n hart wel sneller kloppen hoor haha
Nee, hier geen ouderschapsverlof opgenomen hoor. Het is niet mijn eigen merrie, rijd haar voor een kleinschalige fokker en staat daar aan huis. Zorg en toezicht genoeg en ik ben er al zo vaak, heb er nog net geen slaapzak liggen. Uiteraard mogen ze me wakker bellen als het begint, dat wil ik niet missen...
idd sa leuke diertjes inge, fijn dat het al wat beter gaat met je merrie lieve foto van ted diannem succes vandaag
vandaag mijlpaaltje, roosje is 250 dagen
Tjinta
Geplaatst: 25-01-13 10:03
DianneM dat klinkt zorgelijk ik duim voor je!
SA ja na zoiets triest is gokken over het geslacht wel iets waar je je helemaal niet meer druk om maakt. Kan ik me voorstellen. We gaan voor prachtige gezonde veulentjes. Ik vind ze alledrie superleuk maar ook ik zeg Vosje!!
Patrick hihi de uier van whisper is echt nog een theezakje, maar wat zie ik aan de spenen? 309 dagen alweer !!
Het verbaast mij ook dat er zoveel verschillende meningen zijn over enten zowel influenza als Rhino.
Hier kreeg ik op een gegeven moment een telefoontje van de DA: Ik ben onderweg om de drachtige merrie even te komen enten!! Huh? Ik had niks besteld. Schijnt dat hier gewoon normaal te zijn. Alle drachtige merrie worden automatisch opgeschreven om te enten. Ze wisten echter niet dat ik een tweede drachtige dame hier heb staan (geinsemineerd in Nederland dus niet in hun bestand). Ik heb niet laten enten en dat verbaasde hun zeer. Vonden het echt niet kunnen. Kommentaar: Ach ja jij bent alternatief genezer die doen altijd zo.... (ik ben humaan homeopaat en allesbehalve anti medicijnen of injecties). Maar goed.... mijn drachtige dames zijn dus niet tegen Rhino geent. ze komen nooit van het erf af, en hier komt nooit een vreemd paard het erf op. Ik ben zorgvuldig met omkleden e.d. dus ik denk dat ik zelf het risico al enorm verminder naast de discussie of de abortusvariant nu te voorkomen is door enting of niet.
Nog even iets leuks om gewoon maar te vertellen; Mijn Haflingertje die begroette mij altijd als ik aan kwam, of als ik tegen haar praatte, met een lief hinnekje.. Dat vond ik altijd zo lief, helaas is ze afgelopen jaar overleden, en miste ik dus het "hinnekje" op stal heel erg als ik aan kwam..
Tegenwoordig voer ik Mexx wat bij na het rijden/werk, en jullie raden nu wel wat mevrouw tegenwoordig doet als ze mij ziet: hinneken! En dat vind ik zo leuk! Dus na het rijden staat ze echt tegen me te babbelen
Patrick wat een mooie foto's... De hertjes overleven dank zij jou de winter haha Sa ze zien er goed uit...
Inge Dankje wel Ja dit is haar eerste veulen Ik doe heel voorzichtig n En het is ook zo als veulen eerder geboren word lukt dat niet eens Want mag maar halve schep per week er bij doen Dus bouw heel rustig op en hou het in de gaten super dat het met jou merrie beter gaat.
Mexxuna die gaat ind best hard met haar uiers. Hoop dat ze het een beetje rustig aan doet. Ik ben op dit moment werkloos Heb hele tijd gezocht niks gevonden Ga of in september weer naar school Of hoop van te voren werk te hebben
Wat doe je voor opleiding pol? En wat voor werk zoek je?
Ik ben blij dat ik een goede baan heb in deze tijd, je hoort zoveel mensen.. pfff.. erg hoor. Wij hebben zelf een uitzendburo en ik werk in de apotheek, 4dgn per week.
Ik doe nu geen opleiding. Ik wil dan of pedagogische opleiding gasnet doen. Daar ben ik ooit mee begonnen maar was toen te zwaar. Ging alleen maar over je zelf en dat trok ik niet. Of ik wil verzorgende ig gaan doen met kraamzorg.
pretty
Geplaatst: 25-01-13 10:41
whisper haar uiertje moet duidelijk nog in gang schieten,al zitten de melkklieren erboven wel al dik!
Bonita uiertje is aardig in werking aan het treden
Tjinta haha rare gewoontes langs daar,dat ze dat zomaar even zelf zouden komen doen.
Inge blij dat het voorzichtig de goeie kant opgaat daar!
Dianne we duimen allemaal voor goed nieuws!! Wat een mooie plaatjes weer en die hertjes Mijn merrie heeft ook nog geen uier, wel de klieren ervoor zijn bol. Ga even de baby's van SA bekijken
Ik maak me ook helemaal niet druk. Bij de vorige ging ze vullen in de laatste twee weken voor de bevalling, dus het komt goed
pretty
Geplaatst: 25-01-13 11:58
300 dagen is ook nog vroeg zat,zoals je zegt. Bij Vera vullen ze hoogstens 5 dagen vooraf,dit is al telkens zo geweest! Dan zie je wel ineens vooruitgang
We hebben mira net maar afgemeld bij de veulencentrale, ze doet geen uier ontwikkelen tegen alle verwachtingen in... Ze voelt zich ook een stuk beter weer
Ja zo wat het bij mij de eerste keer he, ik weet niet of ze nu het zelfde doet. Ik reken er wel een beetje op zodat ik dan kan beslissen waarneer ik mee kan gaan waken in zeeland.