[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:08

Ja is enkel natuurlijk dekken dus je ontkomt er niet aan ze weg te brengen. Er is wel 1 mini hengst (niet volledig amerikaans) die KI aanbied.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:21

droversrun schreef:
Nee ik bedoel waarom brengen jullie ze naar een stal toe om te insemineren en laten jullie dat niet thuis doen zeg maar?

Dat is inderdaad omdat het via natuurlijke dekkingen gaat.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:39

Kijk dat is idd een groot verschil, bij Tooske ( fries) kwam de hh gewoon met een rietje langs...gewoon in dr eigen stalletje...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:56

droversrun schreef:
Nee ik bedoel waarom brengen jullie ze naar een stal toe om te insemineren en laten jullie dat niet thuis doen zeg maar?

bij mini's zijn het bijna altijd natuurlijke dekkingen , dus breng je de merrie naar de hengst toe, meestal blijven ze een paar weken staan daar tot ze drachtig gescand kunnen worden, daarom moet de hengstenhouder je ook bevallen, ik zou nooit mijn merrie brengen en laten staan bij iemand die ik niet vertrouw of waar ik geen goed gevoel bij heb, dus de HH en de hengst zijn
beide belangrijk in de keuze

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:08

Zamora schreef:
Ja is enkel natuurlijk dekken dus je ontkomt er niet aan ze weg te brengen. Er is wel 1 mini hengst (niet volledig amerikaans) die KI aanbied.

Sampson dekt ook KI en die is vol AMHA :D

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:27

Ahhh kijk dan wordt er hoop duidelijk haha :D Bedankt voor jullie antwoorden. Snap dan inderdaad dat dat ook van grote invloed is op de keuze van een hengst.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:37

Hier had ik het geluk dat het zo dichtbij was dat ik Khaleesi elke keer even gebracht heb om te scannen of dekken en daarna weer lekker mee naar huis.
En nu kan ik nog regelmatig met de aanstaande vader knuffelen, ook leuk :D

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:40

Ik heb ook meer geluk mbt de afstand max 2uurtjes. Dus ik laat mn merries achter voor t dekken en wanneer ze afslaan haal ik ze weer op :j

Gelukkig alle 3 in 1x drachtig :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:23

Hier heb ik een merrie wel eens naar de HH gebracht, omdat ze beter op vers reageerde zonder verdunner. Ook is een merrie een keer natuurlijk gedekt, dus dan moet ik ook de merrie erheen brengen. Het afgelopen jaar is de merrie aan huis geïnsemineerd, omdat ik dichtbij het hengstenstation woon. Anders zou mijn DA moeten insemineren, maar die heeft er gewoon te weinig ervaring mee vergeleken met de DA van het hengstenstation, dus daarom liever zo. Mijn DA scant misschien 5 merries per week, de DA van het hengstenstation zo'n 50 merries per dag en in het hoogseizoen soms nog meer.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:33

ik heb er dit jaar ver voor moeten rijden, 9 uur op één dag :=

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:39

Wat lijkt jullie trouwens de perfecte situatie mbt het opgroeien van het veulen de eerste 6 maanden?
's Nachts op stal/24-7 buiten in een weiland/in een kudde of juist apart etc.

En wat als plaats voor de bevalling? En zoja op stal, welke afmetingen dan? :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:49

om te bevallen is overdag op de wei met mooi weer prima , maar 's nachts zet ik ze op stal , daar heb ik er zicht op, als het veulen geboren is zet ik ze zo snel mogelijk weer met mama bij de rest, alleen ik hou ze nog een paar keer 's nachts samen op stal voor wat rust en ook dan voor wat controle, als alles goed gaat blijven ze gewoon weer in de kudde en dan gaan ze 's nachts op de paddock met gezamenlijke inloopstal

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:50

ik heb ze de eerste weken nachts op stal, of het weer moet echt heel mooi zijn. daarna 24/7 buiten. We met voorkeur met een ander veulen.

Bevallen als het donker is op stal, puur omdat je dan met camera kan waken en je het verse veulen kan beschermen tegen evt nattigheid en rustig bij kan komen en leren drinken, zonder op andere paarden en omheining te hoeven letten.

mijn bevalstallen zijn 4 x 4. groter is altijd beter 3 x 3 geen aanrader voor paarden.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:54

Hier heb ik ze voor ze bevallen veel op stal, dan ken ik hun dag en nacht ritme en vind de merrie opzich ook wel fijn die rust.
Na de bevalling zo snel mogelijk naar buiten de weide op. gaan snachts wel op stal zodat ze rust hebben, vooral voor de moedertjes merk ik dat ze het fijn vinden dat ze niet continu kleine uk moeten beschermen voor andere paarden en dat kleintje veilig kan doen wat ie wilt.
Heb voor mijn mini's een stal van 2,5 op 5, mooi ruim en genoeg plek om achter ze te gaan staan of zitten als je moet helpen bij de bevalling.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:53

ik heb ze ook liever binnen, vooral als je moet gaan helpen zowel voor bevalling als voor het drinken, meestal hoeft dit volgens velen misschien niet maar wat als het wel moet. Ik heb ze ook onder de cam staan en vers water, en vooral ook veel licht ter beschikking want als je om drie uur snachts moet helpen in het donker.
Mijn stal is 4.5m op 7m en dat vind ik mooi ruim.

idd 3 op 3 voor een groot paard is te krap vooral omdat je er zelf ook nog bij moet kunnen als het nodig moest zijn want je krijgt een paard van 500 kg niet zomaar in de benen of verplaatst.

na de bevalling gaan ze hier ook zo snel als kan buiten en na paar dagen de kudde in.
heb ze liefst ook met nog een veulen bij maar dat zal hier dit jaar niet zo zijn vermits we maar 1 veulen verwachten.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:54

Hier voor mijn rijpaardmerrie een stal van 3,5 x 4,5, met longeerbak eraan vast als uitloop. Overdag op de wei. Helaas is het huis wel verkocht waar ik sta, en moet ik nog een geschikte stal vinden per eind juli. Eventueel zouden ze dan dag en nacht buiten kunnen.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:04

Iedereen de beste wensen nog!

Er is inmiddels wat meer rust hier, drukke maand is voorbij.
Ons nichtje gaat redelijk, we weten inmiddels wat ze precies heeft en wat het behandelplan word, nu hopen dat het allemaal aanslaat.

Hum gaat super, die is inmiddels verhuisd naar de merrie kant en moet zeggen dat ze in omgang vrij rustig is en het fijn lijkt te vinden. Aankomend weekend gaan we ons Z1 debuut maken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:26

Ik heb voor het bevallen een kraamstal met camera, moet ik nog klaarmaken := Daarbij houd ik ze sowieso liefst dag en nacht buiten met een inloopstal.
Ik heb niet eerder zo vroeg een veulen gehad in het jaar dus ik heb geen idee hoe het met het weer zit, kan ze anders 's nachts wel apart op stal zetten.
Edit: betreft opfok zie ik het liefst een gemengde kudde op in op te groeien.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:54

Ik heb ze met bevallen ook liefst op stal. Als ze tegen het einde aan lopen komen ze van de wei naar de paddock (daar krijg ik nog een camera), dan overdag op de paddock en savonds naar stal (op stal heb ik al camera).
Als ik echt denk dat het veulen gaat komen, blijven ze binnen.
Zodra veulen er is eerste paar dagen een paar uurtjes naar buiten, afhankelijk van het weer, vanaf een week gaan ze de hele dag naar buiten maar snachts nog op stal, en met 2 of 3 weken dag en nacht naar buiten. Alles een beetje afhankelijk van het weer :o

Maris, dat heb ik met Bucks ook gedaan dit keer. Het was maar 3 kwartier rijden dus toen ze af sloeg weer lekker opgehaald. Ik heb ze toch altijd graag weer thuis :j
Maar als het zo’n 2 uur rijden is, of zoals Jolanda 4,5 uur := dan moeten ze toch maar blijven staan tot ze dragend gescand zijn...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:07

zo is het Linda alles is beetje afhankelijk van het weer :j
en hoe goed de bevalling ging en hoe sterk het veulen is

bij men eerste veulen, gingen de deuren open en bleven ze lekker in de stal staan, met geen stokken buiten te krijgen :') was ook heel fris nog en winderig.

Hier worden ze op de kliniek opgevolgd dus dat van huis zijn, ken ik helaas. Ik haal ze wel op als ze af zijn en rij dan heen en weer voor scans.
ik probeer zo goed als mogelijk in te schatten als ze hengstig zijn wanneer ik ze dan naar kliniek moet voeren, zo zijn ze niet te lang weg van huis :o

klopt Zamora een gemende kudde is het beste en een leeftijdsgenootje om mee te spelen vind ik ook heel leuk maar helaas begrijp ik wel dat dit niet voor iedereen kan. Ik heb een gemengde kudde maar alleen maar merrie's, 2jaarlingen, 2vijfjarigen, 1driejarige en 18jarige drachtige Flo. Eigenlijk is een ruin nog beter voor een veulen, merrie's spelen niet zo en zijn meer bezig met de rangorde helaas := waarom vind ik merrie's zo leuk eigenlijk 8)7 ohja veulens :)* :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:22

Dan heb je een mooie kudde vind ik :j
Ja merries praat me er niet van haha heb sinds vorige maand een ruin erbij en hij is echt een pretletter. Echt leuk, hoop dat hij straks lekker met de veulens kan spelen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:22

Hier bevallen ze in een 3.5 bij 3.5 box..
Ze blijven hier de eerste weken voor de nacht binnen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:27

Hier ook een mooie gemengde kudde.
een 2jarige, 3 jarige, 6 jarige 8 jarige en 28 jarige. En een jaarling hengstje. Rest zijn merries. Gelukkig wel heel speelse merries, en spelen regelmatig met elkaar. Heel fijn om te zien.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:31

Luna2006 schreef:
Hier ook een mooie gemengde kudde.
een 2jarige, 3 jarige, 6 jarige 8 jarige en 28 jarige. En een jaarling hengstje. Rest zijn merries. Gelukkig wel heel speelse merries, en spelen regelmatig met elkaar. Heel fijn om te zien.

Dat klinkt als een mooie groep om jong grut in op te laten groeien!

Die van mij staan in deze groep: 5 jarige, 5 jarige, 9 jarige, 18 jarige, 3 jarige. En als de veulens geboren zijn, 2 veulens. :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:41

Jemig wat een dekgeld voor die mini's!! Ik schrik er beetje van; dat is toch niet normaal. Zijn de aankoop prijzen ook zo enorm?

Hier in de Welsh liggen die prijzen gelukkig lager. Hierdoor kun je in ieder geval kostendekkend een veulentje fokken. Dan blijft het nog een beetje leuk. Plus je bent niet meteen failliet als er wat mis gaat lijkt me...