[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:41

Zo wat gaan jullie hard!

Jacky, mijn merrie beviel vorig jaar op 388 dagen.... heb ik toen ook extra laten checken idd. En die had helemaal geen uier....

Dddara, ik doe nooit op dag 1 een halster om... dat hoeft echt niet. Heb bij de onze toevallig vandaag voor het eerst gedaan, vond ze niet zo leuk maar gelukkig wel braaf verder :)

Inmiddels ons veulentje bijna een week oud! Ze is zo leuk...

Afbeelding

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:48

Brusi06 schreef:
Is haar temperatuur wel normaal CP? Zou denk ik wel even tempen voor de zekerheid.

Ja die had ik gecheckt idd en die is goed :j.

Opschonen heb ik tot nu toe alleen vernomen bij mijn merries dmv roze kleurig afscheiding maar nooit zo bruin := vandaar dat ik het zo raar vond.

Maar idd, als het er maar uit is :j

AshleyRol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:01

CP, mijn merrie had ook precies deze kleur. Was na 1 dagje gelukkig alweer weg. Ik had inderdaad ook temperatuur opgemeten voor de zekerheid maar dat was allemaal goed :)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:08

Wat leuk Karelien! Hoopte het al voor je want ik vond het wel de meest aansprekende van de 3 mogelijke vaders! Om er zo achter te komen is ook wel bijzonder :-)

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:17

Nou, hier een rustige nacht gehad. Cass bleef tot gisteravond 21 uur loperig, daarna eindelijk rustig. Ze heeft de hele nacht gewoon staan slapen.
Ze oogt vandaag wat rustiger gelukkig.

AfroAnita snap dat je in love bent, ze is prachtig! <3

Karelien en Manda waar bokt al niet goed voor is, fijn te weten wie de papa van je veulen is! +:)+

Libera zo, dat was dus ook een mega dracht! 388 dagen..... hoop dat mijne niet nog zolang wacht, maar durf nergens meer op te rekenen inmiddels.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:06

Bedankt voor jullie advies en ervaringen!

Ik laat hem nu maar een beetje hopelijk krijgt hij straks uit zichzelf wat meer interesse in mij. De merrie (moeder) is helaas op het moment ook nog niet echt makkelijk. Zij draait ook steeds van me weg of zet haar kont in mijn richting. Dit was een probleem toen ik haar als jaarling kocht maar ik dacht dat we dat nu wel achter ons hadden gelaten. Maar had al gelezen dat de merrie ook terug naar haar instinct kon gaan kort na het veulenen. Maar dit was dus ook de reden dat ik het juist bij Reus zo goed wou doen dat hij dat niet ook zou gaan doen.
Daarbij heb ik ook op een fok/handels/trainingsstal gewerkt ik hield me vooral bezig met het zadelmak maken en de fokkerij was echt van de eigenaar maar ook zij adviseerde mij meteen zo veel mogelijk met de veulens te doen. Dus ik heb gewoon te goed willen doen zonder echt op de signalen van het veulen te letten.
Nu hopen dat hem een beetje met rust laten het gewenste resultaat zal hebben!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:11

Karelien, wat leuk zeg dat je er zo toch nog achter komt wie de vader is! Knappe hengst!

Libera, knapperd hoor! is je wel gegund na de ellende van vorig jaar.

Dddara vervelend als je het juist goed probeert te doen en het dan zo averechts werkt. Ik denk ook dat als je het een beetje met rust laat het wel goed komt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:44

Ach het komt wel goed dddd. Geef het even en probleem vertrouwen van de merrie weer tr winnen. Af en toe een snoepje. Even kort aaien
Heb je ze nu oo stal? Dan moet je ze dagelijks buiten en binnen doen. Dat is al een hele vliegende start vind ik altijd..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:20

Gefeliciteerd met de laatste veulentjes.

Renske. Dat lijkt me schrikken. Gelukkig heeft ze geen verhoging meer

Dddara. Ik zou hem ook laten. Niet de confrontatie opzoeken. Als hij Je zo benaderd zonder reden. Zou ik hem wel flink straffen. Nu is hij nog niet zo groot. Maar over een paar weken wil je geen been in je nek van hem

Rosareina doet het
Super. Rond en gezond. Binnenkort maar weer eens foto's maken. Heel erg blij met dit meisje :j

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:37

Dddara het komt echt wel vanzelf. Ik heb pas na 3 weken een halster om kunnen doen omdat we zoveel gedoe hadden. Ze was behoorlijk bang voor mensen na 5 klysma's, een infuus en meerdere onderzoeken. Ik heb haar toen met rust gelaten en vooral lekker met mams getut. Uiteindelijk vond ze de borstel toch zelf ook wel heel prettig en dat ben ik gaan uitbreiden naar haar hoofd en toen het halster. Meelopen geoefend met haar moeder er naast. Nu doen we probleemloos een halster om, is ze trailer mak, een beetje verkeermak en kan ze al een beetje vaststaan. Komt dus écht wel goed.
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 01-05-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:37

Jacky, gelukkig een beetje de rust gevonden dan vannacht, maar er speelt blijkbaar wel wat bij haar.

Libera, wat een leuke!

AM, fijn dat Rosareina zo goed gaat, hoe gaat het nu met jou na al die verschrikkingen?

Hier is Lotus weer gevuld voor zoveelste keer :roll:
Maar nu beginnen voor het eerst de spenen ook wat te doen. En natuurlijk wederom weer lekker gebeld vannacht....

Dag 338
Afbeelding
Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:40

Afro Anita Wat is ie mega sjiek! Nu ben ik zo benieuwd naar mijn eigen veulentje :D

Renske Dat lijkt toch positief!

Ashleyrol Ik begrijp je deken dilemma. Het is echt iedere dag kijken hoe het weer is en daarop handelen. Maar het is gewoon te koud voor de tijd van het jaar. Dus jonge veulens toch maar een dekentje opdoen. Waar zijn deze trouwens te koop voor een redelijke prijs?

Karelien Dat is een meevaller!! en dan zo'n knappe Hengst!

Libera Zo te zien is die van jou goed gelukt!!! :D

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:03

Riv_Q sow dat is inderdaad een mooi gevulde uier. Spannend :)

Hier nogsteeds hars, maar verder nog geen tekenen. Ook vind ik dat de spenen nog wat voller kunnen, maar je weet het natuurlijk nooit :P

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:33

@renske: ok. Soms is het jammer dat ze niet kunnen praten he :( hoe gaat het nu met je merrie?

@karelien: wat leuk dat je er via dit topic achtergekomen bent wie de vader is van je veulen..hele knappe hengst ook!

@jacky84: ik heb echt met je te doen dat je zo lang moet wachten.... Pfff..maar goed werk heeft tijd nodig!

@ual_95: jouw merrie was toen ook zo flink uitgescheurd toch? Is dat helemaal goed gekomen?
Bij April ziet het er netjes uit. Ik heb de eerste dagen de merrie en veulen elke dag 2 x daags getemperatuurd. Maar nu nog maar 1 x per dag. En veulen vandaag zelfs nog niet. Ik wil hem ook niet teveel bang maken. In begin kon dat zonder problemen als hij sliep of iemand hem ff kriebelde maar nu word hij steeds sterker en wat opstandiger :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:41

Red is alweer ruim een week oud. :)
Fotos van vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:53

karelien schreef:
Het verhaal lijkt te kloppen. We hebben het over dezelfde merrie!! Super gaaf om een veulentje te hebben van zo'n knappe hengst. Heb je een pb gestuurd

Ja het klopt echt, ik scrol altijd door dit topic gewoon uit interesse en zo leuk al die veulentjes <3 , en deze viel me op doordat de kleur niet vanzelfsprekend was bij beide vaders en ineens ging een lichtje branden :)* .
Ik snap het alleen niet goed, begin juli stuurden de eigenaren die de merrie bij mij hebben laten dekken me nog een berichtje dat de merrie drachtig gescand was en ze waren echt super enthousiast. Ineens dus in oktober te koop als ik het goed begrijp en mogelijk al paar keer doorverkocht dan ofzo?, en zonder informatie over dracht en zonder het geboortebericht formulier wat ik zeer zeker heb meegegeven in het paspoort. Erg jammer, en een beetje vreemd ook wel..
Maar ik ga het regelen met het stamboek en veulentje krijgt gewoon vol papier nu <3

Misschien waag ik een poging om toch ook maar meer mee te kletsen in dit topic dan :)
We hebben al een veulentje geboren 25 februari, een fewspot hengstje uit mijn eigen merrie en eigen hengst (In de ban van Pjotr). Ze was rond de 335 dagen, had het alarm om en de camera erop, uier was nog niet echt vol in de avond en de PH was ook nog allerhoogste. Paar keer op de camera gekeken snachts en ze was gewoon rustig, zelfs een kwartiertje van tevoren toevallig nog even gekeken niets aan te merken, toen ging het alarm ineens en toen ik op de camera keek was ze al bezig te bevallen en ik zag het veulen zo geboren worden, super snel dus, gelukkig is alles prima gegaan en was ik er zo :o

Afbeelding

En onze andere merrietje Emma (volle zus van de palomino hengst die vader is van Karelien haar veulentje :D) is nu 325 dagen drachtig en verwacht haar eerste veulentje van onze fewspot dekhengst. Ben erg benieuwd, ze staat al een tijdje onder de camera en heeft sinds een weekje nu ook het alarm om, haar uiertje is beginnend maar ook nog niet echt spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:56

Wat grappig zeg via dit Topic, en wat leuk dat hij dan nu vol papier kan krijgen. Zo zie je maar! :D

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:04

Welkom Manda! Leuk hoe alles zo samenkomt <3

Mooie foto's Tamarant!

Dddara, ik heb hier een ontzettend gezellige mensgerichte makkelijke jaarling lopen. Kwam hier als veulen van 2-2.5 maanden met haar moeder die doodsbang voor alles was, en had nog nooit een halster gezien. Is ook helemaal goed gekomen.
Rose is ook veel afwachtender en schuwer dan Sam. Komt vanzelf wel :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:04

Gezellig hier mee komen kletsen Manda! Ben heel benieuwd naar je volgende veulen. De few spot is ook lekker chique. <3
Leuk dat de vader nu bekend is en er gewoon papieren bij het veulen komen.

Jacky, zit er nog steeds schot in of is ze er weer mee gestopt? En Naat, ook nog weinig vooruitgang? Sarona wil denk ik bovenaan de lijst komen, dus jullie merries moeten opschieten. _O- Sarona is al 1,5 week hetzelfde, uier in de ochtend redelijk vol (kan nog voller) en in de avond als ze binnen komt behoorlijk leeg.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:18

Sky staat rustig buiten. Uier iets voller. Speen nog niet echt verder is ze dan onrustig en dan weer niet.
Ik lees vandaag over merries die zelfs 13 maanden dragen. Hoop het niet hoor, kunnen ze mij opvegen
Sky is los van achter, op het ook lijkt ze er klaar voor

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:27

Kak :( weer van die drap. Nu wel maar uit 1 speen.

Afbeelding
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:30

Leuk Manda! Hoe is t met pjotr?? Volgens mij had jij heel kort een fewspot zoon van hem die wij hadden gefokt… ben benieuwd wat Emma gaat geven, vind haar een erg aansprekende merrie <3 1e veulen is iig erg goed gelukt :)

Kak CP… t houd niet op… :(

Naat, t enige wat we kunnen is afwachten… helaas vinden sommige merries dat ze ons lang in spanning moeten laten… (ik mag natuurlijk nog niet klagen)

Kate is rustig… uier niet veranderd, nog steeds hars. Wel wat dunnere mest…Verwacht t voorlopig nog niet!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:38

Balou_lover schreef:
Leuk Manda! Hoe is t met pjotr?? Volgens mij had jij heel kort een fewspot zoon van hem die wij hadden gefokt… ben benieuwd wat Emma gaat geven, vind haar een erg aansprekende merrie <3 1e veulen is iig erg goed gelukt :)

Kak CP… t houd niet op… :(

Naat, t enige wat we kunnen is afwachten… helaas vinden sommige merries dat ze ons lang in spanning moeten laten… (ik mag natuurlijk nog niet klagen)

Kate is rustig… uier niet veranderd, nog steeds hars. Wel wat dunnere mest…Verwacht t voorlopig nog niet!!
[ [url=m/zpsNE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8GFgqU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik deze uier zie denk ik dat het niet heel lang meer duurt...
[ [url=m/JG5LEZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:36

Tamarant wat gaat dat alweer snel, 1 week alweer!

Manda leuk dat je mee komt kletsen! En wat een bijzondere kleur heeft je veulentje, heel mooi!

Ik vind ook heel fijn aan dit topic dat je zoveel verschillende ervaringen leest, zo ook nu met jouw veulen Dddara, hoe dat gaat, en wat anderen dan zeggen en dat dat ook allemaal goedkwam. Ik leer er heel veel van!

Neonlight nee, Cass is weer rustig, maar ik hou haar goed in de gaten, aangezien het nu zomaar ineens kan gebeuren.

Wij hebben een boerderijwinkel,  morgen zijn we dicht, dus is het rustig op en om de boerderij, wie weet wacht ze daar wel op.

Naat3 nee hou op, 13 maanden, moet zeggen dat zo alert zijn ook geen weken vol te houden is.....

CP oliebol, was de kuur misschien net te kort? Deze merrie was nog drachtig toch?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:55

Oh vervelend CP! Inderdaad misschien net te korte kuur? Hoop dat het snel beter wordt!

Ja, die ervaringen lezen is inderdaad fijn Jacky, vind ik ook. En ook dat er bij vragen waarvoor je niet acuut een dierenarts hoeft te bellen altijd wel iemand een tip, idee of informatie heeft.

Ik sta oppas te spelen in de wei. Sam heeft feilloos door, vanaf dag 1 al, dat sloten een no go zijn en hij blijft ook ruim ver genoeg van de kanten. Maar Rose heeft een soort slootkantobessie, elke keer proberen hoe het werkt zo'n helling.
En tot nu toe doet ze dat eigenlijk heel goed, aftasten, net een nat voetje halen en weer terug springen. Maar ik heb nog niet echt heel veel vertrouwen in haar motorische vaardigheden ;-)