[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:38

Ik fok een veulen voor mezelf. Met name het karakter was belangrijk. Een goede instelling tot het werk. Goed fundament. En alle andere dingen die je wenst voor een rijpaard. Maar de eerste 3 zaken waren voor mij vanzelfsprekend. Ik heb niet geselecteerd op kleur. Dat boeit me niet.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:39

Ik was het topic kwijt! Er is veel gepraat en ik zie mooie foto’s voorbij komen.

Fleur is nooit bereden en is drachtig van haar negende veulen:

Afbeelding

Van deze combinatie hoop ik heel erg op een merrieveulen. Zeker als het zo’n fijne wordt als de volle broer (die staat in de opfok want daar kon ik ook al geen afscheid van nemen) is het een blijvertje. Aankomend seizoen ga ik vermoedelijk met nog 1 of 2 merries extra fokken en dan zal er toch ook eens wat verkocht moeten worden.

Over het elk jaar fokken met een merrie... Fleur is voor het vierde jaar achtereen drachtig, maar ze beviel tot dusver erg makkelijk en snel en ze levert niet in van het veulen zogen.
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 22-11-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:40

Met welk middel ontwormen jullie je drachtige merrie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:42

Ivermectine op het laatst. Of bedoel je eerder?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:45

Sorry, bijvoorbeeld op dit moment.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:37

Mijn merries doen nu ook niks.

Ik heb ze vorige week net ontwormd met equest. In het voorjaar is de ivermectine weer aan de beurt.

Hier waren ze aan het begin al aardig vol. Nu stagneert het gelukkig. Degene die het verste is, is ook de slankste. Zij is nooit extreem zwaar in dracht. Ze is nu 167 dagen. Voor haar doen nu ongeveer op de helft. Flirt loopt drie dagen achter. Dus ook zo ongeveer op de helft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:45

Ik fok in principe ook voor mezelf blijven.
Voor mij is karakter, gezond, exterieur en beweging allemaal belangrijk. :j

Merries doen hier wat werken aan de hand en wandelingen, verder niet zo veel nu.

Afbeelding
Creatieve baby buik. :))

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:03

Michelle5418 schreef:
Degene die ook niet rijden op de drachtige merries , doen jullie verder wel iets met ze of helemaal niets?
Even nieuwsgierig :o

Helemaal noppes. Ik heb een hele kudde puur voor de fok. Op zeker 5 wordt niet gereden.

Al lag er laatst een van de rijpaarden uit en vroeg de bijrijdster of er nog een andere was die ze kon rijden.
Ik heb gezegd dat ze de eerste de beste die naar haar toe kwam in de wei maar moest pakken.

Dat was Styles. 10 jaar en on beleerd. Ze is er in de bak opgsprongen, vervolgens de 2e keer hop naar buiten.
Vandaag voor de 5e keer onder de vrouw en ze ging mee als pietenpaard pepernoten uitdelen in het dorp. Zeldzaam braaf dat dier echt <3. Geeft ze gelukkig ook door aan haar kinders :D.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:03

Barb schreef:
Sorry, bijvoorbeeld op dit moment.

Deze tijd van het jaar is het tijd voor de pramox.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:05

DDDara schreef:
Wie van jullie fokt echt een veulen voor zichzelf of mogelijk voor zichzelf?
En waar zijn jullie dan precies naar opzoek welke eigenschappen of uiterlijke kenmerken?

Ik fok ter behouden van het ras zoals ie hoort. En verkoop van daaruit naar mede liefhebbers.
Niks moet verkocht, niet alles wordt verkocht.

Behoud van het traditionele type staat hier voorop, daar hoort ook het betrouwbare karakter bij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:58

Ik gaf vorige maand alles de groene equest.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:11

De volgende ontworming die er hier ingaat in de pramox.

Ik denk dat Suus haar veulen weer een blijver zal zijn. Ik moet Suus maar niet te vaak dekken. Ik denk dat ik haar veulentjes moeilijk los kan laten.

De 2 shetveulentjes zijn normaal gezien al gereserveerd. Het veulen van Patty de Welsh wordt ook zowiezo verkocht (drachtig gekocht).

Als ik nu nog fok voor mezelf zal karakter, uiteraard correctheid, en kleur belangrijk zijn. Gezien mijn doeleinden.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:24

Ik fok ook voor mezelf! In principe ook maar 1x, als opvolger voor deze merrie, zodat mijn dochter over een aantal jaren ermee aan de gang kan. Maar als ik het hier zo lees, gaat dat '1x' nog wel eens mis omdat het zo mooi is! :P

Ik wilde wat dressuurbloed bij mijn springmerrie, wat meer front en ondertreden achter. Verder een braaf en werkwillig karakter.

We zijn dus heel erg benieuwd wat Lu er van bakt!
Laatst bijgewerkt door Luutje op 22-11-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:25

Wij willen dit jaar maximaal 4 merries aanhouden en de rest én hengsten verkopen.. Wordt wel echt tijd voor wat verjonging hier. Elke jaar verkopen we ze weer, maar nu willen we toch echt wat meer aanhouden. Heb nu 1 van 2020 en 1 van 2019 staan, die blijven ook.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:54

Al even niets geplaatst, wat een mooie berichten en verdrietige berichten.

Ik ga als ik op tijd ben direct naar binnen om de ligging van het veulen te controleren, dan heb je nog de meeste ruimte om het veulentje goed te leggen

Afbeelding
Afbeelding
Mijn twee boeken die ik gebruik en in het veulenseizoen dagelijks in kijk. Dit jaar is het mij gelukt een teruggeslagen hoofdje te keren, was heel emotioneel en ik was daarna heel trots op mezelf.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:05

Moner. Dat snap ik, spannend moment. Lag het veulen toen nog op de rug?

Vulina. Heb je veel oudere merries staan?

Ik gok ook eigenlijk met oog op verkoop. Maar meestal hou ik ze aan en ga ik ze rijden en dan verkopen. Teminste dat is uiteindelijk de bedoeling.

Luutje. Leuke combi

Hier hebben ze vorige week de pramox gehad. Deze krijgen ze altijd in het najaar.

Cp. Dat is idd wel heel braaf. Fijn dat dit zo kan

Quir. Dikke buik van onderen :wow:

Naam veranderd zie ik.
Mdwstables leuk vooruitzicht.

Mijn merries doen op moment ook niks. Voorheen wild Thing nog wel in het z gestart, maar ivm corona afgebouwd. Ze werd te zwaar om in december nog te gaan starten.

De merries doen het goed, langzaam tellen de dagen voorbij

Formidable heeft het tegenwoordig heel erg druk als "Ozosnel" er komt heel veel bezoek om te knuffelen en lekkers te geven. Zo lief <3
Afbeelding

Vandaag kwam Rowan (Dustinlover) foto's maken van Formidable. Echt wauw zo mooi!
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:56

Wat is Formidable toch een knap dier!

Ohw Selente, dik been? Ik hoop dat t mee valt...

Kate wordt nog niet echt bereden, wel af en toe iemand een paar rondjes erop door de bak (wordt nog ingereden) verder loopt ze inprincipe iedere dag, of aan de longe of los. Verder wandelen we veel en spelen we in de bak. Wij weten nog niet 100% of we veulen aanhouden. Daarom met hengsten keuze gekeken naar wat wij graag zien en wat wij denken dat goed verkoopt... luxe, maar niet te fijn. En het karakter. Kleurtje was een leuke bijkomstigheid :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:15

Hier gaan de dames regelmatig mee naar buiten. Als wandelpony of rijpony. Afhankelijk wat de dames ermee willen doen

Ik fok wel met een bepaald doel, ik wil nog steeds het ras verbeteren en hierin correcte mini paarden fokken. Maar karakter is nummer 1 en dat merk ik ook aan mijn klanten. Toen ik minder naar karakter keek stonden ze soms wel al eens langer te koop, want geen mogelijke kinderpony. Nu zijn mijn 3 veulens gereserveerd voor aankomend jaar. Over fijn fokken gesproken :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:27

Ik wil ook graag op goed karakter gaan fokken.
1 vd kwpn merries heeft vrij bloed, en wil daar dus eigenlijk echt vernieuwende hengsten op.
Verder natuurlijk goede dressuurpaarden proberen te fokken.
De NRPS pony komt uit fokkerij met geweldige karakters, dat houden we er ook in. :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:40

Het eerste jaar wil ik minimaal 2 van de 3 veulentjes samen houden zodat ze lekker samen op kunnen groeien. Maar als ik niet kan kiezen blijven zo gewoon alle 3 het eerste jaar.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik 3 paarden overhoud. De 12 jarige merrie blijft sowieso voor altijd en van de 3 jarige weet ik het nog niet of één 3 jarige en één veulen of 2 veulens houd en dan verkoop ik de 3 jarige.

Kwa karakter hoop ik heel erg op het op een kopie van het karakter van mijn zwarte of mijn 12 jarige dat zijn echt de meest heerlijke makkelijke paarden. Terwijl ik de bruine 3 jarige juist weer mooier/gaver vind kwa bouwen en zij is weer veel allrounder gefokt. En qua kleur zou ik een paar gekke stippels of zwart ideaal vinden. En ik heb een absolute voorkeur voor merries.

Maar bij mij moet je niet opkijken als er uiteindelijk een vos hengst blijft hoor, als ik er maar verliefd op word <3

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:52

Een vraagje aan de echte fokkers hier, vanaf welke leeftijd kan je bij het veulen al echt het karakter zien, want uiteindelijk vind ik dat het belangrijkste?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:54

Oh ik zie gelijk al streken :Y)

Nee grapje. Ik ben hobbyfokker. Maar zie het wel gelijk. En blijf het ook zien. Maar ze veranderen ook nog erg veel. Alleen die rode draad.. _O-

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:55

Vanaf dag 1 :)

Mijn veulens die al hele zachte, lieve karakters hadden vanaf dag 1, zijn dat ook gebleven.
Ik heb twee veulens gehad die op dag 1 al pittig waren en die hebben altijd een sterk karakter gehouden.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:00

Karakter vind ik ook erg belangrijk. Heb de paarden voor het plezier. Daarnaast is het gewoon handig dat alle paarden door iedereen gehanteerd kunnen worden.

een dezer dagen doe ik pramox.

Wat geweldig AM. Zo leuk. Mijn ouwe heeft ook nog eens in een film gezeten en eens op het schoolplein gestaan. Was echt zo tof om al die blije gezichten te zien. Prachtige foto ook :)

Ik ben een hobbyist, maar ik heb met de veulens echt wel flinke verschillen gezien. Deels te verklaren door het karakter ook deels door mijn eigen opgedane ervaring. Word er toch steeds handiger mee en dat maakt ook wel wat uit.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:21

Afbeelding

Afbeelding

Keurig buikje voor bijna 200 dagen!

Leuk en leerzaam om mee te lezen!