[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:29

verassing _O- doe dat maar niet :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:41

Wat heerlijk dat er weer wat mensen (bijna) kunnen gaan aftellen, veulens zien bewegen, buikjes die écht zichtbaar worden. Zo wordt het topic weer leuk.

loulou, zitten die ph strips die jij hebt ook met 100 in 1 verpakking? Omdat ze dan maar 2 maanden houdbaar zijn. Heb 3 merries in een periode van 6 weken uitgerekend, en de laatste ruim 100 dagen later dan de eerste merrie. Dus even kijken hoeveel pakjes ik dan bestel. Qua aantal zou 1 genoeg moeten zijn lijkt me.

Wat een gave merrie Chantal, die spreekt mij echt heel erg aan <3

Hier afgelopen week met de hengst naar de kliniek voor sperma onderzoek. Liep hij dan als Tinkertje tussen alle stoere Friesen. Maar alles was in orde dus me is happy. Was voor mij de eerste keer het hele proces van "gewoon hengst van de buurman" naar "goedgekeurd voor het leven" zelfs met een hengst te doorlopen, dus erg gaaf om mee te maken. In april nog naar de keuring van het andere stamboek. Zoals het nu lijkt gaat hij daarna hier weg, maar ik heb al aangegeven er geen problemen mee te hebben als hij nog een zomer hier blijft staan :o

Afbeelding

Qua merries gaat het zijn gangetje. De jongste was eigenlijk mijn rijpaard, maar staat dusdanig ernstig geblesseerd dat ik vrees dat ik die tot na haar veulen moet laten staan. Moet het maar positief bekijken; we hebben tijdens de herstel periode in ieder geval nog iets te doen. En ondertussen heel hard duimen dat het goed komt, ze is pas 6...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:21

knappe man zeg <3
gaaf idd om hem zo te zien groeien van “boerenknol” naar dekhengst.

balen van je merrie zeg
hopelijk komt het nog goed 6 is wel erg jong.

224 dagen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 22-12-19 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:23

Rond bolletje wol!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:34

Al die verassingen hier :')

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:37

Voor een God of Thunder is verassen dagelijkse kost :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:38

Scherp :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:02

_O-

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:30

_O-

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:41

_O- :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:42

_O-

Flinke jongen al voor 2,5.
Jammer dat hij niet iets meer zwart heeft, dan had ik hem nog knapper gevonden :D

Caily: geen idee. Ik heb de pb strips vandaag pas besteld. Als ze allemaal in 1 verpakking zitten, dan kan ik de helft altijd hier nog aanbieden :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:48

Hij is idd erg wit :') ik heb ze ook liever met meer kleur maarja. Uiteindelijk is kleur ondergeschikt :D kwaliteit gaat voor 8-) leuke tekening/kleur is mooi meegenomen maar geen eis.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:16

Zit er in het bontpatroon nog kleurgenetica?
Geeft een hengst met minder vlekken ook veulens met minder wit op een bonte merrie? En bijvoorbeeld meer vlekken/grotere vlekken op een effen merrie? Of puur geluk/pech hebben (ligt waar je van houdt)?

Of vraag ik mij iets raars af?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:20

StalMelyn schreef:
Geeft een hengst met minder vlekken ook veulens met minder wit op een bonte merrie? En bijvoorbeeld meer vlekken/grotere vlekken op een effen merrie? Of puur geluk/pech hebben (ligt waar je van houdt)?

Ik heb het idee dat er wel degelijk iets genetisch zit.
Je ziet toch vaak dat paarden met veel wit ook veulens met veel wit hebben.

Maar eerdere generaties hebben daar ook invloed op. Net zoiets als sokken fokken. Het slaat soms gewoon een generatie over.

Maar je ziet toch niet vaak 2 grotendeels zwart (bonte) paarden een bijna wit veulen krijgen en andersom.
Maar het kan wel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:21

Ik vraag me dan af; hij is nu 2 jaar zeg je. Hoe weet je dan dat hij genoeg kwaliteit heeft om als dekhengst ingezet te worden?
Ik heb ook een hele fijne 2 jarige.. Maar ik wil ze toch graag zien als ze bijna 3 zijn, en goedgekeurd bij een erkend stamboek.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:23

Afbeelding

Afbeelding
Mijn dikje vandaag, 223 dagen :) over 8 dagen kunnen we echt gaan aftellen haha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:40

Vulina schreef:
Ik vraag me dan af; hij is nu 2 jaar zeg je. Hoe weet je dan dat hij genoeg kwaliteit heeft om als dekhengst ingezet te worden?
Ik heb ook een hele fijne 2 jarige.. Maar ik wil ze toch graag zien als ze bijna 3 zijn, en goedgekeurd bij een erkend stamboek.

Achtergrond doet veel maar ook wat we nu al zien.
Ik heb een hele hoop 2 jarigen voor m'n neus gehad maar weinig zoals deze.
Hij wordt overigens bijna 3.

De vorige was "minder" en werd gelijk ggk met een 1e premie en kampioen jonge hengsten, reserve dagkampioen (moest ie afleggen tegen een volwassen hengst wat heel logisch was).
Ook kwaliteit genoeg wat we ook met 2.5 jaar zagen. Alleen in dat geval vanaf een foto :')
Thor hebben we wel even in het echt bekeken haha.

Ik vreet m'n schoen op als deze in april niet ggk wordt 8-)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:43

Als ik naar mijn driejarige (merrie) kijk, is ze zo onwijs veranderd tov toen ze twee was. Ik had vorig jaar nooit kunnen bedenken dat ze zo (veel grover) uit zou groeien dan haar volle zus. Dus ik ben ook voorstander van wachten tot ze 3/3,5 zijn voordat je er echt iets van kan zeggen.

Lekker buikje hierboven.
Ik vind Fi ook echt hard groeien de laatste week!

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:45

Knappe hoofdje zit erop cp!

Ik ben heel benieuwd, merken jullie ook veel verschil in karakter van jullie merrie.

Mijn merrie is een erg onzeker dier en heb het idee dat nu door de dracht het erger is geworden, ondanks dat ik altijd erg rustig en bewust hier mee om ga.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:46

Bij ons is hoe grover hoe beter 8-) dus als ze met 2.5 al standje buffel zijn dan zijn ze met 3 a 4 een tank. En dat is positief :D.

Tinkers groeien/zwarten uit tot een jaar of 8. Zijn echt laatbloeiers. Maar zeker nadat ik zelf veel gekeurd heb bij een stamboek ga je oog ontwikkelen voor hoe een paard kan door ontwikkelen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:47

gett schreef:
Knappe hoofdje zit erop cp!

Ik ben heel benieuwd, merken jullie ook veel verschil in karakter van jullie merrie.

Mijn merrie is een erg onzeker dier en heb het idee dat nu door de dracht het erger is geworden, ondanks dat ik altijd erg rustig en bewust hier mee om ga.

Hier worden ze vaak wat makkelijker /kalmer naar mate de dracht vordert.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:48

Mijn merrie is minder wispelturig vooral... wat liever op de een of andere manier. Niet dat ze normaal niet lief is hoor! Maar nu wil ze steeds aandacht

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:14

StalMelyn schreef:

Over het algemeen versterken bontpatronen elkaar. Maar er zijn er nog erg veel niet te testen (momenteel een stuk of 27 testbaar)
De genen op KIT (zoals bv tobiano, sabino1 en de dominant white genen) versterken elkaar dikwijls erg fel. W20 komt vrij vaak voor, dus die werkt vrij dikwijls als tobiano-booster.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:24

mijn merrie is juist heel rustig geworden sinds ze drachtig is. Daar heb ik nog een paar wedstrijden dankbaar gebruik van gemaakt. :D

ik kan haar nu ook gewoon rustig uitgebreid poetsen, terwijl ze daar normaal echt geen rust voor heeft.

Ik hoop ook op een zwart bonte met veel zwart :D ik zie vaak dat het bont patroon veel op dat van de moeder lijkt qua verdeling wit/zwart.

Hopelijk lijkt het veulen op haar vorige dochter <3 :

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:47

Ik hoop op minimal tobianos, veel kleur en weinig wit, maar wel met speciale hoofd-aftekeningen :P
Zoiets dus:
Afbeelding
(Zoals papa en opa die onderaan staan :D )