[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:27

Het mooie van een camera is dat je de merrie niet hoeft te storen.
Ik zal nooit mijn 1e jaar met camera in de stallen vergeten.
Jarenlang alleen met een birth alarm singel gewerkt en dan dus inderdaad bij ieder alarm naar beneden, licht aan, even kijken bij de merrie op stal, worteltje geven want ze kijkt zo schattig en licht uit en weer naar bed.
Tot het 1e jaar met de camera.
Alarm gaat af, merrie springt overeind en staat bij de deur te wachten op haar wortel. Duurt het haar ook nog te lang en gaat ze tegen de deur staan schoppen of ik even op kan schieten _O-
Jammer joh, geen wortel meer bij vals alarm :')

Linda, zelfs na zoveel bevallingen weet ik dat ik het nooit 100% aan kan zien komen bij de merries. Vaak wel maar daar ga ik echt niet van uit.
Of het nou de 10e keer is dat een merrie hier bevalt, ze kan het altijd net weer een keer anders doen.
Zeker bij mini's vind ik dat risico veel te groot.
En tijdens bevallingen is het belangrijk dat je weet wanneer het allemaal normaal verloopt en wanneer je een DA moet bellen voor hulp.
Nu kan ik zelf best het een en ander oplossen bij een bevalling die niet volgens het boekje gaat maar weet wel mijn grenzen.
Al had ik dit jaar bij 1 bevalling de DA erbij omdat het niet goed lag en uiteindelijk heb ik de DA uit staan leggen wat ik aan het doen was. Hij kreeg het er niet uit en ik wel... :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:57

Heb je zijn visite dan nog moeten betalen Marije? :')

Mooie foto van je pracht Kabayo!

Ik heb een alarm in combi met een camera en melktesten. Verder kan ik Marije bijtreden dat merries die je ervaren acht,het ineens toch heel anders kunnen doen. Ik zit er dus ook echt bovenop maar zelfs dan kan het misschien dat ik het mis.
Ik ben vorig jaar bij alle 5 de bevallingen van mijn merries geweest. Dankzij de camera oa zag ik het van ver aankomen en was ik allang ter plekke eer het alarm afging. Ook niet onhandig.

1 gemist... de schoonouders hun merrie. Heel stom,de batterij van het alarm bleek plat en in een uur onbewaakte tijd had ze het eruit gegooid.
Best dat die merrie erg ervaren was. Want de merrie die er vlak na kwam had zeker wel onze hulp nodig,dat was misschien niet mooi geweest mocht die batterij plat gegaan zijn.
Nu,die veulende uiteindelijk overdag en had ik het ook mooi zien aankomen,maar voor hetzelfde geld was het 's nachts.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:37

op mijn vorige stal zijn ze alledrie bevallen zonder iemand erbij
2 waarbij het alarm niet is afgegaan en 1 die al wierp voor het alarm erom hing :P

Waar Harmony nu staat is er camera, slapen de staleigenaars op stal tegen die tijd, hebben ze halsteralarm, ik probeer nog een singelalarm te lenen en ga melk strips halen.
Alleen kan ik de strips maar 1x per dag doen, weet niet of dat voldoende is.

Moopie foto Kabayo, mooi hoofdstel ook , echt mijn kleur, past goed bij haar

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:51

Pretty, er stond alleen visite kosten op de factuur. Hij was er ook geweest 's nachts. Als er verlossing paard had gestaan was ik er wel even mee terug gegaan ;)

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:51

Ik ben het er wel mee eens dat er eigenlijk altijd toezicht moet zijn.
Zolex haar vorige dracht (van Levi) was voor mij de eerste keer. Het was haar tweede dracht.
's ochtends kwam ik op stal en had ze wat hars. Ik heb de hele dag op mijn camera gekeken. (op mijn werk, maar er waren altijd mensen op stal aanwezig met ervaring die konden helpen eventueel.
Smiddags na mijn werk kwam ik weer en was er niks meer te zien aan haar uier, wel wat melk druppels op haar benen. Heb haar nog even een paar uurtjes in het weiland gezet. Ze gedroeg zich volkomen normaal. Haar na een paar uurtjes terug op stal gezet en zelf even wat gaan eten. Daarna gekeken en toen had ze echt melk druppels. Haar de hele nacht in de gaten gehouden met de camera. (echt de hele nacht wakker geweest) toen rond een uur of 7 nog niks. ben ik even gaan slapen. Had de laatste keer op de camera gekeken, mn schoonvader had hooi gevoerd en was de koeien aan het melken. niks aan de hand! ik had 5 minuten mn ogen dicht en mn schoonvader belt me op, De benen staken er al uit. Ik ren naar beneden, had mn kleren aan. duurde denk ik nog geen minuut en hij lag er al helemaal uit. alles bij elkaar heeft ze er nu nog geen 10 minuten over gedaan. Het kan zo snel gaan!! als ik om het half uur was gaan kijken had ik het dus volledig gemist. Dit jaar ga ik er ook weer alles aan doen om er bij te zijn! Vergeef het mezelf nooit als er wat mis gaat omdat ik zo graag wou slapen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:06

Vulina, ik deel in principe je mening, maar ik voel me ondanks dst toch een beetje in mijn wiek geschoten.. :P

Ik zal ff uitleggen waarom..

2 jaar geleden rond deze tijd kocht ik mijn welsh merrie als gezelschapspony voor onze tinker en om "later" te beleren voor de kar en om een veulentje uit te fokken..

Pony was al aardig rond toen ik haar kocht, maar ze kwam van een volle wei, dus toen de eigenaar ontkende dat ze drachtig was, geloofde ik dat meteen.. Pony was immers pas 2 jaar..

Maar pony werd ronder en ronder.. Wormenonderzoek gedaan.. Niks.. Bloedonderzoek.. Niks.. December toch maar da gebeld en o padvies toch maar aan t werk gezet ivm angst voor HB en helemaal teruggezet in voer.. Pony werd nog steeds ronder.. Eind februari zijn we naar de kliniek gegaan om toch maar eens te laten scannen en ja hoor.. Hoogdrachtig..

Ik stond destijds bij een boer en had geen toegang tot internet of whatsoever..

Ik heb toen geen andere keus gehad dan iedereen die ik kende optrommelen en elke 1-2 uur een ronde langs stal doen..

Zij is uiteindelijk ook zelf bevallen, ondanks dst ze een paar uur eerder nog rustig stond te eten, geen harsjes had, niet ondustig was, niks..

Anders had ik met liefde gewaakt.. Maar t was zo kort dag en ik was zo onvoorbereid op een veulen dat het voor ons even de enige optie was..

Gelukkig is het goed gegaan.. Mam heeft het prima gedaan en we hebben nu een hele leuke naarling in de wei lopen.. :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:37

Dankjullie <3

Ik ga ook ouderwets uit bed en kijken
Maar ik ga denk ik wel een camera overwegen. Snap er alleen echt vrij weinig van :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:13

Ik heb een simpele camera, hoeft helemaal niet duur. Ik heb een kabel naar binnen liggen, van 120 meter, zodat ik altijd verbinding heb.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:19

Ik ga wel echt voor zo'n 3g camera kijken. Dan met alarm erbij moet ik een heel eind komen. Ik moet 3 a 4 minuten doen voor ik er ben en als ik het van te voren zie aankomen kan ik sowieso die kant vast op gaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:26

Vulina schreef:
Ik heb een simpele camera, hoeft helemaal niet duur. Ik heb een kabel naar binnen liggen, van 120 meter, zodat ik altijd verbinding heb.

Je hebt die camera binnen op een scherm?
Ik ga ook met kabel, maar moet infrarood en een buitencamera natuurlijk. Hier is het alleen denk 200meter die ik met kabel moet overbruggen.
Dat hoop ik wel dat lukt, want mogelijk kan ik dan ook iets met Wifi koppelen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:30

Ik heb een camera die ook op wifi werkt, maar het niet reikt tot in huis. Dus ik heb er nu een kabel aan, naar de router. Ik heb het beeld op de mobiele telefoon en op de laptop.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 21-10-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:33

Vulina schreef:

Wat voor een camera in combinatie met welke kabel heb jij liggen?
Camera + kabel zou hier ook de beste optie zijn waarschijnlijk, de stallen liggen ongeveer 50 m van het huis af maar dat is net te ver voor het wifi signaal.
Ik had al met mijn vriend (ICTer) zitten kijken, maar dat blijft natuurlijk theoretisch.

edit net te laat met posten, bedankt voor de info! Dat was inderdaad ook de gedachte die wij hadden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:14

gewoon een internetkabel met klik kopjes op, plug in router, plug in camera en app installeren op pc en tel en je kan kijken, niks aan eigenlijk, ik kijk dus op gans het erf via eigen wifi.
Hoe een cam werkt zonder internetkabel, geen idee van eigenlijk, want wifi gaat ook maar 15meter of er moet een versterker tussen, dus zo een kabel kost wel minder denk ik. Zo hebben wij ook een kabel liggen naar de versterker in de voorste stallen en das zo een 25 meter, kabel ligt voorlopig :P nu al drie jaar gewoon over de binnenkoer in weer en wind. Je kan kabel altijd terug oprollen als je hem niet meer nodig hebt erna.
je hebt ook al cams die geen stroom meer nodig hebben maar dit uit de internetkabel halen, wij hebben wel nog stroom nodig.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 21-10-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:20

Interessant om te lezen over iedereen zijn ervaringen.

Wij krijgen dus een camera op de stal die bij de staleigenaar in huis op scherm zal zijn. Wil ook nog een halsteralam huren en dus eventueel de elk strips gaan gebruiken. Wil ook 2 weken vrij nemen tegen die tijd en wanneer het eraan zit te komen op stal slapen zodat ik haar zelf ook goed in de gaten kan houden.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:51

Kabayo, Woww die 1ste foto wat een plaatje is Lady!

Ik zal is op zoeken wat ik voor camera en versterker heb.
Ook hier op een meter of 25 geen wifi en onze computer meneer heeft dat toen voor niet al te veel geld op gelost.

Ik zou ook graag nog zo'n halster melder willen hebben.
Maar wat zijn die duur zeg.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:56

Van kabels enzo weinig verstand, maar daar ga ik naar op zoek. Ik ga ook kijken wat evt huren zou kosten, gezien het in principe tijdelijk is.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:16

Welke camera heb jij Vulina?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:19

Ook bij camera's huren hebben ze WiFi nodig.
Had al eens geïnformeerd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:11

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:50

Ik wil me graag weer aanmelden voor 2017.

Roxylita C, keur, sport dres. v. Burggraaf x Goodtimes, is drachtig van Hardwell. Hardwell is Clinton I x Corofino I. Ze is uitgerekend rond 18 juni 2017.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:52

Welkom wiza heb je ook foto's van je combinatie?

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:02

Ja, natuurlijk!

Roxylita C

Afbeelding
Afbeelding

Hardwell
Afbeelding

Ik heb nog een Biscayo van 2013 en een Freedom van 2015

Icarus v. Biscayo
Afbeelding

Kratos v. Freedom
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:11

nine1987 schreef:
Silly1972 schreef:
Ook bij camera's huren hebben ze WiFi nodig.
Had al eens geïnformeerd

Ze verhuren ook met 3G..

Vandaar dat ik ernaar vroeg..

http://www.camerainstallatie.nl/nieuws/ ... ing-camera

Maar ik heb (nog) geen idee van de kosten.. :n

Oh? Wat goed! Ben ik ook wel benieuwd naar.

Welkom stal Wiza

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:34

@Linda, we gaan ook zeker gebruik maken van bewaking hoor, maar een birth alarm huren is financieel fijner dan een camera aanschaffen.
Althans, dat dacht ik. Ik sprak gisteren mijn instructrice en die vertelde dat zo'n camera niet heel duur hoeft te zijn. Haar man gaat voor me uitzoeken hoe dat in elkaar steekt.

We 'slapen' overigens op nog geen 50 meter van haar stal, dus we staan er zo. Een camera met kabel zou dan goed te doen zijn.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:20

Stal_Wiza welkom! Wat een mooie combinatie heb je!
Mijn oude wedstrijdpaard was een Burggraaf, dus ben licht bevooroordeeld ;)