[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:00

Hier krijgt ze niets anders dan normaal. Ik voer geen merriebrok, maar paardenmeel, wat ook geschikt is voor dragende en lacterende merries. Dit is haar normale voer naast basisbrok. Hoeveelheid wordt alleen aangepast. Als haar huidige veulen gespeend is gaat ze omlaag in de meel en omhoog in de basisbrok, en naar mate ze verder in de dracht komt wordt de meel opgevoerd en de basisbrok eventueel weer naar beneden geschroefd.
In de laatste maand dracht gaan wij ook niet teveel voeren, dat gaat inderdaad naar het veulen en niet meer naar de merrie, waardoor je weer enorme veulens kan krijgen met de nodige risico's bij de bevalling.

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:49

Hier krijgt ze alleen nog maar een vitamine/mineralen korrel met een handje lucerne.
Overdag nog op de weide en met de nacht in de paddock met nagenoeg onbeperkt hooi (bij erg slecht weer een nachtje binnen).

Van de vitamine/mineralen korrel word aangegeven door de leverancier dat dit voldoende is tijdens de dracht (wel hoeveelheid iets verhogen). Maar ik twijfel om er evengoed over te zetten op merriebrok rond de 9 maanden van de dracht.
Iemand ervaring met de merriebrok van Hippostar?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:00

alleen maar slechte ervaring met merriebrok, te hoog in alles zal ik maar zeggen :P mijn pony's hebben dit niet echt nodig, hoop ik toch, dus gewoon eigen voer en misschien wat opvoeren indien nodig, staan 12u op gras. Zelfs de veulens krijgen af en toe maar startmix, DA zei niet teveel voederen want daar gaan ze te snel van groeien en vet worden, ook veulens kunnen al hoefbevangen komen zei hij, na afspenen dan hebben ze dit wel even nodig.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:09

Neonlight schreef:
In de laatste maand dracht gaan wij ook niet teveel voeren, dat gaat inderdaad naar het veulen en niet meer naar de merrie, waardoor je weer enorme veulens kan krijgen met de nodige risico's bij de bevalling.

Dat bedoel ik inderdaad :j
Toch lees ik hier nog veel die juist de laatste weken willen gaan bijvoeren.
De eerste weken van de dracht wordt het veulen gevormd. Daarna groeit het alleen nog maar. Het geeft je weinig de laatste weken te beginnen met voeren, de merrie krijgt het er juist lastiger door. Beter goed in conditie houden vanaf dag èèn :)

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:34

Als het de laatste maand voornamelijk naar het veulen gaat, dan snap ik dat het handiger is om die laatste maand niet al te veel bij te geven.
Mijn merrie staat 24/7 buiten en waarschijnlijk houd ik dat van de winter ook zo. Ze krijgen wel hooi/kuil en maismeel bijgevoerd en zelf geef ik ze regelmatig een handje vitaminekorrel maar meer krijgen ze eigenlijk niet. Ze ziet er prima uit en ga dat gewoon goed in de gaten houden.
Als ik jullie berichten zo lees is merriebrok niet echt noodzakelijk?

CubaLibre: wat fijn dat je stalbaas zo meedenkt zeg!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:34

Hier hebben ze toch echt merriebrok nodig :j Helemaal onze 19 jarige, die staat nu met zogend veulen op 3 kilo per dag, laatst weer iets afgebouwd na een periode waarin ze 4 kreeg :) Die was echt mager. Toch echt een merrie die alles geeft aan haar veulen

De ander moet ik niet op meer zetten als 1 1/2 per dag, ander groeit ze haar jasje uit :j

De laatste weken voor de dracht voeren we hier juist iets minder, ze eten het vaak toch niet allemaal op.

Ze gaan binnenkort verhuizen en dan komen ze op 20 minuten van ons huis te staan, gelukkig heb ik een technisch handige vriend die nu al bezig is met het project 'camera's voor de merries bouwen en op stal hangen' _/-\o_

Gefeliciteerd Mandaaaa *\o/* *\o/* en wat heb je een prachtige dochter <3

Aniekr : Gave collage !!!

Ben benieuwd wat je merries ervan bakken LauLauu :j Leuk !

Inowa : Hier een merrie waarvan de baarmoeder wel drachtig toonde en geen hengstigheid, maar niet drachtig :n We zijn er nu bijna 4 maand mee bezig om haar drachtig te krijgen, maar ze is moeilijk aan het opstarten. Nu duimen dat ze deze week wel gaat pakken, ze staat nu al 3 weken bij de hengstenhouder om verleid te worden door de hengsten , maar toch maar hengstig gespoten vorige week na een scan . Hoop echt dat het gaat lukken nu :j

Wat leuk Tjinta !!!! Ik ga de hengst eens opzoeken, ben erg benieuwd !!! Wil altijd nog een keer een van de geldersen gaan combineren met een frederiksborger, prachtig ras wat me altijd heeft aangesproken :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:40

Ben blij met jullie adviezen, want door de kliniek word het dus wel geadviseerd.
Nu is Bo ook snel eerder te dik dan te dun.
Hooi vind ik wel het aller belangrijkste, dat moet gewoon ruim voldoende wezen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:55

kiki1976 schreef:
Ben blij met jullie adviezen, want door de kliniek word het dus wel geadviseerd.
Nu is Bo ook snel eerder te dik dan te dun.
Hooi vind ik wel het aller belangrijkste, dat moet gewoon ruim voldoende wezen.

Dat is zeker zo, en brokken kun je altijd aanpassen wanneer je ziet dat ze in gaan vallen als het veulen erbij naast loopt zeg ik altijd. Hier hebben we ook altijd ruim voldoende hooi, maar zo'n 3 weken voor de dracht merk je dat er wat door de stal heen wordt gesmeerd, en de laatste week is het vaak helemaal prut :+ Mijn veelvraat moet je gewoon behoeden voor haarzelf soms, die eet zich letterlijk dood als ze de kans krijgt, waar ons oudje eerder zichzelf tekort doet :o Toch leuk die verschillen in paarden altijd, het is soms een heel management eromheen als het enorm uit elkaar ligt :')

Wat een weertje is het geweest in het westen zeg :wow:

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:05

Hier krijgt het zowel in de paddock als op stal uit een slowfeeder. Maar idd soms word er extra gegeven door iemand en dat eet ze het niet op, trekt het eruit en beland op de grond.

Ja is hier wederom weer even lekker te keer gegaan. Ik had les gisteravond en het zou net moeten lukken voordat het losbarste.
Les ging super, we zagen een donkere lucht aankomen dus op tijd uitgestapt en op stal gezet.
Eenmaal klaar begon het te rommelen in de verte. Dus snel naar huis.
Op de brug 2 tellen gekeken naar de bui die eraan kwam.
Onderweg werden we ingehaald door de bui. Reed provinciaal maar 80 rijden was echt geen optie meer. Eenmaal in het dorp kon je met stapvoets rijden de rotonde niet eens meer zien.....
Heel heftig onweer.
Maar gelukkig geen voorspelde supercell/tornado, die heeft hier van de week al genoeg huis gehouden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:38

Hier staan de merries in het veulenseizoen onder mijn slaapkamer :D
Trap af en deur door en ik ben in de stal. Heerlijk in de winter dat je dan niet naar buiten hoeft 's nachts :D

Manda gefeliciteerd met de drachtige merrie!

DL, als Fab dan overtijd gaat, zit er een kans in dat Snazzy nog eerder gaat :P
Die bevalt normaal gesproken vroeg, kortste dracht is 304 dagen en dat zou 4 januari zijn. Maar ik verwacht wel over de 310 dagen.

Qua voer heb ik de merries nu op een kale wei en krijgen ze oud hooi bij. Nog van het afspenen dat ik ze wat schraal wil houden nu.
Binnenkort krijgen ze wel weer wat krachtvoer en eind volgende maand gaan ze weer op een andere wei waar aardig wat gras op staat. Of ik ga ze met strookbegrazing eerder wat erbij geven, dat weet ik nog niet. Wil iig proberen eind oktober nog een flink stuk gras over te hebben want dat is voor de oppas makkelijk als ik op vakantie ga.
Ze lopen nu in een groep van 13 en half november haal ik de drachtige merries eruit en komen ze 's nachts op stal en overdag in de paddock. Dan krijgen ze ieder hun eigen portie krachtvoer en gaan de meesten ook over op merrie muesli.
Tegen die tijd eten ze hier ook steeds minder ruwvoer omdat het veulen veel ruimte in neemt en hebben ze echt krachtvoer nodig. Zeker de merries die in jan-mrt uitgerekend zijn want die moeten straks zogen terwijl er nog geen jong gras staat dus die moeten iets over hebben tegen die tijd. Anders loop je al snel achter de feiten aan want gewicht erop krijgen tijdens het zogen is lastig.
De merries die later uitgerekend zijn, zullen veel minder krachtvoer krijgen in de winter.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:05

Laulau 2 gave foto's.

Manda ook een pracht combi, en ook je dochter is een prachtige dame!!

Ik voer echt puur op het oog... als een merrie wat terug loopt krijgt ze meer voer.
Merriebrok geef ik niet ook de laatste drie maanden niet.

Het geschrevene dat het veulen de laatste maand alles neemt vind ik plausibel.
Als mijn dames een veulen aan de voet hebben en net drachtig zijn dan krijgen ze wat extra vitamines, meer niet.

Cheytjuh, oudere merries vind ik belangrijk op gewicht te houden, eenmaal echt mager krijg je het er superslecht weer bij.

Hooi krijgen ze hier wel veel.

Kiki top dat je kon lessen voor de bui.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:29

Hier ook geen merriebrok,wel schroef ik de gewone brok wat omhoog. Zogende merries en zeker als ze weer drachtig zijn krijgen een halve schep per dag recreatie. En goed hooi natuurlijk,straks weer goeie voordroog ook.
Ik kijk ook per paardje,de één valt sneller af dan de ander. Maar misschien moet ik inderdaad wat meer oppassen met krachtvoer de laatste maand als het veulen er sneller door groeit. Want ik had ook altijd neiging op te schroeven die laatste maand en 1 bepaalde merrie heeft hier toch altijd moeite om het veulen eruit te krijgen,die ga ik eens extra in de gaten houden en minder geven dit jaar en kijken of het scheelt.

Hier staan de merries op 2 straten van mijn huis. Dit jaar heb ik telkens thuis geslapen en naar daar gereden toen het alarm afging. Maar dit jaar waren de merries bizar braaf met hun valse alarmen...Volgend jaar heb ik best wat merries drachtig als het gepakt heeft allemaal en dan ga ik toch gewoon daar slapen af en toe. Of ik blijf bezig. :+ Dan hoef ik mijn bed maar uit,klein stukje naar buiten en ben ik direct de stal in.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:39

Tjinta schreef:
Cheytjuh, oudere merries vind ik belangrijk op gewicht te houden, eenmaal echt mager krijg je het er superslecht weer bij.

Klopt, en ik ben allang blij hoe ze er momenteel weer uit ziet :

Afbeelding

Ze begon toen het veulen 2 maand oud was ineens enorm in te vallen, ik voerde voor wel 3 paarden maar gewoon niet eten. Dierenarts erbij gehad, ze had geen tekorten, glansde de wei uit, maar gewoon niet genoeg eten voor wat ze nodig had. Inmiddels krijgen ze dagelijks een strook gras bij en dat doet haar echt goed, dus ik denk dat dat straks als ze elke dag in een volle wei staan helemaal goed gaat komen :j Heb echt zin in de verhuizing, de paarden gaan zoveel vooruit ! Mooie grote stallen, hele dagen buiten in een grote weide, en dichter bij het huisje wat vriendlief en ik gekocht hebben en waar we 2 november de sleutel van krijgen <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:04

Hier begin ik gewoon in het najaar met bijvoeren, en dat blijft gewoon hetzelfde tot ze bevallen. Niet opschroeven, niet afbouwen, gewoon een mooi stabiel patroon. Tenzij merrie anders aangeeft. En altijd voldoende ruwvoer.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:55

Marije, fab draagt met koud weer meestal rond de 350 a 360 dus dan heb je kans dat jij eerst bent haha :P

Hier heb ik nu heel eiwitrijk hooi dus moet ik even goed uitkijken met brok. Ze krijgen nu 3 volwassen merries en 1 jaarling ongeveer 2 scheppen muesli.

Fab krijgt nu op 7 maanden dracht 1 schep paardenmeel,halve schep brok en halve schep merrie muesli van cavalor. Moet Fab reserves laten opbouwen maar Fab kan geen reserves opbouwen :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:15

Hier krijgen ze goed hooi en elke dag een handje force. Ik geef uiteindelijk een beetje fokkerij muesli bij maar dat is niet veel. Gewoon kijken wat ze nodig hebben. Hier nooit zware bevallingen gehad. Veulens floepen er binnen 5 min uit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:33

DL, weet ze niet dat ze in de winter de temperatuur een graadje hoger moet zetten? Dan bakken ze gewoon in 11 maanden af :D

Jolanda, ga jij vandaag scannen? Succes!

En succes voor de mensen die morgen naar de keuring gaan!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:45

Ik voer marley nu ook al brok bij. Is ook de enige die dat momenteel nodig heeft

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:58

Mijn dame staat nog op haar gewone rantsoen (basisbrok, granen, hooi/kuil en overdag in het gras). Ik ga het een beetje bekijken nav hoe zij het doet. Ze wordt snel mager maar raakt ook snel bevangen dus is lastig.

Hoewel ik gisteren bedacht dat de haver in de granen maar wat omlaag moet, we hadden renbaanrodeo met rijden :):) :# *\%/* *zoefff* Gek peerd was blij!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:26

Ik ben weer terug van een weekje vakantie op Ibiza! Af en toe mee gelezen maar lang niet alles bij kunnen houden.

Wat ik wel heb gelezen; Apple wat ontzettend balen dat je merrie uiteindelijk niet drachtig is geworden na alle inspanningen. Ik had het je zo gegund!! Dikke knuffel voor jou :(:)

Veel voer adviezen, leuk om te lezen ik heb me er nog niet voldoende in verdiept. Vraag me nu heel erg af wat ik moet doen. Ze staat nu op 1 kg per keer dus 2 kg per dag gewone brok en 1 schep sportmix in de middag en verder onbeperkt ruwvoer. En staat bijna elke dag een dagdeel op de wei (weinig gras). Ze is nu 55 dagen en loopt nog lekker mee in de sport. Voor de sport in mooie conditie niet te dun maar mooi slank maar is dit voor haar dracht ook goed? Of hoef ik me daar later pas zorgen over te maken aangezien ze nog maar op 55 dagen zit?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:34

Marije, nou ergens hoop ik wel dat ze optijd gaat want misschien is het dan nog niet zo koud. Ik moet nog even een constructie gaan bouwen om haar te kunnen laten bevallen. Als ik het niet voor elkaar krijg moet ik even met de buurman praten dat ze voor eventjes op stal kan om te bevallen daar :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:43

Hier is Dance eergisteren geinsemineerd, gisteren nog hengstig en geloof ik weer geinsemineerd ! Duimen draaien overuren , hoop zo dat het gaat lukken...

Welkom terug Venthe !

Succes op de keuring , degenen die gaan :j !! Ik juich toe van een afstand :D !

Ik heb een volgtopic gemaakt voor de dames : [KS-MK] Mini kudde geldersen in de maak voor 2016 !

En nu weer spannend afwachten of het ei weg is vandaag

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:00

Spannend cheytjuh ga voor je duimen!

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:59

Spannend Cheytjuh! Ik duim met je mee. Echt een leuke groep paarden heb je, mooi type!

Voor degenen die naar de keuring gaan: succes allemaal!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:07

spannend cheytjuh, ook nog laat bezig dus,
als we de tijd nog kunnen vinden gaan we vanavond de dames scannen, maar er moet nog veel gebeuren, glowy en haar veulen moeten nog gewassen worden voor de keuring morgen, dus kan zijn dat we maandag gaan scannen, tot nu toe geen reacties van de dames op yuma